Waarnemen door leerlingen Het HOE en WAAROM van waarnemen met leerlingen Enkele voorbeelden van waarnemingen door leerlingen EAAE European Association for Astronomy Education
Het WAAROM van waarnemen met leerlingen - waarnemingen vormen de basis van de sterrenkunde: een astronoom heeft niet de mogelijkheid om te experimenteren met onderzoeksmateriaal. - waarnemingen kunnen een leerling iets leren over onze plaats op aarde, in het heelal, over zijn 'point of view' - er zijn soms mooie dingen te zien - waarnemingen kunnen dienen als basis voor verdere verkenning van het heelal - waarnemingen leiden tot eigen ervaringen van leerlingen - leerlingen die hebben leren waarnemen blijven oog hebben voor verschijnselen die ze zien - het is leuk!
Het HOE van waarnemen met leerlingen -vanuit tuin of donkere waarneemplek -alternatieven: op school, publiekssterrenwacht, overdag (de zon!) -aanvankelijke weerstand breken: motiveren, korte waarneemsessies -met het blote oog beweging van zon, maan, planeten, sterren (SLO-materiaal) -met verrekijker -met een kleine) telescoop -met een fototoestel -samen met anderen, bijv. in een internationaal project
Hulpmiddelen - Widman, Welke ster is dat? (Thieme) - Sterren en planeten 2005 (Stichting Universum) - Draaibare sterrenschijf (Stichting De Koepel, planetaria) - verrekijker, telescoop (NVOX-artikel over aanschaf) - tijdschrift ZENIT - planetarium-software: Earth Centered Universe (ECU), SkyMap (beiden shareware), Redshift, WEB-site via EAAE-NL en EAAE-internationaal naar Students Projects