Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Advertisements

Waarom CAD/PDM en ERP integreren?
Customer service en planvorming
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Business Marketing Management
Business Marketing Management
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
4. Online strategie Internet scorecard
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 2 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Business en IT Consulting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Project 1 Presentatie titel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Proeftentamen November 2015.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Supply Chain Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Goederenstroombeheersing
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk Rotterdam, 00 januari 2007

Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: 978-90-01-85024-1 (8e druk) bezoek de website www.marcusvandam.noordhoff.nl Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: 978-90-01-84180-5 (7e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: 978-90-01-79718-8 (21e druk)

Planning Week 1 - Introductieles en Marketing Week 2 - Bedrijfstypologieën en Dienstverlening Week 3 - Logistiek 1 en Organisatiestructuren Week 4 - Organiseren en structureren en Logistiek 2 Week 5 - Financieel Management en MVO Week 6 - Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden Week 7 - Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking Vakantie Week 8 - Startups en Proeftentamen Week 9 - Tentamenweek Week 10 - Feedback rapportage

Planning 31 Aug - Introductieles en Marketing 7 Sept - Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept - Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept - Organiseren en structureren en Logistiek 2 28 Sept - Financieel Management en MVO 5 Okt - Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden 12 Okt - Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking 19 Okt - Vakantie 26 Okt - Startups en Proeftentamen 2 Nov - Tentamen 9 Nov - Feedback rapportage

Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!

Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)

Week 4 Logistiek 2

Marktvraag in relatie tot logistiek (WmL H2) Markttrends: customer-service-explosie, tijdreductie, globalisering en interne en externe samenwerking (pag. 49) Logistiek en concurrentiestrategie: (pag. 52) Product: levenscyclus en ontwerp: (pag. 58) productlevenscyclus, productontwerp, product lifecycle management (PLM) Product: innovatie en assortiment: innovatie en assortiment; Portfoliobenadering: BCG-matrix, product-marktmatrix (pag. 65) Commerciële distributie naar klanten (marketinginstrument): distributiekanalen en distributiespreiding (pag. 71) Customer Service als prestatiemaatstaf: (pag. 74)

Markttrends Customer-service-explosie: Tijdreductie: Globalisering: Concurrentievoordelen bij bedienen veeleisende klant Tijdreductie: Product life cycle Lead time management Globalisering: Hoge logistiek kosten, dus...... Optimalisatie wereldwijde logistiek processen Interne en externe samenwerking Integreren van logistieke keten binnen en buiten het bedrijf

Logistiek en concurrentiestrategie

Wat is invloed van de concurrentiestrategie op logistiek?

Logistiek en concurrentiestrategieen Kostenleiderschap: Logistiek is bepalend Differentiatie: Marketing is bepalend Aandacht voor producteigenschappen (p. 55) Integratie of versterking: Logistiek en marketing (en productie) werken samen op gelijkwaardige basis

Product life cycle Push en pull fase: start en eind van een levenscyclus Time to market PLM en PDM BCG matrix en Product-marktmatrix

Wat is de breedte en diepte van het assortiment?

Distributie naar klanten Distributiekanalen Integratie versus differentiatie (p. 72) Distributiespreiding (kengetal): bij hoeveel schakels in de keten vind je het leveranciersproduct in het assortiment

Wat zijn oorzaken voor de behoefte aan customer service?

Doelstellingen customer service Leverbetrouwbaarheid Korte levertijd Realiseren specifieke klanteisen Goede communicatie met klant over bv. Vertragingen, installatie-afspraken etc.

Vragen zijn welkom