Oudergesprekken voor Ad-PEM (kw4 jr1)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Advertisements

Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Return to Sender.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Gespreksvaardig-heden
Luisteren naar ouders Pascal van Schajik
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Oudergesprekken voor Ad-PEM (kw4 jr1)
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
motiverende gespreksvoering
Pemprl.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Slecht-nieuws en Klachten
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Communicatie les 1 kwartaal 4
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Zorgvragers met probleemgedrag
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Loopbaan en burgerschap les 2
Vergelijkingen oplossen
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 3.
Portfolio, Logboek en Casus
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Transcript van de presentatie:

Oudergesprekken voor Ad-PEM (kw4 jr1) (non)verbale communicatie + vragen stellen les 1 Oudergesprekken voor Ad-PEM (kw4 jr1) Rotterdam, 30 Augustus 2011

https://www.youtube.com/watch?v=xSdAaSsdCk0&feature=fvsr

Agenda les: Iedere les heeft dezelfde opbouw Inleiding: Wat leverde de voorstudie (o-meting)op? Theorie: Minihoorcollege over gesprekspsychologie, ouderachtergronden Trainen: Oefenen in gesprekken in oefengroepen: Evaluatie: Groepservaring delen in de klas: observatieschema’s: Wat ging goed? Wat kun je verbeteren? Welke gesprekskennis is relevant? Huiswerk:Verwerk ervaring dit in je gesprekslogboek, verzamel in de bijlagen de ingevulde oefenformulieren. 1: Ad- PEM-positie Relatie ouder over opvoeding kind 2: Ouder: kind is “een schat” Zorgen thuis, mate betrokken 3 a: Observator: feedback geven/ filmen 3 b: Observator: feedback geven/formulier invullen

Programma: Gesprekvaardigheden GSV Les 4.1:Inleiding programma, ophalen oude kennis SHL: twee sporen<oudergesprek/gespreksportfolio 4F Theorie: (non)verbale communicatie en vragen stellen Samenstelling oefengroepen+ Gebruiken van bijlage 1+2 SHL Les 4.2:Theorie: luisteren /samenvatten/parafraseren. Gesprekken in de wenfase> th. Hechting/gezinsachtergrond Oefenen met cases (huiswerk casus schrijven)+ portfolio 4F Les 4.3:Theorie: Initiatief nemen/feedback geven Oudergesprekken inoefenen in ontwikkelfase (bijlage 2) gesprek met collega: feedback over begeleiding (bijlage 2) Aanleveren: casus ontwikkelgesprek ouder>toets film +logboek 4Fgroei show 4.4: toetsweek (doc. Kijkt casus na voor GO) Les 4.5:Theorie: omgaan met slecht nieuws + meningsverschillen: oudergesprek knelpunten oefenen Les 4.6: oefenen en herhalen ouderontwikkelgesprek 4.7:toetsing Film OG + reflectie verslag

Thema 1: gespreksbasis ophalen Welk niveau is een 4F gesprek? Communiceert over ontwikkelingsgerichte stimulering van kinderen. Voert gesprekken met ouders (en collega’s) over opvoedkundige kwesties die zij signaleert bij het kind om tot inzicht te komen in de opvoedaanpak van ouders. Je start met de bouw van een gespreksportfolio om te groeien naar het landelijk 4F-gespreksniveau van luisteren, spreken en gesprekken. Vertrouwd raken met de oefenmaterialen SHL

Verplichte literatuur: Bestudeer vooraf aan de les (week SHL) Huib Terlouw en Ben Visser. Relaties Hanteren. Beroepshouding en vaardigheden in woord en beeld. Uitgeverij Thieme Meulenhoff. ISBN: 9789006951998. Hoofdstuk 3,4,5,6,9,10 en 11 Ellie Slinger en Loes Kleerekoper. Pedagogisch Kader Kindercentra 0-4 jaar. Uitgeverij Elsevier. ISBN: 9 789035 230552. Hoofdstuk 4 (samenwerken met ouders) Reader Gespreksvaardigheden (GVH): materiaal met extra info over diverse oudergesprekken.(belangrijk blz 3 tm 11) 0-meting + toetsdelen uitleg)

