H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Advertisements

Overleven in de prehistorie
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
De wetenschappelijke revolutie
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
De renaissance 1.2.
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
Verlichting: Stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Tijd van Pruiken en Revoluties
Claire van Gulik Amber de Haan
Neem het onderstaande schema over en vul het in aan de hand van 6.3
De tijd van regenten en vorsten
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
Quest op het Sancta Maria Lyceum
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat de Nederlandse Opstand is
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Wetenschap-pelijke methode Empi- risme Experimenten Kritisch
De Nederlanden waren rijk aan het einde van Middeleeuwen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Renaissance De wedergeboorte.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.6 De wereld van Pocahontas
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
De WEtenscHappelijke revolutie
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Ontdekkers en Hervormers
Renaissance en Opstand
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Hier begint de nieuwe tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Transcript van de presentatie:

H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk denken wordt gedaan -Hoe wetenschappelijke kennis de middeleeuwen overleefde -Waarom er in de Renaissance weer wetenschappelijk denken opkomt -Wat de wetenschappelijke methode van de Renaissance was -Wat de wetenschappelijke methode van de wetenschappelijke revolutie was -Waardoor de wetenschappelijke revolutie gestimuleerd werd

H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Oudheid Wetenschappelijk denken Filosofisch denken MiddeleeuwenKerk heeft het monopolie op kennis RenaissanceTerug naar de bron Geloof in de denkers uit de Oudheid is te groot Kerk vervolgt wetenschappers met afwijkende mening Galilei 1633 Nieuwsgierig Kritisch

H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wetenschappelijke revolutie Kritische en nieuwsgierige houding van de humanisten Doel: ontrafelen van het “goddelijk mysterie” Wetenschappelijke methode Observatie Experimenten Logisch denken Francis Bacon Gestimuleerd door Uitvindingenwetenschappelijke academischUitwisseling van kennis

H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk denken wordt gedaan -Hoe wetenschappelijke kennis de middeleeuwen overleefde -Waarom er in de Renaissance weer wetenschappelijk denken opkomt -Wat de wetenschappelijke methode van de Renaissance was -Wat de wetenschappelijke methode van de wetenschappelijke revolutie was -Waardoor de wetenschappelijke revolutie gestimuleerd werd

H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie