Bouwstenen van de persoonlijkheid - temperament - hechting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Belang van gehechtheid
Welkom op onze thema-avond
Psychotherapie en armoede
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Taalkundige feiten en hypothesen
Inleiding Hechtingsproblematiek
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
PSYCHIATRIE Hechtingsstoornissen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Bouwstenen van de persoonlijkheid - temperament - hechting
Pedagogische theorieën
Ontwikkeling van het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Hfst 8 Hechting Hechting is evenals temperament een bouwsteen van de persoonlijkheid. Temperament is nature, hechting heeft alles te maken met de interactie.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
PSYCHIATRIE Hechtingsstoornissen
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Bouwstenen van de persoonlijkheid - temperament - hechting
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Kind en omgeving Het individu in de context
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Opvoedingsstijlen met een risico.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ouderlijke persoonlijkheid, opvoeding en probleemgedrag Waarden en normen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
Trauma sensitief lesgeven
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Ontwikkelingspsychologie
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Bouwstenen van de persoonlijkheid - temperament - hechting Week 4 Bouwstenen van de persoonlijkheid - temperament - hechting

Wat hebben jullie in de praktijk gezien van de theorie? Voorbeelden ?

Hfst 7: Heeft een baby een persoonlijkheid? Het is passender om te spreken van een gedragsstijl Temperament: een in aanleg individuele reactiewijze die zich al heel jong manifesteert en een zekere stabiliteit vertoont De uiteindelijke persoonlijkheid wordt gevormd door unieke ervaringen, waarop het kind zelf invloed uitoefent: denk aan taal, het kind is niet passief, er is sprake van interactie.

Hernieuwde belangstelling als reactie op nurture denken Thomas &Chess Kinderen verschillen van elkaar,. Ook in identieke omstandigheden Oorzaak van gedragsstoornissen niet in de omgeving Druk op opvoeders Tempo, energie niveau, stemming, gerichtheid van gedrag

Temperamentskenmerken blz.136 Regelmaat( voorspelbaarheid) Stemming Aanpassing Toenadering/terugtrekking intensiteit

3 temperamentspatronen Het moeilijke kind Het makkelijke kind De langzame starter Relatieve begrippen Goodness of fit Dwingend gedrag van peuters: hoe interpreteer je dat?

Een makkelijk kind Als baby slaapt en eet een makkelijk kind regelmatig. Hij huilt niet extreem veel en is niet gauw boos of geïrriteerd. Hij lacht graag. Als kind is hij opgewekt en heeft hij een positieve instelling. Hij past zich snel aan nieuwe situaties aan en heeft weinig last van stemmingswisselingen. Hij is meegaand en kan zich goed concentreren. Een moeilijk kind Een moeilijk kind wil als baby niet op regelmatige tijden eten en slapen. Hij is snel van slag, huilt veel en past zich moeilijk aan nieuwe situaties aan. Een moeilijke baby is niet gemakkelijk af te leiden of te troosten. Als kind heeft hij sterke, zeer negatieve stemmingen en trekt hij zich het liefst terug bij nieuwe situaties. Hij is snel gespannen. Een langzame starter Een langzame starter is een beetje makkelijk en een beetje moeilijk. Als baby is hij niet erg uitbundig; meestal is hij wat afwachtend. Hij komt langzaam op gang. Hij neigt naar een negatieve grondstemming. Hij is niet zo actief, weinig nieuwsgierig en niet erg gevoelig voor prikkels. Hij reageert meestal kalm en past zich langzaam aan

Is dit toereikend om probleemgedrag te voorspellen? Het makkelijke temperament blijkt stabieler dan het moeilijke: hoe komt dat? Risico- en beschermende factoren

Ook toepasbaar op kinderen? lief Cultureel bepaald Big five http://www.jmouders.nl/Themas/Opvoeding/Gedrag-kinderen/Persoonlijkheid.htm Uit psychologie Ook toepasbaar op kinderen? lief Cultureel bepaald Nederlandse ouders bijv hechten minder aan ‘gewetensvolheid’ dan Chinese ouders in hun beschrijvingen

5 dimensies Extraversie Vriendelijkheid Gewetensvolheid Stabiliteit Ideeenrijkdom

