TRENDS 4 (WEEK 5) TRENDS IN ONDERWIJS & ADOLESCENTIE Madeleine Meurs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Het formuleren van hoofd- en deelvragen
De internet-encyclopdie voor kinderen
Duidelijk schrijven voor iedereen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Schrijven in passende stijl
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Portfolio
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
les 12 - tekstplan, wikispaces
Academische vaardigheden - C1.5
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Schrijven met een strategie
Opstel schrijven.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Een werkstuk maken.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Een leesstrategie: toepassing
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Workshop klassenmanagement
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
TRENDS 2014 Hafida
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
SET schrijfvaardigheid H5
Dag Taal Kunst en Cultuur 2016 | 1 Twijfelen mag! Kritisch lezen bij het schoolvak Nederlands Sanne de Vries – Simon Vestdijk Harlingen -
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Maak je website beter vindbaar!
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
3F maken van een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Workshop academisch schrijven
Curriculumontwerp AVO
Bronnen en onderzoeksvragen
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Transcript van de presentatie:

TRENDS 4 (WEEK 5) TRENDS IN ONDERWIJS & ADOLESCENTIE Madeleine Meurs

PROGRAMMA 1.Vragen? Onderwerpen helder? 2.Hoe schrijf ik een paper? 3.Trends!

TIPS NAV JULLIE VOORLOPIGE STUKKEN  Kies EEN onderwerp, specificeer!!! Zo klein mogelijk...  Besteed aandacht aan het vinden van een geschikte vraag of probleemstelling. Dit helpt je bij het richting vinden tijdens schrijven.  Kies eventueel op basis van beschikbare LITERATUUR. Een geweldig onderwerp kan moeilijk uitpakken door weinig geschikte literatuur. Ontdek dit tijdig.  Let op bronvermelding, vermeld ook IN de tekst welke bron je gebruikt (volgens APA!)  Kopieer NIET.  Doe geen knip/plak, maak één doorlopende gestructureerde tekst in eigen woorden.  Gebruik ZELF LEREN SCHRIJVEN  Gebruik de handleiding uit Leiden (van dr. I Hovig) dat voor je klaar staat op mijn site of, nog beter, gebruik het artikel uit Gent:

VRAGEN? Heeft iedereen een onderwerp naar tevredenheid?

WAT IS EEN PAPER? Een paper is een uitwerking van een goed onderbouwde (onderzoeks)vraag of probleemstelling waarop je het antwoord zoekt in een objectieve literatuurstudie. Je werk omvat een inleiding, een beschrijving, en een ‘besluit’. Dat wordt allemaal weergegeven in een wetenschappelijke stijl. Zie ook de overige eisen in de SHL!!

HOE SCHRIJF JE EEN PAPER? ALGEMEEN  DENK NA! zie VIP 6 uit ‘Zelf leren schrijven’ : Argumentatie (93-106) ‘Helder schrijven is helder denken!’. Vorm eerst een beeld van waar je het over wilt hebben.  De paper is geen opsomming van feiten, maar een kritisch stuk. Je moet de lezer overtuigen.  op internet veel goede richtlijnen te vinden (zie eerder genoemde links)  eerst denken!!!/ bronnen, dan schrijven, dan aanpassen.

1. ZOEK BRONNEN EN STRUCTUREER Zoek bronnen! Objectief en zoveel mogelijk wetenschappelijk. Structureer: schrijf een tekst over één thema. Orden je alinea’s logisch. Elk draagt bij tot het thema en tot de volgende alinea. Schrijf voor de lezer! Die wil zo snel mogelijk een antwoord op de W-vragen.... Wat? Hoe? Wie? Wanneer? Waarom? Maak evt. een raamwerk van je tekst.

2. ARGUMENTEER (ZIE ZELF LEREN SCHRIJVEN DEEL 2 EN 3) Argumenteer. Gebruik verschillende argumentatietechnieken.

3. FORMULEER CORRECT! (ZELF LEREN SCHRIJVEN VIP 7) Een goed geschreven paper bevat: samengestelde zinnen met veel connectoren (bv. bovendien, daarentegen, hoewel, maar, want); veel variatie in zinsstructuur; afwisselend passief (bv. dit werd onderzocht, wordt bevraagd) en actief (bv. we hebben gepubliceerd); kernachtige formuleringen (bv. de klemtoon ligt op, men gaat ervan uit dat); onpersoonlijke zinnen (bv. dit essay gaat na, er wordt gezocht naar). Vermijd:  nietszeggende woorden (bv. ze denken dat, X gaat over);  lege argumenten (bv. Ik ben ervan overtuigd dat, Iedereen weet dat, Het is echt onzin wat X zegt!);  Spreektaal.

