Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

De renaissance: vernieuwing in de kunst
Tijd van ontdekkers en hervormers
Hoofdstuk1 : Nieuwe ideeën.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Renaissance & Humanisme
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Joods-christelijk wereldbeeld
4.1 De Pruikentijd.
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
5 Een nieuwe wereld.
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Renaissance en opstand
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
Inleiding Rond 1500 verschuift het zwaartepunt van de Renaissance van Florence naar Rome.
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
Renaissance Schilderkunst.
Claire van Gulik Amber de Haan
Homo Universalis.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
De golven van onze beschaving
Goed voorbereid naar de Pabo!
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijd van wereldoorlogen, Agenda Huiswerk vragen 6 t/m 8 pagina 272 New Deal Vragen 9 t/m 11 pagina 273 Opdracht omschrijving personen/begrippen.
Joods-christelijk wereldbeeld
La Renaissance Martine Brevé.
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
H1 Tijd van van ontdekkers en hervormers (16e eeuw)
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Renaissance De Renaissance betekent wedergeboorte.
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Ontdekkers en Hervormers
Renaissance en Opstand
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Joods-christelijk wereldbeeld
Hier begint de nieuwe tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Transcript van de presentatie:

Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd 1500-1600 Een nieuwe tijd begint Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd 1500-1600

Waarom een ‘nieuwe’ tijd? Verandering van wereldbeeld Verandering van mensbeeld Veranderingen binnen godsdienst Veranderingen binnen sociale verhoudingen Veranderingen binnen de middelen van bestaan

Renaissance 500 1500 │_______│________ | _______________ 500 1500 │_______│________ | _______________ Oudheid ME Vroeg Moderne Tijd Renaissance = wedergeboorte van de klassieke oudheid Het begrip ‘Middeleeuwen’ stamt uit de Renaissance. Een mens uit de Middeleeuwen heeft zijn periode nooit zo getypeerd. De naam is gegeven door humanisten aan de periode 500 tot ca 1500 Overigens is 1500 geen ‘hard’ jaartal voor het begin van de Renaissance. De overgang naar een nieuwe tijd begon al veel eerder (14e/15e eeuw)

Nieuwe tijdsgeest – klassieke denkbeelden Ieder mens is belangrijk – daarom hoef je als mens niet alleen op de achtergrond te staan Het individu is belangrijk – niet alleen de groep Niet memento mori (Gedenk te sterven) – maar carpe diem (Pluk de dag) (Tijdsgeest is de kenmerkende manier van en doen door de mensen in een bepaalde periode)

Ontstaan In Italië, door de volgende omstandigheden: Geen centraal gezag  daardoor was er geen centraal verbod op nieuwe ideeën Geen leenstelsel meer sinds 1200 Steden en handel kwamen tot grote bloei Grieks-Romeinse restanten duidelijk zichtbaar Via Arabische (handels)contacten hernieuwde kennismaking met de ‘klassieken’.

Aantrekkelijke ideeën en veranderingen Kooplieden  konden hun rijkdom etaleren Vorsten en edelen wilden meer macht t.o.v de kerk Kunstenaars wilden de Grieks-Romeinse kunst overnemen en ook bekend worden ipv op de achtergrond staan Geleerden wilden zelf bepalen wat ze onderzochten en niet de kerk  de kerk probeerde soms zelfs onderzoek te verbieden

Hoe uitte de Renaissance zich o.a? Op de oudheid geïnspireerde bouw en beeldhouwkunst Onderzoek naar de klassieke bronnen (humanisten)

Leonardo da Vinci deed o. a Leonardo da Vinci deed o.a. onderzoek naar de anotomie van het menselijk lichaam Coupernicus bedacht een theorie waarbij de zon centraal staat en niet de aarde

De David (1501-1504) van Michelangelo, een ‘klassiek’ beeld uit de Renaissance Villa ‘La Rotonda’, in 1571 opgeleverd, met klassieke tempelelementen

Galileo bevestigde de theorie van Coupernicus en moest twee voor de inquisitie van Rome verschijnen. Hij werd gedwongen ideeën aan te passen (maar deed dit niet altijd). In 1633 kreeg hij levenslang huisarrest.

Huiswerk HB, opdracht Standplaatsgebondenheid (p. 26)