Handelaarsenquête Wachtebeke i.s.m. gemeentebestuur Wachtebeke, UGent en Economische Raad voor Oost-Vlaanderen Mei 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Een ondernemersvriendelijke dienstverlening Krachtlijnen, actiepunten en evaluatie 24 maart-mars 2010.
Over honden en over mensen….
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Uitslag VERON / VRZA afdeling ‘t Gooi enquête januari 2012 Bestuur van VERON en VRZA afdeling ‘t Gooi presenteren de uitslag van de enquête welke gehouden.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Sarah De Baets Julie Cokelaere
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Toen ik jong was, heeft mijn moeder mij gevraagd welk het belangrijkste deel was van ons lichaam. . Ria Slides.
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
Interpreteren van data
House of Freaks BEACHCLUB VROEGER. Wie? Wat? Waar?  House of Freaks  2 juni :00 – 00:00  Beachclub Vroeger  Bloemendaal.
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
De speerpunten in vogelvlucht door diverse leden van de stadsraad Wonen Twee bestuursleden hebben zich verdiept in de vraag hoe de gemeente en de SWZ omgaan.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Ster van Succes.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Presenteren en communiceren
Regie over eigen leven..
‘Fixatiearmbeleid: utopie of realiteit’. Hoe het begon juli 1999 spijtig ongeval tijdens de nachtdienst tijdens mijn opleiding kreeg ik de kans een review.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De herfst is begonnen.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Onderzoek naar de interesse onder 55- plussers van Amerongen voor een woongemeenschap van ouderen 4 December 2015.
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
WonenBreburg Energie Januari I.Achtergrond & het telt! Panel II.Profiel panelleden III.Resultaten onderzoek Inhoud rapport 2.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
(MINDER) HINDER BIJ OPENBARE WERKEN Malle, 6 mei 2009.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Transcript van de presentatie:

Handelaarsenquête Wachtebeke i.s.m. gemeentebestuur Wachtebeke, UGent en Economische Raad voor Oost-Vlaanderen Mei 2015

Versturen uitnodiging enquête11/05/2015 Versturen 1ste reminder19/05/2015 Versturen 2 de reminder26/05/2015

Aantal verstuurde uitnodigingen58 Aantal geopende uitnodigingen51 Aantal gestarte enquêtes46 Aantal ingevulde enquêtes41 RESPONSGRAAD71%

Absolute getallen Alle cijfers in het rapport zijn absolute cijfers. Aangezien de respondenten niet verplicht waren om op elke vraag te antwoorden, varieert de responsfrequentie bij individuele vragen (min. 37 en max. 41 respondenten)

Man/vrouwLeeftijd

Waar woont u? Hoe komt u naar het werk?

Profiel van de handelaar in Wachtebeke: 62% is jonger dan 45 (jonge groep handelaars) 63% mannen, 37% vrouwen Woonachtig in Wachtebeke (85%) Komt hoofdzakelijk te voet (48,5%) of met auto (42,5%) naar werk

handelaarsenquête Deel 1: de handelszaak Deel 2: het cliënteel Deel 3: de handelskern Deel 4: beleid en lokale economie

Deel 1: de handelszaak

Ligging van de handelszaak Respondenten

Branche handelszaak

Waarom handelszaak uitbaten in Wachtebeke?

Hoelang is uw handelszaak al in het huidige pand gevestigd? 51 % van de handelszaken bestaat al langer dan 10 jaar 30% van de handelszaken is minder dan 5 jaar in het huidige pand gevestigd

Bent u reeds verhuisd? Verhuizing binnen/buiten Dendermonde? 35% is verhuisd

Redenen voor verhuizing? 1. Eigen pand/nieuwbouw 2. Groter pand 3. Betere ligging

Hoeveel personen werken in uw zaak (incl uzelf)? Aantal tewerkgesteld Absoluut aantal Andere3

Met welk vervoersmiddel komen meeste personeelsleden naar het werk?

Eigenaar of huurder van het handelspand? Indien huurder, huurt u van privé persoon?

Vindt u de huurprijs… Hoe is de huurprijs de voorbije 5 jaar geëvolueerd?

Welke functie hebben deze verdiepingen? Wat is het aantal verdiepingen boven het handelspand?

Baat u elders nog een handelszaak uit? Behoort uw winkel tot een keten? Moerbeke-Waas, Assenede, Zelzate, Sint- Amandsberg Overslag Wetteren

Winkelvloeroppervlakte toegankelijk voor publiek?

