Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Advertisements

Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
De G4 op gezondheid uitgemeten
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Gezondheidsenquête 2007 Genk-Zuid Bilzen-Diepenbeek-Genk-Zutendaal Vera Nelen ° Liesbeth Bruckers * Els Van De Mieroop ° Guy Thys ° ° Provinciaal Insituut.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Allochtonen in het hoger onderwijs
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Brede school in Berkenbos
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Provincie Limburg SERR 5 februari 2013 Hilde Baerten Marc Cloostermans.
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
1 - 27/03/2015 Kinderen in Armoede de (on)macht van cijfers Lokale besturen bestrijden kinderarmoede - 9 februari 2015 Guido Bottu Dienst Welzijn en Gezondheid.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
1 Hoe gaan LOP’s aan de slag rond armoedebeleid? 8 mei 2015 Hoe gaan de LOP’s aan de slag rond armoedebeleid? Vrijdag 8 mei 2015 Van omgevingsanalyse…
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
Kinderarmoede in Vlaanderen Jo Noppe Studiedienst van de Vlaamse Regering Hoorzitting Senaat, 29 mei 2015.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Werkloos en vijftigplus: een ‘bestendige’ relatie Bron: Boussé, D. & Herrmans, W. (2010). Werkloos en vijftigplus: een ‘bestendige’ relatie. OVER.WERK.
Tussen welzijn en werk Een eigen plaats voor Arbeidszorg Gevolgen van werkloosheid voor het individu.
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
Enkele indicatoren over armoede in de regio Kempen Samen Huis van het Kind, de kracht van een netwerk Peter Anaf adviseur stad Turnhout Welzijnszorg Kempen.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Flankerend Onderwijsbeleid
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
België.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Wijk Nieuw Gent en Steenakker in 7 cijfers
Op sneeuwklas in Zwitserland
Voorstelling kansarmoedeatlas
Workshop basisonderwijs
OMGEVINGSANALYSE 2015 LOP Geraardsbergen Basis + Secundair Onderwijs
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Intergenerationele zorg en samenwonen in de Genkse Turkse gemeenschap
Kansarmoede in de kleuterschool
OMGEVINGSANALYSE 2015 LOP Ronse Basis + Secundair Onderwijs
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Sociale mix in basisonderwijs Gent
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Project zoet zwanger resultaten op 1/10/2016
Zijn jullie klaar voor een super spannende Quiz?
Vitale Westhoek Economisch perspectief
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
analyse Oostende-Bredene in functie van vorming eerstelijnszone
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Secundair onderwijs
WELKOM LOP/SO Gent WG Intermediairen.
Cijfergegevens leerrecht
OMGEVINGSANALYSE 2015 LOP Oudenaarde Basis + Secundair Onderwijs
Welzijn in Cijfers Sjoert P. Holtackers.
Kansarmoedeproblematiek Westkust
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Ronse Basis
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Omgevingsanalyse LOP BaO

Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers

1.Gebruikte begrippen 2.Het relatief aantal GOK- en IND-lln in Genk BaO tov enkele andere steden 3.Sommige wijken tellen zeer veel indicatorleerlingen 4.Studietoelagen (mei 2008)

Begrippen De gelijke onderwijskansen indicatoren zijn de volgende: Lage Opleiding Moeder (LOM) SchoolToelage (ST) ThuisLoos (TL) Trekkende Bevolking (TB) Thuistaal Niet Nederlands (TNN) Een GOK-leerling is een leerling die beantwoordt aan minstens één van de 4 indicatoren: LOM, ST, TL, TB. En TNN in combinatie met één van de andere indicatoren. Een indicator leerling is een leerling die beantwoordt aan één van de 5 indicatoren (met TNN). GOK-cijfers geven aan hoeveel jongeren beantwoorden aan de indicatoren.

Het relatief aantal GOK- en IND-lln in Genk-BaO tov enkele andere steden GOKIND Leuven23%29% Hasselt29%31% Brugge29%31% Gent46%50% Brussel51%79% Genk57%61% Antwerpen59%65%

Sommige wijken tellen zeer veel indicatorleerlingen IND NIEUW-TEXAS100%WATERSCHEI-NOORD89% NIEUW-SLEDDERLO98%ZWARTBERG-ZUID87% WINTERSLAG 2 EN 493%ZWARTBERG-NOORD87% NIEUW-DRIEHOEVEN90%KOLDERBOS85%

Studietoelagen Mei 2008 ST Leuven15%Heusden-Zolder33% Brugge16%Antwerpen36% Hasselt18%Maasmechelen37% Gent27% Houthalen- Helchteren 37% Mechelen31%Genk40% Beringen33% Gemiddelde- Vlaams Gewest 19%

Deel 2 Sociale achtergrond en schoolloopbaan Op zoek naar verbanden

1.Theoretisch model 2.Werkloosheidscijfers en scholingsgraad 3.Analyse van een aantal GOK-kenmerken: een vergelijking met andere LOP’s en een overzicht van enkele wijken.

