Parents’ Experiences & Needs: Recognizing & Supporting Parents’ Abilities Joanne Nicholson, Ph.D. University of Massachusetts Medical School Worcester,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
over het Vaderhart van God.
Advertisements

I love you.
Week 3 > feest! feest! 3.  zingen  bidden  inleiding: feest!  groepjes week 3 > feest!
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
User Centred Development
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Tonny.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
MAN IN BLACK JOHNNY CASH. Well, you wonder why I always dress in black, Why you never see bright colors on my back, Dus, je vraagt je af waarom ik altijd.
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2000 Joel Houston & Marty Sampson / Hillsong Publishing 1/7 MY BEST FRIEND (Joel Houston &
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Monday, 20 April 2015 maandag 20 april 2015 Click Klik.
Question tags.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Mercy Publishing 1/4 DRAW ME CLOSE TO YOU (Kelly Carpenter) Draw me close to You Trek.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1996 Integrity's Hosanna! Music 1/9 I NEED YOU MORE (Lindell Cooley & Bruce Haynes) I need.
WHY ME LORD WAAROM IK HEER. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Hillsong Publishing 1/5 FAITH (I'm reaching) (Rueben Morgan) I'm reaching for the prize.
Mijn weg voelend door het donker geleid door een kloppend hart Ik weet niet waar de reis gaat eindigen Maar ik weet wel waar het begint.
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen some en any? 2. Wanneer gebruik je some? 3. Wanneer gebruik je any? 4. Woorden met some en any erin 5. Samenvatting.
Denk ook aan Sammy Mariëlle Dekker - Yael van Praag.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Toekomende tijd: met “going to”
De taaltaak
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Kracht van kwetsbaarheid
Toekomende tijd: met “will”
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
English 23 April 2018.
Vreugde Joy.
Chapter 2 What’s up? Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Who/which voornaamwoorden
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Parents’ Experiences & Needs: Recognizing & Supporting Parents’ Abilities Joanne Nicholson, Ph.D. University of Massachusetts Medical School Worcester, Massachusetts November 23, Klik hier om verder te gaan

De ervaringen en behoeften van ouders: het herkennen en steunen van mogelijkheden van ouders Joanne Nicholson, Ph.D. University of Massachusetts Medical School Worcester, Massachusetts November 23,

Worcester, MA

Who We Are at UMMS Multidisciplinary group: psychology, occupational therapy, public policy, mental health law, rehabilitation Researchers, providers, advocates, parents, family members Strategic Planning Group

Wie wij zijn bij UMMS Multidisciplinaire groep: psychologie, ergotherapie, openbaar bestuur, wetgeving op het gebied van geestelijke gezondheidszorg, rehabilitatie Onderzoekers, hulpverleners, advocaten, ouders, familieleden Strategische Plannings Groep

Why are we committed to this? Parental mental illness is prevalent. Parenting is a meaningful life role. If parents do better, children do better. Effective treatment & rehabilitation strategies are available. Opportunities for prevention & the promotion of resilience abound. Inattention or inappropriate attention has life-threatening consequences.

Waarom werken we hier aan? Psychiatrische beperkingen komen veel voor bij ouders Ouderschap is een betekenisvolle levensvervulling Als ouders het beter doen, doen kinderen het beter Effectieve behandeling en rehabilitatie strategieën zijn beschikbaar Mogelijkheden voor preventie & de bevordering van de aanwezige veerkracht. Geen aandacht of slechte aandacht heeft levensbedreigende consequenties

Mental illnesses often co-occur with other mental illnesses (e.g., depression & anxiety), with substance abuse, and with other medical conditions (e.g., hypertension, arthritis, etc.) (USDHHS, Mental Health: A Report of the Surgeon General, 1999)

Men heeft vaak verschillende psychiatrische beperkingen ( bv. depressie & angst) of ook verslavingen of andere fysieke beperkingen (hoge bloeddruk, reuma etc.)

Impact of Violence & Trauma Experiences of violence & trauma can contribute to mental illness. Individuals with mental illness are more likely to be victims of violence & trauma. (Nemeroff et al., 2003; USDHHS, 1999)

De invloed van geweld en trauma’s Ervaringen van geweld en trauma’s kunnen een psychiatrische beperking versterken Mensen met een psychiatrische beperking zijn vaker het slachtoffer van geweld en trauma’s

Mental Illness Substance Abuse Trauma Families

Psychiatrische beperking Verslaving Trauma Familie

How many parents with mental illness are there? millions

Hoeveel mensen hebben een psychiatrische beperking? miljoenen

Women and men with a lifetime prevalence of psychiatric disorder are at least as likely to be parents as are adults without psychiatric disorder.

Vrouwen en mannen die hun levenlang psychiatrische beperkingen hebben, kunnen net zo goed kinderen hebben als mensen zonder psychiatrische beperking

The majority of adults with mental illness in all diagnostic categories are parents, including those meeting criteria for the most serious of disorders.

