1 Onderzoeksinstituut OTB Nieuwe Woningwet: mogelijke gevolgen voor Woonvisie en prestatieafspraken Zoeterwoude Bijeenkomst PZ en Rijnhart Wonen, Zoeterwoude,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Terug in het hok? Maatregelenpakket volkshuisvesting, reacties en achtergronden Kabinet Rutte II – 2013 Willie de Groot Onafhankelijk adviseur volkshuisvesting.
Advertisements

Vakwerk 26 april 2011 Els van Betten netwerkmanager
Demografische verandering: kansen voor de woningmarkt
Presentatie Nieuwe Overlegwet Huurders / Verhuurders
2010 CENTRAAL FONDS VOLKSHUISVESTING Beelden over de SRR vanuit de informatie bij het CVF Inleiding door Harry Derksen District adviseur Centraal Fonds.
Landelijke ontwikkelingen en de consequenties voor de Woonplaats
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
Nieuwe uitdagingen nieuwe coalities Woningbouwnetwerk Amsterdam 1 november 2011 Henk Jagersma Directievoorzitter Syntrus Achmea Vastgoed.
Woningmarktafspraken 2013 Voortgangspresentatie Portefeuillehoudersoverleg Wonen Vlaardingen 19 juni 2013.
Huisvesting Nijmegen Mariëtte van Dorst, bestuurder Hera
Sociaal energiebeleid
hun rol nu en in de toekomst
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Positionele en financiële oriëntatie
Actualiteiten in de Volkshuisvesting en betaalbaarheid vanuit huurdersperspectief Simone Bovenhorst Consulent Nederlandse Woonbond Zwolle, 20 november.
Betaalbaar en goed wonen in Zoeterwoude na de woningwet Gezamenlijke avond Rijnhart Wonen en Progressief Zoeterwoude 17 september 2015.
Woningmarktonderzoek Resultaat 8 oktober. De vraag Actueel beeld van de woningbehoefte in 2015, 2020 en 2025: Wat is de aard en omvang van de vraag? Wat.
Passend toewijzen en woningwaarderingsstelsel II
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. PRESTATIEAFSPRAKEN NIEUWE STIJL.
Nieuwe Woningwet Algemene ledenvergadering
De Woningwet 2015 Themabijeenkomst DE NIEUWE WONINGWET Hans Savelkouls
Huurbeleid Woningstichting Nieuwkoop
Kennissessie De woonvisie en uw woningcorporatie(s)
Gezamenlijke regie bij complexe zorg In relatie met ‘wonen’ Regiopodium 18 januari 2016.
Handreiking Prestatieafspraken Samenwerken volgens de Woningwet 2015
ALV WbvLangedijk 26 november 2015 ALV WbvLangedijk 26 november
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
HERZIENE WONINGWET.
Kaders portefeuillestrategie Eigen Haard Bijeenkomst Alert, 12 november 2015.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Visie woonruimteverdeling gezamenlijke woningcorporaties HR Presentatie Gemeenteraad Teylingen, 19 april 2011 Te Huur Regio Holland Rijnland Tom Horn,
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Woonlasten Ontwikkelingen in cijfers en beleid Steven Kromhout 15 januari 2014.
Europese beschikking Staatssteun Oktober De staatssteundiscussie op hoofdlijnen 1 Voorafgaand: 1957: Oprichting EG 2002: Melding bij EC door Nederland.
Algemene Ledenvergadering 17 maart 2016 Marianne Hilbolling Consulent Drenthe.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
AH WOON WONINGWET WOONVISIE. Algemene Huurdersvereniging WOON Algemene Huurdersvereniging WOON sinds belangenbehartiging voor de huurders van.
13252-WRG p BB Uitkomsten Woningmarktonderzoek 2014 Berry Blijie - ABF Research IJmuiden, oktober 2014.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Drie perspectieven: geïntegreerd of gesplitst? Johan Conijn, ASRE/UvA en Ortec Finance IPD/aeDex Marktpresentatie, 26 april 2012.
De toekomst van de sociale huisvesting in Vlaanderen – 21 juni De resultaten van het onderzoek ter voorbereiding van het Kaderbesluit Sociale huur.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Prioritering, fasering en risico's (majeure) stedelijke ontwikkelingsprojecten Datum: 6 september 2010 Randprogramma Stedelijke Commissie 6 september 2010.
Wijziging Woningwet per samenwerking tussen gemeenten en corporaties Dordrecht, 3 december 2014.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
© Gerrichhauzen en Partners 2012 Toezicht op woningcorporaties naar gemeenten? Ledenbijeenkomst Platform Middelgrote Gemeenten 5 april 2013 Leo Gerrichhauzen.
Opening Met mooi logo enzo De Nieuwe Woningwet. Inleiding.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Van Woningwet naar Prestatie-afspraken WONEN IN HAREN.
Woonvisie Vastgesteld Gemeenteraad Bergen-NH Uitwerking Woonvisie Presentatie aan raad 17 maart 2016.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Prestatieafspraken.
Prestatieafspraken Daniëlle Gerrits, gebiedsregisseur Mooiland.
De nieuwe woningwet. Wat betekent dat voor u?
Overleg Alert en Eigen Haard
Huurverhoging 2017.
Woningbouwprogramma Gemeente Reusel-De Mierden
De woningmarkt in Zaanstreek/Waterland
Welkom Zoek- en wachttijden Gemeente Noordenveld Door: Thea Lourens
Werken in een woningcorporatie
Evaluatie Woningwet ledenbijeenkomst 22 februari 2018
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
De veranderende rol van de gemeente ten opzichte van de corporatie.
Passend toewijzen (najaarsoverleg HV Woonbelang/ BOC’s)
Volkshuisvesting in 2019.
RAAMOVEREENKOMST PRESTATIEAFSPRAKEN
Transcript van de presentatie:

1 Onderzoeksinstituut OTB Nieuwe Woningwet: mogelijke gevolgen voor Woonvisie en prestatieafspraken Zoeterwoude Bijeenkomst PZ en Rijnhart Wonen, Zoeterwoude, 17 september 2015 Hugo Priemus, emeritus hoogleraar Technische Universiteit Delft

2 Onderzoeksinstituut OTB Voorspel (1) Woningcorporaties en EU Staatssteundossier (1) Staatssteun moet level playing field op relevante markt zo min mogelijk aantasten. Europese Commissie (Neelie Kroes) – Nederlands kabinet (Eberhard van der Laan) kwamen doelgroepdefinitie overeen: per € belastbaar hh. inkomen (wordt geïndexeerd). Voorts: € 650 per maand huurgrens (liberalisatiegrens). Eis: corporaties moeten tenminste 90% van vrijkomende woningen aan doelgroep toewijzen. Herziening Woningwet: doelgroepdefinitie in Nederlandse wetgeving ‘ingedaald’. Geen eisen in relatie tot later optredende inkomensveranderingen.

3 Onderzoeksinstituut OTB Voorspel (2) Woningcorporaties en EU Staatssteundossier (2) Europese mededingingswet vergt dat marktactiviteiten niet worden gesteund via kruissubsidies, cq. dat marktactiviteiten niet risico’s afwentelen op sociale sector. Nieuwe eis (Herziening Woningwet): tenminste administratieve scheiding binnen corporatie tussen DAEB (Diensten van Algemeen Economisch Belang)/niet DAEB. Staatssteun wordt feitelijk alleen gegeven via rentedrukkend effect op leningen die door WSW worden geborgd, met Rijk en gemeenten als achtervang.

4 Onderzoeksinstituut OTB Voorspel (3) Kwetsbaarheden en risico’s (1) −Woningcorporatie als hybride organisatie: actief op sociale en commerciële woningmarkt (arbitrage tussen markten). −Relaties en stakeholders (vgl. Vastgoedfraude Bouwfonds/Philips Pensioenfonds). B. Bieleman, J. Snippe en N. Tromp, 2010, Corporaties in wonen. Preventieve Doorlichting Woningcorporatiesector, Groningen-Rotterdam (Intraval).

5 Onderzoeksinstituut OTB Voorspel (4) Kwetsbaarheden en risico’s (2) −Organisatie en cultuur: fusies, grondaankopen, gold plating (w.o. salarissen, bonus, secundaire arbeidsvoorwaarden), outsourcing, verbindingen. −Integriteit medewerkers; (falend) intern en extern toezicht. −Financiën en transacties (treasury-beleid, derivaten, ABC-transacties, taxaties). −Overig.

