Meisjes met een lichte verstandelijke beperking in een sekse specifieke woongroep En vrije tijd Arjan Muller 19-10-2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informele zorg in Nederland Mirjam de Klerk Alice de Boer
Advertisements

Welkom nieuwe leerlingen!
Zeer Intensieve Behandeling
Casus M orthopedagogisch bekeken
“ VEILIGHEID VAN DE WOONVORM MAAR TOCH MIDDEN IN DE MAATSCHAPPIJ”
Welkom bij Leefstijl.
AWBZ Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Structurele aandacht voor voorschoolse educatie
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Naschoolse Dagbehandeling:
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
FRAAM – een unieke plaats
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Presentatie Bijeenkomst 2
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
De Waerden op Texel.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Regie over eigen leven..
De omgeving afgestemd op dementie Ine van Heesch
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Inhoud Introductie Pameijer Doelgroepen Dienstverlening
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
De Kalmoes vzw Voorstelling activiteiten
De domeinen & Niveau bij ABB.
Pedagogische theorieën
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Tussen wal en schip 2 februari Wie is De Lichtenvoorde? De Lichtenvoorde ondersteunt en begeleidt mensen met een lichte, matige of ernstige verstandelijke.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Een dag bij de kleuters. eerst maar eens even onze jas ophangen… en onze spullen opbergen …
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Welkom in Groep 6/7!. Inhoud Even voorstellen Vakken en activiteiten in groep 6 Vakken en activiteiten in groep 7 Voorlopige advisering groep 7 Hoe werkt.
INTERACTIEF AANKOOP SYSTEEM PERCEEL: HULP BIJ HUISHOUDEN
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Keuzedelen Ontdek de kansen voor zorgorganisaties
Tussen wal en schip 2 februari 2016.
Week van OSSde LentekriebelsOss
Ouderen en activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
De zorgboerderij.
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
Presentatie deelgebied 4
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Jongerenwerking La Vie
Transcript van de presentatie:

Meisjes met een lichte verstandelijke beperking in een sekse specifieke woongroep En vrije tijd Arjan Muller

Behandelen versus Ontwikkelen Minimale eisen voor ontwikkeling: Adequate verzorging, fysiek veilige omgeving, continuïteit, stabiliteit hechting, interesse, respect, geborgenheid ondersteunende flexibele structuur emotionele veiligheid voldoende adequate voorbeelden, educatie omgang met leeftijdgenoten in gevarieerde omstandigheden kennis over en contact met het eigen verleden (Bartels, 2009).

Jongens versus meisjes Externaliserende problematiek Internaliserende problematiek

Methode Participanten TIQ Tot 23 jaar Discrepantie IQ en emotionele ontwikkeling Problemen / Stoornis in de hechting Uitgesloten BPS en externaliserende gedragsproblematiek

Uitgangspunten begeleiding Relatie en contact Zijn (sociaal- en emotionele ontwikkeling) Dagritme Teruggeven van de regie Betrekken natuurlijke systeem Geen prestatiegerichte methodiek

Vrije tijd De vrije tijd is afgestemd op de emotionele ontwikkeling tot 3 jaar. Geen competitie door gelijkgestemden Vrije tijd naast de vaste invulling school, huishoudelijke taken, dagbesteding.

Activiteiten kleuren, knutselen, wandelen, fietsen, skeeleren, samen naar het dorp, markt, eten, spelletjes, GTST, gipsen, ramen verven, strijkkralen, springtouw, elastieken, viltbeestjes maken, sieraden maken, kikkers vangen, met de poppen spelen en poppenkast spelen.

Casus A Hechtingsstoornis Internaliserende gedragsproblematiek ROC niveau 2 TIQ 71 Toen en nu