Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk Rotterdam, 00 januari 2007
Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: 978-90-01-85024-1 (8e druk) bezoek de website www.marcusvandam.noordhoff.nl Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: 978-90-01-84180-5 (7e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: 978-90-01-79718-8 (21e druk)
Planning Week 1 - Introductieles en Marketing Week 2 - Bedrijfstypologieën en Dienstverlening Week 3 - Logistiek 1 en Organisatiestructuren Week 4 - Organiseren en structureren en Logistiek 2 Week 5 - Financieel Management en MVO Week 6 - Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden Week 7 - Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking Vakantie Week 8 - Startups en Proeftentamen Week 9 - Tentamenweek Week 10 - Feedback rapportage
Planning 31 Aug - Introductieles en Marketing 7 Sept - Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept - Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept - Organiseren en structureren en Logistiek 2 28 Sept - Financieel Management en MVO 5 Okt - Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden 12 Okt - Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking 19 Okt - Vakantie 26 Okt - Startups en Proeftentamen 2 Nov - Tentamen 9 Nov - Feedback rapportage
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)
Week 4 Logistiek 2
Marktvraag in relatie tot logistiek (WmL H2) Markttrends: customer-service-explosie, tijdreductie, globalisering en interne en externe samenwerking (pag. 49) Logistiek en concurrentiestrategie: (pag. 52) Product: levenscyclus en ontwerp: (pag. 58) productlevenscyclus, productontwerp, product lifecycle management (PLM) Product: innovatie en assortiment: innovatie en assortiment; Portfoliobenadering: BCG-matrix, product-marktmatrix (pag. 65) Commerciële distributie naar klanten (marketinginstrument): distributiekanalen en distributiespreiding (pag. 71) Customer Service als prestatiemaatstaf: (pag. 74)
Markttrends Customer-service-explosie: Tijdreductie: Globalisering: Concurrentievoordelen bij bedienen veeleisende klant Tijdreductie: Product life cycle Lead time management Globalisering: Hoge logistiek kosten, dus...... Optimalisatie wereldwijde logistiek processen Interne en externe samenwerking Integreren van logistieke keten binnen en buiten het bedrijf
Logistiek en concurrentiestrategie
Wat is invloed van de concurrentiestrategie op logistiek?
Logistiek en concurrentiestrategieen Kostenleiderschap: Logistiek is bepalend Differentiatie: Marketing is bepalend Aandacht voor producteigenschappen (p. 55) Integratie of versterking: Logistiek en marketing (en productie) werken samen op gelijkwaardige basis
Product life cycle Push en pull fase: start en eind van een levenscyclus Time to market PLM en PDM BCG matrix en Product-marktmatrix
Wat is de breedte en diepte van het assortiment?
Distributie naar klanten Distributiekanalen Integratie versus differentiatie (p. 72) Distributiespreiding (kengetal): bij hoeveel schakels in de keten vind je het leveranciersproduct in het assortiment
Wat zijn oorzaken voor de behoefte aan customer service?
Doelstellingen customer service Leverbetrouwbaarheid Korte levertijd Realiseren specifieke klanteisen Goede communicatie met klant over bv. Vertragingen, installatie-afspraken etc.
Vragen zijn welkom