6 Onderzoeksinstituut OTB Voorspel (5) Categorieën en misdragingen corporaties −Te grote risico’s, onderschatting risico’s, speculatie. −Omkoping, corruptie, valsheid in geschrifte, belastingfraude, diefstal. −Zelfverrijking: te hoge beloningen; aftappen winst bij grondtransacties. −Onvoldoende intern/extern toezicht. −Te grote afwijking t.o.v. werkdomein, te grote afstand tot core business. −Miljarden euro’s verlies in niet-DAEB-sector: afgewenteld op DAEB- sector. DAEB = Diensten van Algemeen Economisch Belang (= sociaal)

7 Onderzoeksinstituut OTB Voorspel (6) Goldplating Enkele jaren geleden: 110 directeuren van woningcorporaties boven Balkenende-norm. Sindsdien is dit aantal wel gedaald, maar niet spectaculair. Commissie Izeboud: basis van beloning corporatiebestuurders. Hoe meer nieuwbouw, sloop, verbouw: des te hoger beloning. CAO Woningcorporaties: een van de beste in Nederland.

8 Onderzoeksinstituut OTB Nieuwe Woningwet (1) Woningcorporatie mag kiezen tussen administratieve of juridische scheiding tussen sociaal (DAEB) en markt (niet- DAEB). DAEB= Diensten van Algemeen Economisch Belang. Doel: creëren gelijk speelveld corporaties- vastgoedbeleggers. Geen kruissubsidiëring van niet-DAEB. Geen risico’s van markt afwentelen op sociale sector. Woningcorporaties die in meer regio’s actief zijn (circa 20) moeten zich splitsen in corporaties die binnen één regio werkzaam zijn.

9 Onderzoeksinstituut OTB Basis: periodieke Woonvisie van gemeente, regionaal gecoördineerd. Daarop gebaseerd: prestatieafspraken gemeente-woningcorporaties (regionaal gecoördineerd). Meestal voor 4 à 5 jaren. Niet vrijblijvend; tweezijdig; monitoring: jaarlijks bijstellen. Onderwerpen: omvang kernvoorraad, nieuwbouw, renovatie, energiemaatregelen, betaalbaarheid, bereikbaarheid, huisvesting bijzondere groepen (b.v. studenten, ouderen, woonwagenbewoners), transformatie intramurale naar extramurale zorg, relatie wonen-zorg, gebruik verzorgingstehuizen, leefbaarheid, zeggenschap huurders, niet- DAEB investeringen. Woonvisie/prestatieafspraken in overleg gemeente-corporaties- huurdersorganisatie. Nieuwe Woningwet (2)

10 Onderzoeksinstituut OTB Investeringen boven € 3 miljoen: voorafgaande toestemming Raad van Toezicht; boven nader te bepalen bedrag: voorafgaande toestemming minister. Nieuwe niet-DAEB-activiteiten van corporaties: alleen als gemeente dat ‘noodzakelijk’ acht en als er geen commerciële partijen bereid zijn deze activiteiten te entameren. Ook financiële toets door WSW en toestemming minister nodig. Centraal Fonds Volkshuisvesting: wordt opgeheven. Saneringstaak: van CFV naar WSW. Nieuwe Autoriteit Woningcorporaties voor integraal extern toezicht: financiën, prestaties, staatssteun, integriteit. Nieuwe Woningwet (3)

11 Onderzoeksinstituut OTB Relatie gemeente-corporaties volgens Blok ( ) (1) Minister Blok volgt het advies van de Commissie-Dekker in zijn brief aan Tweede Kamer 29 november aanbieding rapport Bureau Severijn BV, Analyse van de prestatieovereenkomsten tussen gemeenten en woningcorporaties in 2013 (Denekamp). Blok: “Het samenspel tussen gemeenten en toegelaten instellingen moet als volgt verlopen”: ‒ gemeente ‘verankert’ gemeentelijk volkshuisvestingsbeleid ‘in overleg met andere gemeenten die daar rechtstreeks belang bij hebben’; ‒ bij voorkeur zijn ook huurdersorganisaties bij de totstandkoming van het beleid betrokken; ‒ publieke sturing wordt versterkt.

