Blok 4. Coachingsinstrumenten, 2 uur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Schoolpartnerschappen in Europa
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentation Of Learning
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Human Dynamics.
Een plant op de kaart zetten
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December.
Voorbereid op Stage Les 4.
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Betrokkenheid op de werkvloer
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Competentiegericht leren vmbo
Begeleiden, hoe doe je dat?
Wat ik wil…..
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Communicatie met ouders
Aanpak problematisch gedrag
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur)
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Goden Op school. 1.Zeus Doet zijn best als het hem interesseert Doet zijn best als het hem interesseert Kan goed volgen, verstandig Kan goed volgen, verstandig.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
blok 2 les 4: contact met elkaar
Constructivisme Piaget en Vygotsky
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Blok 4. Coachingsinstrumenten, 2 uur Kwaliteitenkwadrant Communicatiestijlen Leerstijlen bepalen Mindmapping Kies uit de toolbox wat bij je past. Niet alle technieken passen bij elke mentor of elke leerling. Kies de techniek die bij je past.

Blok 4 Coachingsinstrumenten: Kwaliteitenkwadrant Voorbeeld 1: Zelfstandig – ongrijpbaar – regels volgen – stuctureren Voorbeeld 2: Zelfstandig – eenzaam – druktes – contact maken

Blok 4 Coachingsinstrumenten: Kwaliteitenkwadrant Meer informatie over kernkwaliteitenkwadrant in de Word documenten van blok 4.1

Blok 4: Coachingsinstrumenten: communicatiestijlen 1: Vul de vragenlijst in Word document 4.2 2: Lees en bepreek de theoretische achtergrond Word document 4.3 Ook vragen (aan Erik) Bron, literatuurlijst

Blok 4: Coachingsinstrumenten: communicatiestijlen, zie ook theorie 4 Actie: bezig zijn, actie, presteren, dingen voor elkaar krijgen, verbetering in situaties brengen en problemen oplossen. Deze mensen hebben een voorkeur voor de technische sectoren in productie organisaties. Tactiek: feiten, organiseren, structureren, strategieën uitstippelen en tactieken verzinnen. Deze mensen hebben een voorkeur voor beleidsvorming, politiek en hoger management. De geslaagden schoppen het ver en laten anderen veel voor elkaar krijgen. Mensen: sociale processen, communicatie, teamwork en alles wat mensen motiveert. De geslaagden zijn uitstekende managers, aanvoerders, adviseurs en therapeuten. Ideeën: begrippen en theorieën, houdt van ideeënuitwisseling, vernieuwing en creativiteit. De geslaagden zijn vooraanstaande wetenschappers, uitvinders en kunstenaars.

Blok 4: Coachingsinstrumenten: communicatiestijlen Communiceren met een actie-georiënteerd mens (A) Richt de aandacht eerst op de resultaten; trek de conclusie aan het begin. Geef de beste aanbeveling (in plaats van een reeks mogelijkheden). Wees zo kort mogelijk. Benadruk het praktische nut van uw denkbeelden. Gebruik hulpmiddelen om uw ideeën aanschouwelijk te maken.

Blok 4: Coachingsinstrumenten: communicatiestijlen Communiceren met een tactisch georiënteerd mens (T) Wees precies, geef de feiten. Bouw uw verhaal logisch op. Geef uw aanbevelingen puntsgewijs. Geef alternatieven met de voors en tegens. Zet een tactisch georiënteerd mens niet onder druk. Doe een duidelijk voorstel (1, 2, 3, ....).

Blok 4: Coachingsinstrumenten: communicatiestijlen Communiceren met een mensgericht mens (M) Praat in het begin over koetjes en kalfjes; kom niet gelijk terzake. Benadruk de relaties tussen het voorstel en de mensen die ermee te maken hebben. Laat zien hoe goed het idee in het verleden gewerkt heeft. Laat blijken dat gerespecteerde personen het idee ondersteunen. Gebruik een persoonlijke, informele benadering (c.q. schrijfstijl).

Blok 4: Coachingsinstrumenten: communicatiestijlen Communiceren met een ideeëngericht mens (I) Trek veel tijd voor het gesprek uit. Wordt niet ongeduldig als de ander een zijspoor inslaat. Probeer in uw gespreksonderwerp te verbinden aan een breder begrip of idee. Benadruk de uniciteit van het onderwerp. Beklemtoon de toekomstwaarde van het idee.

