Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vecht & Dans - Kort op de Bal
Advertisements

Presentatie Procedure naar het VO
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
ONDERGAAN OF ONDERNEMEN
Structuur secundair onderwijs
Team Guidea 15/04/2014 Geef VORM aan je toekomst.
Deventer, 30 september 2011 Will Seignette, Colo Eega “Wajong & Werk”
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
CBE: Centra voor Basiseducatie
Departement Onderwijs Europees Sociaal Fonds Sociale partners Vakbonden Werkgeversorganisaties Producenten en leveranciers A C T A Ondernemingen.
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
VOLWASSENENONDERWIJS en de nieuwe onderwijsvormen
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Leren ondernemen en ondernemend leren
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Overgang basis naar secundair
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Aanvraag transformatie- en innovatieplannen SW-bedrijf
VLAAMSE BELEIDSMAATREGELEN IN SECTORAAL PERSPECTIEF Faiza Djait.
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Infosessie Duaal Leren Oproep 330 Innovatieve projecten Duaal Leren
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Conceptnota Bis Duaal Leren
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Naar een nieuw stelsel van duaal leren. Beleidsnota’s Onderwijs – Werk, conceptnota bis “Samen met het beleidsdomein onderwijs/werk creëren we een geïntegreerd.
Overleg Vlaams banenpact Comité Vlaams ABVV - 24/03/2015.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Waa r om Vaktermen Taalbarrières Wat staat erin? Ingrediënten, producten en materiaal Visueel Vertalingen = Zo klaar als een klontje!
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Beleidsmaatregelen in sectoraal perspectief
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Deeltijds BeroepsSecundair Onderwijs
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Uitstroomgesprekken.
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
Cijfergegevens leerrecht
‘The impossible leap in one hundred simple steps’
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
Transcript van de presentatie:

Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier

2 Leren en Werken voor jongeren Onderzoek Stichting Innovatie & Arbeid, onderzoekscel SERV onderzoek naar Leren en Werken voor jongeren in beroepsonderwijs en beroepsopleiding tussen september 2014 en april 2015 aanleiding: 6 de staatshervorming en overheveling van bevoegdheden rond Industrieel Leerlingen-wezen en start- en stagebonussen voor jongeren naar Vlaamse niveau op vraag van en begeleid door Vlaamse sociale partners in SERV Commissies Arbeidsmarkt en Onderwijs

3 Leren en Werken voor jongeren Doel van het onderzoek visie en suggesties van sociale partners en verantwoordelijken van sectorfondsen in kaart brengen geen officiële standpunten ! 12 sectoren bevraagd (16/10/2014 – 19/2/2015) autosector bediendensectoren bouw elektrotechnische sector groene sectoren horecasector houtsector kapperssector sector metaalarbeiders scheikundige nijverheid social profit sector voedingssector

4 Leren en Werken voor jongeren Rapport Leen Baisier (2015). Competentieversterking van jongeren op een arbeidsmarktgerichte leerweg. Suggesties en bemerkingen inzake Leren en Werken voor jongeren op basis van gesprekken in 12 sectoren. StIA, Brussel. ( Algemeen deel: algemene bevindingen en oplijsting van verwachtingen van respondenten uit sectoren tav een vernieuwd stelsel Deel per sector: informatie over het stelsel zoals gebruikt in de sector en verwachtingen van respondenten Opm.: bemerkingen van respondenten stemmen niet altijd met elkaar overeen Artikel in Over.werk, juni 2015

5 Leren en Werken voor jongeren Leren en Werken: 2 sporen voor alle jongeren tussen 16 en 25 jaar en vanaf 15 jaar (2 de jaar in 1ste graad afgerond) het deeltijds beroepssecundair onderwijs 2 dagen in centrum voor deeltijds onderwijs en 3 dagen in bedrijf meerdere contracten mogelijk; vaak ILW-contract bij arbeidsdeelname niet-arbeidsrijpe jongeren: persoonlijk ontwikkelingstraject, voortraject of brugproject de Leertijd 1 dag in Syntra-lescentrum en 4 dagen in bedrijf leerovereenkomst

6 Leren en Werken voor jongeren Leren en Werken: 2 sporen vanuit oogpunt van sectorale sociale partners het deeltijds beroepssecundair onderwijs aanvankelijk opleiding voor werknemersfunctie bij ILW opvolging door paritair leercomité, duidelijk leerprogramma en erkenning van bedrijven de Leertijd aanvankelijk opleiding tot zelfstandige ondernemer jongere beschikt over leerwerkplek voor opleiding start opvolging door sociale partners in RvB van Syntra Vlaanderen en overkoepelende commissie Leertijd onderscheid tussen systemen niet meer zo strikt

7 Leren en Werken voor jongeren Focus sectorfondsen focus op 1 systeem in deeltijds onderwijs / deeltijdse beroepsopleiding belang stages in voltijds onderwijs inspanningen sectoren SysteemSectoren DBSO met ILW-contract bouw, elektrotechnische sector, groene sectoren, horeca, hout, metaalarbeiders, voeding DBSO met deeltijds arbeidscontract social profit Leertijd autosector, kappers plus-18 jarigen bediendensectoren, scheikundige nijverheid, bouw

8 Leren en Werken voor jongeren Suggesties respondenten ambitieus stelsel met perspectieven voor jongeren en ondernemingen duidelijk kader en draagvlak, met overheid als initiatiefnemer pedagogisch onderwijstraject voor (leerplichtige) jongeren positieve keuze voor jongere én voor onderneming volwaardig leertraject naast andere leertrajecten hervorming van secundair onderwijs en opwaardering van TSO en BSO

9 Leren en Werken voor jongeren Suggesties respondenten inhoudelijke invulling algemene vorming, attitudevorming, beroepsvorming en gradueel toenemende praktijkervaring voor alle jongeren in TSO, BSO en BuSo op termijn ook ASO (+ hoger en volwassenenonderwijs, werkzoekenden, deel van levenslang leren) op maat van jongeren (ook van zwakkere jongeren) en op maat van sector ‘klimmend’ traject met succeservaringen en deelkwalificaties, met onderwijs- en beroepskwalificaties gebaseerd op de beroepskwalificatiedossiers vroege kennismaking met bedrijfsleven in schoolloopbaan betere oriëntering, screening, matching en opvolging van leerling

10 Leren en Werken voor jongeren Suggesties respondenten vormgeving eenvoudig stelsel met gelijke voorwaarden voor jongeren en bedrijven 1 gëïntegreerd systeem / systemen voor meerdere doelgroepen / bestaande systemen (groene sectoren, social profit) 1 contract (cfr. ILW leerprogramma en opvolging sectorale sociale partners) studentenstatuut en gradueel toenemende vergoeding extra omkadering en financiering bij uitbreiding van stelsel, in het bijzonder voor de screening en begeleiding van leerlingen en de ondersteuning van trajectbegeleiders in de scholen en de begeleiders in de begrijven

11 Leren en Werken voor jongeren Suggesties respondenten actoren structurele samenwerking en structureel overleg tussen alle actoren meerdere onderwijsverstrekkers mogelijk inbreng intermediairen (bv. VDAB bij screening en opvolging leerlingen) sectorinbreng regie ILW: federaal of regionaal PLC, sectorfonds, SERV- sectorcommissies,… globale neutrale regie: onderwijs-sectoren, onderwijs-werk, onderwijs- Syntra Vlaanderen, … afstemming tussen gewesten en gemeenschappen

12 Leren en Werken voor jongeren Contact Leen Baisier – –