Strategic Interaction: Spreken met scripts
3 Programma Wat zijn scripts? Wat zijn de ingrediënten van een goed script? Hoe gebruik je scripts in de les? Zelf uitproberen m.b.v. een script. Hoe maak je zelf scripts? Zelf scripts maken. Presenteren scripts. Een variant met teksten en een variant waarbij leerlingen zelf scripts voor elkaar gaan bedenken.
4 Wat zijn scripts? Bron: Strategic Interaction Learning Languages through scenarios Robert J. Di Pietro
5 Wat zijn scripts? De Bloemenverkoper 1.Je hebt een baan als bloemenverkoper. Bloemen blijven niet altijd vers, daarom moet je zoveel mogelijk de minst verse bloemen als eerste verkopen. 2.Je hebt vanavond een afspraak met je vriendin. Ze houdt erg van bloemen. Je gaat naar een bloemenwinkel. Daar koop je een heel mooi boeket voor haar.
Wat zijn scripts? Het Verjaardagscadeau 1.Je wordt binnenkort 18. Je wilt graag als cadeau een rijbewijs. Je gaat je voorbereiden op een gesprek met je ouders hierover. 2.Je zoon/dochter is binnenkort jarig. Vraag hem/haar naar eventuele wensen. Je kunt maximaal 100 Euro besteden. 6
Wat zijn de ingrediënten van een goed script? Minimaal twee rollen. Tegengestelde belangen. Sluit redelijk aan bij het niveau van de leerling. Bevat één of een aantal uitdagingen. Het hoeft niet tot een oplossing te leiden. 7
Hoe gebruik je scripts in de les? De les bestaat uit drie fases: 1.De voorbereiding van het script 2.De uitvoering van het script 3.De evaluatie van het script 8
Voorbereidingsfase Verdeel de klas in twee groepen (je kunt eventueel subgroepen maken als je een grote klas hebt). De groep bereidt zijn rol voor in een kringopstelling De groep krijgt slechts één rol (de andere rol blijft onbekend) Leerlingen maken een actieplan om hun rol uit te voeren (uitdrukkingen die ze kunnen gaan gebruiken). Hulpmiddelen: de boeken van de methode zelf, mobiel, Wat en Hoe?, woordenboek. Rol docent: begeleidt, houdt de tijd in de gaten. 9
De uitvoeringsfase iedere groep wijst een vertegenwoordiger aan. de rest van de groep blijft in een kring bij elkaar zitten recht op een time-out (hulp van groep) meerdere “vrijwilligers” de kans geven de rol te spelen in elke groep is een schrijver aanwezig. 10
Evaluatieformulier Sterke kanten bij de uitvoering Deze woorden/uitdrukkingen ga ik zeker ook gebruiken Deze woorden uitdrukkingen waren nieuw voor mij Deze woorden uitdrukkingen begreep ik niet Hier ontstond volgens mij een misverstand tussen de twee sprekers Welke vragen heb ik nog? 11
Evaluatiefase Nadruk op inhoud, niet op vorm! Met de leerlingen samen evalueren Fouten waar je meer aandacht aan moet besteden: 1.Culturele verschillen (bijvoorbeeld u/jij) 2.Misverstanden 3.Overkomen als een “halve zool” Niet de hele grammatica gaan uitleggen! 12
Na de evaluatiefase… Nogmaals klassikaal laten uitvoeren. Dialoog laten herhalen in duo’s. Dialoog laten uitschrijven. Schriftelijke reactie laten schrijven (bijvoorbeeld excuusbrief) 13
Oefenen met een script We kiezen samen een taal (Duits, Engels, Spaans) Is er iemand met een dubbele bevoegdheid in de zaal? We doorlopen de drie fases: 1.Voorbereiden 2.Uitvoeren 3.evalueren 14
Hoe maak je zelf scripts? Situaties moeten aansluiten bij de groep waar je mee werkt. Zorg dat de twee rollen verschillende belangen hebben. Zorg voor situaties met een dilemma. Situaties met meerdere oplossingen zijn beter dan eenvoudige situaties. Je kunt ook dichtbij de methode blijven. 15
Een paar voorbeelden dichtbij de methode… 5 VWO chapitre 2 Le plus grand: “Qui est le plus grand Néerlandais: Maxima versus Gerard Joling.” 1 havo/vwo chapitre 3 Chez moi en Belgique: “Ma chambre est très cool.” 16
Zelf scripts maken bij de methode Maak een script bij een hoofdstuk uit Grandes Lignes op het niveau waar je zelf actief in bent. Schrijf beide rollen apart op. Pak de criteria van Di Pietro er nog eens bij en kijk in hoeverre jouw script hieraan voldoet. 17
Nog meer mogelijkheden met scripts… Leerlingen teksten geven met heel verschillende standpunten. Leerlingen scripts voor elkaar laten bedenken: 1.Juges: bedenken een opdracht met twee rollen en geven punten aan de best uitgevoerde opdracht. 2.Joueurs: mogen … minuten voorbereiden en moeten dan gaan spelen. 3.Challengeurs: mogen … minuten voorbereiden en moeten daarna tegen de joueurs gaan spelen. 18
Afsluiting Wat ga je met de scripts doen? Wat vond je een mooi script om eens uit te testen met je leerlingen? Welke onderdelen van deze werkwijze vind je sterk? Bij welke onderdelen van deze werkwijze heb je nog vragen? 19