23-9-2015 pag. 1 MSc in Bedrijfskunde Informatiesessie 23 september 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het leerkrediet.
Advertisements

1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Oriëntatie- en Afstudeerrichtingen 25 februari 2014
Studieloopbaancoaching
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
Toelichting examenreglement academiejaar
Toelichting examenreglement academiejaar Faculteit psychologie en educatiewetenschappen.
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies Criminologie Februari 2014.
Master psychologie, pedagogische wetenschappen, educatieve studies
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Boomstructuur toekomstige student:
Ontwikkelingen in het hoger onderwijs
Studentenadministratie Digitale dienstverlening Enkele afspraken.
Niet-bindend studieadvies 22 februari Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen.
Infosessie eerste bachelor WELKOM Infosessie eerste bachelor Verwelkoming - K. Malfliet, decaan Structuur bacheloropleidingen en praktische.
Enkele voorbeelden.
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Ombuds in de praktijk Toelichting bij ‘De taken van de examenombuds’
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Infosessie verkorte programma’s criminologie 21 september 2015.
LOB 5 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Premasters Communicatie- en Informatiewetenschappen Communicatie en Beïnvloeding International Business Communication Mw. Lucie Botterhuis - studieadviseur.
Individueel Studieprogramma
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Voor toekomstige studenten Durf denken!. HET VOORBEREIDEND JAAR NEDERLANDS 2013 Gedetailleerd programma: Niveau 1: 9/1/2013-5/2/2013 Niveau 2: 8/2/2013-8/3/2013.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies rechten februari 2013.
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies criminologie Februari 2013.
Master of Science in het sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakelprogramma Academiejaar
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Je examenresultaten derde examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
OER Overzicht belangrijkste wijzigingen.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Je examenresultaten tweede examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Belangrijke informatie na de junizittijd. Overzicht Studievoortgangsmaatregelen aan de KU Leuven Herexamens Wat nu? o Je resultaten nabespreken met de.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit GRADUAAT BOEKHOUDEN NAAR PROFESSIONELE BACHELOR IN HET BEDRIJFSMANAGEMENT 1.
Zin en onzin van het OER Studentenraad KU Leuven
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Master taal- en letterkunde
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Werkstudent in de opleiding rechten
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Ouderinfo - 15 november 2017 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 15 November Studiegebied IWT.
Infomoment schakel- en voorbereidingsprogramma’s FPPW
Leerkrediet
Transcript van de presentatie:

pag. 1 MSc in Bedrijfskunde Informatiesessie 23 september 2015

pag. 2 Agenda Introductie Concept van het programma Studentenvertegenwoordiging en onderwijsevaluatie Stage Praktische zaken Studievoortgang Begeleiding Q&A

pag. 3 Wie zijn we? Prof. dr. Michaël Dooms Programmadirecteur en voorzitter opleidingsraad Prof. dr. Nikolay Dentchev Secretaris opleidingsraad Joyce Huvaere Studietrajectbegeleider Afspraken: calendly.com/stbjoycecalendly.com/stbjoyce

pag. 4 Programma’s aan onze Faculteit Politieke wetenschappen Communicatiewetenschappen Sociologie Communication Studies: New Media and Society in Europe(Engels) Communication Studies: Journalism and Media in Europe(Engels) Toegepaste Economische Wetenschappen Toegepaste Economische Wetenschappen: Handelsingenieur Bedrijfskunde Management (Engels) Management Science (Engels) Business Engineering: Business & Technology (Engels) EuroMaster (Engels)

pag. 5 Achtergrond Belangrijkste doel van de MiM/MiB: bedrijfskundige concepten en competenties op masterniveau aanbieden aan (recent) afgestudeerden vanuit diverse achtergronden, maar zonder economische/bedrijfskundige vooropleiding op academisch/universitair niveau Open voor mensen met (werk)ervaring Sterke focus op het verwerven van analytische vaardigheden ( MBA: focus op strategische vaardigheden) Duidelijke toegevoegde waarde vanuit het standpunt van de recruiter

