Afkijken nadoen EGEMwijs EGEM – Consultancy bij de locale overheid 19 juni 2006 Hogeschool Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Records management en informatie-architectuur
Advertisements

SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
NGI 30 maart 2011 Kadaster als informatiefabriek !
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Digitale dienstverlening
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Elektronische Overheid (ELO) in aanbouw (Basispresentatie versie 1.0) 100.
Zaakgericht Werken.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
BAG - WOZ, planning en commitment
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid Burger en bedrijf centraal.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
ICT van noodzakelijk kwaad naar strategisch bedrijfsmiddel
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Governance van de informatievoorziening
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Martin Eikenboom, ICTU/Advies Overheid.nl
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
afkijken, nadoen, egemwijs
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Elektronische dienstverlening in de lift
Digitaal aanmelden en verder
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
KCC4ALL.
Digitaal mei 2014.
Producten & Werkprocessen
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
Governance van de informatievoorziening
Presentatie OZO Introductie NORA DIV katern NORA 2.0
Joris' werk: Stelsel en NORA
Digitale JGZ, noodzaak of onzin
Rob van de Velde, Geonovum Geeft GIDEON de samenhang die nodig is voor samenwerken ? Doelmonitoring GIDEON, 14 oktober 2009.
Ondernemingsdossier Ervaringen en doorontwikkeling Bart Ekkelkamp Procesadviseur Gemeente Zwolle.
Standaard PreFill eFormulieren met SIMgroep en Centric; dienstverlening aan burgers en bedrijven op een hoger niveau 22 sept 2015.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
SAMENHANG DOOR SAMENWERKING VOOR SAMENLEVING Wijnand van Lieshout, EGEM-i adviseur.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
Landelijke digitale sociale kaart. Kostenvrije Sociale kaart software Ter beheer en ontsluiting van landelijke Sociale kaart gegevens 100% web based.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
John Smits (voormalig projectleider RUD). Achtergrond Incidenten en Risico’s Geen grip op ketens Milieuboeven Service aan bedrijven Expertise en robuustheid.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Organisatieontwikkeling
Voor datum, voettekst, etc
Toekomstige veranderingen:
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Conclusies evaluatie Regieraden
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
“Omgeving in beweging”
Transcript van de presentatie:

afkijken nadoen EGEMwijs EGEM – Consultancy bij de locale overheid 19 juni 2006 Hogeschool Rotterdam

EGEM – Consultancy bij de locale overheid Drs Gerwin Bolt Projectleider / Adviseur EGEM

EGEM EGEM heeft als doel gemeenten te helpen met het verbeteren van haar dienstverlening met behulp van ICT. EGEM is stimuleringsprogramma dat ondergebracht is bij stichting ICTU.

Gemeenten Autonome organisatie Landelijke en lokale wet en regelgeving Dienstverlening naar burgers en bedrijven kent sterke onderlinge overeenkomsten Verschillen in omvang Zo’n 350 gemeenten met minder dan inwoners Zo’n 25 gemeenten met meer dan inwoners Zo’n 75 gemeenten tussen – inwoners

Fraude bestrijding Verzuim Registratie MobielCRM Eenmalige Vastlegging Multi Channeling (De)centra- lisatie Authentieke Registraties Shared Services Regionale Samenwerking DIGIDWet WOZ Wet werk en Bijstand Betalings Mogelijkheden Smart Migration Keten Samenwerking Modernisering GBA Terrorisme Bestrijding Call centra De brede School Ruimtelijke Inrichting Burger Participatie Procurement ZIN Bedrijfsproces Optimalisatie Dienstverlening aan de burger Model Risicokaart OTV Deregulering Onderwijs nummer WKPB Onderwijs nummer Reductie TCO Rampen bestrijding Digitale Duurzaamheid Open standaards en open source PKI Veiligheids regio’s Kiezen op Afstand WOB Burgerservice Nummer Uitbesteding IT beheer Architectuur Beveiliging Hergebruik Software Identificatie en Authenticatie Administratieve Lastenverlichting Schaalvergroting Leefbaarheid Veiligheid WMO Register gevaarlijke Stoffen AWB ENIK Stel: je bent een gemeente, wat komt er op je af? Copyright Het Expertise Centrum

Stel: jullie zijn adviseurs van de gemeenten Herkennen jullie deze ballen? Wat zouden jullie gemeenten adviseren?

Gemeenten zien door de bomen het bos niet meer! EGEM helpt gemeenten met het verkrijgen van overzicht met behulp van de routeplanner.

Digitalisering processen Vindbaarheid Omgevings loket Digitale Aanvraag VOG Digitaal Klanten Dossier Basis Register Topografie Basisregister Adressen Nieuw Handels Register Basis Registratie Kadaster Webrichtlijnen Vergunningen Op internet Publicaties op internet Fraude bestrijding Verzuim Registratie Mobiel CRM Eenmalige Vastlegging Multi Channeling (De)centra- lisatie Shared Services Regionale Samen werking DIGID WOZ administratie Wet werk en Bijstand Betalings Mogelijkheden Smart Migration Keten Samenwerking GBA Terrorisme Bestrijding Call centra De brede School Ruimtelijke Inrichting Burger Participatie eProcurement Bedrijfs proces Optimalisatie Dienst verlening Aan burger Model Risicokaart Deregulering Onderwijs nummer Wet Puber Rampen bestrijding Digitale Duurzaam heid Open source PKI Veiligheids regio’s Kiezen op Afstand WOB Burgerservice Nummer Uitbesteding IT beheer Hergebruik Software Identificatie en Authenticatie Admini- stratieve Lasten verlichting Schaal vergroting Leefbaarheid Veiligheid Keten Samenwerking Register gevaarlijke Stoffen AWB PIP eFormuliereb Bedrijven loket Overheids Transactie poort BIN Stroomlijning Basis gegevens Bouw loket NORA Beveiliging ENIK Digitale Loketten DURP WKPB Omgevings loket Basis Register Gebouwen Ontsluiting overheidsinfo Samen werkende catalogi WMO Digitaal Kind Dossier

