Onderwijs op de Masten 2015-2016 Van onderwijzen naar leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
PCB Willem de Zwijger Groep 7 Welkom op de informatieavond van:
‘t Schrijverke Zoetermeer
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Continurooster ?.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
1zorg-route.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Onderwijs op de Masten in
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Nutsschool Hertogin Johanna Locatie V.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
De Mate Anders 1 september 2015 !!.
Informatieavond Groep 7-8
OUDERINFORMATIEAVOND
Ouderavond Groepsorganisatie
Van onderwijzen naar leren
Informatieavond Mariaschool Wierden
Informatieavond groep
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Voorlichting nieuwe CAO PO
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
Jeannette van Nieuwkoop
Informatieavond groep 8 Maandag 31 augustus – uur Welkom !
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Ouderavond 15 sept
Infoavond groep 7 7 september  Wie zijn wij?  Rekenen  Wereldoriëntatie  Engels  Weektaken  Huiswerk en agenda  Natuurkamp  Verkeersexamen.
Informatieavond 14 september 2015 Uitleg Groep 0/1 Schooljaar
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
24 juni 2013Jaarverslag Meester Ivenschool Elsendorp schooljaar
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Welkom Informatieavond groepsindeling schooljaar
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
INFORMATIE AVOND Stamgroep de Orka’s Schooljaar Stamgroepleiders: Thea Kunne (ma-do-vrij) Inge Hengeveld (di-woe)
1 Informatie ouderavond Voor de ouders van de nieuwe leerlingen van de J.F. Kennedyschool schooljaar
INFORMATIE AVOND Stamgroep 5/6: De zeehonden Schooljaar Stamgroepleiders: Wilma Koop:op woe Annemarie Spenkelinkop ma, di, do, vr.
Informatieavond groep De Wilde Wingerd groep 4.
Ontmoetingsschool Arum.
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Informatieavond ‘t Heibosch
Unitonderwijs en continurooster
WELKOM IN GROEP 7.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Welkom bij de educatieve info!
Presentatie Rode Bosbes
Informatieavond groep 6
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Samenlevingsschool / KC
IB - directie dag 11 en 13 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

Onderwijs op de Masten 2015-2016 Van onderwijzen naar leren

Uitdagende leeromgeving Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid Passend aanbod Doorgaande lijnen Uitdagende leeromgeving Samenwerking Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid

Onze kernwaarden

Onderwijs in de 21ste eeuw

Resumé 2014-2015 Organisatie in units van 9:00-10:30 uur Thematisch werken ‘s middags Ervaringen Opbrengsten

Jaarplan Unitonderwijs Tablets Kindcentrum Meerlaer Thematisch werken Ouders educatieve partners

Unitonderwijs 2015-2016 Unit 1: groep 1-2-3 Unit 2: groep 4-5 Doorgaande lijn Afstemming op onderwijsbehoefte Rol van het kind in het leerproces

Francien (ochtend ambulant) Sanne 118 leerlingen Groep 1-2-3   Groep 1: 11 Groep 2: 14 Groep 3: 19 44 leerlingen Groep 4-5 Groep 4: 18 Groep 5: 10 28 leerlingen Groep 6-7-8 Groep 6: 20 Groep 7: 11 Groep 8: 15 46 leerlingen Maandag Gerrita Els Lucy (ochtend) Francien/ Susanne Emile Maaike Dinsdag Lucy Suzan (ochtend) Francien (middag) Susanne Francien (ochtend ambulant) Sanne Woensdag Suzan Donderdag Francien Vrijdag Groep 1-2-3 start met 35 kinderen in augustus. Opbouw: oktober: + 2 kinderen november: + 2 kinderen december: + 2 kinderen januari: + 1 na januari: +2

Inloop 8:20 uur inloop 8:30 uur start school Wel inloop: Gedag zeggen Korte vraag stellen Leerkracht informeren Niet inloop: Lang gesprek Veel omvattende vragen

Toelichting groep 1-2-3 https://www.youtube.com/watch?v=bB4W4u5zNtE

Toelichting groep 4-5 Doorgaande lijnen Speerpunten Ipads Ouders als educatief partners

