Fijne vakantie gehad….

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

Ja, zeker vandaag!.
Workshop Knallende ruzie
Levensvragen Over geluk…..
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Geletterdheid….. Wat is dat?
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
RSV op school Jan Van Parijs.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Opvoedingsondersteuning
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Open de wereld themadag FODOK en JC
Het begint bij het jonge kind
Voortijdig schoolverlaten
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ontwikkeling en de basisschool
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Gezins- en wijkgericht werken
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Ook6/7.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling en de basisschool
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind en omgeving Het individu in de context
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Interculturele klassen, ouders en buurten
LOB zeven stappen naar succes
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

fijne vakantie gehad…

Stelling Jongens zijn agressiever dan meisjes http://www.youtube.com/watch?v=4f_oxZqD6wQ Gewelddadige films/computerspellen zorgen voor meer agressie bij kinderen http://www.youtube.com/watch?v=k43DPgdWNUY

Agressie Agressie Gedrag dat erop gericht is om schade te berokkenen aan derden 2 stromingen over ontstaan: Mens is van nature slecht; Agressieve neigingen zijn aangeboren, catharsis Mens is van nature goed; omgeving belemmert kind wat leidt tot agressie

Aanleg en agressie Bepalen delen van de hersenen zijn gespecialiseerd in agressie. Oa midbrein structuren; hypothalamus (gevoel), amygdala (gedrag) Hormonen spelen een rol; testosteron, dopamine Daardoor: Hersenen worden snel geprikkeld Moeilijk temperament Extraversie Hyperactiviteit en impulsiviteit

Omgevingsfactoren Agressie door frustratie; behoeften worden niet bevredigd Agressie ontstaat door voorbeeld (modeling) http://www.youtube.com/watch?v=hHHdovKHDNU&feature=related Gezinsfactoren Invloed leeftijdgenoten Invloed media Opvoeding; streng, niet consequent, leefstijl

meisjes en jongens Welke stereotypen zijn er over vrouwen en over mannen? Welke zijn bewezen uit onderzoek? Verschil gender en sekse?

Sekse en gender Gender-ontwikkeling: sociaal-emotionele ontwikkeling als gevolg van je sekse: Gender-identiteit Gender-rol Seksuele gerichtheid

Verschillen mannen en vrouwen Nature; lichamelijke verschillen; hormonen, hersenactiviteit, seksuele gerichtheid Nurture; opvoeding; ouders en omgeving, gender-identiteit, genderrol

Lichamelijke verschillen Mannen Androgenen Grotere hersenen Rechterhersenhelft beter ontwikkeld Dunnere verbinding tussen hersenhelften Vrouwen Oestrogeen en progesteron Meer hersencellen Linkerhersenhelft beter ontwikkelend Betere verbinding tussen hersenhelften

Sociale ontwikkeling Sociale cognitie is leren om met mensen om te gaan door: Empathie Behulpzaamheid Vrijgevigheid

Empathie Vanuit verstand Meeleven vergt cognitief indenken in een ander en dat kan een jong kind nog niet Vanuit gevoel Meeleven is een kwestie van meegaan in emotie en dat kan een jong kind al wel Vanuit verstand en gevoel: Omdat indenken nog niet mogelijk is, wordt een kind vanzelf in emotie meegezogen

Behulpzaamheid Beseffen dat anderen hulp nodig hebben en dat jij kan helpen Opmerken dat een ander iets nodig heeft Begrijpen dat hem dat zelf niet lukt Inschatten of hij wel geholpen wil worden Nagaan of je zelf iets te bieden hebt Eigenbelang even uit kunnen schakelen Imitatie en modeling spelen geen rol. Meer invloed van geweten en verstand

Vrijgevigheid Tot 2 jaar nog geen besef van eigendom en dus ook niet kunnen delen Na 2 jaar: hamsteren! Vanaf 4 jaar: delen om contact te krijgen, wel met een tintje eigenbelang

De ecologische systeemtheorie van Bronfenbrenner Bronfenbrenner vond het zeer belangrijk om de interactie tussen signaalkenmerken en omgevingsfactoren te bestuderen. Signaalkenmerken zijn kenmerken van iemand die reacties vanuit de omgeving uitlokken. Deze reacties kunnen het individu weer beïnvloeden. Signaalkenmerken zijn bijvoorbeeld uiterlijk, intelligentie, karaktertrekken enzovoorts. Bronnenfelder heeft het over een transactioneel proces waarbij sprake is van interactie tussen systemen en subsystemen die een permanent veranderingsproces in gang zetten.

1. Het microsysteem: de directe omgeving van het kind 2. Het mesosyteem: interactie tussen elementen uit het microsysteem, zoals de onderlinge relatie van de ouders 3. Het exosysteem: elementen die van invloed zijn op de componenten van het microsysteem. Het kind ervaart deze invloeden op indirecte wijze. Denk hier aan de sociale contacten van de ouders en aan de media 4. Het macrosysteem: de waarden, normen en houdingen van de maatschappij. Denk hier ook aan technologische, culturele en sociaal-economische ontwikkelingen.