Wat is hiervan de belangrijkste oorzaak? Hoe zou u de economische activiteit van uw zaak beschrijven indien u zich richt op de voorbije 3 jaar? Positief76% Neutraal17% Negatief7%

Hoe schat u de economische toekomst van uw zaak in op een termijn van 3 jaar? Positief60% Neutraal30% Negatief10%

Hoe beoordeelt u het aantal parkeerplaatsen rondom uw handelszaak? Positief 62% Negatief 38%

Profiel van de handelaar in Wachtebeke: Meeste respondenten zijn gevestigd in Dorp-Centrum, gevolgd door Kalve-Ramonshoek en Langelede-Sluize Meeste handelszaken behoren niet tot een keten (87,5%), baten één handelszaak uit (88%) De helft is langer dan 10 jaar actief (60%) Daartegenover staan 30% starters (0-5 jaar oud) Meeste handelaars zijn eigenaar van het pand (73%) met 1 of 2 verdiepingen voornamelijk in eigen gebruik (63%) of verhuurd als woning (16%) of staat leeg (13%) Als ze al verhuisd zijn (35%), bleven ze in Wachtebeke (86%) Handelaars die huren (27%), huren van een privé persoon (64%) en vinden de huurprijs normaal tot laag (91%)

Profiel van de handelaar in Wachtebeke: De 55% van de handelaars werkt alleen of met 2 en 32,5% werkt met 3 tot 5 personeelsleden Personeel komt met de wagen (47%), de fiets (28%) of te voet (22%) 62% vindt dat er voldoende parkeerplaatsen zijn 76% is de afgelopen 3 jaren (sterk) vooruitgegaan en 60% denkt in de volgende 3 jaren vooruit te gaan Voornaamste reden: meer klanten, ruimer aanbod 7% is achteruit gegaan en 10% denkt achteruit te gaan

Deel 2: het cliënteel

Met welke vervoersmiddelen komen ze hoofdzakelijk naar de winkel? In volgorde van belangrijkheid 1.Auto3. Te voet 2.Fiets4. Openbaar vervoer Vanwaar zijn uw klanten afkomstig? In volgorde van belangrijkheid 67,5% Wachtebeke 32,5% buiten Wachtebeke

Hoe schat u de economische status van uw grootste aandeel klanten in?

Deel 3: de handelskern

Welke omschrijving past volgens u het best bij Wachtebeke?

Wat vindt u vandaag de grootste sterkte van de handelskern in Wachtebeke?

Wat vindt u vandaag de grootste zwakte van de handelskern in Wachtebeke?

Beoordeel verkeer en mobiliteit In het handelscentrum (Dorp-centrum) van Wachtebeke Op welke wijze is uw handelscentrum (Dorp-centrum) de voorbije 5 jaar geëvolueerd op gebied van verkeer en mobiliteit

Verkeer & mobiliteit HANDELSCENTRUMNuEvolutie voorbije 5 j Bereikbaarheid per auto Bereikbaarheid met het openbaar vervoer ++ - Bereikbaarheid per fiets Bereikbaarheid te voet Toegankelijkheid voor andersvalide personen - - Verkeersveiligheid van de handelskern + - Aantal parkeerplaatsen ++ Afstand parkeerplaatsen en handelskern + Mogelijkheid tot laden en lossen leveranciers ++ - Staat van de wegen in en rondom de handelskern - Signalisatie (verkeersborden…)++ -

Beoordeel verkeer en mobiliteit In Wachtebeke Op welke wijze is Wachtebeke de voorbije 5 jaar geëvolueerd op gebied van verkeer en mobiliteit

Verkeer & mobiliteit in WachtebekeNuEvolutie voorbije 5 j Bereikbaarheid per auto Bereikbaarheid met het openbaar vervoer ++ Bereikbaarheid per fiets Bereikbaarheid te voet Toegankelijkheid voor andersvalide personen - - Verkeersveiligheid + - Aantal parkeerplaatsen + Staat van de wegen in en rondom de handelskern - Signalisatie (verkeersborden…)++ -

Beoordeel de inrichting van Uw handelscentrum (Dorp- Centrum) Op welke wijze is uw handelscentrum (Dorp-Centrum) de voorbije 5 jaar geëvolueerd

