Onderzoeksprocedures
Inhoud De leraar als professional De seniordocent De leraar als onderzoeker Onderzoeks-stappenplan Nulmeting
De leraar als professional Voor een professional in klantgerichte beroepen wordt verwacht dat hij deskundig en betrouwbaar is. Een professional streeft niet zijn eigen belang na, maar het belang van de klant (Kallenberg e.a., 2011).
De senior-docent Vanuit een onderzoekende houding kan de LB-LC docent kritisch oordelen Is een rolmodel Kent een klantgerichte houding Snapt organisatiedoelstellingen en kan deze mede-ontwikkelen, uitleggen en uitdragen Biedt excellent onderwijs aan Kan (startende) docenten begeleiden Kan de kwaliteit borgen van onderwijs, onderwijsprocessen monitoren, evalueren en verbeteren Is up to date en houdt zelfstandig ontwikkelingen bij in het vakgebied van leraar Is bij voorkeur lid van een erkende beroepsorganisatie voor leraren Heeft een maatschappelijke opdracht (geen eigen belang) Is integer en organisatiesensitief
LB-LC Onderzoek & Beleid Kwaliteit Coaching
Tussen beleid en kwaliteit: meten Onderzoek doen Informatie verzamelen Informatie verwerken Informatie gebruiken
Onderzoekstappen 1. Probleemstelling 2. Verkenning 3. Onderzoeksgroep 4. Onderzoeksvraag 5. Onderzoeksstrategie 6. Opzet maken 7. Gegevens verzamelen 8. Analyseren 9. Rapporteren
Kwaliteit Interne kwaliteit Externe kwaliteit
Opdracht Kwaliteit meten adhv onderzoeksstappen Leerlingniveau Leraarniveau Schoolniveau
Opdracht Je start met een onderzoeksopzet/-voorstel (zie je projectplan) Bereid het onderzoek goed voor Vervolgens verricht je een nulmeting Hierna volgt een pilot Je verricht tijdens en na de pilot een hoofdmeting Je analyseert de gegevens Je maakt een onderzoeksrapportage De rapportage presenteer je online