Databank Effectieve Jeugdinterventies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectieve sociale interventies: wat werkt?
Advertisements

Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
…in de grote stad 15 november 2010 Bureau Frontlijn.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Doelstellingen Formuleren
Blended care in de behandeling bij depressie
Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
Karin van Gorp (ZonMw) Yvonne Benard (ZonMw)
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Surfen, chatten en internaliserende problemen
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Motiverend gesprek.
Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
H.
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Welke kennis krijgt gewicht? Wilma Jansen CEPHIR lustrumcongres
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Erkenning van Jeugdinterventies Machteld Zwikker 3 november 2011.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
BINC-dag te Gent, 14 oktober 2009
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
‘Ouders als behandelaars’
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Netwerk Effectieve Jeugdzorg Amsterdam
Decentralisatie, een oplossing voor het toenemend beroep op jeugdzorg?
H & S Consult Effectief werken aan opvoed- en opgroeiproblemen in De Ronde Venen Jo Hermanns Universiteit van Amsterdam Kohnstamm leerstoel Hogeschool.
Succesvolle samenwerking VO en jeugdzorg in Gooi en Eemland
JEUGD EN RECHT. Van der Linden A.P. Ten Siethoff, F.G.A. Zeijlstra-Rijpstra, A.E.I.J.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Duurzame inzetbaarheid in de Zorg
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Door de bomen het bos weer zien Meer inzicht in kwaliteit en effectiviteit interventies Djoeke van Dale Joke van Wieringen Centrum Gezond LevenCentrum.
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Inleiding Het doel is het onderzoeken van de effectiviteit en de haalbaarheid van het invoeren van FIT-Stroke in een eerstelijns fysiotherapie- praktijk.
Methodiekontwikkeling 2
Website AMC Portal Volledig toegankelijk (publieke website) Alleen voor AMC partners (d.m.v. inloggen) Alleen voor eigen gebruik, cliënten en/of zelf aangewezen.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg Auteur: Wilma A.M. Vollebergh (Bron:
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
© 2014 | pagina 1 van 8 5xbeter 28 oktober 2014 Utrecht Wiel Brand Bestuurder Metaal FNV Bondgenoten.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Vakmanschap en kennisontwikkeling ESF-congres 19 mei 2015 Menno Meihuizen Ministerie SZW Directie Participatie en Decentrale Voorzieningen.
Vivianne Sloeserwij, Antoinette de Bont, Ankie Hazen, Marcel Bouvy, Han de Gier, Niek de Wit, Anne Leendertse, Dorien Zwart Julius Centrum, UMC Utrecht.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Zin in meten??.
De kracht van de JGZ Jaarcongres JGZ 2007
Website AMC Portal Volledig toegankelijk (publieke website)
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Presentatie onderzoeksresultaten
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Open Universiteit Nederland
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Effectiviteit van interventies
Jasmijn Oosterhuis Masterstudent Geneeskunde Universiteit Utrecht
Transcript van de presentatie:

Databank Effectieve Jeugdinterventies Tom van Yperen NIZW Jeugd / Universiteit Utrecht

Vragen Wat weten we over effectiviteit jeugdzorg? Hoe is de effectiviteit waar mogelijk te verbeteren? Het beeld van de Beeld van de jeugdzorg is slecht in twee opzichten: · Er is veel negatieve publiciteit over de sector. Opvallend is dat die publiciteit wordt gedomineerd door extreem moeilijke gevallen en mislukkingen in de jeugdbescherming en justitiële hulpverlening. · Er is weinig zicht op werkelijke effectiviteit van de sector. Onduidelijk is in hoeverre de negatieve publiciteit representatief is voor wat er in de sector gebeurt. Ook is onduidelijk waar goede praktijken te vinden zijn.

