Voorstellen docent + opstellen plattegrond. De regels doornemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
Advertisements

Kaarten bij de tien tijdvakken
Kaarten bij de tien tijdvakken
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Schema H13 par. 1 Vier vrijheid!.
Standenmaatschappij De Maya-samenleving was een standenmaatschappij, dat wil zeggen dat er in lagen werd geleefd. De hoogste laag, de belangrijkste mensen,
Paragraaf 1.4 Bouwen en graven..
Een nieuw geloof Grieken en Romeinen
Werkwijze groep
Dorestad in de tijd van Karel
Je kunt samenlevingen van vóór en ná de landbouwrevolutie herkennen
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Tijdbalkopdracht Maak aan de hand van de lesstof en de tijdbalken in je lesboek per tijdvak een tijdbalk (gebruik hiervoor blanco A3 papier) Maak zowel.
Bewoning tot aan het eind van de IJstijd
d Tijd van jagers en boeren e tijd van Tijd van jagers en boeren – 9
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
Tijd van jagers en boeren
Vikingen en Arabieren Grieken en Romeinen Lees blz. 34 van je lesboek
Vikingen en Arabieren Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne
De jagers en verzamelaars
H1 Prehistorie Jagers en boeren.
Het ontstaan van de mens:
Gemaakt door : Jaimy, Lennart, Daan en Dylano
Werkwijze groep
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Geschiedenis Mevr. Liefting
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Terugkoppeling vorige les. Uitleg met opdracht. Filmpje met opdracht.
Goed voorbereid naar de Pabo!
H1 De tijd van jagers en boeren
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Woordweb en huiswerk bespreken. Uitleg. Opdrachten.
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Tijd van jagers en boeren
Les 13 Wat gaan we doen? 1.S.O. 2.Terugkoppeling vormentaal. 3.Uitleg. 4.Opdrachten. 5.Afsluiting.
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
H1.1 De agrarische revolutie
Informatie avond 7B Patricia Scholte ter Horst. Amsterdamseweg 209
Prehistorie.
Amerika vóór Columbus Hoofdstuk 2.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.
Paragraaf 1 De agrarische revolutie. Kenmerkende aspecten bij deze paragraaf: De levenswijze van jagers-verzamelaars Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
Prehistorie.
Tijdvak 1 Jagers en boeren de levenswijze van jagers-verzamelaars
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Tijd van jagers en boeren
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Ontdekkers en Hervormers
Tijd van jagers en boeren
Hoofdstuk 10 Paragraaf 10.6.
Hoofdstuk Conflict en cultuur.
Inspelen op Innovaties
Inleiding.
§1.3 Bouwen en graven In deze paragraaf leer je over: Hunebedden
§1.4 Het indelen van de tijd
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
Transcript van de presentatie:

Voorstellen docent + opstellen plattegrond. De regels doornemen. Les 1 Wat gaan we doen? Voorstellen docent + opstellen plattegrond. De regels doornemen. Uitleg planning + werkwijze. Introductie 1.1. Opdrachten. Afsluiting.

Tijd van jagers en boeren 0- 3000 v. Chr. De 10 tijdvakken: Tijd van jagers en boeren 0- 3000 v. Chr. Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v. Chr. - 500 Tijd van monniken en ridders 500-1000 Tijd van steden en staten 1000-1500 Tijd van ontdekkers en hervormers 1500-1600 Tijd van regenten en vorsten 1600-1700 Tijd van pruiken en revoluties 1700-1800 Tijd van burgers en stoommachines 1800-1900 Tijd van wereldoorlogen 1900-1950 Tijd van televisie en computers 1950-nu

Kenmerken tijdvak 1 Tijdvak 1 De tijd van jagers en boeren (0- 3000 v. Chr.) Kenmerken: 1. De levenswijze van jagers- verzamelaars. 2. Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen. 3. Het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen.

Tijdvak 1: De tijd van jagers en boeren

Charles Darwin en vinken van de Galapagoseilanden.

Lascaux.

Lascaux.

Jagers- verzamelaars gebruikten werktuigen van steen, been (van botten) en hout.

Wat zeggen deze feiten over Ötzi’s levenswijze en cultuur? In zijn maag zaten resten van edelhertvlees, eenkoorn (tarwe) en steenbokvlees Hij stierf een gewelddadige dood; er zat een pijlpunt in zijn borstkas en hij had diverse wonden Hij had een heel slecht gebit en waarschijnlijk altijd kiespijn Hij wandelde veel: hij had peesontstekingen in zijn knieën Hij had wel 58 tatoeages (simpele lijnen, kruisjes en stippen) In zijn kleding zijn twee vlooien gevonden, maar hij had geen luizen Hij had een kostbare koperbijl en een berenmuts Hij had een complete jacht- en overlevingsuitrusting bij zich.

Antwoorden In zijn maag zaten resten van edelhertvlees, eenkoorn (tarwe) en steenbokvlees  zowel jager-verzamelaar als boer Hij stierf een gewelddadige dood; er zat een pijlpunt in zijn borstkas en hij had diverse wonden  jachtongeluk of gewapend conflict Hij wandelde veel: hij had peesontstekingen in zijn knieën  vooral nomadisch leven Hij had wel 58 tatoeages (simpele lijnen, kruisjes en stippen)  wellicht gelovig / behandeling tegen artrose Hij had een koperbijl en een berenmuts  hij had status Hij had een complete jacht- en overlevingsuitrusting bij zich  waarschijnlijk op de vlucht.

Wat aten de jagers- verzamelaars. Hoe maakten ze hun eten klaar Wat aten de jagers- verzamelaars? Hoe maakten ze hun eten klaar? Welk voedingspatroon zou gezonder zijn: dat van de jagers- verzamelaars of dat van ons?

Mensen die tegenwoordig grotendeels leven zoals de jagers- verzamelaars dat deden.

Maak een samenvatting van paragraaf 1.1. Lever die via de ELO in. Huiswerk les 1 Maak een samenvatting van paragraaf 1.1. Lever die via de ELO in. Koop een 23- rings map, waar je al je samenvattingen en bijlagen in kunt doen.