Strategic Interaction: Spreken met scripts 3 Programma Wat zijn scripts? Wat zijn de ingrediënten van een goed script? Hoe gebruik je scripts in de les?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Methodisch begeleiden
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Proces en Product.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Al doende leren training docenten
Deltion College Engels
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Voorlichtingsavond groep 3
Spreken met Grandes Lignes en Paso Adelante 18 januari 2011.
Interpreteren van data
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren - introductie
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Basisschool Op De Horst
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Onderzoeksvaardigheden 3
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Kijken naar Kinderen Week 4
Lezen: doe het goed voor
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Sleutels, codes en aanwijzingen
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Woordjes leren.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
De vraag is je beste vriend
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Ouderavond Cambridge 2016.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Creatief schrijven.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Covey trainingsavond.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Onderzoek Morele kwesties
Sleutels, codes en aanwijzingen
Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Sollicitatietraining
Onderzoek Morele kwesties
Gedragsproblemen en stoornissen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Feedback Reinier Geurts.
Transcript van de presentatie:

Strategic Interaction: Spreken met scripts

3 Programma Wat zijn scripts? Wat zijn de ingrediënten van een goed script? Hoe gebruik je scripts in de les? Zelf uitproberen m.b.v. een script. Hoe maak je zelf scripts? Zelf scripts maken. Presenteren scripts. Een variant met teksten en een variant waarbij leerlingen zelf scripts voor elkaar gaan bedenken.

4 Wat zijn scripts? Bron: Strategic Interaction Learning Languages through scenarios Robert J. Di Pietro

5 Wat zijn scripts? De Bloemenverkoper 1.Je hebt een baan als bloemenverkoper. Bloemen blijven niet altijd vers, daarom moet je zoveel mogelijk de minst verse bloemen als eerste verkopen. 2.Je hebt vanavond een afspraak met je vriendin. Ze houdt erg van bloemen. Je gaat naar een bloemenwinkel. Daar koop je een heel mooi boeket voor haar.

Wat zijn scripts? Het Verjaardagscadeau 1.Je wordt binnenkort 18. Je wilt graag als cadeau een rijbewijs. Je gaat je voorbereiden op een gesprek met je ouders hierover. 2.Je zoon/dochter is binnenkort jarig. Vraag hem/haar naar eventuele wensen. Je kunt maximaal 100 Euro besteden. 6

Wat zijn de ingrediënten van een goed script? Minimaal twee rollen. Tegengestelde belangen. Sluit redelijk aan bij het niveau van de leerling. Bevat één of een aantal uitdagingen. Het hoeft niet tot een oplossing te leiden. 7

Hoe gebruik je scripts in de les? De les bestaat uit drie fases: 1.De voorbereiding van het script 2.De uitvoering van het script 3.De evaluatie van het script 8

Voorbereidingsfase Verdeel de klas in twee groepen (je kunt eventueel subgroepen maken als je een grote klas hebt). De groep bereidt zijn rol voor in een kringopstelling De groep krijgt slechts één rol (de andere rol blijft onbekend) Leerlingen maken een actieplan om hun rol uit te voeren (uitdrukkingen die ze kunnen gaan gebruiken). Hulpmiddelen: de boeken van de methode zelf, mobiel, Wat en Hoe?, woordenboek. Rol docent: begeleidt, houdt de tijd in de gaten. 9

De uitvoeringsfase iedere groep wijst een vertegenwoordiger aan. de rest van de groep blijft in een kring bij elkaar zitten recht op een time-out (hulp van groep) meerdere “vrijwilligers” de kans geven de rol te spelen in elke groep is een schrijver aanwezig. 10

Evaluatieformulier Sterke kanten bij de uitvoering Deze woorden/uitdrukkingen ga ik zeker ook gebruiken Deze woorden uitdrukkingen waren nieuw voor mij Deze woorden uitdrukkingen begreep ik niet Hier ontstond volgens mij een misverstand tussen de twee sprekers Welke vragen heb ik nog? 11

Evaluatiefase Nadruk op inhoud, niet op vorm! Met de leerlingen samen evalueren Fouten waar je meer aandacht aan moet besteden: 1.Culturele verschillen (bijvoorbeeld u/jij) 2.Misverstanden 3.Overkomen als een “halve zool” Niet de hele grammatica gaan uitleggen! 12

Na de evaluatiefase… Nogmaals klassikaal laten uitvoeren. Dialoog laten herhalen in duo’s. Dialoog laten uitschrijven. Schriftelijke reactie laten schrijven (bijvoorbeeld excuusbrief) 13

Oefenen met een script We kiezen samen een taal (Duits, Engels, Spaans) Is er iemand met een dubbele bevoegdheid in de zaal? We doorlopen de drie fases: 1.Voorbereiden 2.Uitvoeren 3.evalueren 14

Hoe maak je zelf scripts? Situaties moeten aansluiten bij de groep waar je mee werkt. Zorg dat de twee rollen verschillende belangen hebben. Zorg voor situaties met een dilemma. Situaties met meerdere oplossingen zijn beter dan eenvoudige situaties. Je kunt ook dichtbij de methode blijven. 15

Een paar voorbeelden dichtbij de methode… 5 VWO chapitre 2 Le plus grand: “Qui est le plus grand Néerlandais: Maxima versus Gerard Joling.” 1 havo/vwo chapitre 3 Chez moi en Belgique: “Ma chambre est très cool.” 16

Zelf scripts maken bij de methode Maak een script bij een hoofdstuk uit Grandes Lignes op het niveau waar je zelf actief in bent. Schrijf beide rollen apart op. Pak de criteria van Di Pietro er nog eens bij en kijk in hoeverre jouw script hieraan voldoet. 17

Nog meer mogelijkheden met scripts… Leerlingen teksten geven met heel verschillende standpunten. Leerlingen scripts voor elkaar laten bedenken: 1.Juges: bedenken een opdracht met twee rollen en geven punten aan de best uitgevoerde opdracht. 2.Joueurs: mogen … minuten voorbereiden en moeten dan gaan spelen. 3.Challengeurs: mogen … minuten voorbereiden en moeten daarna tegen de joueurs gaan spelen. 18

Afsluiting Wat ga je met de scripts doen? Wat vond je een mooi script om eens uit te testen met je leerlingen? Welke onderdelen van deze werkwijze vind je sterk? Bij welke onderdelen van deze werkwijze heb je nog vragen? 19