Welkom op de infoavond eerste leerjaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 3 M. Aantjes E. de Boon D. Alderliesten
Advertisements

Welkom in het derde leerjaar juf Evy
Infoavond vrijdag 6 september 2013
Informatie-avond Groep 2/3.
Welkom in groep 3.
Welkom op de informatieavond
Welkom op de infoavond eerste leerjaar
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatie avond groep 3
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Informatieavond groep 3 WELKOM
ouderavond groep 3 - lezen
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom in het vierde leerjaar! vierde leerjaar OmerWattez.
Infoavond groep 4.
Ouderavond Schooljaar
Infoavond 4de leerjaar WELKOM!.
Het leven zoals het is: “Een dagje in het 1ste leerjaar…”
Welkom in groep 3 en 4.
Informatieavond groep 3
Infoavond 2de leerjaar.
WELKOM.
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Welkom in het vierde leerjaar!
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond groep
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Basisschool Op De Horst
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Basisschool Op De Horst
INFO – AVOND 10 – VIERDE LEERJAAR.
Welkom in groep 3a informatieavond ‘15-’16
Op deze avond komt aan bod:  - voorstellen van de juffen  - nieuwe website  - de combinatiegroep / coöperatieve werkvormen werkvormen  - gezamenlijke.
Informatieavond groep 3
Op de informatieavond van de groepen 5
Info avond groep 3 17 september 2015
Welkom in het 6e leerjaar
Informatieavond Woensdag 23 september 2015.
ouderavond groep 3 - lezen
de functionele reken-wiskundemethode
Welkom in groep 6D.
INFOAVOND derde leerjaar
Welkom op de info-avond
Op stap naar het 1ste leerjaar
Welkom in klas 3! Schooljaar
Informatieavond groep 3/4
Schooljaar Welkom in het eerste leerjaar!
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Welkom in het vierde leerjaar. Belangrijk om weten… Agenda, dicteeschrift en leerboeken worden gekaft Agenda wordt dagelijks getekend door de leerkracht.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Informatieavond groep 3
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Meester Ruben (6A) / Juf Eva en Juf Tine (6B). Uurrooster:  Definitief vanaf 19/09  Uren: Taal = 5u Spelling = 2u Wiskunde = 5u Frans = 3u WO = 5u MV.
Infoavond 2de leerjaar.
Welkom in het eerste leerjaar!
Jubelientje leert lezen. Hans Haagen
Op stap naar het 1ste leerjaar
Welkom in het eerste leerjaar
Informatieavond groep 3
Informatieavond groep 3
Op stap naar het 1e leerjaar
Vrijdag 17 februari 2017.
Welkom in L5! infoavond.
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom in het eerste leerjaar
Infoavond 1ste leerjaar
Welkom op de infoavond eerste leerjaar
Info – avond 5A Welkom , schooljaar
Welkom in 3b!.
Transcript van de presentatie:

Welkom op de infoavond eerste leerjaar 2015-2016

Onze dag Startmoment: huiswerkmap, kalender, dagverloop, vertelmoment Voormiddag: gericht op rekenen en taal Lessen van 25 min. Namiddag: mens en maatschappij/ wetenschap en techniek, ateliers, hoekenwerk

Lezen: Veilig leren lezen 12 kernen Adhv verhaal worden nieuwe woorden en letters aangebracht 1 kern duurt ongeveer 3 weken en bevat ongeveer 6 nieuwe woorden/letters

Stappen lezen Structureerwoorden aanleren en daarbij aansluitend de letters (maan  m) Woorden hakken en plakken Nieuwe woorden en letters  ingeoefend op verschillende manieren met allerlei oefenmateriaal Klikklakboekje: puzzelen met letters  nieuwe woorden ( vb. mis, raak,…)

herhaal dagelijks de aangeleerde woorden en letters (klik-klak/leesboek) medeklinkers stemloos (dof) verklanken steeds luidop laten lezen / steeds wijzen op de leesrichting Na verloop van tijd  spellend lezen maakt plaats voor vlot lezen, dit oefenen we ook dmv wisselrijen Leren lezen = technisch lezen. Als het kind dit beheerst kan het ook begrijpen wat het leest. Hiervoor is veel oefening nodig. Dit gebeurt vooral vanaf kern 7. hou de duur van het oefenen beperkt (wisselrijtjes 3-5’ lezen met timer, aanduiden op het blad volgende dag nog eens) na elke kern: leestoets + lettertoets!!

