“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Advertisements

PO in Bachelor SW Hoe doe je dat? Wat is het? Wat kun je verwachten?
Resultaatgericht Samenwerken
Trajectbegeleiding levenslang en levensbreed leren
Verantwoordelijke Leni.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Van visie naar actie.
Van levensverhaal naar levensboek
Leer- werkplaats MPG aanpak
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
CBE: Centra voor Basiseducatie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Herstelondersteunende zorg in Nederland
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Voorlichting Kellebeek College
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Bjorn Lenoir.
LILA psychiatrische ZORG IN DE THUISSITUATIE
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Professionele zorg van Palet
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Bijdrage aan kenniscirculatie Praktijk (vragen) Onder- zoek + Innovatie Onderwijs.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Presentatie Locatie Lemmer
Participatie in de praktijk
Meer innovatieve professionals
Traject Opleiding Ervaringsdeskundigheid (TOED)
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
PROJECT GROEP ERVARINGSDESKUNDIGEN REGIO NOORD-WEST-VLAANDEREN OPLEIDINGEN ERVARINGSDESKUNDIGE GGZ.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 3 Schooljaar BTL3a BTL3b BK3aBB3a BK3bBB3b BK3cBB3c BK3dBB3d.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Het Herstelbureau.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Transcript van de presentatie:

“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie

Centrum voor volwassenenonderwijs Katholieke Hogeschool Leuven Sociale School Heverlee 2014-2015

3. Opleidingstraject ervaringswerker in de GGZ & verslavingszorg Startvraag naar gecertificeerde opleiding voor ervaringsdeskundigen, met kwalitatieve garanties naar werkveld toe Niveau HBO of hoger beroepsonderwijs Basiswerkers, zelfstandig en in teamverband, met reflectieve verantwoording en theoretische achtergrond

CVO SSH Modulaire opleidingsprogramma’s Cursisten Module = eenheid van 40 lestijden, 6 of 7 lesdagen Module-attesten leiden tot graduaatdiploma Flexibel onderwijs Praktijkgericht: docent uit werkveld, stage/werkplekleren, theorie gekoppeld aan praktijkvraagstukken, cursisten met ervaring (levensverhaal, ervaringen in sector) Cursisten Divers qua leeftijd, (vrijwilligers)werk, gezinssituatie, gezondheid, studieverleden, cultuur, … Persoonsgerichte aanpak: instapgesprek, coördinatoren-trajectbegeleiders, kleine klasgroepen Motivatie: hoger diploma halen, heroriëntatie, bijscholing

Missie CVO SSH Via onderwijs en vorming Met bijzondere aandacht voor kansen verhogen op arbeidsmarkt persoonlijke emancipatie en ontplooiing bijdragen tot een solidaire samenleving Met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen in de samenleving cursisten zonder diploma hoger onderwijs

Profiel van ervaringswerker Onderscheid tussen Ervaringsdeskundige: beschikt over deskundigheid op een bepaald gebied die verworven is op grond van ervaringen op dat gebied Ervaringswerker: werkt in een professionele context (functieomschrijving, beroepsprofiel, arbeidsvoorwaarden) professioneel opgeleid binnen zes competentieclusters communicatieve vaardigheden (individueel; in en met groepen) sociaal-agogisch handelen samenwerken in team en met relevante actoren ethisch handelen verbinden met de samenleving professionele, reflectieve zelfhantering en zelfsturing

Kerntaken van de ervaringswerker Presentie en herstelbegeleiding van de cliënt in zijn context: informatieverstrekking, ondersteuning en begeleiding in functie van individueel herstel, empowerment, maatschappelijke participatie Cliënt(perspectief) vertegenwoordigen in communicatie met context; brugfunctie opnemen Werken met zelfhulpgroepen en herstelgroepen Vertegenwoordigen cliëntperspectief en brugfunctie opnemen binnen het collegiale team Werken met het collegiale team, inclusief vorming en training

Programma 90 studiepunten met 5 leerlijnen Ervaringsreflectie: begeleide beroepspraktijk (werkplekleren/stage). Van omgaan met & inzetten van eigen verhaal naar actief opnemen kerntaken Studieleerlijn: studievaardigheden, doelgericht werken Conceptueel: theoretische achtergronden en kaders rond identiteit, sector, psychologie, recht, gezondheidsleer, ethiek, sociologie Vaardigheden: communicatie, samenwerken, methodisch werken (vanuit empowerment, herstelondersteunende zorg, presentie, participatie; en ook vorming en educatieve activiteiten opzetten) Integrale opdrachten: afstudeerproject

Schooljaar 2013-14 Vormingsaanbod april-juni: module identiteit en module communicatie op 2x7 dagen Docenten: Luc Bevernage en Sultan Balli 24 cursisten, waarvan 3 afgehaakt 8 mannen, 13 vrouwen gemiddelde leeftijd: 45,6 10 werkzoekend, 4 werk andere sector, 7 OCMW/ziekenfonds 10 hoger onderwijsdiploma, 2 mislukte HO-ervaring, 6 SO diploma, 3 zonder SO diploma Bezoek aan Nederlandse onderwijs en werkveld te Zwolle en Groningen, met projectsubsidie van provincie Vlaams-Brabant

Schooljaar 2014-15 Vormingsaanbod 5 modules (november-juni), waarvan 3 nieuwe: sociaal-agogische vaardigheden, psychologische vraagstukken, taakgericht groepswerk Stappen richting erkend beroepsprofiel consultatie werkgevers in focusgroep (21/10, 2/12, 3/2) betrokkenheid van Zorgnet in bespreking in Intersectorale commissie Zorg

Uitwerking - actoren Aansturing: werkgroep met Vlabo, 107 netwerkcoördinatoren, Denk, CVO Klankbordgroep patiëntenvertegenwoordigers Praktische uitwerking en organisatie op niveau CVO-coördinatie Zorgnet - Intersectorale commissie Zorg in bespreking Provincie Vlaams-Brabant subsidieert project focusgroep werkgevers