Welkom op deze workshop Erfenissen Werven Beuningen 21 mei 2013 i.s.m. Geef Gratis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe blijf ik gemotiveerd
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
UITNODIGING Fokkema Linssen Notarissen
Ga eens na wat je nalaat Uw nalatenschap en de Successiewet.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Laat uw nabestaanden niet in twijfel achter
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
DE ZENDELING IS VERTROKKEN EN NU? TFC-dag EZA 9 maart 2013.
Werven van geld Creëren van betrokkenheid
Rabo CharityDesk Samenbrengen van mensen en kennis
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Nalatenschappenwerving
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Nalatenschappen ‘De Gouden Eeuw van de filantropie ’ Zeist, 23 september 2012 Evangelische Alliantie.
Noot voor de workshopgever: Deze presentatie kan gebruikt worden als inleiding bij de workshop en de activiteit rondom het uitdelen van de 25 mei actie.
Wie zijn wij & wat doen wij? 2 e jaar studenten SCW Evenement management  Project V Samenwerking  NAC, Playing for success, Radar, The Popcorner.
Professioneel-kritische Instelling
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
1.potentiële erflaters: wie, waarom en waar? 2.uw database is goud waard 3.koffietafels /informatie-namiddagen 4.face2face / huisbezoeken.
Het Nederlandse Rode Kruis
DEEL 1 : een overlijden, wat nu?
WELKOM BIJ TWIN MEDIA RELATIE-NETWERKDAG Redactie advies Elke doelgroep verdient een excellent tijdschrift Twin Media Relatie-Netwerk dag – 28 juni.
Workshop Fondsen werven
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Webinar 22 april 2011 start: uur fondsenwervende internet tools Stichting GeefGratis gratis* aangeboden (gedoneerd) en te gebruiken door non-profits.
Vorming Verenigingsadministratie
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Help! Verzuim voorkomen
Visie & Strategie.
Ik ben naam, functie Wie zijn jullie? bedrijfsnaam Welkom bij.
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Internet training 2015 gevorderden wat willen we met de website Info delen Passie uitdragen Leden werven...
Solliciteren: wat wil ik?
Erven, Schenken Enzovoorts. Van Rhijn notarissen Woudenbergseweg 5 Postbus AB Zeist T Marjolein Elings
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
WERVING NALATENSCHAPPEN: WEL OF NIET AAN BEGINNEN? Arjen van Ketel Moderator: Wieb van de Donk.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Erven en schenken en aanverwante zaken Dina van Linge Van Linge en Tillema notarissen Hoogeveen.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Helder Bedrijfsadvies Marja Dedden. Waarvoor Quickscan van uw bedrijf Ondersteuning bij het optimaliseren van de organisatie Hoe zet ik mijn bedrijf beter.
De Amsterdamse vrijwilligersorganisatie De Regenboog Groep.
Leergang Erfrecht Advocatuur Welkom!. Leergang Erfrecht Advocatuur College 4: Testeervrijheid en beperkingen in de testeervrijheid Legitieme.
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Presentatie voor Artsen zonder Grenzen
Waarom we dit project opstarten?
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Solliciteren met Social Media
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

Welkom op deze workshop Erfenissen Werven Beuningen 21 mei 2013 i.s.m. Geef Gratis

Introductie  Voorstellen  Jordan van Bergen  Instituut GoedNalaten  Dick van Dijl  Theo Hesen

Waarom zijn wij hier  Ik wil ook een erfenis  Ik wil meer erfenissen  Wat moet ik doen/ het komt niet vanzelf  Wat kan ik verwachten

Marktverkenning en cijfers  Populatie o miljoen o Waarvan gehuwd 4 miljoen o Ongehuwd 800 duizend o Verweduwd 900 duizend o miljoen/ 2.0milj o miljoen

Marktverkenning en cijfers  Testament maken o 50% van 50+ heeft testament o 54% van 60+ heeft testament  Goed Doel? o 50+ testament met GD 5% = testamenten o 60+ testament met GD 9% o Intentie tot opnemen 10% in % in 2011 !

Marktverkenning en cijfers Goede Doelen ontvangen:  Gemiddeld € per GD o € erfstelling o € legaat  70% komt van alleenstaande vrouwen  Overlijden 7 jaar gemiddeld na laatste testament  50% van de gevers ken je niet

Marktverkenning en cijfers  Hoeveel geld o CBF noteert € 220 milj. o Totaal naar schatting € 450 miljoen

Instituut Goed Nalaten  1. Leeftijd overlijden ManVrouw80+%       ….…..

