Randweg Nederweert FINANCIELE ONDERBOUWING ALTERNATIEF 2A VARIANT 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Standaardsystematiek voor Kostenramingen SSK-2010
Advertisements

Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Planning Budgetten Break-even analyse
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
College bouw ziekenhuisvoorzieningen Financiële aspecten van domotica 14 mei 2008 Pauline Mourits, Bouwcollege.
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Sportcentrum Vianen.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Werksessie 4 gemeentelijke financials Samenvattende presentatie bijeenkomst op 13 maart 2014.
Workshop opstellen adviesrapport
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Kostenraming ZRG ir. J.T. Bresters ing. E. Schulte Fischedick MSc.
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
 A-94 A-94.
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
 Drie soorten opgaven: ◦ vanuit de prijs exclusief btw ◦ vanuit een btw-bedrag ◦ vanuit de prijs inclusief btw.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Informatieavond Spoor Hulten Gemeente Gilze en Rijen 7 juli 2015.
50.
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Cao Stand van zaken cao onderhandelingen Looptijd Pensioenregeling Salaris Functiewaardering Uitbesteding Duurzame Inzetbaarheid.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Gemeente Nijmegen Waarom een warmtenet? Coalitieakkoord 2010: “Werken aan een duurzame toekomst” Op naar een energieneutrale stad Innovatie: Gas Uit, Warmte.
Pensioenactualiteiten Buitenlandse Zaken Den Haag, S. Jongbloed, Bestuursbureau ABP.
CLUBHUIS BWV DE EEM onderzoek renovatie Model A financieel bouwcommissie, april 2011.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
Update St. Sebastiaansbrug presentatie Raadscommissie 2 december 2010.
WELKOM Stress test businesscase Spoorzone Presentatie voor de raad op 10 november 2014 Isidoor Hermans, directeur OBS.
ISV3 en sanering A- lijst woningen Stand van zaken en voorgenomen aanpak Maastricht, 10 maart 2010.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Benchmark VGN GAP analyses 3 december PricewaterhouseCoopers dec 2007 Slide 2 Wat is de GAP? Het verschil tussen het huidige wettelijk budget en.
Ambtelijk Waterpanel 10 december 2009 Toetsing overstorten “Eenheid in verscheidenheid” Projectgroep Waterpanels.
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Randprogramma 19 januari 2009.
Op weg naar een financieel gezond Gouda ‘Op weg naar een financieel gezond Gouda’ Alternatieve begroting/beleidsvoorstellen e.v.
MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Constante kosten / variabele kosten. Ondernemer zijn Waarom ben je ondernemer? Om geld te kunnen verdienen. Voordat je kunt beginnen: Ga je:
Werkbeschrijvingen en bestekken. De werkomschrijving Alle werkzaamheden voor het aanleggen of onderhouden van groen of een tuin In volgorde waarin ze.
Afspraken inzet leden Kenniskring VOR bij RWS
Profiel Netbeheer en diensten klanten
het leveren van voeding en voedingsgerelateerde bevoorradingsmiddelen
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Toelichting jaarrekening 2016
Renovatie en aanpassing awzi De Groote Zaag
Werkbeschrijvingen en bestekken
Groei dossiers/ lokale opleg
Vakgroep rioleringen en bestratingen
Overheidsinterventie 2
Presentatie aan gemeente op zaterdag
Toelichting stand van zaken Harnehal
BASISREKENVAARDIGHEDEN
Technisch Ontwerp inhoud
Stap drie bij projecten
BASISREKENVAARDIGHEDEN
Transcript van de presentatie:

Randweg Nederweert FINANCIELE ONDERBOUWING ALTERNATIEF 2A VARIANT 3

SSK-2010 kostenraming Eisen aan het product kostenraming SSK-2010 Inleiding: Kostendeskundigen maken een kostenraming, maar een veel bredere groep betrokkenen gebruikt, interpreteert en communiceert de resultaten van een raming. Opdrachtgevers, projectleiders, politici, bestuurders, beleidsmakers, kostendeskundigen enz. hebben daarom belang bij een helder en gestructureerd document. De kostenraming moet voorzien zijn van een kostenrapport, dat de raming en het kostendossier transparant, uniform, traceerbaar en overdraagbaar maakt

Het kostenrapport bevat minimaal: 1.Algemene projectbeschrijving in een projectoverstijgend perspectief. 2.Doel van het rapport. 3.Gedetailleerde beschrijving van het project (projectscope). 4.Gedetailleerde beschrijving van de decompositie van het project, zoals opgenomen in de raming (ramingsscope). 5.Broninformatie, met vermelding van versie(nummer), versiedatum en opsteller. 6.Beknopte beschrijving van de ramingssystematiek. Expliciete vermelding van de door de opdrachtgever geëiste aanscherpingen en/of afwijkingen op de systematiek en de effecten van die aanscherpingen en/of afwijkingen. 7.Algemene uitgangspunten en aannamen