De meerderheid van de volwassenen met een psychiatrische beperking in alle diagnostische categorieën, inclusief degenen die de ernstigste stoornissen hebben, zijn moeder of vader

Separations & Losses: Mothers in child welfare, & with children in out-of-home placement are more likely to be those with mental illness. 25% to 75% of mothers with mental illness in various small-scale studies of clinic samples no longer have custody of their children.

Scheiding en verlies Moeders met een uitkering & met uit huis geplaatste kinderen hebben vaker psychiatrisch problematiek 25% tot 75% van de moeders met psychiatrische problemen in verschillende kleinschalige onderzoeken hebben niet langer zeggenschap over hun kinderen

Parents are those adults who have ever given birth to or fathered a child.

Ouders zijn volwassenen die ooit een kind op de wereld hebben gezet

Families can take many forms. Children may be living with birth parents, step- parents, relatives, foster families, adoptive families, or in other “formal” or “informal” arrangements.

Gezinnen kunnen vele vormen aannemen. De kinderen kunnen bij biologische ouders wonen, adoptieouders, familieleden of andere formele of informele verbanden

Generic Parenting Challenges money management employment transportation health care housing family relationships child care child behavior management managing role strain

Algemene uitdagingen voor ouders geld sturing werk vervoer gezondheids zorg huisvesting familie relaties zorg voor kinderen sturing van het gedrag van kinderen hanteren van rolconflicten

“You have to go to work. You gotta’ come home. You gotta’ deal with the kids, deal with your own home. Your own problems, you know, really start piling up.”

“ Je moet naar je werk. Je moet thuiskomen. Je moet met de kinderen bezig en met je huis. Je eigen problemen.., weet je,.. stapelen zich steeds verder op”

“If you can’t take care of yourself, you’re definitely not going to be able to take care of somebody else…”

“ Als je niet voor jezelf kan zorgen, zal je zeker niet in staat zijn om voor iemand anders te zorgen….”

“…you need to be there for your kids…”

…je moet er zijn voor je kinderen…….

Challenges Specific to Parents with Mental Illness stigma medication hospitalization relationships with helpers advocacy child’s perception of parents’ illness child’s role in illness management communicating with child about mental illness

Specifieke uitdagingen voor ouders met psychiatrische beperkingen etiket medicatie hospitalisatie relatie met helpenden pleitbezorging Hoe ziet het kind de ziekte van de ouder? de rol van het kind bij het hanteren van de ziekte communiceren met het kind over de ziekte

“…You know, some people think you shouldn’t have a baby because you have mental illness and because you’re on medication.”

“…Weet je, sommige mensen denken dat je geen baby moet krijgen omdat je psychiatrische problematiek hebt en omdat je medicijnen slikt.”

“…Because of the mental illness you’re labeled. Everything you say is null and void because you’re labeled as being mentally ill.”

“..Je wordt geëtiketteerd omdat je een psychiatrische beperking hebt. Alles wat je zegt is waardeloos en zonder betekenis omdat je geëtiketteerd wordt als geestesziek”

“…when my children were being abused, they were saying ‘mommy, please help me’…and everyone…just ignored what I said because of the mental illness.”

“..toen mijn kinderen werden misbruikt, zeiden ze ‘mama, help me alsjeblieft’… en iedereen …. ontkende wat ik zei vanwege mijn psychiatrische beperking”

“…No medication is going to slow me down. I have a 2-1/2 year old daughter. I have to be active for that reason. I have to be right behind her everywhere she goes…”

“… geen enkele medicatie krijgt me rustig. Ik heb een dochter van 2-1/2 jaar. Daarom moet ik actief blijven. Ik moet steeds achter haar aan waar ze ook gaat….”

“…In reality I don’t want to go [to the hospital]. I want to be home. I want to be the mother. I want to be in charge of the house…cooking, cleaning, taking care of everybody, changing diapers.”

“…ik wil in werkelijkheid niet (naar het ziekenhuis) gaan. Ik wil thuis zijn. Ik wil de moeder zijn. Ik wil verantwoordelijk zijn voor het huis…koken, schoonmaken, voor iedereen zorgen, luiers verschonen….”

“…Nothing in this world is confidential…conversations you have with your therapist…I can’t fully open up…because all my records are going to be subpoenaed into court.”

“.. Niets in deze wereld is vertrouwelijk..gesprekken die je hebt met je therapeut..ik kan niet echt open zijn.. want alles wat van mij komt kan voor het gerecht worden gedaagd..”

“…When you’re doing good, nobody’s there for you…but when they find out the least little bit wrong, they’re there on you, letting you know all the negative... no positive.”

“.. Als je goed doet is er niemand voor je, …..maar als zij maar even iets fout vinden, zijn ze ineens bij je en geven alleen negatieve kritiek… geen positieve.”

“…trust issues too. How do I know this person will care for my baby? What if they don’t take proper care?”

“..Vertrouw ook op aanwijzingen. Hoe weet ik dat deze persoon voor mijn baby zal zorgen? Wat gebeurt er als ze geen goede zorg geven?”

“…Selfish and guilty…that you’re not the perfect parent…”

“…Egoïstisch en schuldig….dat je niet de perfecte ouder bent…..”

“…my daughter doesn’t necessarily have to get it [mental illness]. It’s how she’s going to grow up.”

“…mijn dochter hoeft het niet per se te weten. Het gaat er om hoe ze zichzelf ontwikkelt.”

“…How to be a good role model for your kids when you have problems of your own…you want your child to grow up to be a healthy, well- adjusted adult…”

“…Hoe kan je een goed rolmodel voor je kinderen zijn als jezelf problemen hebt….je wilt dat je kind opgroeit en een gezonde, goed-aangepaste volwassene wordt….”

“...I found out...that she (daughter) was sexually abused by her friend at seven years old…it flashes me back to my sexual abuse when I was a kid.”

“..Ik kwam erachter.. dat zij (dochter) seksueel misbruikt was door haar vriend, toen ze 7 jaar was…dat herinnert mij aan hoe ik seksueel werd misbruikt als kind.”

“…My husband is very much against it. He doesn’t believe in counseling.”

“… mijn echtgenoot is er erg tegen. Hij gelooft niet in therapie.”

“…How do you establish a loving relationship with your child…when you’re not with them a lot? They don’t see you on a regular basis and you can’t show them your love in the normal ways that mothers show their love…”

“.. Hoe breng je een liefdevolle relatie met je kinderen tot stand.. als je niet vaak met hen bent? Ze zien je niet regelmatig en je kan hen je liefde niet op een normale manier tonen, zoals moeders dat doen….”

“…speaking for myself as a mother who doesn’t have her children…My heart is in chains…I’m in my own prison…that pain never completely goes away…”

“.. Als ik voor mezelf spreek als moeder, die haar kinderen niet heeft…mijn hart is geketend…ik ben in mijn eigen gevangenis… die pijn gaat nooit compleet weg….”

“And when they come in and they say, ‘we’re taking what you have left, that’s keeping you alive,’ what do you think then? You figure you’re a failure completely. You can’t even take care of your own children. What’s the sense in living?”

“..En als ze binnenkomen en ze zeggen ‘we nemen mee wat je overhebt en wat je in leven houdt’, wat denk je dan? Je denkt dan dat je een complete mislukking bent. Je kan niet eens voor je eigen kinderen zorgen. Wat is de zin van het leven?” “

“I think in my circumstances my mental illness has made me stronger. You have to try twice as hard. You have to prove things to people.”

“Ik denk dat in mijn omstandigheden mijn psychiatrische beperking mij sterker heeft gemaakt. Je probeert het twee keer zo sterk. Je moet dingen bewijzen tegenover mensen.“

“…Today I have a lot of insight. I know what I want for myself. I know that I want to get better. I know that I can only show my children today that I am trying my best.”

“…Vandaag heb ik veel inzicht. Ik weet wat ik wil voor mezelf. Ik weet dat ik beter wil worden. Ik weet dat ik slechts vandaag aan mijn kinderen kan laten zien dat ik mijn best doe.”

Goal: to create opportunities for people to have successes, to be successful, to develop the positive sense of self necessary to change the conditions of their lives.

Doel: mogelijkheden voor mensen creëren om successen te hebben, succesvol te zijn, een positieve gevoel over zichzelf te ontwikkelen die noodzakelijk zijn om de omstandigheden van hun leven te ontwikkelen.

People change through: Having successful experiences Having their successes recognized Creating a new belief system, a positive sense of self, in relation to others Long-term experiences of being treated well

Mensen veranderen door Het krijgen van succesvolle ervaringen Hun successen erkend te krijgen Het maken van een nieuw pakket van waarden, een positief gevoel over zichzelf in relatie tot anderen Lange termijn ervaringen van goed behandeld worden

Providers partner with parents to: Increase self-awareness. Increase knowledge & awareness of children as unique individuals. Change thoughts & attitudes. Develop skills – communication, coping, relationships, parenting. Reinforce successes.

De hulpverlener is partner van de ouder in: Toename van bewustwording Toename in kennis & en bewust zijn van kinderen als unieke individuen Verandering van gedachten en attituden Ontwikkel vaardigheden, communicatie, omgang met de kwetsbaarheid, relaties, ouderschap Geef positieve kritiek op successen

“My children give me strength, they give me hope, they give me the will to survive…”

“Mijn kinderen geven mij kracht, ze geven me hoop, ze geven me de wil om te overleven….”