Handhaving onder de vierde tranche Awb

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Advertisements

Handhaving van milieurecht in Nederland
Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Inleiding Nederland kan veel leren van Vlaanderen, kan Vlaanderen nu leren van Nederland? Algemene wet bestuursrecht (Awb) is in 1994 in werking getreden.
Mw. mr. A.P. (Anneke) Monsma
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Bestuursrecht Klas MED1 LES
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Rechtshandelingen van de Unie
Hoe pak je handhaving aan?
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
ADMINISTRATIEVE SANCTIES
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Normstelling bestuursrecht
Systeem rechtsbescherming
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Advocaat-belastingkundige
Fiscale boete medeplegen
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
9. Rechten en plichten bij een arbeidsovereenkomst
Leiden University. The university to discover. Elektronisch procederen bij de bestuursrechter Marga Groothuis NVvIR, Den Haag 23 juni 2011.
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Het Nederlandse ontslagrecht
Hfdst 30 De politiestrafbeschikking
Hfdst 15 strafprocesrecht
Hfdst. 9 De strafbepaling
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Wet markt en overheid Studiedag CAB 10 april 2013 Mr. P.A.E.M. Hogenhuis Linkedin:
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Beroepsgeheim en verschoningsrecht RC Actueel Verschoningsrecht notaris beperkt - de Volkskrant De Hoge Raad bepaalde in oktober 2007 dat het.
Alles rondom het huishoudelijk reglement door mr. J.A. (John) Liewes
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
Persoonsgegevens en de Wbp
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Workshop Congres Sociale Raadslieden – Gevolgen van de Koppelingswet.
Dag van het arbeidsrecht 17 juni 2015 Magna Charta – Academie voor de rechtspraktijk Procesrecht en WWZ Mr. H.Th. van der Meer.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
Subsidieregeling opleidingen publieke gezondheidszorg november 2012.
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Bewijsrecht prof. mr. W.D.H. Asser Kasteel Waardenburg 6 december 2013.
Toezicht en bestuurlijke handhaving 1 Jaap IJdema Bianca d’Hooghe.
Vereniging Compliance Officers Bestuurdersaansprakelijkheid Brechje van der Velden Bas Jennen.
Ontwikkelingen binnen de punitieve handhaving Prof. mr. J.H. (Jan) Crijns en mr. dr. M.L. (Michiel) van Emmerik NautaDutilh, Amsterdam Amsterdam, 25 oktober.
VERSCHUIVING VAN RECHTERLIJKE TAKEN Conferentie De responsieve rechtsstaat, Prof. dr. Leny de Groot-van Leeuwen Faculteit der rechtsgeleerdheid.
Wet revitalisering generiek toezicht
Wet gemeenschappelijke regelingen
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Hoofdstuk 15 paragraaf 15.6 en 15.7
BOA- DAG FUNCTIONEEL PARKET AMSTERDAM G.T.M. (Gerrie) de Boer
Misdrijven die tegen een BOA gepleegd kunnen worden
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Transcript van de presentatie:

Handhaving onder de vierde tranche Awb Lex Michiels Universiteit van Tilburg

Wat regelt de Awb-IV over handhaving? Algemene bepalingen inzake bestuurlijke sancties Wijzigingen in bepalingen over herstelsancties Boeteregeling (titel 5.4 en andere bepalingen) Bepalingen in geldschuldenregeling van belang voor de handhaving NB: Wat de Awb-IV niet regelt: - intrekking als sanctie - toekenning van boetebevoegdheden

Overtreding Overtreding: gedraging (handelen of nalaten) i.s.m. wettelijk voorschrift (5.0.1). Vgl. art. 5.0.8: voor elke overtreding kan een sanctie worden opgelegd, ook als die overtredingen door één handeling worden gepleegd. Door één ‘gedraging’ dus meerdere overtredingen mogelijk.

Overtreder Overtreder: pleger én medepleger! Medepleger (nieuw in bestuursrecht): bewuste samenwerking en gezamenlijke uitvoering. Feitelijke dader en functionele dader Ook rechtspersonen (inclusief overheid!)

Bestuurlijke sancties Door een bestuursorgaan wegens een overtreding opgelegde verplichting of onthouden aanspraak (5.0.2 lid 1 sub a) Herstelsancties (5.0.2 lid 1 sub b) en bestraffende sancties (5.0.2 lid 1 sub c); zelfstandige last (5.0.2 lid 2) is geen sanctie! Wettelijke grondslag vereist (5.0.4) Ook partiële handhaving mogelijk (5.0.2 lid 1 sub b)

Last onder bestuursdwang Achtergrond: terminologische aanpassing; geen inhoudelijke wijziging beoogd (maar wel rare definitie: zie art. 5:21 Awb. Last = last + bevoegdheid….) Vereiste van het in zijn macht hebben: wel van belang bij dwangsom (last alleen aan overtreder!), niet bij bestuursdwang. Straks ook nog zo? Hoe dan ook: kostenverhaal bestuursdwang alleen op overtreder(s)

Combinatie van sancties Verbod samenloop bestuursdwang en dwangsom: nu 5:31 en 5:36 Awb, straks 5.0.6 Awb-IV (t.a.v. van herstelsancties) NB: dit is geen cumulatieverbod! Anticumulatieregels bij boete en andere straf (zie hierna slide 14)

