Grafentheorie Graaf Verzameling knopen al dan niet verbonden door takken, bijv:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de RedOx chemie
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
Minimum Spanning Tree. Wat is MST? • Minimum spanning tree • De meest efficiënte manier vinden om een verbonden netwerk op te bouwen.
De intelligente stofzuiger
presentatie voor versie 3.0
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
Graph Begrippen: knoop, vertices kant, zijde, edge
Project D2: Kempenland Sander Verkerk Christian Vleugels
Project D2: Kempenland Sander Verkerk Jeffrey van de Glind
Motion Planning in Games Pathfinding with A * Ronald Treur.
Datastructuren Zoekbomen
Inleiding Adaptieve Systemen
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
Dijkstra Kortste pad algoritme.
Oplossen van een doolhof
Rick van den Dobbelsteen Lloyd Fasting
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 5 Cees Witteveen.
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 Oplossing Langste Pad Probleem Cees Witteveen
Inleidend probleem Data structuur (hiërarchie van classes)
AI21  Deel I: Terminologie Voorbeelden Zoekrichting (forward, backward)  Deel II: Zoekmethoden depth-first breadth-first iterative-deepening eigenschappen.
Approximate Cell Decomposition
1 Complexiteit Bij motion planning is er sprake van drie typen van complexiteit –Complexiteit van de obstakels (aantal, aantal hoekpunten, algebraische.
Motion planning with complete knowledge using a colored SOM Jules Vleugels, Joost N. Kok, & Mark Overmars Presentatie: Richard Jacobs.
1 Datastructuren Skiplists. 2 Skiplists  Vrij eenvoudige datastructuur  “Makkelijker” dan gebalanceerde bomen  Kunnen hetzelfde als gebalanceerde bomen.
MBR AtT1 College 10: Berekenen van diagnoses Derivation from Normal Structure and Behaviour diagnosis DNSB-diagnose-model nieuwe formalisatie Hittingsets.
Hogere wiskunde Limieten college week 4
Wat overigens niet zo eenvoudig is, omdat 't in die zin toch wel echt 'n nationaal park is waarbij de commerciele voorzieningen tot een minimum beperkt.
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
Netwerken / Internet ICT Infrastructuren David N. Jansen.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Planning With Nonholonomic Constraints By Jeroen Resoort & Ronald Treur.
Inhoud college Lijnbalancering Comsoal Random Sequence Generation
Les 6 Uitkomen tegen troefcontracten Inleiding tot het bieden
Representatie & Zoeken
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 6 Cees Witteveen.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 01
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Allard Kamphuisen Hado van Hasselt Wilco Broeders
Recursie…. De Mandelbrot Fractal De werking… De verzameling natuurlijke getallen… 0 ∞-∞
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
Minimum Opspannende Bomen Algoritmiek. 2 Inhoud Het minimum opspannende bomen probleem Een principe om een minimum opspannende boom te laten groeien Twee.
Doorzoeken van grafen Algoritmiek. Algoritmiek: Divide & Conquer2 Vandaag Methoden om door grafen te wandelen –Depth First Search –Breadth First Search.
Netwerkstroming Algoritmiek. 2 Vandaag Netwerkstroming: definitie en toepassing Het rest-netwerk Verbeterende paden Ford-Fulkerson algoritme Minimum Snede.
Divide & Conquer: Verdeel en Heers vervolg Algoritmiek.
Datastructuren voor grafen Algoritmiek. 2 Grafen Model van o.a.: –Wegennetwerk –Elektrische schakeling –Structuur van een programma –Computernetwerk –…
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Gerandomiseerde algoritmes
Doorzoeken van grafen Algoritmiek.
Netwerkstroming Algoritmiek.
Datastructuren voor graafrepresentatie
Minimum Opspannende Bomen
3. Dus geen van beide heeft gelijk?
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Kiezen met Kaarten.
Minimodules voor de 3e klas
Verpleegtechnische vaardigheden
Stadsgids en paardensprong
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Kiezen met Kaarten.
Tellen met kaarten.
Tellen met kaarten.
Doolhof. doolhof doolhof Maak een routine die de ‘hekken’ tussen de cellen weghaalt Maak een 2-dimensionale array met kolommen en rijen aangeklikt.
Kiezen met Kaarten.
Eulerpaden en sleutelwoorden
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Transcript van de presentatie:

Grafentheorie Graaf Verzameling knopen al dan niet verbonden door takken, bijv:

Grafentheorie Graaf Knopen zijn abstracte objecten, bijv. Steden, computers, kruispunten,enz. Takken zijn “verbindingen”, bijv. Wegen, netwerkkabels, reistijden, enz. Zuiver abstract kan men knopen en takken omdraaien…betekenis?