INRICHTING van Centrum-DorpNUEVOLUTIE voorbije 5 J Variatie van het winkelaanbod - Proper, net ++ Kindvriendelijk ++ Aanwezigheid van groen (bomen, struiken, bloemen, etc.) + Sfeer tijdens winkelen Geluidshinder ++ - Geurhinder Stofhinder ++ - Verkeershinder tijdens spitsuren - Verkeershinder buiten spitsuren Uitstalruimte op de stoep Veiligheid (vandalisme, overlast,...) +- Aangegeven handelskern + - Groenonderhoud ++ Animatie (kunst, festiviteiten,...) ++ -

Heeft Wachtebeke volgens u af te rekenen met veel leegstand? Ja, hoe zou u dit dan aanpakken? Subsidies/steun aan handelaars Dorpskern opfrissen Leegstand beboeten Geen handelsruimte bij creëren Minder appartementen Beter aangeven handelskern Parkeerruimte voor de winkels Huurprijzen te hoog

Bent u bereid tot thuislevering Ja: 63% Neen: 37%

Deel 4: beleid en lokale economie

Bent u bij een handelaarsvereniging aangesloten?

Bij welke handelaarsvereniging bent u aangesloten?

Bent u tevreden over de werking van de handelaarsvereniging waarbij u bent aangesloten?

Opmerkingen mbt werking handelaarsvereniging......te weinig initiatief! Meer samen werken neen Teveel om neer te pennen

Kent u de Adviesraad Lokale Economie? Bent u tevreden over de werking van de Adviesraad Lokale Economie? Ja: 38% Nee: 62%

Opmerkingen Adviesraad is nog maar net opgestart en is op zoek naar het juiste pad. Men is wel op goede weg. Eventueel een handelaarskrant uitbrengen. Zo kan men inwoners aanmoedigen om bij lokale zelfstandigen hun aankopen te doen. Betere communicatie tussen bestuursleden van Wachtebeke en de adviesraad lokale economie deze is nog maar net opgestart, ben trouwens lid van deze raad. Nu is het nog afwachten, maar ook hier voel je dat de gevestigde waarden van de gemeente deze in handen heeft. Maar denk dat in het algemeen iedereen beetje moet zoeken van welke rol deze wel/niet kan spelen. Komen te weinig in het straatbeeld, mensen spreken er niet over! neen

Heeft u reeds contact gehad met de gemeentelijke Dienst Lokale Economie?

Op welke wijze wordt u geïnformeerd omtrent het economisch beleid?

Bent u tevreden over de huidige communicatie betreffende het lokaal middenstandsbeleid? Wat zou er aan de communicatie kunnen worden verbeterd? Meer overleg Meer inspraak De dienst moet zelf meer communiceren en pro-actief informeren over acties, omleidingen, wegenwerken en duur van de werken

Hoe staat u in het algemeen tegenover het huidige beleid in Wachtebeke op het gebied van lokale economie?

Motiveer eventueel uw antwoord Altijd streven naar beter. De activiteiten die vroeger in dorpskern plaats hadden, zijn nu verschoven buiten de dorpskern en is voor mijn zaak niet goed. Er is al verbetering en meer initiatief er wordt te weinig ondernomen om de plaatselijke kleine middenstander een duw in de rug te geven. Grootwarenhuizen zijn er nu echt wel voldoende Er zou meer samenwerking moeten zijn. Het heeft weinig zin om bepaalde acties op poten te zetten die niet of niks opbrengen Ik kan mij moeilijk verzoenen met sommige beslissingen die genomen worden door mensen die niet actief in het middenstandleven zijn, en meestal beslissen wat hen het beste uitkomt en niet met verbetering voor de lokale handelaars. Duidelijke beleidsregels voor iedereen. vb ; Als men een wekelijkse markt heeft, zou men zich daartoe moeten beperken in een klein dorp. Er is geen nood aan dat door de week ook nog eens venters met alles en nog wat komen staan op het marktplein, men moet de lokale middenstand steunen om de verkoop een duwtje te geven en leefbaar te houden voor iedereen. Men weigert dikwijls nieuwe vergunningen. Zo heeft men al veel handelaars weggejaagd !!! Men zou soepeler moeten zijn naar de handelaars toe en hen aanmoedigen ipv te dwarsbomen. Na 10 tallen keren te hebben gevraagd om de situatie ter plaatse te komen bekijken, op het moment het probleem zich voor doet, is dit nog niet gebeurd opstart ale is een positieve zaak, maar zoals vermeld is nieuw en beperkt in wat er gedaan wordt Te weinig motivatie wordt nog te weinig rekening gehouden met KLEINE middenstanders. Men kan als kleine middenstander NIET concurreren met grote bedrijven qua prijs bvb omdat wij ten opzichte van grote bedrijven te weinig kunnen afnemen om goede inkoopprijzen te krijgen. Als wij dan prijsoffertes moeten geven aan de gemeente vallen wij uit de boot. Dit is geen gunstig economisch beleid naar hun eigen middenstand toe.

