Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opgewekt.
Advertisements

Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Aan de slag met de Flipped Classroom. Werken in groepen Vorm Groepen van 5/6 personen 4 vragen 25 minuten Resultaat: Inzicht krijgen in wat jullie belangrijk.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Godsdienst.
God roept Abraham Het doel van Gods roeping De manier waarop God roept
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Congres Appreciative Inquiry
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns.
Een leesstrategie: toepassing
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Presenteren en communiceren
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Basisschool Op De Horst
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Grootmoeders ring Een oefening in cognitieve geloofsstijlen.
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
De Bijbel De bijbelles. Opbouw Introductie Kern (vaak een bijbelverhaal) Verwerking.
De Bijbel De bijbelles.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Jezusbeelden Groepsgesprek “Jezus Christus betekent voor mij …”
Bijeenkomst September 2015
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Leerdienst thema 2 ‘Stap voor stap christen worden’ 1.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
De bijbel van boven.
Acceptatie en Adoptatie Thema Technologie bij jezelf: 1A_TVB01
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Naam: Rafaël Klas: MH2A Datum: Stagebegeleider:
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Literatuur V6 – les
  Tijd Inhoud UNIT 6 SPORTS Werkvorm Media / Materiaal Inleiding
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Gesprekstechnieken Les 6.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Workshop duikcomputers
Kritiek geven en krijgen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof

Wandelen op het water Oefening: van letterlijk naar post-kritisch geloof  TOPICS: Wat kan de betekenis zijn van een Bijbels wonderverhaal? Hoe kunnen we het vandaag lezen en begrijpen?  DOELGROEP: studenten hoger onderwijs, leerkrachten in opleiding, leerkrachten, identiteitsgroepen, directie, beleidsverantwoordelijken.  MATERIAAL: onderstaande powerpoint, beamer, scherm, slide nummer 3 voor alle deelnemers (indien mogelijk op A3 formaat), stiften of pennen.  DOELSTELLINGEN: Inzicht krijgen in de verschillende geloofshoudingen en verdieping bij de theorie van de PKG Schaal. Gesprek over geloofshoudingen die vandaag leven openen en leren benoemen.  VOORKENNIS: de PKG Schaal vormt de theoretische en theologische achtergrond van deze werkvorm.  BASISVOORWAARDEN: besef dat de ontwikkeling van een post-kritische geloofshouding geen evidentie is en een procesmatige aanpak vereist.  DUUR: +/- 20 minuten.

Wandelen op het water Stappenplan  Stap 1: De begeleider leest het Bijbelverhaal van ‘Jezus die wandelt op het water’(Mt. 14, 22-36) voor.  Stap 2: De deelnemers schrijven individueel in het midden van de woordwolk in steekwoorden hun antwoord op de vragen op.  Stap 3: De begeleider belicht het thema ‘wandelen op het water’ vanuit de drie verschillende (on)geloofsstijlen: letterlijk geloof, externe kritiek en relativisme.  Stap 4: De terugblik naar de woordenwolk en reflectievragen worden eerst individueel beantwoord en nadien uitgewisseld met de rechterbuur.  Stap 5: De PKG Schaal wordt erbij genomen. De theorie en toepassing worden aan elkaar gelinkt.

Wandelen op het water Aanbevelingen en tips  Het is raadzaam dat de begeleider van het gesprek zich voldoende heeft verdiept in de achtergrond van de PKG schaal.  De valkuil om zich te wentelen in relativisme is een reëel gegeven. Het gelovig perspectief zal soms expliciet binnen gebracht moeten worden door de begeleider.  De post-kritische lezing van het verhaal roept op tot dialoog en is niet zomaar te nemen of te laten. Sta met de groep stil bij de vraag hoe de deelnemers zich verhouden ten opzichte van deze lezing. Ook het beeld bij deze lezing (slide 11) kan aanleiding geven tot een open gesprek waarbij verschillende interpretaties kunnen klinken.  Ook andere wonderverhalen in de Bijbel kunnen op een gelijkaardige manier een dialooggesprek openen.

Wandelen op het water Evaluatie QWat heb je geleerd uit deze werkvorm? QWat neem je mee naar je eigen klaspraktijk? QWas dit een hulpmiddel voor jou om een Wonderverhaal open te breken? Waarom (wel/niet)? QWat heb jij nu nodig om hier verder mee aan de slag te kunnen gaan voor jezelf en voor je eigen klas/school?