Instituut Goed Nalaten 2. Nalatenschappen in geld en aantallen  miljard aan nalatenschappen aantalgeld  <   > hypotheekschuld: 1.3

Instituut Goed Nalaten 4. Wie krijgen die nalatenschappen en wat betalen ze aan belasting miljard aan nalatenschappen*  verkrijgersaantalgeldbelastingdruk %  Kinderen en KK  Weduwen/weduwnaars  Broers en zusters  Niet/ ver verwanten  Rechtspersonen *alle nalatenschappen waarvoor aangifte

Erfrecht  Testament vaak overbodig: partner en/of kinderen erven automatisch (wettelijke regeling) en zijn ook executeur  Testament moet bij afwijken van de wettelijke regeling  Geldzaken moeten in het testament  Executeur moet in het testament  Notaris moet het testament maken en registreren

Meer erfenissen Stappenplan 0 A. Actief werven is een belangrijke keus en vergt absoluut kennis en begrip van directie/bestuur over de verwachtingen B. ANBI-status is een must C. Statuten

Meer erfenissen stappenplan 1  1. Formuleer waarom je erfenissen wilt hebben:  Wat ga je er mee doen?  Waarom anders dan een donatie of schenking?  Erfenissen: missie & visie  Onderscheidend! Concurrentie!

Meer erfenissen stappenplan 2  2. Formuleer je doelgroepen zo scherp mogelijk  Binnen en buiten je eigen achterban  Leeftijd  Geen? Kinderen  Welstand  Betrokkenheid

Meer erfenissen stappenplan 3  3. Formuleer je directe aanbod  - brochure  - persoonlijk gesprek  - testamentgesprek  - event  - bijzondere bestemming  - executie  - Etc.

Meer erfenissen stappenplan 4  4. Produceer & Organiseer  - brochure  - persoonlijk gesprek  - testamentgesprek  - event  - bijzondere bestemming  - executie  - etc.

Meer erfenissen stappenplan 4  4. Taken en verantwoordelijkheden - wie doet wat - wie beslist waarover  - bestuur  - directeur  - vrijwilligers  - medewerkers

Meer erfenissen Stappenplan 5  5. Bepaal je media: Voor je eigen achterban -Tijdschrift -Nieuwsbrief -Website -Events -Brieven -Telefoon -

Meer erfenissen Stappenplan 5 5. Bepaal media 2 Voor je onbekende vrienden Online Platforms Goede Doelengidsen Adverteren Notarissen? Events

Meer erfenissen Stappenplan 5 5. Bepaal media 3 Online & Social Media 50+ers zijn online! 65+ers zijn online! Website Facebook Zoekmachines Etc.

Meer erfenissen stappenplan 6  Ga actief werven!!!!! Op de breinladder!  Schrijf je donateurs een aardige brief  Bel ze op  Ga er naar toe  Doe een aanbod ( indien nodig)  Begeleidt ze  Help ze

Wat doet Goed Nalaten  Markt bewerken - media/web/ inzet deelnemers media  Vraag en antwoord  Bezoekersservice( gesprek aan tafel)  Programma ondersteuning  Executeurschap  Productontwikkeling- digitaal testament  50% komt van onbekende vrienden

Ethiek - Principes  Gedragscodes  IF-richtlijn Werving Nalatenschappen  De erflater beslist vrijelijk  Familie en andere relaties  Vertrouwelijkheid  Eerlijkheid en openheid  Goede Naam

Ethiek - Doelgroepen  Afnemers / Klanten  m.n. Patiënten  Terminaal zieken  Rouwenden  Geestelijke handicap  Alzheimer

Ethiek – Gij zult ….  Doorverwijzen juridisch advies - notaris  Doorverwijzen fiscaal advies - accountant  Niet meegaan naar de notaris  Geen persoonlijk erfgenaam zijn  Geen persoonlijk executeur zijn

Het testament gesprek  Insteek van de werving  Doelstelling van de werving ( hoeveel)  Beneficiair aanvaarden  Zelf doen of uitbesteden  Welk materiaal heb je  Organisatie inlichten

Het testament gesprek Bagage  Kennis van zaken  Heldere afspraken met je directie  Welke omschrijving in het testament

Het testament gesprek Essentie  Relatie bouwen  Antwoord vinden op de vraag  Oprecht en transparant  Vastleggen wat je zegt en doet  Tijd gunnen  Opvolgen t/m de notaris

Nazorg tijdens leven  Lastige balans tussen oprechte aandacht en slijmerij/ dood kijken Hamvraag: wat wilt u? o bezoek o Kerstkaart o Nieuwsbrief o Jaarverslag o Jubileum feest o veranderende wetgeving

Nazorg na overlijden  Als er mede-erven zijn: bedankbrief (opvragen bij legaat)  Igv executeurschap acte de présence bij crematie/ begrafenis en nette ontruiming!  Bij erfstelling voortvarende afhandeling

En nu verder  Legacy Fundraising (Wilberforce e.a.)  Workshop Erfenissen  Leergang Erfenissen  Plus magazine handboek  Word Deelnemer van GoedNalaten  Gebruik je eigen Media  Vraag het ons: nu en later

Vragen en opmerkingen

Dank voor jullie aandacht en inbreng

Dank voor jullie aandacht en inbreng Geef Gratis & Geef Samen