Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 5/6.
Advertisements

Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Welkom!.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Breuken en (grote) kommagetallen
Rekenen en Rekenproblemen
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Rekenbeleid
Informatie avond groep 4/5 Hartelijk welkom!.
Welkom in groep 6.
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
WELKOM IN GROEP 4A.
Informatieavond Woensdag 23 september 2015.
Gecijferdheid les 1.3 Kwadraten en machten
Workshop hele getallen 1
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Welkom Gebruikersmiddag 8 nov Rekenblokken MBO. Gebruikersdag | programma 12.45Opening door uitgever; Peter HoogendijkZaal Stand van Zaken Rekenexamens;
WELKOM IN GROEP 4/5B. DE JUFFEN MAANDAG T/M VRIJDAGOCHTEND Linsey van Haastregt VRIJDAGMIDDAG Femke Lammerse.
Inhoud Lengte, oppervlakte en inhoudsmaten. Tijd..
Dyscalculie uit:
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Een dag in groep 6… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen:
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Een dag in groep 5… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen: rekenen lezen Alles in 1 Alles apart.
Een dag in groep 4 11 september Inhoud  Werken in de klas  Vakgebieden -Rekenen -Alles-in-1 -Technisch lezen  Mentor overzicht.
Juf Naomi (groep 1/2) Juf Liesbeth (groep 6 en 7/8) Juf Francis (groep 8)
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Aan het einde van de avond heeft u een duidelijk beeld over het leerjaar van groep 6.
Kinderen effectief helpen met rekenen
Presentatie ouderbijeenkomst
Welke rekendoelen staan er centraal de komende periode?
Ouderpresentatie Welke rekendoelen staan er centraal de komende periode? Hoe gaan we om met hygiëne en het wc-gebruik?
Ouderpresentatie Welke rekendoelen staan er centraal de komende periode? Hoe gaan we om met hygiëne en het wc-gebruik?
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
IMATerials: audiomat  .
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Metend rekenen 5de leerjaar.
Deze les Nabespreken toets
Gameprogrammeren: Expressies
Wiskunde in het eerste leerjaar
Welkom in groep 6.
Les 5 vermenigvuldigen en delen in dagelijkse situaties
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Bewerkingen 5de leerjaar.
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Vermenigvuldigen & delen
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine
Rekenen met kommagetallen
Wiskunde Blok 5 les 17.
2 vmbo-t/havo Samenvatting Hoofdstuk 1 (vmbo-T)
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Les 6: Breuken en procenten 4
Hoofdstuk 9 Handig rekenen 1. Hoofdstuk 9 Handig rekenen 1.
De volgorde van de bewerkingen
Presentatie ouderbijeenkomst
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Verder rekenen met kommagetallen
Vermenigvuldigen & delen
Transcript van de presentatie:

Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015 HOE OVERLEEF IK REKENEN! Mw. J. Galimo Dhr. G. Lugard

Programma: Leerlijn Opbouw leerjaar 3 t/m 8 De volgorde bij samengestelde Reken-wiskunde bewerking Doel: Inzicht en kennis van de leerlijnen van leerjaar 3 t/m 8 Inzicht en kennis bij de volgorde van samengestelde reken-wiskunde bewerkingen

Leerlijnen: Getal begrip Optellen en aftrekken Vermenigvuldigen Delen Kommagetallen Breuken Procenten Meten / meetkunde Tijd / geld Diversen ( verhoudingen, grafieken en diagrammen)

Getal begrip Leerjaar 3 t/m 5: Orientatie op de getallen t/m 1000 ( eindgroep 5 : 10.000) Leerjaar 6: Tellen met sprongen t/m 10.000 Inzicht in getallenlijn t/m 10.000 Positiewaarde ( 2467, wat is de 4 waard) Eind leerjaar 6: Telrij t/m 100.000 Tellen met sprongen van 1, 10,100, 1000, 10.000

Optellen & aftrekken Leerjaar 3 t/m 5: Leerjaar 3: bussommen – sommen t/m 20 leerjaar 4: over het tiental ( t/m 20 en t/m 100) Leerjaar 5: sommen t/m 1000 ( over het honderdtal) Leerjaar 6: Kolomsgewijs optellen / aftrekken Sommen t/m 1000 ( handig en schattend rekenen) Eind leerjaar 6: Cijferend optellen en aftrekken geldsommen

Vermenigvuldigen Leerjaar 3 t/m 5: Eind leerjaar 5: beheersing tafels t/m 10 grotere vermenigvuldigingen( bijv 6 x 34 = ) Leerjaar 6: Aandacht voor automatiseren Tafels t/m 10 Schatten ( 5 x 297 ) Eind leerjaar 6: Vermenigvuldigen met honderdtallen Bijv. 4 x 800 en 40 x 80 ) Geldsommen ( bijv. 13 x SRD 20,- of 13 x SRD 23,-) Kolomsgewijs vermenigvuldigen