pag. 6 Achtergrond Master in Management/Master in VUB Sterke stijging in het aantal studenten Bedrijfskunde van ongeveer 50 in tot meer dan 250 in Momenteel: jaarlijks ca. 100 gediplomeerden Bedrijfskunde en ca. 100 gediplomeerden Management

pag. 7 Concept van het programma Schakelprogramma (min max. 57 ECTS) – Voor Professionele Bachelors – Verschillende trajecten afhankelijk van diploma Voorbereidingsprogramma (min max. 24 ECTS) – Voor Academische Bachelors en Masters – Gecombineerde inschrijving met Master mogelijk – Opgelet: u moet slagen in het voorbereidingsprogramma om uw masterdiploma te behalen! Masterprogramma – Voltijds of deeltijds

pag. 8 Concept van het programma

pag. 9 Concept van het programma

pag. 10 Sterktes van het programma Goede voorbereiding op de masterproef – Vak ‘Onderzoeksmethoden voor Bedrijfskunde’ en ‘Onderzoekspaper’ Meer tijd voor masterproef – 2de semester examens in april → ca. eind april/begin mei tot en met 15 augustus les- en examenvrij Dag- of avondprogramma Spreidingsmogelijkheden – Spreidingsvoorstellen op facultaire website:

pag. 11 Studentenvertegenwoordiging Wat? – De opleidingsraad vergadert ten minste tweemaal per academiejaar – De opleidingsraad formuleert oa voorstellen betreffende de inhoud, de vorm, de samenhang en de studeerbaarheid van het/de opleidingsprogramma (‘s) Officieel: – 4 Bedrijfskunde studenten waaronder minstens 1 schakelstudent zowel dag- als werkstudenten – 4 Management studenten

pag. 12 Studentenvertegenwoordiging Praktisch: – Groep van ca. 5 studenten die regelmatig overleggen met de programmadirecteur (klankbordfunctie) Indien interesse: naar de programmadirecteur – – in CC:

pag. 13 Studentenvertegenwoordiging De link: kandidaat-voor-de-opleidingsraad-deadline-510-om-9uhttp://my.vub.ac.be/nieuws/2015/09/23/stel-je-nu- kandidaat-voor-de-opleidingsraad-deadline-510-om-9u

pag. 14 Onderwijsevaluatie Jouw mening telt! Deze enquête biedt je de kans om je opleidingsonderdelen en docenten te evalueren. Er wordt ook gepeild naar je studietijdervaring Een massale deelname is nodig De resultaten worden gebruikt om de kwaliteit van lesgevers en programma's in te schatten en desgevallend bij te sturen

pag. 15 Stage Niet verplicht in het programma Het is niet mogelijk om vakken te vervangen door een stage Extracurriculaire stage wel mogelijk Stage-aanbiedingen en -contracten:

pag. 16 Praktische zaken Inschrijven: Gebeurt online via Bij vragen of problemen: SOS Inschrijvingen Studenten Administratie Centrum (SAC) Pleinlaan 9 - gelijkvloers

pag. 17 Praktische zaken Schakelprogramma – 5 trajecten: toewijzing gebeurt door mij – wie zich inschrijft, kan ENKEL traject 1 selecteren ⇒ Belangrijk bij aanmelding: document uploaden met vermelding van je naam en afstudeerrichting! ⇒ Na aanmelding pas ontdekt dat je de nodige upload niet voorzag of toch traject 1 gekregen? Mail naar met document als

pag. 18 Voorbereidingsprogramma – 2 trajecten: toewijzing gebeurt door mij – wie zich inschrijft, kan ENKEL het traject op basis van een academische bachelor selecteren ⇒ Belangrijk bij aanmelding (indien je over master beschikt): document uploaden waaruit af te lezen is dat je reeds over een masterdiploma beschikt ⇒ Na aanmelding pas ontdekt dat je de nodige upload niet voorzag of automatisch toch traject voor ACBA? Mail naar met document als Praktische zaken