De verschillende persoonlijkheidskenmerken van kinderen Op basis van onderzoek onderscheiden psychologen 5 hoofdgroepen van persoonlijkheidskenmerken bij kinderen. Deze komen overeen met de zogenaamde ‘Big Five’: de 5 dimensies waarmee de persoonlijkheid bij volwassenen wordt beschreven. Onder de 5 hoofdcategorieën vallen een aantal subcategorieën met bijbehorende kenmerken. categorie 1: Extraversie toenadering zoeken: ondernemend, vrij in de omgang, niet verlegen positieve emotionaliteit: vrolijk, enthousiast, opgewerkt sociabiliteit: populair, heeft graag mensen om zich heen, energiek categorie 2: Vriendelijkheid dominantie: wil de baas spelen, is nadrukkelijk aanwezig, wil winnen bij sport en spel altruïsme: zorgzaam, vriendelijk, trouw genegenheid: gevoelig, aanhankelijk, heeft behoefte aan warmte en genegenheid meegaandheid: eerlijk, accepteert grenzen, niet agressief categorie 3: Zorgvuldigheid zorgvuldigheid: neemt taken serieus, heeft doorzettingsvermogen, niet gemakzuchtig impulsiviteit: wil allerlei dingen tegelijk doen, druk, kan zichzelf moeilijk vermaken categorie 4: Emotionele stabiliteit stabiliteit: past zich in nieuwe situaties goed aan, heeft weinig tijd nodig om emoties te verwerken zelfvertrouwen: zelfverzekerd, nergens bang voor, kan van zich af bijten hanteerbaarheid: gemakkelijk, gehoorzaam, blijft niet doordrammen categorie 5: Ontwikkeling nieuwsgierigheid: interesseert zich overal voor, leergierig, denkt na over de dingen die hij meemaakt schoolgerichtheid: kan op school goed meekomen, is voor op leeftijdgenoten, doet zijn best voor werk op school creativiteit: fantasierijk, handig in het maken van dingen, probeert veel dingen uit autonomie: regelt zijn zaakjes zelf, vraagt zelden anderen om hulp, kan goed alleen werken

Anders dan anders Aanvankelijk: langzame starter Sociale angst, verlegenheid Rol van de opvoeders belangrijk!

Hfst 8 Hechting Hechting is evenals temperament een bouwsteen van de persoonlijkheid. Temperament is nature, hechting heeft alles te maken met de interactie met de omgeving, dus nurture Aapje van Harlow: het gaat om meer dan alleen voeding Hechtingsfiguur, hechtingsgedrag Nabijheid zoeken, rol van huilen Exploratie gedrag https://www.youtube.com/watch?v=R1svFpiJ9Sg

Ontwikkeling van gehechtheid Bowlby Ontwikkeling loopt niet bij elk kind hetzelfde Ainsworth: vreemde situatie test https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU A, B en C type A: (onveilig) vermijdend -onvoldoende vertrouwen in de ander, zoekt het zelf uit B: veilig- vertrouwen in de ander en in zichzelf ( 70 %) C: (onveilig) ambivalent – geen vertrouwen in zichzelf, dwingend vragen om hulp tabel8.3 blz. 196

Sensitiviteit en responsiviteit Opvoedingsverleden van de ouder Werkmodel Kenmerken van het kind, of ontwikkelingsfase Gevolgen voor kinderopvang?

1) Opvoedingsverleden van de ouder Eigen opvoedingsverleden speelt grote rol in de manier van opvoeding eigen kinderen. Vroeger als kind mishandelde ouders vertonen een meer rigide opvoedingspatroon (met meer fysieke straffen). Werkmodel van gehechtheid (verwerking en integratie eigen opvoedingsverleden in huidige persoonlijkheid) bepaald oudergedrag. Drie varianten hoe men negatieve jeugdervaringen verwerkt heeft: a. Veilig werkmodel Æ relativerend, geen haat-/angstgevoelens, niet ontkennend, open b. Vermijdend werkmodel Æ verdringend, oppervlakkig over verleden praten, inconsistent, idealiserend c. Verstrikt werkmodel Æ onverwerkte emoties, uitvoerig en overdreven analytisch. Indeling komt vanzelfsprekend overeen met veilige, vermijdende en ambivalente gehechtheidpatronen (8.4) • Vraag Æ Wat wordt bedoeld met ‘…door de interviewgegevens vooral op betrekkingsniveau en niet zozeer op inhoudsniveau te scoren’? 2) Uitstel van het eerste contact met het kind Zou volgens Klaus en Kennell een grote rol spelen, heeft in ieder geval voor een mindere klinische, afstandelijke benadering bij geboorten in ziekenhuizen geleid, maar resultaten nooit gerepliceerd. Ook adoptiekinderen en premature baby’s (lange tijd in couveuse) vertonen even goede hechting aan verzorger. 3) Aangeboren eigenschappen van het kind Laag geboortegewicht en lage Apgarscore zouden verhoogde kans op ambivalente gehechtheid gegeven. Diversen andere invloeden op sensitiviteit ouder en kwaliteit hechting, zoals laag sociaaleconomische status, temperament (Van den Boom), prikkelbaarheid (volgens Brazelton-schaal (NBAS), zie hoofdstuk 4). Huilbaby’s inderdaad na 1 jaar slechts 28% veilig gehecht. Na interventie (om sensitiviteit ouder te verhogen) echter 68% na 1 jaar veilig gehe