Delen Leerjaar 3 t/m 5: Eind leerjaar 5; delen van grote Getallen ( bijv 1600: 4) Delen van maten en geld ( bijv 1 euro, 1 taart, 1 liter) Leerjaar 6:Grotere deelsommen ( bijv. 1400 : 7 =) Eind leerjaar 6: Grotere deelsommen, buiten Vaste kennis van de tafels ( bijv. 1600 : 5 = ) Delen met rest ( bijv 130 : 6 = )

Komma getallen Leerjaar 6: Kommagetallen bij geld, inhoud en Gewicht kommagetallen op volgorde zetten Positieschema ( H-T-E-t-h )

Breuken Leerjaar 6: Introductie, begripsvorming, Notatie Hoeveelheden berekenen

Procenten Introductie, begripsvorming leerjaar 7

Meten / Meetkunde Leerjaar 3 t/m 5: Introductie en verkenning Eind leerjaar 5: Toepassing lengtematen, Oppervlakte en omtrek, Inhoudsmaten en gewicht Leerjaar 6: Alle maten ( lengte, inhoud, Opeervlakte, omtrek, gewicht) Eind leerjaar 6: Introductie hectometer, Kubieke centimeter, Kommagetallen bij lengte Leerjaar 3 t/m 5: Bouwsels, plattegronden, Bouwplaten Leerjaar 6: Plattegrond, Ruimtelijke orientatie Eind leerjaar 6: Ruimtelijke figuren

Tijd / Geld Tijd / geld Leerjaar 3 t/m 5: Leerjaar 3: dagen van de week Leerjaar 4: jaarkalender, hele en halve uren Leerjaar 5: introductie jaarkanlender, Analoge en digitale klok ( minute en Seconden) Leerjaar 6: Klokkijken analog en digitaal, Kalendersysteem, Tijdsduur ( bijv. Bij openbaar ) Eind leerjaar 6: Tijdsduur meten ( bijv. Hoeveel tijd zit er vervoer Tussen 12.05 uur en 13.10 uur ?) Leerjaar 3 t/m 5: Introductie losse munten en briefjes. Gepast betalen en teruggeven Eind leerjaar 5: Sommen en toepassingen met geld Leerjaar 6: Schattend optellen met geldbedragen, Korting berekenen

Diversen: verhoudingen, grafieken en diagrammen Eind leerjaar 6: Vermenigvuldigen met geldbedragen ( bijv. 5 x SRD 4,40) Optellen kassabonnetjes Leerjaar 3 t/m 5: Eind leerjaar 5: Diagrammen ( lijngrafiek), Recepten omrekenen Leerjaar 6: Coordinaten, Staafdiagram en cirkeldaigram Eind leerjaar 6: Verhoudingstabellen Vergelijken aanbiedingen

De volgorde bij samengestelde reken-wiskunde bewerkingen Programma: bestaande methode de nieuwe afspraak “H MW VD OA” Leerdoelen: de leerlingen zijn bij samengestelde reken-wiskunde bewerkingen in staat onderscheid te maken tussen de bestaande- en de nieuwe aanpak de leerlingen kunnen de samengestelde bewerkingen met of zonder variabelen correct uitvoeren

Hoe overleef ik rekenen met de nieuwe afspraak H MW VD OA? Leerjaar: 8 VB som 23 + 24:3 x 2 + 6 – 2 = 23 + 24 : 3 x 2 + 6 – 2 =( eerst machtverheffen) 8 + 24 : 3 x 2 + 6 – 2 = ( dan delen) 8 + 8 x 2 + 6 – 2 = ( dan vermenigvuldigen) 8 + 16 + 6 – 2 = ( dan optellen) 30 – 2 = ( dan Aftrekken) Antwoord 28

Hoe overleef ik rekenen met de nieuwe afspraak H MW VD OA? VOJ 1: VB som ( 23 + 3 ) x 24 : 2 – 2 + 6 + V9 Oplossing (23 + 3) x 24 : 2 – 2 + 6 +V9 = ( eerst machtsveeheffen, tussen haakjes uitvoeren)) ( 8+ 3) x 24 : 2 – 2 + 6 + V9 =( dan optellen wat tussen de haakjes staat) 11 x 24 : 2 -2 + 6 + V9 = ( dan wotel trekken 11 x 24 : 2 – 2 + 6 + V9 = ( dan vermeningvuldigen) 264 : 2 – 2 + 6 + 3 = ( dan delen) 132 – 2 + 6 + 3 = ( dan aftrekken) 130 + 6 + 3 = ( dan optellen) Antwoord 139

Tips: Steeds de som opnieuw opschrijven bij twee keer van dezelfde bewerking steeds werken van links naar rechts, zie vb. 2 som v.o.j.    Rondvraag sluiting