Koningsberger bruggenprobleem Vraag: kun je alle bruggen één maal oversteken en in het beginpunt uitkomen? Kneiphof

Grafentheorie Volgens L. Euler (1707-1783) Niet mogelijk Motivatie: Vorm het probleem om naar een graaf:

L. Euler: Graad van een knoop: Aantal takken dat aan de knoop zit Aantal takken dat incident is met de knoop Graad: 5 Graad: 3

L. Euler: Knopen met een even graad kunnen in een graaf worden opgenomen.

L. Euler: Knopen met een even graad kunnen in een graaf worden opgenomen.

L. Euler: Knopen met een even graad kunnen in een graaf worden opgenomen.

L. Euler: Alleen in grafen waarin alle knopen een even graad hebben is een Eulerse wandeling mogelijk. (Eulerse graaf) 2 knopen met oneven graad kunnen worden gebruikt, mits deze als begin en eindpunt worden gebruikt. (Semi Eulerse graaf)

Hamilton Wandeling door graaf: Is bovenstaande mogelijk? Alle knopen één maal bezoeken. Beginpunt gelijk aan eindpunt. Is bovenstaande mogelijk? Complexe vraag, want: Niet alle takken nodig. Soms bevat een Eulerse graaf een Hamiltons circuit… Soms niet…

Hamilton Hamiltonse graaf: Semi Hamiltonse graaf: Alle knopen éénmaal bezoeken. Vertrekpunt gelijk aan eindpunt Semi Hamiltonse graaf: Vertrekpunt niet gelijk aan eindpunt

Hamiltonse grafen… Hamiltons circuit Cycle: Indien alle knopen in een cycle zitten. Cycle: Rondgaande wandeling. Beginpunt gelijk aan eindpunt.

Grafen… Hamiltonse graaf: Semi Hamiltonse graaf: Niet Hamiltonse graaf:

Grafen Is een graaf Moeilijk vast te stellen: NP probleem. Hamilton? Semi Hamilton? Euler? Semi Euler? Moeilijk vast te stellen: NP probleem.

Gebruik van grafen Kunnen knopen in een plat vlak met elkaar verbonden worden zonder snijdende lijnen?  printplaten. Het schaakspel  paardensprongen. Navigatiesystemen kortste weg. Spelletjes C&C, Quake klonen. Computernetwerken…

De multigraaf… Bevat één of meer knopen. Bevat nul of meer takken. Elke tak grenst aan 2 knopen. Eén tak met aan beide kanten dezelfde knoop is toegestaan.

Multigrafen… Multigraaf met zelf loop Samenhangende multigraaf: Niet samenhangende multigraaf:

De gewone graaf… Tenminste één knoop. Ten hoogste één tak tussen twee knopen. Geen zelfloops.

De gerichte graaf Verbindingen hebben nu een richting. Het begrip graad vervangen door: Ingraad. Uitgraad.

De gewogen graaf Twee soorten: Takgewogen: Knoopgewogen 5 12 6 7 2 8 4 10 5 8 4 12 -1

De opspannende boom Construeren uit samenhangende graaf. Verwijderen van alle takken die cycles veroorzaken.

De opspannende boom Regel: n knopen levert n-1 takken.

De minimum opspannende boom Construeren uit samenhangende takgewogen graaf. N-1 takken zodanig kiezen dat de kleinste waarden worden gebruikt. 5 12 5 6 7 7 2 8 2 8 4 10 4

Zoektechnieken Standaard zoektechnieken: Heuristische zoektechnieken Breath first search Depth first search Heuristische zoektechnieken Generate & test Best first search Minimax Intersection search

Toepassingen Kortste / snelste route vinden. Indien aanwezig, oplossing bepalen. Spelletjes. Wiskundige bewijsvoering. Expertsystemen. (Mycin)

De state space

De state space 

Breath first search

Breath first search Laag 1 Laag 2 3

Breath first search Algoritme Genereer alle opvolgers uit de begin toestand. controleer deze opvolgers op oplossing. Oplossing gevonden?  einde Oplossing niet gevonden?  volgende laag

Depth first search

Depth first search

Depth first search

Depth first search

Depth first search

Depth first search

Depth first search

Depth first search Evalueer huidige knoop Oplossing? Ja: einde. Nee: Opvolger mogelijk? Ja: genereer opvolger Depth first( opvolger) Nee: einde geen oplossing

Generate & test Genereer maar een of ander willekeurig pad / oplossing. Oplossing gevonden? Ja: einde Nee: generate & test

Generate & test

Generate & test

Best first search Heuristische zoektechniek Heures: gevoel. Waardeoordeel wordt toegekend aan iedere gegenereerde toestand.

Best first search 5 3 2 8 3 6 1 4 3 6 9 4 6 8 4 5

Best first search Geneer alle opvolgers uit huidige toestand. Evalueer alle opvolgers. Oplossing gevonden? Ja  einde Nee  Best first search (beste opvolger)

Minimax 5 3 2 8 3 6 1 4 3 6 9 4 6 8 4 5

Minimax Comp Mens 5 3 2 8 3 6 Comp 1 4 3 6 9 4 6 8 4 5

Minimax Genereer alle opvolgers uit huidige toestand. Kies maximum. Genereer alle mogelijke opvolgers uit maximum. Kies minimum. Minimax(minimum).

Probleempjes… Depth first search kan ontaarden in een oneindige loop… Oplossing: bijhouden waar je reeds geweest bent. oplossing

Probleempjes… Breath first search leidt tot enorme bomen (exponentiële complexiteitsontwikkeling…)