Conceptnota Bis Duaal Leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 22 april 2013
Advertisements

Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Flankerend onderwijsbeleid Beleidsnota is onderverdeeld in projecten ‘De regierol van de gemeenten in het lokaal flankerend onderwijsbeleid.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
3 april 2009Dialoogdag hulp- en dienstverlening gedetineerden 1 Hulp- en dienstverlening aan (ex-)gedetineerden: wat doet het beleidsdomein WSE? Michiel.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Infosessie Duaal Leren Oproep 330 Innovatieve projecten Duaal Leren
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Naar een nieuw stelsel van duaal leren. Beleidsnota’s Onderwijs – Werk, conceptnota bis “Samen met het beleidsdomein onderwijs/werk creëren we een geïntegreerd.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
Overleg Vlaams banenpact Comité Vlaams ABVV - 24/03/2015.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Sectoroverleg 1 juli 2016 Stand van zaken beleidsdossiers KO.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
OPROEP Werkplekken Duaal Leren Infosessie
Beleidsmaatregelen in sectoraal perspectief
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Basis voor inhoudelijke kader
Return To Work Procedure en regelgeving voor de re-integratie van langdurig zieke werknemers Marie-Elise Van Bellingen Nadine Gilis FOD Werkgelegenheid,
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
OPROEP Werkplekken Duaal Leren Infosessie
Infosessie duaal leren
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Infosessie oproep Nascholing Vlaamse Regering
WIJNPERS Uitschrijven standaardtraject tuinaanlegger groenbeheerder (+20 uur) Maart 2017 Beslissing tot deelname aan het proefproject April.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
OPROEP Duale leertrajecen Infosessie
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Communicatiecampagne Duaal Leren
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
OPROEP Duale leertrajecen Infosessie
‘The impossible leap in one hundred simple steps’
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Transcript van de presentatie:

Conceptnota Bis Duaal Leren 30 september 2015

1. Conceptnota bis: duaal leren Van conceptnota ‘duaal leren, naar een volwaardige, kwalificerende leerweg’ Adviezen VLOR, SERV, SYNTRA Vlaanderen en andere Hoorzittingen Vlaams Parlement naar een conceptnota bis, die een antwoord biedt op vragen en concretiseert (goedgekeurd op VR dd 3 juli ‘15)

Belangrijkste wijzigingen in conceptnota bis (1) Definitie (cfr. 60%) Doelgroep wordt gelinkt aan wetgeving deeltijdse leerplicht Voltijds en deeltijds: 2 volwaardige leerwegen naast elkaar Sollicitatieprocedure wordt vervangen door een intakegesprek Standaardtrajecten en individuele leertrajecten Professionalisering trajectbegeleiding SVL: rol van regisseur: Bouwt netwerk van leerondernemingen uit (kwalitatief en kwantitatief) Regie van de regieën; ondersteunen andere actoren, kaders uitzetten, monitoring

Belangrijkste wijzigingen in conceptnota bis (2) Sectorale partnerschappen Draaischijf duaal leren Onderwijs- en opleidingsverstrekkers, sectorale sociale partners, SVL als regisseur, VDAB en departementen. Kwaliteitszorg: gedeelde verantwoordelijkheid Onderwijs & Werk Externe kwaliteitszorg: major-minor principe, vertrekkend van GKK Interne kwaliteitszorg: onderwijs-/opleidingsinstelling eerste verantwoordelijken voor kwaliteit trajecten Arbeidsdeelname in NEC is gedeelde verantwoordelijkheid onderwijs – werk SVL is als werkregisseur verantwoordelijk om de werkleerplekken zowel kwantitatief als kwalitatief naar een excellent niveau te brengen Onderwijs: toets op macrodoelmatigheid van opleidingsaanbod

2. Planning en verdere stappen Zes grote werven: Wetgevend traject decreet duaal leren Organisatie, financiering en overgangsmaatregelen Statuut en nieuwe overeenkomst Incentives voor bedrijven Opbouw standaardtrajecten Verkennende trajecten

3.1 Wetgevend traject Start regelgevend traject: 25 maart ‘16 Goedkeuring ontwerpdecreet Vlaams Parlement: 3 april ‘17 Inwerkingtreding nieuw decreet: 1 september ‘17 Kernwerkgroep : Werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers beleidsdomein O&V en WSE  volgt geheel op  maken ontwerpdecreet op.

