OGW op de Firtel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Huiswerktips.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Zelfsturing en executieve functies.
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Handenbindertjes.
Oplossingsgericht werken
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
Oplossingsgericht coachen
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Aandacht voor taal raakt de hele school
Welkom op onze thema-avond
Wat heb ik geleerd? Omgang met leerlingen met autisme Mijn vakvisie (deels)formuleren Bevestiging van eigen kunnen Eigen stijl van lesgeven Ongewenst.
Beïnvloeding Reisgedrag
(On) bewust in beweging
straffen en belonen vanuit de montessori visie
DIGITALE COLLAGE ESTHER
5 november 2014 Wegwijs bij pesten 5 november 2014 Laura Mol, School en Veiligheid/Pestweb.
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Aanpak problematisch gedrag
Volksuniversiteit Zwolle
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
vanuit een herstelgerichte visie!
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Weerbaarheid tegen ongezonde stress en burnout vergroten
Welkom ik maak me sterk.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
De leerling of stagiaire in beweging!
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Wetenschappelijke Gedragsbeïnvloeding Jorn Horstman
Nadja Jungmann Adviseur en lector Schulden & Incasso De kracht van de samenleving en hoe daar op kan worden aangesloten.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Doelen realiseren met media
(of belonen of bekrachtigen)
Communicatie 7e les.
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Wegwijs bij pesten 5 november 2014
Coaching.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
QUICK INSTALLATION GUIDE
Werken met plezier en goed presteren
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

OGW op de Firtel

Doel Kinderen worden full-partner van het eigen leerproces. Ieder kind mag zijn hoe hij/zij is. Kinderen voelen zich veilig, geborgen en gehoord op school.

Basisregels OGW Als het niet werkt STOP en doe iets anders Als het werkt doe er dan meer van Als het werkt, leer het aan anderen.

Probleem gestuurd vs oplossingsgericht Probleemgestuurd Oplossingsgericht Hoe ziet je probleem wanneer is je Eruit? probleem minder? Waar komt het door? Wat doe je al dat (een beetje) werkt

Wat helpt om oplossingsgericht te denken en te werken? Oplossingsgerichte taal Er op vertrouwen dat de ander zijn oplossingen vindt. Er zijn voor de ander: begripvol, respectvol, hoopvol etc.

Hoe liever niet: Oplossingsgericht simplisme Nog al te vaak wordt OGW gereduceerd tot de volgende technieken: Hoe meer complimenten hoe beter. In elk gesprek schaalvragen en de mirakelvraag (wondervraag).

“Van houding……. ……… naar handelen

Veranderen is enorm moeilijk? Waarom? Bewust, gepland gedrag 5% Onbewust, automatisch gedrag 95%

Denk nu even niet aan…… Maar denk nu even aan:

Belonen en/of straffen Enkele effecten van straffen: Vaak direct effect (korte termijn) Preventieve werking Valkuil hierbij: vaak korte termijn en geen langdurig effect. Manieren van straffen: Sociaal Fysiek (geen optie) Activiteitonthouding 80% van je energie gaat vaak zitten in 20% van de leerlingen!

Belonen versus straffen 3x belonen x 1x straffen = 0 Belonen: gewenst gedrag, direct na de handeling toepassen = krachtig. Positieve invloed op de relatie. Straffen: focus op ongewenst gedrag, directe gedragsverandering, korte termijn en minder effectief / moeizaam voor de relatie.

2 verschillende manieren van een probleem benaderen. 1 2 Je kunt zien dat het buiten stormt, ze zijn zo onrustig! Vandaag heb ik de gyminstructie niet goed uitgelegd!

Vragen