Wat weten we? Gemiddelde effectgrootte Jeugdzorg ± .40 Interventies roken* .40 Interventies organisatie* .42 Interventies speciaal onderwijs* .47 (*Bron: Lipsey & Wilson, 1993) De mogelijkheden van verbetering van de effectiviteit zijn niet grenzeloos. De onderzoekers Lambert en Bergin hebben op basis van literatuurstudie geschat via welke factoren het resultaat van de hulpverlening (volwassenen en kinderen) tot stand komt. Hun bevindingen waren als volgt: · Cliëntfactoren 40% · Relationele factoren 30% · Hoop en verwachting 15% · Methodiek 15% (Bron: Lambert & Bergin, 1994). Met name de cliëntfactoren zijn moeilijk of soms niet beïnvloedbaar (bijvoorbeeld verstandelijke handicap, vertrek vader, jeugdige delinquent krijgt verkering en heeft daarom minder omgang met foute vrienden).

Meer effect door: Algemeen werkzame factoren Goede hulpverleningsrelatie Aansluiten bij motivatie cliënt Goede ‘fit’ hulpvraag – interventie Goede structurering interventie Interventie uitvoeren zoals het hoort Goede training hulpverlener Goede werkomstandigheden Niettemin is duidelijk dat de effectiviteit van de hulp verbeterd moet worden. Wat streven we daarin na? ·(Nog) meer tevreden cliënten en hulpverleners · (Nog) Minder uitvallers of ‘afhakers’ ·(Nog betere) realisatie van hulpverleningsdoelen (‘Effectiviteit’) Focus op veelvoorkomende hulpverleningsdoelen - Minder problemen jeugdige - Betere opvoeding

Meer effect door: 2. Specifieke interventies bij afgebakende probleemgroepen ‘Evidence-based’ methoden bij ADHD ‘Evidence-based’ methoden bij gedragsstoornis ‘Evidence-based’ methoden depressie ‘Evidence-based’ methoden bij kindermishandeling … etc. Niettemin is duidelijk dat de effectiviteit van de hulp verbeterd moet worden. Wat streven we daarin na? ·(Nog) meer tevreden cliënten en hulpverleners · (Nog) Minder uitvallers of ‘afhakers’ ·(Nog betere) realisatie van hulpverleningsdoelen (‘Effectiviteit’) Focus op veelvoorkomende hulpverleningsdoelen - Minder problemen jeugdige - Betere opvoeding

Problemen: Kennis rust voornamelijk op buitenlands onderzoek Kennis is weinig toegankelijk Kennis wordt weinig geïmplementeerd Niettemin is duidelijk dat de effectiviteit van de hulp verbeterd moet worden. Wat streven we daarin na? ·(Nog) meer tevreden cliënten en hulpverleners · (Nog) Minder uitvallers of ‘afhakers’ ·(Nog betere) realisatie van hulpverleningsdoelen (‘Effectiviteit’) Focus op veelvoorkomende hulpverleningsdoelen - Minder problemen jeugdige - Betere opvoeding

Oplossingen: Meer onderzoek in Nederlandse praktijk (o.a. project ´Zicht op effectiviteit´) Kennis beter toegankelijk maken (o.a. www.jeugdinterventies.nl) Implementatie via professionalisering … etc. Niettemin is duidelijk dat de effectiviteit van de hulp verbeterd moet worden. Wat streven we daarin na? ·(Nog) meer tevreden cliënten en hulpverleners · (Nog) Minder uitvallers of ‘afhakers’ ·(Nog betere) realisatie van hulpverleningsdoelen (‘Effectiviteit’) Focus op veelvoorkomende hulpverleningsdoelen - Minder problemen jeugdige - Betere opvoeding

Www.jeugdinterventies.nl Hele sector jeugd en opvoeding Databank met veelbelovende en effectieve interventies Achtergrondinformatie Servicepagina´s (links andere databases, overzichten, etc.) Niettemin is duidelijk dat de effectiviteit van de hulp verbeterd moet worden. Wat streven we daarin na? ·(Nog) meer tevreden cliënten en hulpverleners · (Nog) Minder uitvallers of ‘afhakers’ ·(Nog betere) realisatie van hulpverleningsdoelen (‘Effectiviteit’) Focus op veelvoorkomende hulpverleningsdoelen - Minder problemen jeugdige - Betere opvoeding