Digitalisering processen Vindbaarheid Omgevings loket Digitale Aanvraag VOG Digitaal Klanten Dossier Basis Register Topografie Basisregister Adressen Nieuw Handels Register Basis Registratie Kadaster Webrichtlijnen Vergunningen Op internet Publicaties op internet DIGID WOZ administratie GBA Model Risicokaart Digitale Dossiers Onderwijs nummer PKI Burgerservice Nummer Register gevaarlijke Stoffen PIP eFormulieren Bedrijven loket Overheids Transactie poort BIN Stroomlijning Basis gegevens Bouw loket NORA ENIK Digitale Loketten DURP Omgevings loket Basis Register Gebouwen Ontsluiting overheidsinfo Samen werkende catalogi Digitaal Kind Dossier

Digitalisering processen Digitale Dossiers PIP Digitale Loketten Ontsluiting overheidsinfo NORA Web richtlijnen SBG Basisregister Adressen Basis Registratie Kadaster Basis Register Topografie Nieuw Handels Register DIGID PKI Onderwijs nummer ENIK BSNeFormulieren BIN GBA Basis Register Gebouwen Register gevaarlijke Stoffen Omgevings loket Bouw loket Overheids Transactie poort Bedrijven loket Model Risicokaart Zorgloket Vindbaarheid Vergunningen Op internet Publicaties op internet Samen werkende catalogi DURP Digitale Aanvraag VOG WOZ administratie Digitaal Klanten Dossier Digitaal Kind Dossier

Digitalisering processen Digitale Dossiers Digitale Loketten Ontsluiting overheidsinfo NORA Web richtlijnen SBG Basisregister Adressen Basis Registratie Kadaster Basis Register Topografie Nieuw Handels Register DIGID PKI Onderwijs nummer ENIK BSNeFormulieren BIN GBA Basis Register Gebouwen Register gevaarlijke Stoffen Architectuur Generieke voorzieningen Basis Registraties PIP Omgevings loket Bouw loket Overheids Transactie poort Bedrijven loket Model Risicokaart Zorgloket Vindbaarheid Vergunningen Op internet Publicaties op internet Samen werkende catalogi DURP Digitale Aanvraag VOG WOZ administratie Digitaal Klanten Dossier Digitaal Kind Dossier

De routeplanner Geeft overzicht over brede spectrum aan landelijke projecten waarbij gemeenten in de uitvoering een rol spelen Maakt samenhang binnen en tussen projecten voor gemeenten inzichtelijk Geeft uitzicht op wat, wanneer, waar, met wie gemeente de implementatie moeten realiseren

Bewustwording: EGEM creëert bewustwording bij gemeenten voor haar eigen rol met het uitvoeren van Quick Scans

INK managementmodel

QuickScan

Samenwerkingsverbanden: EGEM ondersteunt gemeenten die de handen in een slaan om de ontwikkelingen die op hen afkomen het hoofd te bieden.

NORA Overheidsinstellingen vragen hen te helpen de informatievoorziening in kaart te brengen. EGEM en ICTU helpen de overheid met het ontwikkelen van een landelijke referentie architectuur. Dit heeft geresulteerd in de Nederlands Overheid Referentie Architectuur.

Een beeld van de samenhang

Basis bedrijfsinrichting overheidsorganisatie Koppeling burger bedrijf Koppeling

Elektronische overheid als dienstverlener

Toonkamer van de elektronische overheid

Voorhoede gemeenten Proces van samenwerken tussen EGEM en gemeenten Gezamenlijke ontwikkeling, zoals bij Pragmatika. Externe review rol, zoals bij eFormulieren & eProcessen

Raadszaal

Marktpartijen: samenwerken of concurreren? EGEM Leveranciersonafhankelijk, gericht op samenwerking eFormulieren Ontwikkeling landelijk shared service centre met een leverancier (Europese aanbesteding) GovUnited ASP positie, daarmee concurrentiepositie

Stel: jullie zijn adviseurs van de overheid Wat vinden jullie een gewenste positie voor een overheidspartij?

Samenvatting en conclusies De wereld waar locale overheden zich in bevinden is volop in beweging, denk daarbij aan de ballenbak. Locale overheidsorganisaties gaan hier verschillend mee om. Door de aanval te kiezen, zoals Voorhoede gemeenten. Door krachten te bundelen in samenwerkingsverbanden. Door advies te vragen, bijvoorbeeld bij EGEM Je kunt je kop niet meer in het zand steken! Als adviseur kun je op verschillende manier waarde toevoegen. Als expert, bijvoorbeeld in de doorontwikkeling van NORA of door het bieden van inzichten met de Routeplanner en Pragmatika Als facilitator tijdens Quick Scans of door begeleiden van samenwerkingsverbanden Als projectleider bij implementatie trajecten

afkijken nadoen EGEMwijs Dank voor jullie aandacht! 19 juni 2006