Het kostenrapport bevat minimaal: 8.Prijspeil (en eventuele indexeringen). Expliciete vermelding indien door de opdrachtgever een niet recent prijspeil is geëist. 9.Hoeveelheden. Aangeleverde invoer dient voorzien te zijn van een bronverwijzing. 10.Verantwoording van prijzen, percentages en toeslagen. Aangeleverde invoer dient voorzien te zijn van een bronverwijzing. 11.Risicoanalyse en risicoreservering (hoe zijn deze verwerkt in de kostenraming?). 12.Beknopte uitleg over de probabilistische analyse van de kostenraming, met aandacht voor de uitgangspunten, de scheefte, de variatiecoëfficiënt en de spreidingen. Expliciete vermelding van de door de opdrachtgever geëiste aanscherpingen en/of afwijkingen op de uitgangspunten / instellingen en de effecten van die aanscherpingen en/of afwijkingen. 13.Beknopte uitleg over de levensduurkostenraming, met aandacht voor uitgangspunten en de rekenmethode. Expliciete vermelding van de door de opdrachtgever geëiste aanscherpingen en/of afwijkingen op de uitgangspunten en de effecten van die aanscherpingen en/of afwijkingen. 14.Resultaten, met aandacht voor projectkosten, risicoreservering, onzekerheidsreserve, reservering scopewijzigingen, aan te houden budget en de gevoeligheidsanalyse. Expliciet dienen voor de investeringskosten en de levensduurkosten, de gemiddelde waarde, de variatiecoëfficiënt en de bandbreedte bij een trefzekerheid van 70% genoemd te worden. 15.Verschillenanalyse met de vigerende raming. 16.Conclusie en aanbevelingen (o.a. t.a.v. de aan te houden risicoreservering en het totaal budget). 17.BIJLAGEN (minimaal): Kostenraming SSK-2010 (CROW rekenmodel), hoeveelhedenboek, prijzenboek, risicoregister.

Verschillen tussen Alternatief 2a en Alternatief 2a - variant 3 Alternatief 2A Extra (geen parallelweg bij Heerweg): 700 meter tunnel bak, en een rotonde bij de Treff Kosten: 72 Mln incl BTW (P85) Alternatief 2A- Variant 3 (voorkeursalternatief) Extra (geen tunnelbak + rotonde bij Treff): parallelweg tussen rotonde Molenweg en Heerweg/Boeket Kosten: 27.3 Mln incl BTW (P85) Alternatief 2A 62% Verschil??

Risicoreservering slechts 8% i.p.v. 25% 8% is veel te laag voor deze fase van het project BTW tarief 17% Raming bij overschrijdingsrisico van +/-15% Bedrag inclusief 17% BTW => 27.4 Mln Euro Exclusief 17% BTW => 23.4 Mln Euro (dit komt niet overeen met het bedrag Genoemd in de stuctuurvisie)

Foutieve vermeldingen ramingskosten ?? Informatie avond : Structuurvisie document: Samenvatting planMER document: Plan van aanpak 2e fase document: Incl BTW naar Ex. BTW is 21% BTW Tarief gebruikt, terwijl Er maar 17% betaald is!

Gecorrigeerde Raming Voor de juiste rekenresultaten na zowel het wijzigen van de btw, als het wijzigen van de risicoreservering dient de raming opnieuw probabilistisch doorgerekend te worden. In grote lijnen kunnen we stellen dat het verhogen van de risicoreservering van ca. 8% naar 25% een verschuiving van de p15-waarde, gemiddelde waarde en de p85-waarde met ca. plus 17%. Exclusief btw resulteert dit in ongeveer in: Gemiddelde waarde: € 21,4 mln. P15: € 16,1 mln. P85: € 27,7 mln. (overschrijdingsrisico +/-15%)

Extra kosten (bovenop 27,7 Mln ex. BTW) 1.Aanleg rotonde voor carpoolplaats en parallelwegen voor leisurepark 2.Opkopen woningen nabij Broasheuf en Strateris 3.Mitigerende maatregelen stikstofdepositie 4.Aanpassingen voor gedupeerden 5.Inflatiecorrectie (prijspeil 2013 naar prijspeil 2019) 6.Onderzoekskosten (planMER, MKBA, projectMER) ? 7.Kosten ambtenaren + projectgroep N266 medewerkers 8.Onderhoudskosten (bijv. van 2km lange geluidswal) 9.Planschade Claims

Verdere opmerkingen Sinds 2003 kunnen gemeenten en provincies met het btw­ compensatiefonds, de btw terugvragen die ze hebben betaald over uitbesteed werk. Dit impliceert dat ze eerst btw moeten betalen, waarna ze het kunnen terugvragen. De btw-kosten zijn dus voorgefinancierd en daarover zullen rentekosten gerekend moeten worden. Het politieke antwoord dat in principe een project van € 24 mln. incl. btw gefinancierd kan worden, neigt naar gegoochel met getallen. Ze moeten hier stellen dat ze een project kunnen financieren van € 20 mln. exclusief btw. Daarbij dienen ze dan een onderbouwing (raming) exclusief btw te tonen. Dit is een kwestie van in de raming de btw op 0% zetten. Het één zeggen en het ander laten zien leidt in de toekomst vrijwel altijd tot “misinterpretatie”. Het btw-vraagstuk wordt nog ingewikkelder als het project in de vorm van een alliantie gezamenlijk uitgevoerd wordt door bijvoorbeeld gemeente, provincie en rijk. Als overheden buiten hun wettelijke taak opereren kunnen zij gezien worden als concurrenten voor marktpartijen en worden als btw-plichtige aangemerkt.

Conclusie Het huidige budget van 20 Mln Euro (ex. BTW) is niet toereikend om deze randweg aan te leggen. Een gecorrigeerde raming waarin alle kosten zijn opgenomen zal uitkomen rond de 30 Mln Euro Ex. BTW. Dit is dus nu al een overschrijding van 50% van het taakstellend budget van 20 Mln! Dit betekent dat de gemeente Nederweert een bijdrage moet leveren van 8.3 Mln euro. Dit is maar liefst 2x het oorspronkelijke budget (4 Mln)! Voor de provincie komen de kosten dan uit op 16.6 Mln euro. Het overschrijdings risico van +/- 15 is hier nog buiten beschouwing gelaten. In de praktijk is deze afwijking altijd positief, hetgeen betekent deze 30 Mln nog makkelijk kan oplopen tot 35 Mln!