Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Lokaal bestuur Overpelt
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
CEL ARMOEDEBESTRIJDING Cel Armoedebestrijding. CEL ARMOEDEBESTRIJDING Beleidscontext Werking 1. Overleg, dialoog en participatie 2. Interdepartementale.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
netwerk organisatiebeheersing
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Samenwerkingstraject personeelsdiensten stad en OCMW Mechelen.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Colloquium integrale veiligheid: Halle, 21 mei 2010
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
1 Uitrol Werkplein Noordoost Flevoland juni 2009 Werkplein Noordoost Flevoland.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
De case Oostkamp.
Aanpak en praktijkervaring
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
Schakel tussen mens en werk 21 juni 2007 P. Ewalts.
Historische Vereniging Raalte en Omstreken
Automatische toekenning van rechten ? Brugge, 9 juni 2015 Hilde Linssen, stafmedewerker Netwerk tegen Armoede.
De samenwerking tussen gemeente en OCMW in de Stad Peer
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
“Dat gaat niet” bestaat niet in Edegem. 7 gemeentelijke gebouwen +/ inwoners 200-tal medewerkers > 2500 uitgaande brieven / jaar ? mails 180 stedenbouwkundige.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Overlegtafel Economie Buurtwinkelbeleid VVSG. VVSG - Situering: project OVG Ondersteuning en begeleiding van lokale besturen bij het uitwerken van een.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Hier komt een titel Hier komt tekst En een opsomming En een voetnoot Hier komt een hoofdstuk Over Lommel en Pure energie.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal Sociaal Beleid.
Bestuurskrachtmeting plattelandsgemeenten
getuigenis van een sterk geïntegreerde werking
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Samenwerking gemeente-ocmw
Cel Armoedebestrijding
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Geïntegreerd breed onthaal
OostCampus: een campus voor dienstverlening van Gemeente & OCMW (&partners) Jan de Keyser, 1ste schepen Oostkamp.
De case Oostkamp.
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Naar een nieuw model van dienstverlening Seniorenraad 19 april
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers
Transcript van de presentatie:

Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw

Inhoud Situering Doelstelling Drie projecten –personeel & HRM –dienstverlening –integratie gemeente en ocmw 15/10/2015Durven met dienstverlening2

Situering Historisch gegroeide samenwerking –goede relaties gemeente – ocmw –Aanzet: lokaal sociaal beleidsplan 2006 –deelname secretarissen in beide managementteams –toevoeging ocmw-voorzitter in college Combinatie van opportuniteiten –afstemming RPR, BBC –pensioen secretaris –verhuis oud rusthuis => bestemming site 15/10/2015Durven met dienstverlening3

Situering Pragmatische aanpak –geleidelijk proces, vooral op niveau van ondersteunende diensten –aanwerving gecombineerde functies: stafmedewerker, ict-coördinator, boekhouder,... –uitbreiden bestaande diensten: personeelsdienst, secretariaat, financiële dienst, onthaal Versnellende factoren –externe audit administratie gemeente en ocmw –nota Homans 15/10/2015Durven met dienstverlening4

Doelstelling Wat ons bindt is belangrijker dan waarin we verschillen –één aanspreekpunt gemeente en ocmw –gemeenschappelijke huisvesting ACDC = 3 –klemtoon op kwaliteit, in mindere mate kostenbesparend –optimaliseren en afstemmen van processen tussen beide organisaties 15/10/2015Durven met dienstverlening5

Drie projecten – personeel & HRM (1) visietekst samenwerking beheersovereenkomst uitwerken nieuwe geïntegreerde organisatiestructuur uitwerken van gezamenlijk organogram, personeelsformatie en functieomschrijvingen afstemmen RPR en arbeidsreglement aanwerven of heroriënteren personeel naar nieuwe functies 15/10/2015Durven met dienstverlening6

Drie projecten – personeel & HRM (2) 15/10/2015Durven met dienstverlening7

Drie projecten – dienstverlening (1) logica van de burger – klantgerichte benadering producten en diensten als bouwsteen bewust omgaan met diverse kanalen werking centraal onthaal – frontoffice en backoffice 15/10/2015Durven met dienstverlening8 Visie nieuw dienstverleningsconcept

Drie projecten – dienstverlening (2) 15/10/2015Durven met dienstverlening9

Drie projecten – dienstverlening (3) 15/10/2015Durven met dienstverlening10 creëren van draagvlak bij personeel door plaatsbezoeken bij inspirerende lokale besturen (Oostkamp, Zwevegem en Torhout) infosessie ‘Van klantvriendelijk naar klantgericht’

Drie projecten – dienstverlening (4) “Spring jij mee”… naar 1 juli 2015 –nieuwe publieksuren fysiek loket en telefonie –leidraad dienstverlening door coördinatoren –2 daagse opleiding personeel  website als voorkeurskanaal  werken met telefoongroepen en groepen  werken op afspraak 15/10/2015Durven met dienstverlening11

Drie projecten – dienstverlening (5) huisvesten personeel gemeente en ocmw in het gemeentehuis (behalve vrijetijd) – voorjaar 2015 uitwerken van werking centraal onthaal – 1 juli 2015 –Interne producten onthaal: registreren en reserveren van lokalen, catering, inkomende en uitgaande briefwisseling, poolwagen bijhouden agenda’s vergaderruimten, burgemeester –Externe producten onthaal: verkoop restafvalzakken, PMD, tickets activiteiten, inschrijvingen, … ontvangen en afleveren van afgewerkte producten doorverwijzen naar frontoffice en deskundigen 15/10/2015Durven met dienstverlening12

Drie projecten – dienstverlening (6) Producten onthaal –snelle versus tijdsintensieve producten –eenvoudige versus complexe producten –reguliere versus uitzonderingsproducten Afspraken tussen onthaal en sectoren omtrent wisselwerking tussen onthaal, frontoffice en backoffice 15/10/2015Durven met dienstverlening13 Product publiekOnthaalFrontofficeBackoffice Product Xgestelde handeling Europees rijbewijsafleveren rijbewijsaanvragen rijbewijsverwerken rijbewijs

Drie projecten – dienstverlening (7) nieuw logo, huisstijl, look & feel, website en sociale media – 1 juli /10/2015Durven met dienstverlening14

Drie projecten – dienstverlening (8) VIP-avond personeel – 4 september 2015 opendeurdag – 5 september 2015 persoonlijke enquête en evaluatievergaderingen – najaar /10/2015Durven met dienstverlening15

Drie projecten – dienstverlening (9) 15/10/2015Durven met dienstverlening16

Drie projecten – integratie gemeente en ocmw gezamenlijk managementteam sedert 1 januari 2015 één secretaris sedert 1 augustus 2015 volledige integratie van ondersteunende diensten tegen /10/2015Durven met dienstverlening17

15/10/2015Durven met dienstverlening18 Kortom, we zoeken samen voor u een helder antwoord! en gaan ‘Gedreven vooruit!’ VRAGEN?