Schiphol: gouden driehoek of grijze massa?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Transport en Infrastructuur
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Korte inleiding, expertmeeting woonwerkmilieu’s Atelier Zuidvleuigel, 11 juli 2007 Pieter Tordoir Stedelijke samenhang en synergie komen niet vanzelf RUIMTELIJK.
Vernieuwende partnerschappen
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
1.3 globalisering verovert de wereld
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Gemaakt door Bhanu & Nitesh
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
H.4 – Steden en Staten Paus en keizer De kruistochten Ontstaan steden
Het cultuurstelsel verdwijnt
De Republiek in Europa Les 21: Concurrenten op zee
Hst 3: De wereld van de stad
Paragraaf 2.2 Europa: oude kernregio met rimpels
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
2.2 Samenwerking van landen
AANBOD ARBEID IS GROTER DAN DE VRAAG NAAR ARBEID
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
De late middeleeuwen, 900 – 1600.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
TTIP: kansen, bedreigingen?
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Randstad Monitor De Top 20 van Europese grootstedelijke regio’s Walter Manshanden, Anita Bouman-Eijs, Olaf Koops, Elmer Rietveld, Noelle Fischer.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
A comprehensive introduction of the Lufthansa Group.
1. globalisering. 1.1 Het economisch wereldbeeld.
RUIMTELIJK ECONOMISCH ATELIER TORDOIR Delft in regionaal perspectief positie, toekomst, beleid Inleiding, Raadsbijeenkomst 9 april 2015 Prof dr Pieter.
11 mei * Hoe groot is de markt? * Hoe groot is het marktpotentieel? * Hoeveel concurrenten zijn er en waar zijn zij gevestigd? * Welk marktaandeel.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
1 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer.
Het Zuidelijk Perspectief Jeroen Saris |De Stad bv| Jaap Modder |Brainville| Wouter Veldhuis |MUST| 25 februari 2015.
Turkije bij de EU?. Waarom wel? 1) In 1959 Turkije vraagt het associatielidmaatschap voor de EEG aan.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Behoefteraming bedrijventerreinen Zuid-Holland
Alles doen om de herwonnen groei te ondersteunen
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
1. Wat is economische groei?
De regionale economie vanuit nationaal perspectief
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
Groei dossiers/ lokale opleg
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
“Last-mile” afvallogistiek
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
KONINKLIJKE LUCHTVAART MAATSCHAPPIJ. Inhoudsopgave o Geschiedenis o CEO van KLM o Dochterbedrijven o Meer concurrentie voor KLM op Schiphol o Nieuwsfeiten.
Transcript van de presentatie:

Schiphol: gouden driehoek of grijze massa? Jan Veldhuis Schiphol, 12 november 2015

Jan Veldhuis 1968 – 1975: Studie algemene econometrie (Tilburg) 1975 – 1979: Vervoerseconomisch onderzoek (NEA, Rijswijk) 1979 – 1986: Centraal Planbureau (Den Haag) 1986 – 1991: Schiphol (Afd. Strategische Zaken) 1991 – 2001: Rijksluchtvaartdienst (V&W, Den Haag) 2001 – 2014: SEO Economisch Onderzoek (Amsterdam)

De Gouden Driehoek Strategisch verband tussen Schiphol, KLM en Rijk Belangen grotendeels congruent Marktomstandigheden bepaald door bilaterale verdragen “Vlag-carriers” verdeelden de markt Concurrentie was beperkt Hoge vliegtarieven Kernmerkend tot begin 90-er jaren

Liberalisatie in Europa Vanaf begin 90-er jaren: één interne Europese markt Vrijheid voor Europese maatschappijen om overal binnen Europa te vliegen zonder prijsrestricties Opkomst van prijsvechters Toenemende concurrentie Druk op prijzen en dus op kosten Belangen binnen gouden driehoek beginnen uiteen te lopen

