OGW op de Firtel
Doel Kinderen worden full-partner van het eigen leerproces. Ieder kind mag zijn hoe hij/zij is. Kinderen voelen zich veilig, geborgen en gehoord op school.
Basisregels OGW Als het niet werkt STOP en doe iets anders Als het werkt doe er dan meer van Als het werkt, leer het aan anderen.
Probleem gestuurd vs oplossingsgericht Probleemgestuurd Oplossingsgericht Hoe ziet je probleem wanneer is je Eruit? probleem minder? Waar komt het door? Wat doe je al dat (een beetje) werkt
Wat helpt om oplossingsgericht te denken en te werken? Oplossingsgerichte taal Er op vertrouwen dat de ander zijn oplossingen vindt. Er zijn voor de ander: begripvol, respectvol, hoopvol etc.
Hoe liever niet: Oplossingsgericht simplisme Nog al te vaak wordt OGW gereduceerd tot de volgende technieken: Hoe meer complimenten hoe beter. In elk gesprek schaalvragen en de mirakelvraag (wondervraag).
“Van houding……. ……… naar handelen
Veranderen is enorm moeilijk? Waarom? Bewust, gepland gedrag 5% Onbewust, automatisch gedrag 95%
Denk nu even niet aan…… Maar denk nu even aan:
Belonen en/of straffen Enkele effecten van straffen: Vaak direct effect (korte termijn) Preventieve werking Valkuil hierbij: vaak korte termijn en geen langdurig effect. Manieren van straffen: Sociaal Fysiek (geen optie) Activiteitonthouding 80% van je energie gaat vaak zitten in 20% van de leerlingen!
Belonen versus straffen 3x belonen x 1x straffen = 0 Belonen: gewenst gedrag, direct na de handeling toepassen = krachtig. Positieve invloed op de relatie. Straffen: focus op ongewenst gedrag, directe gedragsverandering, korte termijn en minder effectief / moeizaam voor de relatie.
2 verschillende manieren van een probleem benaderen. 1 2 Je kunt zien dat het buiten stormt, ze zijn zo onrustig! Vandaag heb ik de gyminstructie niet goed uitgelegd!
Vragen