Databank Effectieve Jeugdinterventies Tom van Yperen NIZW Jeugd / Universiteit Utrecht
Vragen Wat weten we over effectiviteit jeugdzorg? Hoe is de effectiviteit waar mogelijk te verbeteren? Het beeld van de Beeld van de jeugdzorg is slecht in twee opzichten: · Er is veel negatieve publiciteit over de sector. Opvallend is dat die publiciteit wordt gedomineerd door extreem moeilijke gevallen en mislukkingen in de jeugdbescherming en justitiële hulpverlening. · Er is weinig zicht op werkelijke effectiviteit van de sector. Onduidelijk is in hoeverre de negatieve publiciteit representatief is voor wat er in de sector gebeurt. Ook is onduidelijk waar goede praktijken te vinden zijn.
Wat weten we? Gemiddelde effectgrootte Jeugdzorg ± .40 Interventies roken* .40 Interventies organisatie* .42 Interventies speciaal onderwijs* .47 (*Bron: Lipsey & Wilson, 1993) De mogelijkheden van verbetering van de effectiviteit zijn niet grenzeloos. De onderzoekers Lambert en Bergin hebben op basis van literatuurstudie geschat via welke factoren het resultaat van de hulpverlening (volwassenen en kinderen) tot stand komt. Hun bevindingen waren als volgt: · Cliëntfactoren 40% · Relationele factoren 30% · Hoop en verwachting 15% · Methodiek 15% (Bron: Lambert & Bergin, 1994). Met name de cliëntfactoren zijn moeilijk of soms niet beïnvloedbaar (bijvoorbeeld verstandelijke handicap, vertrek vader, jeugdige delinquent krijgt verkering en heeft daarom minder omgang met foute vrienden).
Meer effect door: Algemeen werkzame factoren Goede hulpverleningsrelatie Aansluiten bij motivatie cliënt Goede ‘fit’ hulpvraag – interventie Goede structurering interventie Interventie uitvoeren zoals het hoort Goede training hulpverlener Goede werkomstandigheden Niettemin is duidelijk dat de effectiviteit van de hulp verbeterd moet worden. Wat streven we daarin na? ·(Nog) meer tevreden cliënten en hulpverleners · (Nog) Minder uitvallers of ‘afhakers’ ·(Nog betere) realisatie van hulpverleningsdoelen (‘Effectiviteit’) Focus op veelvoorkomende hulpverleningsdoelen - Minder problemen jeugdige - Betere opvoeding
Meer effect door: 2. Specifieke interventies bij afgebakende probleemgroepen ‘Evidence-based’ methoden bij ADHD ‘Evidence-based’ methoden bij gedragsstoornis ‘Evidence-based’ methoden depressie ‘Evidence-based’ methoden bij kindermishandeling … etc. Niettemin is duidelijk dat de effectiviteit van de hulp verbeterd moet worden. Wat streven we daarin na? ·(Nog) meer tevreden cliënten en hulpverleners · (Nog) Minder uitvallers of ‘afhakers’ ·(Nog betere) realisatie van hulpverleningsdoelen (‘Effectiviteit’) Focus op veelvoorkomende hulpverleningsdoelen - Minder problemen jeugdige - Betere opvoeding
Problemen: Kennis rust voornamelijk op buitenlands onderzoek Kennis is weinig toegankelijk Kennis wordt weinig geïmplementeerd Niettemin is duidelijk dat de effectiviteit van de hulp verbeterd moet worden. Wat streven we daarin na? ·(Nog) meer tevreden cliënten en hulpverleners · (Nog) Minder uitvallers of ‘afhakers’ ·(Nog betere) realisatie van hulpverleningsdoelen (‘Effectiviteit’) Focus op veelvoorkomende hulpverleningsdoelen - Minder problemen jeugdige - Betere opvoeding
Oplossingen: Meer onderzoek in Nederlandse praktijk (o.a. project ´Zicht op effectiviteit´) Kennis beter toegankelijk maken (o.a. www.jeugdinterventies.nl) Implementatie via professionalisering … etc. Niettemin is duidelijk dat de effectiviteit van de hulp verbeterd moet worden. Wat streven we daarin na? ·(Nog) meer tevreden cliënten en hulpverleners · (Nog) Minder uitvallers of ‘afhakers’ ·(Nog betere) realisatie van hulpverleningsdoelen (‘Effectiviteit’) Focus op veelvoorkomende hulpverleningsdoelen - Minder problemen jeugdige - Betere opvoeding
Www.jeugdinterventies.nl Hele sector jeugd en opvoeding Databank met veelbelovende en effectieve interventies Achtergrondinformatie Servicepagina´s (links andere databases, overzichten, etc.) Niettemin is duidelijk dat de effectiviteit van de hulp verbeterd moet worden. Wat streven we daarin na? ·(Nog) meer tevreden cliënten en hulpverleners · (Nog) Minder uitvallers of ‘afhakers’ ·(Nog betere) realisatie van hulpverleningsdoelen (‘Effectiviteit’) Focus op veelvoorkomende hulpverleningsdoelen - Minder problemen jeugdige - Betere opvoeding