Toelichting groep 6-7-8 Doorgaande lijnen Speerpunten Organisatie in de unit Ouders als educatief partners Reproductie Toepassen in bekende situatie Toepassen in nieuwe situatie Inzicht TOELICHTING PRESENTATIE UNIT 6-7-8 door Emile   •       Doorgaande lijnen Waar t/m groep 5 bij alle vakken vooral het automatiseren centraal staat, verschuift in de unit 6-7-8 het zwaartepunt van automatiseren naar inzicht. Bij rekenen is dit het duidelijkst zichtbaar, met de intrede van o.a. breuken, verhoudingen, gewicht, oppervlakte en inhoud, verschillende manieren om handig te rekenen en grotere vraagstukken waar een rekensom uit gefilterd moet worden. Maar ook bij taal is dit duidelijk te zien. Waar in de voorgaande units de basis wordt gelegd qua technisch lezen, schrijven en spelling,  gaat het in onze unit steeds meer om inzicht. Dit betekent dat leerlingen leren kijken naar de inhoud van teksten. Ze krijgen inzicht in de opbouw van teksten en leren hoe ze zelf een tekst kunnen schrijven. Ook wordt een begin gemaakt met het ontleden van teksten en leren de kinderen hoe ze een tekst beter kunnen begrijpen. Verder krijgen de leerlingen in deze unit te maken met werkwoordspelling, wordt een begin met Engels gemaakt en wordt verwacht dat ze een presentatie kunnen houden. •       Speerpunten Belangrijk in onze unit is dat we de leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op hun overstap naar het Voortgezet Onderwijs. •       Organisatie in de unit Groep wordt verticaal gesplitst in 2 groepen. Er zijn 2 stamgroepen 6-7-8, die elke dag samen de dag beginnen. Na een half uur zijn deze stamgroepen echter niet meer zichtbaar en fungeert het als een unit, waarbij leerlingen weten waar ze moeten werken en wanneer ze instructie hebben. Binnen de unit 6-7-8 zijn altijd 2 leerkrachten aan het werk. Ouders hebben een contactpersoon voor het kind waar de gesprekken mee gevoerd worden. •       Ouders als educatief partners We willen ouders bijtijds meenemen in de overstap naar het Voortgezet Onderwijs en naast duidelijkheid ook goede en eerlijke verwachtingen scheppen, zodat ouders en kinderen niet voor verrassingen komen te staan. Wij zullen jullie als ouders betrekken in het leerproces van jullie kind en in overleg blijven om zo het beste uit elk kind te halen.  Denk aan: Groep wordt verticaal gesplitst in 2 groepen. Ouders hebben een contactpersoon voor het kind waar de gesprekken mee gevoerd worden wat verwachten we van ouders en hoe kunnen zij hun kind ondersteunen

Gymrooster Maandagmiddag: groep 3-4 en 7-8 Woensdagochtend: groep 5-6 en 7-8 Vrijdagochtend: groep 3-4 en 5-6 Onder voorbehoud

Directie en IB Monique blijft IB’er en zal op dinsdag en donderdag aanwezig zijn Margje blijft directeur en zal 4 dagen werkzaam zijn waarvan 1 dag studiedag is

Tablets Pilot in groep 4-5 ICT coördinator = kartrekker Integratie in de lessen voor meer interactie Didactische ondersteuning

Kindcentrum Meerlaer KDV- PSZ -kleuter afstemming Samen zijn we 1: Meerlaermail Meerlaerwebsite Meerlaerteam Kindcentruminformatiegids

Thematisch werken Wereldoriëntatie, techniek en creatieve vakken gekoppeld Onderzoekende houding Afwisselende werkvormen met diverse doelen en talenten Elk thema duurt 4-6 weken

Ouders educatieve partners Info avond onderwijskundige ontwikkelingen in juni Algemene info avond in september Omgekeerd oudergesprek Info avond PO-VO Oudergesprekken en rapportgesprekken

Nieuwe CAO Onderwijs Evenrediger verdeling werkdruk 40-urige werkweek Duurzame inzetbaarheid Professionaliserings-uren De nieuwe CAO heeft invloed op de beschikbare tijd buiten de lesuren. Onze prioriteit blijft goed onderwijs geven en dat betekent dat een werkdag volgens de CAO van 8:00- 16:30 uur is voor voorbereidingen voor de groep. Taakuren komen hierbij en het is aan ons om die uren dusdanig te verdelen dat er minder pieken in het onderwijs voorkomen om op die manier de werkdruk te verlagen. Dat betekent dat we de en keer meer flexibel naar ouders kunnen zijn in gesprekken en taken en de andere keer verwachten we dat ouders meer flexibel zullen zijn. Het is geven en nemen en samen een afstemming en balans vinden. Goed in gesprek blijven en elkaar bevragen zijn essentieel om misverstanden te voorkomen.

Dank u wel voor uw interesse en denk aan de flyer!