Meisjes met een lichte verstandelijke beperking in een sekse specifieke woongroep En vrije tijd Arjan Muller
Behandelen versus Ontwikkelen Minimale eisen voor ontwikkeling: Adequate verzorging, fysiek veilige omgeving, continuïteit, stabiliteit hechting, interesse, respect, geborgenheid ondersteunende flexibele structuur emotionele veiligheid voldoende adequate voorbeelden, educatie omgang met leeftijdgenoten in gevarieerde omstandigheden kennis over en contact met het eigen verleden (Bartels, 2009).
Jongens versus meisjes Externaliserende problematiek Internaliserende problematiek
Methode Participanten TIQ Tot 23 jaar Discrepantie IQ en emotionele ontwikkeling Problemen / Stoornis in de hechting Uitgesloten BPS en externaliserende gedragsproblematiek
Uitgangspunten begeleiding Relatie en contact Zijn (sociaal- en emotionele ontwikkeling) Dagritme Teruggeven van de regie Betrekken natuurlijke systeem Geen prestatiegerichte methodiek
Vrije tijd De vrije tijd is afgestemd op de emotionele ontwikkeling tot 3 jaar. Geen competitie door gelijkgestemden Vrije tijd naast de vaste invulling school, huishoudelijke taken, dagbesteding.
Activiteiten kleuren, knutselen, wandelen, fietsen, skeeleren, samen naar het dorp, markt, eten, spelletjes, GTST, gipsen, ramen verven, strijkkralen, springtouw, elastieken, viltbeestjes maken, sieraden maken, kikkers vangen, met de poppen spelen en poppenkast spelen.
Casus A Hechtingsstoornis Internaliserende gedragsproblematiek ROC niveau 2 TIQ 71 Toen en nu