Wat zou naar uw mening een positieve invloed hebben op de handel in uw handelscentrum? Welke acties zouden een gunstig effect kunnen hebben? (16 antwoorden) Beter samenwerking tss handelaars: meer acties (cfr. eindejaarsactie, gezamenlijke beurs, iedere maand zaak in de kijker op gemeentelijke website) Leegstand aanpakken (speciale condities) Vernieuwing dorpskern Meer handelszaken/groter aanbod

Wat zou naar uw mening een positieve invloed hebben op de handel in uw handelscentrum? Welke acties zouden een gunstig effect kunnen hebben? “Wachtebeke zal nooit een winkelgemeente worden, je kan daar nog jaren veel geld en tijd insteken maar met de opkomst van het online aankopen zal het nog achteruit gaan. Voor iedere handelszaak is het verschillend en iedereen die wil overleven zal zich moeten specialiseren en verder kijken dan zijn eigen gemeente. Als Lochristi de Antwerpsesteenweg niet had, zou het er nu ook anders uitzien. En daar heb je dan het probleem dat het de grote winkelketens zijn die de plaatselijke handelaars wegdringen. Het belangrijkste onderdeel van een onderneming is "overleven" en u zelf 100% inzetten. Op langere termijn denken, verder kijken dan volgende week en daar heb je het gemeentebestuur niet voor nodig.”

Heeft u nog iets te melden dat niet in de vragenlijst werd bevraagd? Gaan jullie er iets mee doen.....?? En uit leren! JA Zou u het opnieuw overwegen om u als zelfstandige te vestigen op wachtebek ? Nee Motiveer Op menselijk vlak niks te maken met cliënteel, maar wel met beleid voor zelfstandigen, naar mijn gevoel staat men niet achter zijn "gevestigde"zelfstandigen, de voorbije jaren heb ik me gered en bij véél neergelegd, maar het laats anderhalf jaar waren de ergste. Dit wat betreft vergunningen en niet bekwame mensen die de papierhandel moeten afhandelen, pfffffff neen, ik vind alleen dat de enquête in principe te vroeg is gekomen. Binnen 2 jaar zal de situatie in het centrum waarschijnlijk anders zijn door de dorpskernvernieuwing

Vaststellingen De handelaar: woont in Wachtebeke werkt in Wachtebeke komt te voet of met auto naar zijn zaak Personeel komt met auto naar de zaak Klanten wonen in Wachtebeke, komen met auto of fiets naar de zaak

Vaststellingen Het handelspand: 1/3 bestaat minder dan 5 jaar in eigendom van de zaakvoerder Vestigingsreden: overname bestaand bedrijf, familiale redenen, goede ligging en bereikbaarheid, beschikbare ruimte 91% tevreden over huurprijs 76% is tevreden over omzet voorbije 3 jaar en ziet de toekomst positief in. Slechts 7% is achteruit gegaan 62% is tevreden over aantal parkeerplaatsen rondom handelszaak

Vaststellingen Wachtebeke (Centrum-Dorp) POSITIEVE EVOLUTIE  Aantal parkeerplaatsen  Proper, net  Groenonderhoud en aanwezigheid van groen  Bereikbaarheid  Hinder (geur, geluid, stof) NEGATIEVE EVOLUTIE  Toegankelijkheid andersvaliden  Staat van de wegen  Sfeer tijdens winkelen  Verkeershinder tijdens spits  Uitstalruimte stoep  Veiligheid  Variatie van het winkelaanbod

Aanbevelingen Handelaars verwachten van het gemeentebestuur: Dorpskernvernieuwing: aandacht voor toegankelijkheid andersvaliden, uitstalruimte op de stoep, sfeer in de handelskern, verkeershinder Meer inspraak en betere communicatie Betere samenwerking tussen handelaars/meer acties ter promotie van de detailhandel met ondersteuning van gemeentebestuur