Materialen kliklak leesboek werkboekje woorddoos

wisselrijen Automatiseren Herhaald lezen erg zinvol

Leesplezier Voorlezen Leeshoek Bezoek aan de bibliotheek Tijdschriften, krant, … Zien lezen, doet lezen

Schrijven: Ik pen Lezen leesletters, schrijven schrijfletters Oefenen op verschillende manieren: in de lucht, op de bank, op bord… Tweede deel leren lln de schrijfletters pas aan elkaar schrijven Potlood ( vanaf januari met pen)

laat steeds oefenen tussen 2 HULPLIJNEN letters + woorden inoefenen (liefst elke dag) visueel en auditief dictee

Schrijfhouding (voeten plat op de grond/ benen naast elkaar /rechte rug ) en pengreep

Rekenen: Kompas 1) Getallenkennis Getallen tot 10, 20 vlot kennen en herkennen a.d.h.v. de aangeleerde getalbeelden: rekendoos

Splitsen tot 10: de getallen vlot kunnen opsplitsen in 2 groepjes. Splitshuisjes (thuis): elke dag oefenen

tellen/terugtellen/doortellen ( sprongen van 2/ 5/10) tekens en symbolen ( =, >, < ) rangorde: eerste, laatste, middelste, voorlaatste patronen aanvullen

rekenhandelingen uitvoeren (+/-) 2) Bewerkingen: rekenhandelingen uitvoeren (+/-) tot 5 (herfstvakantie) / tot 10 (krokusvakantie) tot 20 zonder brug (paasvakantie)/ tot 20 met brug ( tot einde) concreet materiaal, daarna werken we met tekeningen, uiteindelijk zonder hulp Sommenkaartjes bewerkingen tot 20 komen aan bod (niet uit het hoofd)

3) Meten en metend rekenen Kloklezen: uur en half uur Liter, meter, kilogram Betalen en teruggeven met euro en eurocent. 4) Meetkunde Vormen, spiegelbeeld ruimtelijke oriëntatie: links, rechts, onder, boven, naast, tussen  Veel doe-activiteiten

Mens en maatschappij /muzische vorming 14 thema’s + eigen thema’s Verkeerslessen (atelier) Muzische vorming: doorschuifsysteem meester Lenny: media, meester Wim: technologie, juf Severine: verkeer, juf Elisabeth: muziek, juf Davine: beweging Beeld ( in klas)

Taalinitiatie Frans met Pistache

Lichamelijke opvoeding Zwemmen: om de 14 dagen (Brakel) zie data klaswebsite/agenda Turnen: juf Fien kledij: T-shirt van de school, zwart/donkerblauw broekje, turnpantoffels (+ kousen) in turnzakje  vergeet niet om overal de naam van uw kind in te noteren zodat iedereen zijn spullen terug krijgt.

Varia/belangrijke afspraken Zorgjuf: juf Lincy/ Myriam Hoekenwerk: stempel- schrijfhoek, bouwhoek, computerhoek, rekenhoek,… Contractwerk: eigen tempo

Huistaak: steeds in dezelfde huistaakmap meegeven naar school elke dag lezen + een huiswerk ( +/- 10 min.) op woensdag: enkel lezen luidop lezen moet met begeleiding laat het huiswerk op een rustige plaats maken voor elke vakantie: herhalingsbundel (zie klaswebsite) maak samen de schooltas klaar Toetsen en rapporten: veel kleine toetsen of herhalingstoetsen geen puntenrapport ( enkel eindtoetsen) toetsen horen in een toetsenmap en worden ondertekend

mededelingen, strookjes en nieuwsbrieven in dezelfde map ingevulde strookjes liefst zo vlug mogelijk terug bezorgen binnen blijven in de speelzaal kan bij ziekte mits schriftelijke toestemming ‘s morgens: boekentassen in het boekentasrek

Contact bij vragen/ opmerkingen: L1@omerwattez.be neem af en toe een kijkje op onze klaswebsite http://l1.omerwattez.be