Informatieavond voor ouders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
sociale media: de nieuwe realiteit
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
presentatie NPV 10 oktober 2012
Veilig internet Mediawijsheid
Welkom bij Leefstijl.
Themabijeenkomst Pesten
Hoera, een oudergesprek!
Kinderen online.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Snoezelen snuffelen doezelen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Welkom op onze thema-avond
First ID project Waterlant-Ydoorn
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
PAD Mindfulness en Yoga
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Kanjertraining..
Presentatie: Over de grens
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Welkom op onze ouderochtend
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Voelsprieten Informatieavond
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Beter omgaan met ruzies
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Mediawijsheid competentie:
Wat is DRAMA??.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Informatieavond september 2016
Mediawijsheid competentie:
Echtscheiding in de school?!
CKG de kleine parachute

Onze school is een KiVa-school!.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Informatieavond voor ouders TOUCHING CHILD CARE Onderlinge Kindermassage in de Klas geraakt door het kind

Programma informatieavond Opening en voorstellen Theorie van de fysiologie Pedagogische toepassing in de klas Film Kennismaking met enkele werkvormen. Implementatie traject Vragen Afsluiting 2 2

Vragen AUB bewaren tot het einde van de presentatie ? ? ? ? ? ? Vragen AUB bewaren tot het einde van de presentatie ? ? ? ? ?

Wie ben ik Rowena Meenderman, Moeder, echtgenote Gecertificeerd trainerTCC Individuele Kindermassage Lichaamsgericht therapeut Bio release instructor Relaxatiecoach

Wie is Touching Childcare Missie TCC: Het welbevinden van kinderen vergroten zodat zij beter in staat zijn het optimale uit zichzelf te halen. Aanraking is daarbij ons middel.

Veel In het nieuws geweest Verhalen over seksueel misbruik Geweld tegen kinderen ZWAAR GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG

Onderlinge kindermassage Massage waarbij de kinderen leren wat geven en ontvangen is in een prettige, veilige sfeer en waarbij men rekening houdt met elkaars behoeftes, emoties en grenzen.

Manieren van contact maken Een oefening in aanraken en intentioneel aanraken

Touching Child Care © mei 2008 Caroline Muller, Willeke Evers Krantenartikelen Touching Child Care © mei 2008 Caroline Muller, Willeke Evers

Wetenschappelijke onderbouwing Problemen Oorzaken Fysiologie hersenen Disbalans Oplossing

Problemen Stress bij kinderen Iedereen is druk Onrust in de klas Pesten - Lichamelijk / geestelijk - MSN - Email Agressie - Geweld op scholen (klasgenoten / docenten) - Zinloos geweld

Huidhonger - Aangeraakt worden is een oer behoefte van de mens - Aanraking ligt aan de basis van verdere emotionele en intellectuele ontwikkeling Drukte (maatschappij, gezinsleven, school, hobby’s) Media en computertijdperk Oorzaken

Disbalans Moeilijk contact kunnen maken met andere kinderen Weinig zelfvertrouwen c.q. eigenwaarde hebben Weinig tot geen respect voor zichzelf en anderen Agressief gedrag vertonen Onrustig gedrag vertonen Slechte concentratie Slecht slapen

Hersenen Het limbisch systeem (emotionele brein) De Neocortex (rationele brein)

Oplossing dmv massage / aanraking Balans hervinden: Afname stresshormonen (testosteron, adrenaline en cortisol) Toename positieve stemmingshormonen (oxytocine en serotonine) Respect Zelfbevestiging Verbondenheid

Filmpje

Pedagogisch klimaat in de klas De leerkrachten zorgen voor een emotioneel veilig klimaat voor de kinderen. 17 17

Massage als middel tegen pesten Onderzoek in Denemarken en Nederland heeft aangetoond: Kinderen die elkaar masseren pesten elkaar niet. Pestgedrag op deelnemende scholen gedaald van 12% naar 1% (onderzoek Kiene 2005) 18

Wat mag u van de leerkracht verwachten? De leerkracht maakt problemen bespreekbaar in de groep. De leerkracht maakt leerlingen medeverantwoordelijk voor het klassenklimaat. De leerkracht beloont goed gedrag. 19 19

Wat mag u van de leerkracht verwachten? De leerkracht heeft een luisterend oor voor problemen tussen kinderen. De leerkracht zorgt voor duidelijke regels en afspraken in de klas. 20 20

Wat voegt aanraken in de klas toe? Kinderen leren hun grenzen aan te geven. Kinderen ervaren dat samenwerken met anderen positief kan zijn. Kinderen ervaren de kracht van positieve wederzijdse afhankelijk- heid. Kinderen leren naar elkaar te luisteren. 21 21

Dus………. Aanleren van sociale vaardigheden. Leren via de tastzin. Elkaars grenzen respecteren. Reductie onrust in de klas, speelplein. Reductie pestgedrag. 22 22

Kriebelregels Opstellen met de klas: We doen elkaar geen pijn We respecteren elkaars grenzen We pesten elkaar niet We respecteren weerstand. Je hoeft niet mee te doen …………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………

Regels Zorg goed voor jezelf: Zorg goed voor de ander: Jij bent de baas. Geef aan wat je (niet) fijn vindt. Zorg goed voor de ander: Raak de ander aan zoals je zelf aangeraakt wilt worden. Zorg goed voor de groep: Stoor de groep niet; wees stil of fluister.

Weerstand in de klas Drie opmerkingen over weerstand Niet elk gedrag is weerstand. Veranderingen roepen weerstand op. 3. Weerstand is niet gericht tegen de docent, maar bescherming voor de leerling. 25 25

De praktijk in de klas Fase I Grondings- of ontspanningsoefening Kaarsje aan, Muziek wordt gestart Spel of zelfmassage Werken met materialen uit de kriebelkist

De praktijk in de klas Fase I De kinderen krijgen een kriebelkalender mee naar huis. Daarop zetten ze een kruisje achter de dag bij elke knuffel of kriebel die ze krijgen van mama en/of papa of verzorger. Als alle dagen van de kalender geweest zijn, neemt uw zoon of dochter de kalender mee terug naar school.

De Kriebelkist

Liedjes, opzegversjes en ritmes Daar komt een muisje aangelopen…

Pictokaarten

Kriebel-raad-kaarten Wat is een kriebel-raad-kaart? Hoe gebruik ik die?

Kriebelraadkaart

Het weerbericht

Stekelbalrollen

De praktijk in de klas Fase II Massagewerkvormen De kinderen werken in duo’s Werken met een maatje met wie ze goed kunnen samenwerken Kinderen vragen toestemming aan elkaar om elkaar te mogen masseren Grondings- of ontspanningsoefening Kaarsje aan, Muziek wordt gestart Massagewerkvorm uit de map of boek De kinderen bedanken elkaar voor de massage: Kijken elkaar aan, geven elkaar een hand en zeggen dank je wel

Massage in de klas

Massage in de klas

Massage in de klas

Bronnen Touching Child Care De oxytocinefactor (Kirsten Moberg) Aanraken een levensbehoefte (Marijke Sluijter) www.kindenmassage.nl www.touchingchildcare.nl www.aanrakeneenlevensbehoefte.nl www6.miami.edu/touch-research www.heartmath.com

Kijk ook eens op…. www.kindenmassage.nl www.touchingchildcare.nl www.aanrakeneenlevensbehoefte.nl www6.miami.edu/touch-research

? ? ? ? ? ? Vragen? ? ? ? ? ? ?