Waarnemen door leerlingen Het HOE en WAAROM van waarnemen met leerlingen Enkele voorbeelden van waarnemingen door leerlingen EAAE European Association.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sterrenkunde en ruimtevaart
Advertisements

Oude denkbeelden over het heelal
adventspreek over Numeri 24:15-19
Stijn Wuyts Sterrewacht Leiden Tot de grenzen van het heelal.
Wat is ‘goede’ wetenschap
05/21/2004 De Zon Rev PA1.
Hemeljournaal maart 2010 Peter Henderickx
De zon.
Praktische Sterrenkunde - Hoe en wat kun je zelf waarnemen? -Rondleiding en (indien mogelijk) sterrenkijken Robert Wielinga.
Waarnemen Rogier van het Schip.
Milo Grootjen Ammar Tijani
OBA Expert op Afstand Expert op Afstand in de praktijk Ervaringen met videoconferencing Samenwerkingsverband D e D igitale S leutel in Leiden.
Leven in het Heelal Paul Groot Afdeling Sterrenkunde Radboud Universiteit Nijmegen.
Afstanden in het heelal
Fossiele brandstof is:
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
Everybody getting curious
“De mens tussen de sterren”
Geboorte, leven en dood van sterren
de planeten Inhoud: 1.De zon 2.Mercurius 3.Venus 4.Aarde 5.Mars
Mindmap De kinderen hebben eerst per groepje een digitale mindmap op het bord gemaakt om uit te zoeken wat ze al wisten en waar ze moesten gaan zoeken.
Wedstrijd : sterren en planeten
ANW - mythen & pseudowetenschap
Keuzecollege Scholierenacademie Sterrenstelsels en zwarte gaten
Switch A RUIMTETOERIST.
Gideon Koekoek 8 september 2009
Vermenigvuldigen met 10 ..
Kosmische straling.
Afdeling Arnhem!. Deze afdeling van de Jongerenwerkgroep voor sterrenkunde (JWG) Is één van de actiefste van Nederland; Organiseren regelmatig activiteiten;
Exoplaneten.
Sterrenkunde en computers? Rogier van het Schip. Kan dat dan? Desktop Universe, TheSky, The Guide, Starry Night Enthusiast, Starry Night Pro, Redshift.
Sterrenkunde De Meander, groep 8 September 2008 René Dohmen.
Nick van der Poel Jasper Hendricks
Ruimtegeodesie I, ge-2111 Mechanica E.Schrama.
Ontstaan van het heelal en de aarde
Beginnerscursus Sterrenkunde
Neptunus.
Stof om over na te denken…
Stof om over na te denken…
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
Uranus.
Saturnus.
WAT BETEKEND ARM ZIJN Klik om verder te gaan – muziek gaat aan.
Mercurius..
newton_havo_09.7 afsluiting | samenvatting
Zwaartekrachtsgolven
Topnerd Tycho Reis naar de ruimte.
3 Structuur van het heelal
Eclips corona oogbescherming fenomeen eclipsbril animatie Klik op een woord voor de uitleg.
Samen een echte carnavalswagen bouwen
Het heelal Door Pascal Masson.
Thema Zonnestelsel - Heelal
Maan en sterren Genesis 1:14-19
Tuinieren… 1.
1. Kunnen we iets onderzoeken als we het niet kunnen zien?
The VVS WVS Introduced 13 - May -2006
The Tyler Group The Tyler Group: Planeet met vier zonnen, astronomen gevonden.
Steeds meer leerlingen van Jezus
Hoofdstuk De aarde en het heelal.
Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge.
Het Heelal Anouk Baas B2m 16 mei 2013.
REIS NAAR DE RUIMTE EN TERUG MET ASTRONOUTE SALLY RIDE
India –Een brug van Hoop
Materiaal Blote oog: fasen van de maan, beweging van de planeten langsheen de sterren Telescoop: best is een goede lenzenkijker of een spiegelkijker met.
Geboorte, leven en dood van sterren
De meest spectaculaire fenomenen in de natuur!
Deepsky Essentieel het waarnemen van alle objecten buiten het zonnestelsel (+ eventueel planetoïden, kometen, Pluto,…) Weinig tot geen wetenschappelijke.
Kunstmanen waarnemen Eenvoudig, want kan met het blote oog (of hoogstens een verrekijker) Nuttig, want helpt met het bijwerken van de baanelementen van.
LES 1: STERRENSTELSELS QUIZ.
Laudato si o mi Signore Laudato si o mi Signore Laudato si o mi Signore Laudato si o mi Signore. 1/4.
Transcript van de presentatie:

Waarnemen door leerlingen Het HOE en WAAROM van waarnemen met leerlingen Enkele voorbeelden van waarnemingen door leerlingen EAAE European Association for Astronomy Education

Het WAAROM van waarnemen met leerlingen - waarnemingen vormen de basis van de sterrenkunde: een astronoom heeft niet de mogelijkheid om te experimenteren met onderzoeksmateriaal. - waarnemingen kunnen een leerling iets leren over onze plaats op aarde, in het heelal, over zijn 'point of view' - er zijn soms mooie dingen te zien - waarnemingen kunnen dienen als basis voor verdere verkenning van het heelal - waarnemingen leiden tot eigen ervaringen van leerlingen - leerlingen die hebben leren waarnemen blijven oog hebben voor verschijnselen die ze zien - het is leuk!

Het HOE van waarnemen met leerlingen -vanuit tuin of donkere waarneemplek -alternatieven: op school, publiekssterrenwacht, overdag (de zon!) -aanvankelijke weerstand breken: motiveren, korte waarneemsessies -met het blote oog beweging van zon, maan, planeten, sterren (SLO-materiaal) -met verrekijker -met een kleine) telescoop -met een fototoestel -samen met anderen, bijv. in een internationaal project

Hulpmiddelen - Widman, Welke ster is dat? (Thieme) - Sterren en planeten 2005 (Stichting Universum) - Draaibare sterrenschijf (Stichting De Koepel, planetaria) - verrekijker, telescoop (NVOX-artikel over aanschaf) - tijdschrift ZENIT - planetarium-software: Earth Centered Universe (ECU), SkyMap (beiden shareware), Redshift, WEB-site via EAAE-NL en EAAE-internationaal naar Students Projects