Onderzoeksprocedures. Inhoud  De leraar als professional  De seniordocent  De leraar als onderzoeker  Onderzoeks-stappenplan  Nulmeting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Uitval en uitsluiting in het onderwijs
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
Peter Dirven WELKOM Innovatie ?
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Excellent Financieel Plan
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Welkom bij de presentatie van het
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Actieonderzoek Een goede leraar worden Verdieping bij hoofdstuk 11
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Onderzoek in de verloskunde Now or never ?
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
N-QICK Nurse-led Quality Improvement in Children with Kidney disease Projectteam Projectleider: Theo van Achterberg Onderzoeker: Betsie van Gaal Adviseur:
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Welkom.
Proeve van Bekwaamheid
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kwaliteitsinstrumenten
Onderzoeksvraag Achtergrond
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Functiemix in de Aloysiusstichting Voorhout, 23 maart 2010 Piet-Hein Mees Marjan van Hof.
Studie Loopbaan Coaching
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden 3 Werkcollege week 4.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Evaluatie Cursus.
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
SoMeRe.nl Een uitnodiging Sjoerd de Vries & Efthymios Constantinides.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
PROMOVENDIBIJEENKOMST STELLINGEN Vereniging voor Belastingwetenschap FEBRUARI 2016.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
1 Strategische benchmark GGD. Doelstellingen strategische benchmark De benchmark biedt de mogelijkheid tot vergelijking op de aspecten doelmatigheid en.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Loopbaancompetenties
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Mens & Maatschappij D-Toets
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Mens & Maatschappij D-Toets
Informatie OnderzoeksvaardighedeN
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksprocedures

Inhoud  De leraar als professional  De seniordocent  De leraar als onderzoeker  Onderzoeks-stappenplan  Nulmeting

De leraar als professional  Voor een professional in klantgerichte beroepen wordt verwacht dat hij deskundig en betrouwbaar is. Een professional streeft niet zijn eigen belang na, maar het belang van de klant (Kallenberg e.a., 2011).

De senior-docent Vanuit een onderzoekende houding kan de LB-LC docent kritisch oordelen  Is een rolmodel  Kent een klantgerichte houding  Snapt organisatiedoelstellingen en kan deze mede-ontwikkelen, uitleggen en uitdragen  Biedt excellent onderwijs aan  Kan (startende) docenten begeleiden  Kan de kwaliteit borgen van onderwijs, onderwijsprocessen monitoren, evalueren en verbeteren  Is up to date en houdt zelfstandig ontwikkelingen bij in het vakgebied van leraar  Is bij voorkeur lid van een erkende beroepsorganisatie voor leraren  Heeft een maatschappelijke opdracht (geen eigen belang)  Is integer en organisatiesensitief

LB-LC  Onderzoek & Beleid  Kwaliteit  Coaching

Tussen beleid en kwaliteit: meten  Onderzoek doen Informatie verzamelen Informatie verwerken Informatie gebruiken

Onderzoekstappen 1. Probleemstelling 2. Verkenning 3. Onderzoeksgroep 4. Onderzoeksvraag 5. Onderzoeksstrategie 6. Opzet maken 7. Gegevens verzamelen 8. Analyseren 9. Rapporteren

Kwaliteit  Interne kwaliteit  Externe kwaliteit

Opdracht  Kwaliteit meten adhv onderzoeksstappen  Leerlingniveau  Leraarniveau  Schoolniveau

Opdracht  Je start met een onderzoeksopzet/-voorstel (zie je projectplan)  Bereid het onderzoek goed voor  Vervolgens verricht je een nulmeting  Hierna volgt een pilot  Je verricht tijdens en na de pilot een hoofdmeting  Je analyseert de gegevens  Je maakt een onderzoeksrapportage  De rapportage presenteer je online