gesprekken trainen met gespreksmodel A,B,C (zie bijlage 2)in oefengroepen 3 hoofdstukken oudergesprekken 1 Gesprekken met ouders in wenfase: intakegesprek, rapportage gesprek, anamnese gesprek, https://www.nationalacademic.nl/veelgestelde-vragen/zorgverzekering/wat-is-anamnese 2 Gesprekken met ouders over afstemming opvoeding: participerend gesprek, rapportage gesprek, , observatie rapportage gesprek, Gesprekken met collegae: feedback gesprek werkoverleg aanpak opvoeding, rapportage gesprek, Extra: alleen les 3 met zelfde gespreksmodel 3 Gesprekken met ouders over knelpunten: doorverwijs gesprek, diagnose gesprek, slecht nieuws gesprek, klacht gesprek.

Onderzoek klas: brainstorm oude kennis know how theorie gesprekvoering: Mindmap (niveau/oma enz) model> zender ontvanger ,onderbouwing psychologie gesprekken voeren. Maak 0-meting uit je reader voor aanvangdoelen

LET OP:VORM SETJES WE GAAN OEFENEN IN OUDE VAARDIGHEDEN LSD luisteren, samenvatten doorvragen. Rollen: 1= omschrijven van een beeld 2= tekenaar zonder vragen en later tekenaar en bevragen Alle nummers 2 draaien zich om van het bord af Neem een (teken)pagina en een pen voor je.... Alle nummers 1 kijken naar de volgende dia.

Oefening luisteren-tekenen doel LSD ophalen beschrijf onderstaande tekening tegen partner met rug naar je toe. 1:alleen L 2:S en D 3:analyse > 4:belang LSD 5:WINNAAR!

Focus: 2 sporen: gesprekvoering oefenen < > 4F taalgroei Spoor 1:Vorm oefengroepen om oudergesprekken OG te trainen van 4 mensen: Ad Pem, ouder, observator 1+ 2 Gebruik iedere les bijlage 2 Maak cases om te kunnen oefenen (bijlage 1) Kies in groep uit 4 cases de oefencasus Maak een filmpje van oudergesprek met telefoon Geef feedback observatoren : rol ouder/ rol Ad-PEM Spoor 2: Maak een gespreksportfolio (iedere week)voor jouw individuele groei + reflectie (start met groeimeter bijlage 5) Reflectieverslag (schrijf na de eindfilm OG toets) Dit is een officieel inleverdocument op n@tschool

Techniek van informatie verzamelen vooraf aan het gesprek 1 wat is de vraag/doel (opvoedrelatie aangaan) 2 wat is hoofdzaak: kind kennen= (vertrouwen winnen) 3 wat is bijzaak (overbelasting aan info k.o. regels) Opdracht: Neem Bijlage 1 voor je van je SHL Lees de tekst op deze pagina. begrijp je het model? Beschrijf een casus vlgs. Bijlage 1 (uit je eigen ervaring in de kennismakingsfase met ouders/kinderen) Controleer gebruik model + bevraag elkaar over ^1,2,3

Uitleg bijlage 2: Demonstratieformulier toetsing gespreksvoering (pak erbij uit shl) Criterium A: Vormgeving gesprek = Inhoud en benadering van het gesprek: Criterium B: Fasering professioneel gesprek = regulering om ouderbetrokkenheid te verhogen vanuit de positie van de Ad-PEM’er: Criterium C: Gespreks en luistertechnieken = vaardigheden toepassen om tot inzicht en afstemming over opvoeding kind bij gesprekspartner te komen: Opdracht: Neem Bijlage 2 voor je van je SHL Bekijk het filmpje + scoor op kladblaadje ABC (wat de docent hierna opzet van de USB stick)

Maak oefengroepen (voor hele kwartaal) om oudergesprekken OG te trainen van 4 mensen: Ad Pem, ouder, observator 1+ 2 Gebruik iedere oefening bijlage 2: Geef feedback observatoren: rol ouder/ rol Ad-PEM Inzichten verwerken in je persoonlijke gesprekslogboek Wissel van rol (3 keer)1 x ouder,1x PEM 1x observator Groeps oefenopdracht: Iedere groep krijgt kaartjes van docent met opvoed dilemma’s waar ouders mee kunnen zitten. Kies twee kaartjes uit om uit spelen in een oudergesprek Speel 2 kaartjes uit en oefengroep ook 1 dilemma inbreng Bespreek ervaring: rol PEM criterium A,B,C + Ouderrol iedere groep rapporteert de klas 1 inzicht!