pag. 19 Praktische zaken MY.VUB website vanaf algemene VUB-website rood vakje MY.VUBwww.vub.ac.be – E-tools – Planning en administratie – Studies en onderzoek – Studentenvoorzieningen

pag. 20 Praktische zaken

pag. 21 Praktische zaken

pag. 22 Praktische zaken Facultaire website:

pag. 23 Praktische zaken

pag. 24 Praktische zaken

pag. 25 Praktische zaken

pag. 26 Praktische zaken

pag. 27 Spreiding programma – Aanbevolen voor werkstudenten, zeker voor 1 e semester – Enkele voorstellen online te vinden – Registreren/vastleggen van jouw opleidingsonderdelen gebeurt NADAT de inschrijving actief is Praktische zaken

pag. 28 Praktische zaken – Registreren op opleidingsonderdelen: - W-varianten - Engels enkel 2e semester BNR of BNW - Combinatiemogelijkheden - Inschrijvingsvereisten => pre - en corequisites

pag. 29 Praktische zaken

pag. 30 Praktische zaken

pag. 31 Praktische zaken Academische kalender online -opgelet: -afwijkende examenperiodes -WS: examens kunnen overdag doorgaan

pag. 32 Praktische zaken

pag. 33 Praktische zaken

pag. 34 Studievoortgang -Credits behalen! -Slagen voor de helft van de opgenomen studiepunten -Slagen na twee keer inschrijven voor hetzelfde opleidingsonderdeel Zo niet => Bindende voorwaarden

pag. 35 Studievoortgang => Bindende voorwaarden -BVW 1 = slagen voor 75% van jouw aantal opgenomen studiepunten -BVW 2 = slagen voor het opleidingsonderdeel waarvoor je 3e inschrijving neemt, inclusief 75% van de studiepunten Niet voldaan/geen enkel credit behaald: inschrijven niet langer toegestaan!

pag. 36 Leerkrediet Een rugzak met 140 studiepunten -voor elke student die in een initiële bachelor of master inschrijft in het hoger onderwijs in Vlaanderen -niet van toepassing voor schakelprogramma’s, voorbereidingsprogramma’s, de specifieke lerarenopleiding, postgraduaten en master na master opleidingen Eerste 60: dubbel terug Na master: My.vub.ac.be/leerkrediet

pag. 37 StudieBegeleidingsCentrum

pag. 38 Begeleiding SBC - Wie -Een gemotiveerd team van gespecialiseerde begeleiders -studiebegeleiders -studentenpsychologen -studietrajectbegeleiders per faculteit SBC - doelen -Verhogen van je -studierendement -studentenwelzijn

pag. 39 Begeleiding SBC - wat -Zowel individuele begeleiding als trainingen in groep -Studiekeuze/heroriënteren -Overgang SO naar HO -Studievaardigheden -Academische taalvaardigheden -Examenvaardigheden -Studietrajectbegeleiding -Vakinhoudelijke begeleiding -Studentenwelzijn, studiestress en (faal)angst -Studeren in een bijzondere situatie (ziekte, leerstoornis, autisme, werken&studeren,…) -Vragen m.b.t. examen- en onderwijsreglement

pag. 40 Begeleiding SBC - waar -Kom langs zonder afspraak in het SBC-contactpunt in gebouw F niveau esplanade -Tijdens het semester en de examenperiode -maandag - vrijdag: 9u u00 -Tijdens vakantieperiode studenten -maandag - vrijdag: 13u u00

pag. 41 Begeleiding SBC - waar -Wij zijn er voor jou: -> (T) > (M) -> my.vub.ac.be/studiebegeleiding

pag. 42 Praktische zaken Informatie over uw traject? Studietrajectbegeleider Joyce Huvaere calendly.com/stbjoyce

pag. 43 Q & A Bedankt voor uw aandacht en wij wensen u veel succes!