12 Onderzoeksinstituut OTB Relatie gemeente-corporaties volgens Blok ( ) (2) ‒ corporaties dragen naar redelijkheid bij aan uitvoering van gemeentelijk beleid; ‒ vóór 1 juli (half jaar voor betrokken periode) verschaffen corporaties inzicht aan gemeente “in de wijze waarop de corporatie invulling geeft aan het volkshuisvestingsbeleid”. “Dat kan gezien worden als het bod van de corporatie aan de gemeente”. Corporatie nodigt gemeente uit tot het maken van afspraken waarbij ook huurdersorganisaties zijn betrokken.

13 Onderzoeksinstituut OTB Relatie gemeente-corporaties volgens Blok ( ) (3) Gemeente kan gebruik maken van financiële oordeel CFV over corporatie: ‒ gemeente kan de corporatie zelfstandig om inlichtingen vragen; ‒ afspraken corporatie-gemeente: ‘vertalen’ in concrete activiteiten; ‒ als geschil tussen partijen ontstaat, kunnen zij zich tot de minister wenden; ‒ gemeente ontvangt jaarlijks volkshuisvestingsverslag van de corporatie: hoe heeft corporatie invulling gegeven aan het volkshuisvestingsbeleid?

14 Onderzoeksinstituut OTB Relatie gemeente-corporaties volgens Blok ( ) (4) Vóór 1 juli voornemens (eventueel prestatieafspraken) naar minister zenden. Minister werkt aan ‘rijksbeleidskader’: prioriteiten werken door in regionale en gemeentelijke woonvisies en prestatieafspraken. Vóór 1 juli prestatieafspraken: werken door in gemeentebegroting en in begroting corporaties.

15 Onderzoeksinstituut OTB Wat zegt Woningwet over relatie met gemeente? (1) ‒ Gemeente moet in Woonvisie aangeven welke niet-DAEB activiteiten zij noodzakelijk acht. ‒ Alleen als commerciële marktpartijen niet in staat of bereid zijn deze activiteiten uit te voeren. ‒ Dit moet zij afstemmen met omliggende gemeenten (omstandigheden en vraag). ‒ Voornemens publiceren. ‒ Toestemming minister nodig voor niet-DAEB activiteiten.

16 Onderzoeksinstituut OTB Wat zegt Woningwet over relatie met gemeente? (2) ‒ TI draagt naar redelijkheid bij aan uitvoering gemeentelijk volkshuisvestingsbeleid. ‒ TI verschaft gemeente jaarlijks inzicht in bijdrage. ‒ TI nodigt gemeente uit om te komen tot prestatieafspraken, met betrokkenheid huurdersorganisaties. ‒ Gemeente krijgt inzicht in financiële positie van TI (is inzet TI groot genoeg i.r.t. financiële mogelijkheden).

17 Onderzoeksinstituut OTB Wat zegt Woningwet over relatie met gemeente? (3) ‒ Zienswijze gemeente nodig bij: ‒ Verkoop sociale huurwoningen ‒ Uitbreiding werkgebied ‒ Fusie of splitsing ‒ Administratieve scheiding vwb overheveling geliberaliseerde woningen naar niet-DAEB-tak ‒ Beoordeling niet-DAEB werkzaamheden ‒ Vaststelling regionale werkgebied van de TI ‒ Betrokken bij opstellen reglement door TI over sloop woningen.

18 Onderzoeksinstituut OTB Wat zegt Woningwet over relatie met gemeente? (4) ‒ Schaal van de TI moet in overeenstemming zijn met schaal van de regionale woningmarkt en de maatschappelijke kerntaak. ‒ Gemeenten dienen gezamenlijk voorstel in, voor de bepaling van het regionale werkgebied en werkzame TI’s. Minister beslist.

19 Onderzoeksinstituut OTB Wat zegt Woningwet over relatie met gemeente? (5) Tijdlijn Woonvisie/meerjarenplan is uitgangspunt Februari: financiële beoordeling Minister. 1 juli: bod van corporatie op Woonvisie. Juli – 15 december: prestatieafspraken. 15 december: prestatieafspraken + ‘overzicht voorgenomen werkzaamheden’ naar Minister en WSW. Medio maart/april (t+1): toekennen van het borgingsplafond door WSW.