De bestuurlijke boete (algemeen) - Titel 5.4 Awb-IV geeft regeling voor elders (in ongeveer 60 wetten) aan bestuursorganen toegekende boetebevoegdheden Vooral uniformering; maar zie aanpassingswetgeving Ontwikkeling naar meer boetebevoegdheden onder druk door Wet OM-afdoening, i.h.b. bestuurlijke strafbeschikking

Begrippen boete en beboetbare gedraging Definitie in art. 5.4.1.1: bestraffende sanctie, onvoorwaardelijke verplichting tot betaling geldsom, gericht op overtreder Criminal charge (art. 6 EVRM) Niet: (meeste) kortingen en intrekkingen subsidies en uitkeringen (zie lid 2) Beboetbare gedraging (zie CRvB 16 mei 2001, AB 2003, 17 inzake vraag betreffende afzonderlijke overtreding of voortgezette handeling)

Schuld Art. 5.4.1.2 (verwijtbaarheidsvereiste) Daderschap voldoende voor schuld, mits de mogelijkheid wordt geboden tegenbewijs te leveren; bewijslast dan bij overtreder NB: tenzij de ‘delictsomschrijving’ opzet of schuld als bestanddeel kent. ABRvS 26 april 2006, AB 2006, 386: schuld werk-gever bij arbeidsongeval i.v.m. afwezigheid controle

Zwijgrecht (1) Art. 5.0.11: zwijgrecht en cautie bij begin ‘verhoor’ EHRM 17 december 1996, NJ 1997, 699 (Saunders): a) zwijgrecht niet van toepassing op materiaal dat bestaat onafhankelijk van de wil van de ‘charged person’ b) reflexwerking van zwijgrecht: bewijsmateriaal dat bij toezicht is verkregen, kán ontoelaatbaar zijn bij criminal charge

Zwijgrecht (2) EHRM 3 mei 2001, AB 2002, 343 (JB-Zwitserland): Zwijgrecht bestaat wel t.a.v. materiaal waarvan bestaan onzeker is (verbod ‘fishing expeditions’). EHRM 29 juni 2007, NJ 2008, 25 (O’Halloran & Francis): Dwang wel toegestaan bij verplichting naam te noemen bij verkeersovertreding, terwijl hoogte boete beperkt was

Zwijgrecht (3) Geldt in beginsel ook voor schriftelijke verklaringen Zwijgrecht geldt zodra er sprake is van een criminal charge: zie art. 5.0.11; dan cautie geven Gevolgen schending zwijgrecht soms beperkt Zwijgrecht en spreekplicht (5:20 Awb)

Andere waarborgen Vertaling en tolk (5.4.2.2 en 5.4.2.3) Anticumulatieregels: - 5.4.1.4 (boete-boete) - 5.4.1.5 (relatie boete tot strafrecht) - NB: geen regeling boete vs. andere bestraffende bestuurlijke sancties! Lichte en zware procedure (afdeling 5.4.2); grens bij 340 euro

Elementen in lichte en zware procedure (zp) - rapport opmaken (5.4.2.1); bij zp verplicht (5.4.2.6) - rapport toezenden (5.4.2.1 lid 3) - functiescheiding: oplegging in mandaat niet door opsteller rapport (10:3 lid 4) - horen (5.4.2.6 lid 3) bij zp verplicht - inzage in stukken geven (5.4.2.2) - cautie geven (5.0.11) - beslissing binnen 13 weken (5.4.2.4) - opleggingsbevoegdheid vervalt na 2 jaar (5.4.1.6 lid 2); bij zp na 5 jaar (lid 1)

Boetehoogte (wetgever + bestuur) Wet bepaalt altijd een maximum Systeem met gefixeerde bedragen (o.a. Tabakswet, Warenwet, WAHV) Systeem met alleen maxima (o.a. Mededingingswet, Wft) Matigingsbevoegdheid bestuursorgaan (5.4.1.7 lid 3)

Boetehoogte (rechter) ‘Volle toetsing’ van boetehoogte; maar terughou-dende toetsing van beslissing om boete op te leggen Ook volle toetsing bij vaste bedragen in beleidsregels Ook volle toetsing bij wettelijk gefixeerde bedragen? (Uitgangspunt: alleen toetsing in concreto, wanneer appellant erom vraagt, in uitzonderlijke gevallen) Lex mitior (5.4.1.7 lid 4) Geen hogere boete in beroep (8:69), tenzij… Zelf voorzien bij vernietigen boetebeschikking (8:72a)

Rechtsbescherming (overig) Bezwaar en beroep inzake boete hebben geen schorsende werking Derden kunnen belang hebben bij boete-oplegging Afstemming door bestuursrechter met jurisprudentie van de strafrechter gewenst

Tenuitvoerlegging sanctiebesluiten Awb-IV kent drie ‘effectueringsbeschikkingen’: kostenbeschikking bestuursdwang (altijd; 4.4.1.2) toepassingsbeschikking bestuursdwang (op verzoek benadeelde derde; 5:31a lid 3) invorderingsbeschikking (op verzoek derde én - zonder verzoek - wanneer bestuur ‘dwangtraject’ wil kunnen volgen; 5:37)