MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met opvallend gedrag
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
AD(H)D.
Gemaakt door Praktijk Houvast
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Lotgenotencontact.
John Vaupell Justin van der Steen
Vraaggericht werken.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
Duidelijk schrijven voor iedereen
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Hoe gaan angst en depressie samen met ADHD?
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
‘Ouders als behandelaars’
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
straffen en belonen vanuit de montessori visie
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Presentatie Hans Eimers Ontmoeting-centrum Nieuwegein 13 februari 2015
Communicatie en dementie
oorzaken ‘hyperkinetisch gedrag’?
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Prikkelverwerkingsstoornis
MANTELZORGGESPREK.
Wat met psychische stoornissen op school?
Ik had / heb ADHD Albert Einstein Jim Carry Bill Clinton Napoleon Bonaparte Salvadot Dali Walt Disney Henri Ford Paul de Leeuw Pablo Picasso.
Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015
Alcohol, roken en opvoeding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Een goede powerpoint- presentatie
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Presentatietechniek (elevator pitch)
Gedragsveranderingen bij dementie
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Timemanagement.
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Regio.
DA dag april 2016.
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Een “gezonde kijk” op je werkomgeving
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
De succesformule van Dienstverlening
Verschillende probleemgedragingen
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Presentatie ontworpen door Marijke Teunis
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking

Presentatie ADHD

ADHD  ADHD: Attention Deficit and Hyperactivity Disorder  D.w.z.: een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit

Oorzaken? Veel wetenschappelijk onderzoek; - Naar afwijkende genen die verantwoordelijk kunnen zijn voor ADHD en naar de afwijkingen in de hersenen van mensen met ADHD - Naar de invloed van omgevingsfactoren - Laatste tijd ook onderzoek naar de invloed van voeding

Kenmerken  Aandachtstekortstoornis  Concentratieprobleem  Bewegen veel, kunnen niet goed stil zitten  Impulsief

Kwaliteiten  Veel energie  Vaak erg creatief  Origineel oplossend vermogen  Houden vaak van knutselen, dingen maken  Vaak vrolijk en spontaan  Hulpvaardig

Hoe mee om te gaan? Structuur, regels en regelmaat; - overzichtelijke duidelijke dagindeling - duidelijke en eenvoudige regels en afspraken - kleine taakjes (evt. deeltaakjes) - kort en bondig taalgebruik (1 opdracht per keer) - werken met lijstjes

Hoe mee om te gaan? Is: * Wie * Wat * Waar * Wanneer * Hoe duidelijk?

Hoe mee om te gaan  Een STOP-gebaar of woord afspreken.  Vraag de aandacht door eerst zijn naam te noemen.  Maak en onderhoud oogcontact.  Wees duidelijk in wat je van de ander verwacht. (formuleer dit kort en bondig)  Soms is het raadzaam een plekje dichtbij de leerkracht/begeleider te geven.

Hoe mee om te gaan?  Geef complimentjes, geef aandacht aan gewenst, positief gedrag  Beperk het straffen, maar indien nodig; - laat de straf niet te lang duren - straf licht en consequent, blijf in de buurt.  Blijf achter het kind staan

Afsluiting  Dank voor je aandacht  Vragen ?