Effecten van de gehechtheidkwaliteit Moeder weliswaar primair gehechtheidfiguur vanuit traditioneel rolpatroon, ook vader belangrijk gehechtheidfiguur. Door veranderde rolpatronen meer en meer aan de orde. Volgens onderzoek kunnen kinderen zich even goed en veilig hechten aan vader, sensitiviteit vader is bepalend voor veilige hechting. Wel verschil omgang vader/moeder en kind Æ bij moeder zorgaspect centraal, vader eerder speelkameraad. Kinderen die aan beide veilig gehecht zijn Æ gunstige prognose voor latere sociale ontwikkeling. Regelmatig niet beschikbaar zijn van primaire gehechtheidfiguur Æ door Bowlby overschat (zou schaden aanrichten), omstandigheden bepalend voor mate van frustratie bij kind (bijv. waar wordt kind achtergelaten, ziekenhuis of crèche?). Ook kwaliteit vervangende zorg (beschikbaarheid, vast personeel, sensitief, groepsgrootte, dagprogramma), vertrouwdheid omgeving, aanwezigheid broertjes/zusjes, aanwezigheid knuffel van invloed. Onderzoek naar herhaalde scheidingen door buitenshuis werken van moeder hebben aangetoond dat moment dat moeder weer gaat werken belangrijk is (tweede helft 1ste levensjaar kan negatieve gevolgen op hechtingsproces hebben) en arbeidssatisfactie belangrijk (moeder tevreden met werk, dan weinig werkdruk en dus ook sensitief naar kind).

Gehechtheid en competenties Æ onderzoek toont aan (stressvolle taak voorgelegd aan peuters, die ze onmogelijk zonder hulp van moeder konden oplossen): - A-kinderen (vermijdend gehecht) onvoldoende vertrouwen in ander, valt volledig terug op eigen kunnen (sterk taak gericht, weinig contact gericht). - C-kinderen (ambivalent gehecht) onvoldoende vertrouwen in zichzelf, doet voortdurend beroep op ander, neemt nauwelijks initiatief (sterk contact gericht, weinig taak gericht). - B-kinderen kiezen tussenweg, voldoende vertrouwen in zichzelf en ander, probeert het eerst zelf en vraagt dan ander Æ onderzoek toont hetzelfde resultaat als in de vreemde-situatietest. Ego-veerkracht Æ vermogen om flexibel en vasthoudend te reageren in probleemsituaties, veel ego-veerkracht: bereid en in staat problemen zelfstandig op te lossen, wetende een beroep op een ander te kunnen doen. Ego-controle Æ neiging gevoelens te onderdrukken of juist meteen aan bod te laten komen. Sterke ego-controle (geremd, zich afsluiten van nieuwe en onbekende) en zwakke ego-controle (impulsief, moeite op taak te concentreren) beide dus niet optimaal. Verband ego-veerkracht en gehechtheid Æ twee verwachtingen (zelfvertrouwen en vertrouwen in ander; metafoor twee benen), worden beïnvloed door sociale ondersteuning van buitenaf en veerkracht. Stevige basis om problemen op te lossen (hoge veerkracht). Zowel vermijdend gehecht en ambivalent gehecht kind steunen teveel op één been (lage veerkracht).

Gehechtheid en competentie Maximale ego veerkracht en optimale ego controle Grootste kans hierop bij veilig gehechte kinderen http://www.amc.nl/web/Het-AMC/Nieuws/AMC-Magazine/Archief/Zelfbeheersing-nee-is-het-nieuwe-ja.htm Welke onderwerpen uit de hoofdstukken die we hebben behandeld kom je hierin tegen?

tips american history x incendies once were warriors