Het belangrijkste onderdeel van het microsysteem is het gezin Het belangrijkste onderdeel van het microsysteem is het gezin. Het gedrag van kinderen wordt op drie manieren door ouders beïnvloed. Allereerst keuren ouders gedrag goed of af. Ze bieden belangrijke gegevens aan hun kinderen. Ten tweede hebben ouders de functie van een model. Ten derde is het gezin een opvoedingsomgeving waarin bepaalde ontwikkelingen worden aangemoedigd of afgekeurd (lezen, studeren enzovoorts).

We onderscheiden drie verschillende opvoedingsstijlen: de autoritaire opvoedingsstijl (strenge controle, regels en eisen), de permissieve opvoedingsstijl (weinig controle, weinig eisen en weinig regels) de ondersteunende opvoedingsstijl (strenge controle, maar rationele uitwisseling van argumenten tussen kind en ouders).

Eenoudergezinnen ontstaan tegenwoordig vooral door scheidingen tussen ouders. Kinderen worden door scheidingen altijd vrij onzeker en zij zullen na de scheiding een nieuw evenwicht in de gezinssituatie moeten vinden. De instabiliteit wordt doorgaans vergroot door verhuizingen, nieuwe scholen en bezoekregelingen. Ook de komst van een nieuwe partner wijzigt de gezinssituatie grondig. Scheidingen hebben een negatief effect op kinderen vanwege het ontbreken van een ouder, economische achteruitgang en conflicten tussen de ouders. Een voordeel van een scheiding zou kunnen zijn dat deze bijdraagt aan de persoonlijkheidsontwikkeling.

Met het begrip ‘siblings’ duiden we broers en zussen aan Met het begrip ‘siblings’ duiden we broers en zussen aan. De plaats in de kinderrij blijkt minder belangrijk te zijn dan voorheen vaak gedacht werd. Wel belangrijk is dat ouders elk kind anders behandelen en dat de relatie tussen kind en ouder gewijzigd wordt als het gezin uitgebreid wordt. We kunnen toegankelijke en ontoegankelijke siblings onderscheiden.

Toegankelijke siblings zijn vaak van dezelfde sekse en ongeveer even oud. Bij de ontoegankelijke sibling is vaak het omgekeerde het geval. Het ontbreken van siblings blijkt minder schadelijk voor een kind als voorheen gedacht werd. Enig kinderen zijn niet per definitie egoïstisch, asociaal, verwend en gedragen zich ook niet altijd ouwelijker vanwege hun contacten met volwassenen dan kinderen met broers en zussen. Enig kinderen blijken niet slechter of beter te scoren als het gaat om schoolprestaties, sociale contacten of aangepast gedrag.

School en de peer-groep Een school biedt een kind de mogelijkheid om kennis en vaardigheden op te doen. De school vormt een kind echter ook in bredere zin. Zo leert het kind allerlei omgangsregels en leert het een autoriteit te respecteren (de docent). http://www.youtube.com/watch?v=G2AK_qtaCh8

Motivatie blijkt een belangrijke factor te zijn. Niet alleen de kwaliteit van de school, ook de kwaliteit van de leraar speelt een belangrijke rol voor het leergedrag van de leerling. We onderscheiden drie soorten leiderschapsstijlen: autoritair, democratisch en de laissez- faire leiderschapsstijl. De leerstijl van een docent moet flexibel zijn en rekening houden met de behoeften van jongeren en kinderen. Gebleken is dat alle kinderen profiteren van: 1. Positieve verwachtingen: positieve verwachtingen werken altijd beter dan negatieve verwachtingen van leraren over de kinderen 2. Lesorganisatie: orde en rust 3. Motivatie en competentie: de leraar kan de leerling zowel intrinsiek als extrinsiek motiveren en de leraar moet deskundig en lesvaardig zijn

De peer-groep De ‘peer’ is het kind in de omgeving waarmee een individu zich identificeert en waar het veel contact mee heeft. Een belangrijk kenmerk van de relatie tussen peers is de onderlinge gelijkwaardigheid. http://www.youtube.com/watch?v=RN24rtdAhxY http://www.youtube.com/watch?v=VpRpzvV7K2s

De sociale ontwikkeling kan in enkele fases worden ingedeeld: (1) toekijkend/solitair gedrag, (2) parallel (naast elkaar spelen, maar geen interactie), (3) coöperatief (samen spelen, maar zonder (taak)verdelingen of doel) en (4) associatief gedrag (samen spelen om een gemeenschappelijk doel te bereiken). We kunnen kinderen op grond van de keuzes die zij maken onderscheiden in populaire (veel positieve, weinig negatieve keuzes), genegeerde (weinig negatieve en positieve keuzes), controversiële (veel positieve en negatieve keuzes) en afgewezen kinderen (weinig positieve en veel negatieve keuzes). schoolbully http://www.youtube.com/watch?v=CUvFeyGxaaU

rugzak kindjes/ zorgkinderen http://www.youtube.com/watch?v=i0j5EaEdqUw kinderen met een beperking horen op het speciaal onderwijs thuis.

samenvattingen aantekeningen hulpmiddelen