20 Onderzoeksinstituut OTB Transparante informatievoorziening ‒ Jaarrekening, jaarverslag, VHV-verslag. ‒ Financieel oordeel van de minister. ‒ Visitatierapport van de corporatie. ‒ Prognosegegevens corporatie (dPi). ‒ Verantwoordingsgegevens (dVi). ‒ Inzicht in investeringscapaciteit.

21 Onderzoeksinstituut OTB Voorbereidingen corporaties op Woningwet

22 Onderzoeksinstituut OTB Huisvesting middengroepen Toenemend probleem: huisvesting middengroepen: kunnen sociale huursector niet in. Meestal: weinig aanbod commerciële huurwoningen (bovendien: vaak te duur), hypotheken onbereikbaar voor lage inkomens, ouderen, zzp’ers, flexibele arbeidskrachten : doelgroepgrens tijdelijk naar € per jaar. Liberaliseringsgrens na 2015 tijdelijk bevroren.

23 Onderzoeksinstituut OTB EC-doelgroep (1) EC-doelgroep (2015: € ) groeit van in 2012 tot in 2030 (+5%). Deze doelgroep is niet alleen gehuisvest in de corporatiesector maar ook in particuliere huurwoningen, koopwoningen en Bewoonde Andere Ruimten (BAR). Tijdelijk: extra 10% voor groep € € Huur % gereguleerd Huur % lib. Koop %BAR %Omvang Doelgroep BAR = Bewoonde andere ruimten. Anders dan in het WoON e.d. zijn dit in Socrates huishoudens in niet-woningen. De doelgroep van EC-beleid omvat ruim 40% van alle huishoudens. Dit aandeel zal eerder stijgen dan dalen. De corporatiesector omvat nu circa 30% van de voorraad.

24 Onderzoeksinstituut OTB Percentage huishoudens in woningen met een gereguleerde huur, EC-DoelgroepMiddeninkomens ( ) Hoge inkomens (> ) %12%17% %12%18% %12%19% %12%21% %12%22% Bron: ABF, Socrates, 2014 EC-doelgroep (2)

25 Onderzoeksinstituut OTB Analyse prestatieafspraken Severijn (nov. 2013) (1) Soorten afspraken: Zacht: structurerend op samenwerkingsproces, intenties, uitspraken (0; 25; 4%). Hard: handelings-, garantie- en transactieafspraken (67; 4; 0%). In 2013:aandeel zachte afspraken licht afgenomen. handelingsafspraken sterk toegenomen. ruim een kwart: kwantitatief.

26 Onderzoeksinstituut OTB Analyse prestatieafspraken Severijn (nov. 2013) (2) 2013: prestatieafspraken voor 78% van sociale voorraad. 269 gemeenten en 286 corporaties betrokken. In steden: relatief veel afspraken, bovengemiddeld multilateraal, gemeente doorgaans regierol. Meeste overeenkomsten: looptijd 4 of 5 jaar, doorgaans met jaarlijks te herijken werkafspraken. 82% gemeenten en 82% corporaties tevreden over onderlinge relatie en samenwerking. 6% gemeenten en 2% corporaties: verhoudingen niet goed. 18% gemeenten, 16% corporaties: problemen ervaren in onderhandelingsproces.

27 Onderzoeksinstituut OTB Analyse prestatieafspraken Severijn (nov. 2013) (3) Negatieve externe invloeden op (multilaterale) onderhandelingen over prestatieovereenkomsten (gemeente/corporaties): ‒ kredietcrisis/economische crisis(48%-62%) ‒ nieuwe Staatssteunregelgeving(58%-40%) ‒ stagnatie woningmarkt(44%-62%) ‒ verhoging saneringsheffing CFV (61%-60%) ‒ voorgenomen verhuurderheffing (68%-66%) hoogste score ‒ regeerakkoord over nieuwe verhoudingen tussen gemeenten en corporaties (29%-16%) laagste score

28 Onderzoeksinstituut OTB Analyse prestatieafspraken Severijn (nov. 2013) (4) Investeringsbereidheid woningcorporaties Op dit punt zijn gemeenten pessimistischer dan corporaties.

29 Onderzoeksinstituut OTB Analyse prestatieafspraken Severijn (nov. 2013) (5)

30 Onderzoeksinstituut OTB Analyse prestatieafspraken Severijn (nov. 2013) (6) Kwantitatieve afspraken