De belangen Overheid behartigt belang gebruikers van Schiphol Zakelijke passagiers: voldoende frequenties op (zakelijke) bestemmingen en daarmee goed vestigingsklimaat Niet-zakelijke passagiers: veel (vakantie-)bestemmingen, voldoende concurrentie en lage prijzen Overheid behartigt ook belang omwonenden Niet altijd in lijn met KLM-belang Maar overheid blijft ook oog houden voor belang KLM KLM is banen-motor in de regio (30 duizend arbeidsplaatsen) Bereikbaarheid door de lucht Schiphol Vervoers- en verkeersvolume tegen adequate luchthaventarieven “Non aviation revenues” Ook niet in belang van KLM (“…..van wie is de passagier…”) Maar KLM is grootste klant van Schiphol

“Nieuwe” issues Ontwikkeling hub Schiphol Belang bereikbaarheid door de lucht Milieu-belang Luchthaventarieven Prijsvechters Nieuwe hub(carrier)s KLM in de knel

Ontwikkeling hub Schiphol In de jaren negentig heeft Schiphol zich ontwikkeld tot hubluchthaven van KLM en partners KLM consolideert transferpassagiers vanuit Europa op Schiphol en vervoert deze van daaruit verder naar de rest van de wereld Elke intercontinentale KLM-vlucht bestaat momenteel voor 70% uit transferpassagiers, die per vliegtuig uit de rest van Europa worden aangevoerd …. ….. en ‘slechts’ voor 30% uit passagiers uit het achterland van Schiphol

Aandeel transfer verschilt per intercontinentale KLM-bestemming

Bereikbaarheid dankzij KLM Deze transferpassagiers stellen KLM in staat een veel uitgebreider netwerk aanbieden dan mogelijk zou zijn op basis van alleen de lokale markt De “lokale passagier” kan hierdoor een groot aantal bestemmingen direct vanaf Schiphol bereiken Zonder die hub-functie kunnen veel bestemmingen niet meer direct worden aangeboden of alleen tegen een lagere frequentie

Hub-operaties genereren extra connectiviteit Connectiviteits-winst bovenop Potentieel van lokale markt

Milieu-belang: het geluid Geografische verdeling van “klagers” na ingebruikname Polderbaan

Verschil tussen hoeveelheid lawaai en perceptie daarvan

Luchthaventarieven

Prijsvechters Opkomst in Europa rond 2000 met nieuw business concept Point-to-point vervoer tegen lage prijzen Gebruik “eigen” luchthavens in de periferie van agglomeraties Passagier: langere afstanden over land in ruil voor lagere tarieven Snelle groei marktaandeel tussen 2000 en 2010 Na 2010: hybriede business concepten Ook netwerk-maatschappijen werden low cost Prijsvechters richten zich ook op de hubs (eerst “Point-to-point” en “hub-netwerk” blijft fundamenteel onderscheid 2015: Point-to-point maatschappijen zijn toonaangevend in Europa

KLM-vloot (7 nov 2015, 12:10 uur) KLM

KLM- en Ryanair-vloot (7 nov 2015, 12:10 uur)

Nieuwe hub(carrier)s: succesformule Oneerlijke subsidies ?? Emirates: “Completely un-subsidised. We campaign against airline subsidies” Lage kosten ?? Personeel uit ‘goedkope landen’ Belasting ?? A380 1 mei 2010: komst Emirates: grote impact, geen nieuwswaarde 1 augustus 2012: komst A380: meer van hetzelfde, grote nieuwswaarde Geografische lokatie Vrijwel hele wereld non-stop bereikbaar vanaf Golf Kruispunt tussen Europa, Afrika en Azië Slim business concept Verbinden kleine markten met slechts één overstap (bv. Edinburgh-Brisbane) Kleine, maar vele markten en bovendien dominante positie daarin

Impact van nieuwe hub-carriers Nieuwe hub-carriers dragen bij tot betere bereikbaarheid door de lucht Meer bestemmingen (India, Azië en Australië…..) Meer concurrentie en dus lagere prijzen op bestaande bestemmingen in deze regio’s Negatief effect voor KLM Niet zozeer door komst nieuwe hub-carriers zelf, maar… Door potentiële prijsdumping Langere termijn: mogelijke erosie van KLM’s hub-en-spoke systeem en dus: Slecht voor intercontinentale bereikbaarheid van Nederland en dus vestigingsklimaat Slecht voor arbeidsmarkt: KLM genereert 30 duizend banen