Klas terugkoppeling: Oogst groepjes De fasen van een oudergesprek * Aanloopfase:De ouder(s) begroeten en vragen hoe het met de ouder(s) gaat. * Planningsfase: Vertellen: wie woordvoerder (ik), vertellen waarom we dit gesprek gaan doen en hoe lang het gesprek ongeveer zal duren (rollen, doel en werkwijze bepalen). * Themafase: Vertellen welk gedrag jou is opgevallen en aan de ouder(s) vragen of zij dit ook herkennen. Aan de ouder vragen: oplossingen?(psychologie, draagkracht) * Slotfase Ouder(s) vragen of ze tevreden zijn geweest met het gesprek en de oplossingen. En indien nodig prikken we een nieuwe datum in. Ouder(s) bedanken dat ze voor het gesprek zijn gekomen. De doelen: * Kennisdoel: De informatie zo duidelijk, volledig en objectief mogelijk geven * Houdingsdoel: De ouder(s) nemen het advies serieus en geloven jou als leidster. Vervolgens kunnen de ouder(s) zelfstandig een keuze maken. * Gedragsdoel: ouders het gedrag aanleren reageren op gedrag: (bv: afpakken speelgoed: hoe doen)

Afronding les:1 Welke highlights? Inzichten op gebied van: (non)verbale communicatie en vragen stellen 2 Sporen aanpak module GSV? 1: Oudergesprek in fasen (gebruik bijlagen 1,2 + oefengroep) Thuis: theorie bestuderen / casus O.G. schrijven fase 1,2of 3 2: Gespreksportoflio voor groei 4F : Thuis: bijlage 5 startmeter 4F (landelijke normen)maken en 3 ontwikkeldoelen: 1x Luisteren 1x Spreken 1x Gesprek Iedere les: in oefengroep feedback verwerken in logboek schriftje Volgende les: theorie hoofdstuk (3,4) 5 en 6 + casus wenfase + groeimeter 4F en 3 leerdoelen L S G

Les 2 Volgende week: Verwerking les: reader: 0 meting twee gesprekken = mc. Toets uit MBO niv. 3F: score =1 blz. verder in reader Analyseer jouw tweegesprekstheorie en verwerk eventueel een ontwikkeldoel in je gespreksportfolio Theorie boekstudie: Relaties hanteren: hoofdstuk (3,4) 5 en 6 Pedagogisch Kader Kindercentra 0-4 jaar; Hoofdstuk 4 (samenwerken met ouders) Maken: casus wenfase oudergesprek Maken: groeimeter 4F en 3 leerdoelen L S G Logboek schriftje: voor feedback verwerken groei 4F

Lessen voor oefenen maken film toetsdeel B Toets onderdeel D Vormgeving verslag: max 5 A4 Beschrijving beginsituatie 4F 3 leerdoelen 4F: 1. spreken, 2. luisteren en 3. gesprek professioneel opvoedgesprek Situatieverheldering en gewenste gedrag van (S.T.a.r.r.t.) Ontwikkeling regie volgens criteria A, B, C oudergesprekken (st A.R.r.t.) Conclusie en transfer over eigen ontwikkeling als professioneel gespreksvoerder (s.t.a.r.rT.) herhalen, filmpjes opnemen? Bekijk de toetsing nogmaals: Toetsonderdeel C Is oefengroep zijn: telt niet mee Wel belangrijk voor reflectie deel D Toets onderdeel B Lengte film max 15 min Vormgeving gesprek = Inhoud en benadering van het gesprek Fasering professioneel gesprek = regulering Gesprek en luistertechnieken = vaardigheden toepassen Toets onderdeel A Voorwaardelijk: Gesprekslogboek afgetekend Go Plan van aanpak en casus Taaleis 4F

0- meting Uitslagen proeftoets basistheorie: a.1c, 2b, 3b, 4a, 5b, 6a,7b ,8b , 9d ,10c. b.1b, 2d, 3c, 4c, 5b, 6a, 7b, 8d, 9a, 10c. c.1d, 2d, 3a, 4c, 5c, 6d, 7b, 8b, 9b, 10c. d. 1b, 2b, 3d, 5c, 6c, 6c, 7c, 8d, 9d, 10c.