1. Theoretisch model Opleiding Beroep Sociale klasse Huisvesting Gezondheid, levenskwaliteit en -verwachting Schoolloopbaan van de kinderen Model geïnspireerd door Peter Lombaert, Sociologie, deel 2, Uitgeverij DE Boeck, 2005.

Sociale klasse van de moeder en in het bijzonder haar eigen opleiding haar betrokkenheid/ capaciteiten om schoolloopbaan van haar kinderen te begeleiden Schoolloopbaan van de kinderen

2. Werkloosheidscijfers en scholingsgraad: socio- economische situatie in Genk in vergelijking met andere steden en Vlaanderen Twee soorten gegevens: 1.Werkloosheidsstatistieken 2.Binnen de populatie van de werklozen de verhouding tussen het aantal laaggeschoolden tot het aantal hooggeschoolden Bronnen: VDAB Studiedienst, NWWZ, VLAANDEREN, Jaargemiddelde 2009; Leerlingenkenmerken ; aangevuld met eigen berekeningen

Verhouding van het aantal laaggeschoolden tot het aantal hooggeschoolden bij de NWWZ-vrouwen

Besluit Genk kent een opvallend hoge werkloosheid. De werkloosheid bij de mannen ligt op hetzelfde niveau als Gent, Antwerpen doet nog slechter. Alleen de werkloosheid bij vrouwen in Antwerpen is nog erger dan in Genk. Opvallend is -zowel bij mannen als vrouwen - de extreem lage scholingsgraad van de NWWZ. Vooral deze zeer lage scholingsgraad van de Genkse vrouwen speelt een belangrijke rol in de schoolloopbaan van hun kinderen.

3. Analyse van een aantal GOK-kenmerken: LOM, ST, TNN Een vergelijking met andere LOP’s en een overzicht van enkele wijken. a) Kenmerken: studietoelage en lage opleiding moeder b) Kenmerk: thuistaal niet Nederlands c) Overzicht per wijk Bron: Leerlingenkenmerken (AgODi) en eigen berekeningen

a) Lage Opleiding Moeder (LOM) en Studietoelage (ST) GOK-lln verdeeld in Twee belastende kenmerken: LOM en ST Alleen LOM Alleen ST Vergelijking tussen de verschillende LOP’s Bron: Leerlingenkenmerken en eigen berekeningen

BaO: GOK-lln. verdeeld in drie groepen

Besluit: Binnen de groep van de GOK-lln telt Genk relatief het meeste leerlingen met twee GOK-kenmerken

b) Leerlingen met TNN worden verdeeld in twee groepen: TNN-lln met GOK-kenmerken TNN-lln zonder GOK-kenmerken Vergelijking tussen de verschillende LOP’s Bron: Leerlingenkenmerken en eigen berekeningen

BaO: TNN-lln verdeeld in twee groepen

BaO: Het relatief aantal van de TNN-lln met andere GOK-kenmerken

Besluit In vergelijking met de andere LOP’s kent Genk bij de TNN- leerlingen Genk relatief het hoogste aantal leerlingen die ook voldoen aan minstens één GOK-kenmerk. Dit kan geïnterpreteerd worden dat de TNN-bevolking verpauperd is in Genk, iets meer dan in de andere steden. Opvallend is dat het relatief aandeel van TNN-leerlingen lager is in het SO (13%)dan in het BaO (24%); dit geldt voor het geheel van alle LOP ’s.

c) GOK-leerlingen in Genk per wijk Vergelijking van: Acht wijken met relatief het minste aantal GOK-lln: BOKRIJK; BRET; GELIEREN; HASSELTWEG; INDUSTRIETERREIN GENK- ZUID; KATTEVENNE-MOLENBLOOK; LANGERLO; OUD- TERMIEN. Samen ca inwoners. met Zeven impuls-wijken (KOLDERBOS; NIEUW-SLEDDERLO; NIEUW-TEXAS; WATERSCHEI-NOORD; WINTERSLAG 2 EN 4; ZWARTBERG-NOORD; ZWARTBERG-ZUID) aangevuld met NIEUW-DRIEHOEVEN. Samen ca inwoners. Bron: Leerlingen kenmerken en eigen berekeningen.

LOMTNNSTGOKLLN Niet-impuls wijken 12%6%17%24%1171 Impuls wijken 63%50%73%86%2208