KLM in de knel Prijsvechters knagen aan de Europese wortels van het KLM- hub systeem Nieuwe hub-carriers tasten intercontinentale netwerk van KLM aan Vecht-relatie met Air France Kosten nog steeds te hoog Zorgen bij de overheid: bereikbaarheid en arbeidsmarkt Gehoord in Singapore: “if you can’t compete, you don’t deserve to live”

KLM in de knel: mogelijke toekomstbeelden Status quo Geen structurele netwerkveranderingen Wel doorgaande marktgroei Consolidatie: deel van KLM-vluchten wordt overgeheveld naar Parijs Markten met onvoldoende potentieel voor twee dagelijkse vluchten Vluchten waarvan lokale markt op Parijs groter is dan op Amsterdam Voorbeelden: Abu Dhabi, Dallas, Kuwait/Damman Netwerk-rationalisatie Hub-carrier krimpt netwerk met 50% in Minst rendabele vluchten verdwijnen Hub verdwijnt Geen hub-operaties op Schiphol meer KLM verdwijnt van Schiphol

Status quo: Passagiers Schiphol in 2040 Economisch Scenario (Centraal Planbureau)

Jaarlijkse groei Schiphol 1950-2040 Passagiers Vracht Pax per vliegtuigbeweging Vliegtuigbewegingen 22

Vervoersproduct Schiphol, 2014 Bestemmingen KLM+ partners Overige mij’en Totaal Europees 71 102 140 Intercontinentaal 76 67 122 Totaal 147 169 262 KLM+ partners Overige mij’en Totaal Frequenties Europees 1.998 1.040 3.038 Intercontinentaal 490 288 779 Totaal 2.489 1.328 3.817

Scenario: Schiphol verliest hub-status Bestemmingen KLM+ partners Overige mij’en Totaal KLM+ partners Europees 71 102 140 -85% Intercontinentaal 76 67 122 -80% Totaal 147 169 262 -82% KLM+ partners Overige mij’en Totaal KLM+ partners Frequenties Europees 1.998 1.040 3.038 -84% Intercontinentaal 490 288 779 -80% Totaal 2.489 1.328 3.817 -83%

Scenario: Schiphol verliest hub-status Bestemmingen KLM+ partners Overige mij’en Totaal KLM+ partners Overige mij’en Totaal Europees 71 102 140 -85% +22% -6% Intercontinentaal 76 67 122 -80% +16% -26% Totaal 147 169 262 -82% +20% -16% KLM+ partners Overige mij’en Totaal KLM+ partners Overige mij’en Totaal Frequenties Europees 1.998 1.040 3.038 -84% +48% -39% Intercontinentaal 490 288 779 -80% +33% -38% Totaal 2.489 1.328 3.817 -83% +45% -39%

Schiphol verliest hub-status “Grijze massa”: mix van luchtvaartmaatschappijen Point-to-point maatschappijen Zelfstandige regionale maatschappijen of onder-aannemers van andere hub- carriers Spaak in netwerk van andere hub-carriers (Europa, maar ook intercontinentaal) Vele precedenten in Europa Brussel en Zürich (faillissement hub-carrier, maar later herstart) Kopenhagen (na toetreding SAS in STAR-alliantie) Milaan en Barcelona (concentratie resp. Alitalia en Iberia op resp. Rome en Madrid) Budapest en Athene (faillissement resp. hub-carriers)

BBP en werkgelegenheid Samenvatting resultaten BBP en werkgelegenheid In non-hub verdwijnt circa de helft van het aantal passagiers van Schiphol en daarmee (aanname) ook de helft van het aantal banen en de toegevoegde waarde die nu nog kunnen worden toegeschreven aan de luchthaven In de overige scenario’s zijn de effecten kleiner, omdat er minder passagiers van Schiphol verdwijnen

Economische effecten: waar en wanneer? Verlies doet zich vooral in de Schiphol-regio voor Directe werkgelegenheid overwegend in regio Indirecte (toeleveranciers en gebruikers) ook in rest van Nederland Verlies doet zich vooral op korte termijn voor Op langere termijn ook herstel Kosten van bedrijfsvestiging worden lager Geleidelijke herstructurering economie naar andere kansrijke sectoren Verschillende precedenten in Nederland (Twente, Zuid-Limburg en Eindhoven)