Blok 4: Coachingstechnieken: Leerstijlen van David Kolb Vul de vragenlijst in Zet de uitkomsten in het scherm Welke leerstijl zie je Hoe ga je met mensen met een bepaalde leerstijl om? Zie Word document 4.4

Blok 4: Coachingstechnieken: Leerstijlen De dromer De doener De durver De denker

Blok 4: Coachinginstrumenten: Leerstijlen: De dromer 5 tips - Hoe stimuleer je de dromer in je leerling? Zorg voor verschillende meningen over een probleem: dat stimuleert. Geef je leerling tijd en ruimte om ervaringen te verwerken en gevoelens te uiten. Je leerling leert het best als de leermeester de leerstof met voorbeelden (visueel) uitlegt. Leg geen limiet of tijdsduur op: dromers hebben er een hekel aan. Moedig dromers aan: dan leren ze beter en liever.

Blok 4: Coachingsinstrumenten: Leerstijlen: De doener 5 tips - Hoe stimuleer je de doener in je leerling? Sfeer en menselijk contact zijn belangrijk. Doe veel samen. Je leerling leert het best in het samenwerken, geef taken en projecten. Je leerling heeft uitdagingen, spanningsvolle situaties nodig, die om snelle keuzes vragen. Soms gaat je leerling zonder nadenken te werk. Evalueer een taak achteraf: je leerling zal veel leren uit je advies. Help hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Geef je leerling de nodige tijd en ruimte om dingen uit te proberen.

Blok 4: Coachingsinstrumenten: Leerstijlen: De durver/beslisser 5 tips - Hoe stimuleer je de durver/ beslisser in je leerling? Help je leerling een duidelijke rode draad te herkennen in de leerstof. Geef je leerling de kans om met eigen oplossingen te experimenteren. Laat je leerling zelf een probleem oplossen, maar geef hem aanwijzingen en raad. Je leerling leert het best als je voorbeelden uit de praktijk geeft. Maak je leerling duidelijk dat wat hij nu leert, later van pas komt.

Blok 4: Coachingsinstrumenten: Leerstijlen: De denker 5 tips - Hoe stimuleer je de denker in je leerling? Je leerling weet graag waarom hij iets moet leren. Vertel het hem. Een denker heeft orde en rust nodig bij zijn werkplek en in de werkplaats. In groepjes werken is niet echt aan hem besteed. Geef je leerling de tijd om zelf het hoe, wat en waarom te ontdekken. Bemoei je niet te veel. Denkers ervaren dat snel als bemoeienis, een inperking van hun ambities. Je leerling heeft uitdagingen (complexe vraagstukken) nodig: altijd dezelfde stof verveelt snel.

Blok 4: Coachingsinstrumenten: mindmapping Zet een begrip of vraag in het midden van een groot vel papier (gebruik gerust meer vellen als nodig) Probeer dit centrale punt persoonlijk en niet te algemeen te formuleren en uit te werken Vervolg met een spin- of boomstructuur Probeer de onderwerpen uitputtend en elkaar uitsluitend te formuleren Probeer vrij te associeren en af en toe te ordenen Gebruik plaatjes en kleuren Geef belangrijkheid aan door dikkere lijnen of volgorde van belangrijkheid in niveaus, 1,2,3 enzovoorts... Wat is mindmapping? Door associaties te ‘tekenen’ zie je een patroon. Vooral voor wat creatievere en gevoelige leerlingen is dit heel verhelderend

Blok 4: Coachingsinstrumenten: mindmappen Voorbeeld van hoe je kunt associeren en ordenen Source: Nicoguaro, 2013, Creative Commons License

Blok 4: Choachingsinstrumenten: mindmapping voorbeeld Wat en wie zijn belangrijk bij mijn studiekeuze? Wat doen mijn vriendinnenen vrienden? Α, β, of γ ? HBO of WO ? Buitenland ? pa & ma zusje opa Carriere Salaris Banen Stages Uitgaansleven Sport Winkels Cultuur Welke stad? Wat voor kamer? Alleen * woongroep? Of toch thuis - thuis? Op en neer reizen?

Blok 4: Choachingsinstrumenten: mindmapping voorbeeld Wat vind je het leukst aan al de dingen die je doet? Samen Actie Herrie Fysiek Competitie Aardrijkskunde Nederlands Toneel ☻ Schoolkrant wiskunde school leuk? TV Uitslapen Klussen Voetballen Bandje ♫ Poker ♣ R&B hardlopen thuis hobbies vriendje vakantie Electronica Apparatuur Computer