EN VERDER... Let op de structuur (goede opbouw) en lay-out. In de shl zijn de aanvullende eisen genoemd: - max woorden (!) - min. 70 pagina’s literatuur - min. één Engelstalige bron En qua structuur: - internationale context - bredere maatschappelijke context - kritische blik.

TE WEINIG AANDACHT VAN JEUGDPROFESSIONAL VOOR LHBT-JONGEREN LHBTi?utm_source=27+november+2014%2c+nummer+41&utm_medium= &utm_campaign=NieuwsbriefJeugd &cid=F0C5E588-EE3D-45DB-8F47-DA9FBFA0A337

HUIDIGE VORMEN VAN LEREN Zelfstandig leren of in groepjes Docent is instructeur op afstand ipv leraar Zo min mogelijk klassikaal lesgeven Probleemgestuurd onderwijs Informatie opzoeken op internet ipv leren

KRITIEK:

TOENEMENDE KRITIEK OP DEZE VORMEN VAN LEREN Marcel de Jong (2011): Geen les meer roc/ Ad Verbrugge van BON = Beter Onderwijs Nederland (2011): De Onderwijsbubbel

Huidige leren (2 de fase VO) pakt slechter uit voor jongens: Oplossingen? Trends?  Alleen leraren met master voor de klas  Hoger loon voor leraren  Klassen verkleinen  Terug naar meer traditioneel onderwijs  Meer gezag voor de leraar: Furedi

Frank Furedi (2009): Wasted  over toenemende pedagogisering i/h onderwijs en aantasting van de professionaliteit van de docent

ANDERE ONTWIKKELINGEN Prestatiedruk leerlingen, opbrengstgericht werken (& kritiek !: ) Meer aandacht voor pesten, ook internationaal: Schoolverzuim blijft moeilijk aan te pakken (veel zorgleerlingen, straat / criminaliteit trekt meer dan school, ouders straffen helpt niet)  belang intercultureel vakmanschap ? Samenvoegen VMBO – MBO (‘ambachtsscholen’)  Zie vergelijkbare trends in VS: topics/five_top_trends_in_education.html/page/1

ONDERWIJS STAAT TER DISCUSSIE Onderwijs moet vernieuwen, maar hoe? Terugkeer van het gezag en traditie, maar hoe precies? Of moeten we heel anders gaan denken over onderwijs en lesmateriaal ?: Flipping the classroom Humor & interactiviteit onderwijsvorm School buiten school: samenwerken met samenleving & fouten maken mág

TRENDS EN JONGEREN De narcistische levensstijl Invloed sociale media Invloed internet - seksualiteit Toenemende schuldenproblematiek Trends 2014 volgens jongeren zélf

JONGEREN EN SOCIAL MEDIA Veel informatie (ook over andere onderwerpen!) via marketing/communicatiebureaus voor jongeren: jongeren-the-future-we-create/ Invloed van technologie op jongeren: bereiden-we-jongeren-voor-op-de-technologie-van-de- toekomst  veel is nog niet uitgekristalliseerd….

INTERNET EN SEKSUALITEIT: Discussie over invloed van porno op jongeren Relatie media – seksualiteit ligt genuanceerd: CURSUSSEN/docs/Onderwijs%20en%20Opvoeding/Seks%20op%20school/L ezing%20Mediagebruik%20en%20Seksualiteit.ashx

TOENEMENDE SCHULDENPROBLEMATIEK Toenemende schuldenproblematiek onder jongeren: ding/Gemeente_Dordrecht_Voorlichting_Schuldhulpverlening

TRENDS 2014 VOLGENS JONGEREN ZELF: the-future-we-create/ status Positiviteit, ondanks de crisis Tonen van je zelfbewustzijn, eigenzinnigheid en authenticiteit (vervangt geld en macht) Grenzeloos samenwerken