3.2 Organisatie en financiering 1ste stap: Positiebepaling binnen huidige onderwijslandschap cfr. 4 scenario’s uit conceptnota bis Gelinkt aan modernisering secundair onderwijs 2de stap : financiering herbekijken ifv hertekening financiering SO 3de stap: overgangsmaatregelen voor de huidige systemen Stap 2/3: Werkgroep financiering duaal leren: beleidsdomein O&V en beleidsdomein WSE., in samenwerking met onderwijspartners en sociale partners

3.3 Statuut Doelstellingen: Toewerken naar 1 statuut en overeenkomst Uitwerken oplossing paritaire leercomités Onderzoeken incentives voor leerlingen Werkgroep: Departement WSE, VDAB, beleidsdomein O&V, SVL als trekker, in samenwerking met onderwijspartners en sociale partners Timing: eerste concept tegen november ’15, definitieve oplossing tegen september 2016

3.4 Incentives naar bedrijven Doel: realisatie werkcomponent verhogen Realisatie werkcomponent verhogen via een resultaatsgerichte financiering Verhogen van de kwaliteit: incentives op maat van grote en kleine ondernemingen. Werkgroep: beleidsdomein WSE en O&V, trekker Dep.WSE, in samenwerking met onderwijspartners en sociale partners Timing: opstart voorjaar 2016

3.5 Opbouw standaardtrajecten Standaardtrajecten: modulaire trajecten Werkwijze uitgetekend om tot modulaire trajecten te komen Actoren: onderwijsverstrekkers, sectoren, VDAB, SYNTRA Vlaanderen en AHOVOKS (trekker) Timing: start vanaf september ’15

3.6 Verkennende trajecten (1) 4 sporen Sleutelproject 1: Werkplek 21 Sleutelproject 2: Schoolbank op de werkplek Spoor 3: ESF-oproep voor projecten met projectfinanciering Spoor 4: voor die projecten die ook zonder financiering kunnen gebeuren Opvolging via stakeholdersoverleg Overkoepelend lerend netwerk: lessen trekken

3.6 Verkennende trajecten (2) Timing: Verkennende trajecten: 1 november ‘15 – max 30 april ’17 Sleutelproject ‘Werkplek 21’: september ‘15 – februari ’17 Sleutelproject ‘Schoolbank op de werkplek’: Conceptueel: schooljaar ‘15 – ’16 Implementatie: schooljaar ‘16 – ’17

a. Werkplek 21 Trekker: SYNTRA Vlaanderen, samen met VDAB en Dept. WSE en beleidsdomein Onderwijs Bedoeling: verkennend traject dat de werkplek als leeromgeving van de 21ste eeuw centraal plaatst vanuit een brede invalshoek van levenslang leren Het uitstippelen van een kwalitatief leerpad op de werkplek (kwalitatieve leerwerkplekken) Het duurzaam opkrikken van het aanbod van leerwerkplekken (versterken van aanbod) Fases (looptijd: 1 september 2015 – februari 2017): Deskresearch- en inventarisatiefase rond kwaliteitsvol werkplekleren en het aanbod van leerwerkplekken + bepalen ‘samenwerkingen in het veld’ Behoeftebepaling bij ondernemingen, sectoren en werkgeversorganisaties rond drempels en succesfactoren Toewerken naar tools, methodieken, instrumenten en beleidsaanbevelingen

b. Schoolbank op de werkplek Trekker: Dept O&V. Samen met beleidsdomein Werk, in samenwerking met onderwijspartners en sociale partners Bedoeling: enkele opleidingen duaal opzetten Vlaanderen breed Selectie studierichtingen Fases Voorbereidende fase: schooljaar ‘15-16 Keuze studierichtingen obv selectiecriteria, selectie scholen & bedrijven: september ‘15 Standaardtrajecten uitwerken: vanaf oktober ‘15 Studiekeuzebegeleiding: najaar ‘15 – voorjaar ‘16 Toeleiding, screening, matching uitwerken: najaar ‘15 – voorjaar ‘16 Implementatiefase: Schooljaar ’16-’17

c. Spoor 3 en spoor 4 Spoor 3: via ESF-oproep gefinancierd Indienen tegen 30 september’15/start 1 november ’15 Duurtijd: 12 – 18 maanden Middelen via ESF/cofinanciering Onderwijs en Werk Focus op: toeleiding; screening, intake & matching; geïntegreerde begeleiding; concrete leertrajecten; evalueren. Binnen bestaande onderwijsregelgeving Spoor 4: projecten zonder financiering Zelfde focus als spoor 3