Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Het Forum Hoe ga je te werk met het forum?
Een afdelingswebsite bouwen met Google Sites
onze nieuwe website.
Werken met My-Mate Handleiding.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Webrichtlijnen met TYPO3.
Les 4 cursus WordPress. Wat gaan we doen (1) 1. Importeren via Word problemen 2. Alle pagina’s en berichten verwijderen, incl prullenbak leegmaken 3.
Paginanaam aanpassen Activeren of deactiveren vd pagina Verwijderen vd pagina NOOIT OP KLIKKEN Geen functie.
Een Website Voor Je School FrontPage Door …  Hans De Four  KlasCement:  Classy:
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
WordPress les 3.
Webpagina ’ s maken ITV 10 maart Onderwerpen Ontwerp en inhoud Navigatie HTML: de basis Webpagina’s in Word.
het bouwen van een website
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Titel Klik hier voor het invoegen van tekst en/of afbeeldingen
Meer bekendheid via je Website
© b-boom.nl Meld aan op de website door in het aanmeldformulier uw gegevens in te voeren.
Bezoekersgerichte teksten
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Stelles “Een eigen (ei)land”..
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Wikiwijs.
Samenvatting Havo 5.
HTML De basis-elementen.
De basis-elementen Deel 2
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Magister voor ouders.
Handleiding gebruik Carbon Manager t.b.v. Low Car Diet
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Wordpress websites Zelf uw site bijhouden Partindag Maarten Pors.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Uitleg Umbraco - Powerpoint Presentatie
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Hoe zorg je dat je webtekst wordt gelezen? Tips en valkuilen.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Inloggen >> Gegevensaanlevering en controle in Peridos In Release 3.3 van Peridos is er een nieuwe module gebouwd voor het aanleveren en bekijken van gegevens.
Maak je website toegankelijk voor alle doelgroepen.
Richtlijnen PowerPoint Presentatie Maastricht november 2012.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
Leesvaardig Examentraining.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Het schrijven van een betoog
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Renault Merchandise Webshop – Gebruiksaanwijzing
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
GOUD is geld de rest krediet
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
96% PDF van de documenten op websites van overheden is
Instructie om een afspraken te plannen
Aan de slag met Moodle Les 1. Kennismaking Schermonderdelen en navigatie Voorkeuren aanpassen: profiel, wachtwoord Cursusbeheer: cursusinstellingen en.
OneNote gebruiken als digitaal notitieboekje
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Het aanpassen van Microsoft SharePoint Onlinewebsite
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Workshop 2 Technische tips voor gevorderden
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
De leesstrategie voor begrijpend lezen
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Transcript van de presentatie:

Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?

2 Wat gaan we straks doen?  Wat zijn Webrichtlijnen?  Hoe zit het met de Leidse gemeentesite?  Waar moet je als webredacteur op letten?  Zelf aan de slag met een oefening (tot ca )

3 Wat zijn de Webrichtlijnen?  Internationale standaarden voor toegankelijke website  Toegankelijk: site moet door iedereen te gebruiken zijn  Dus ook door mensen met functiebeperkingen (doof, blind) en mensen die surfen met mobiel apparaat of stokoude pc  Alle overheidssites moeten voldoen

4 De Leidse gemeentesite voldoet  Groot project geweest, begin 2012 test goed doorstaan  Techniek is aangepast; de meeste pagina’s voldoen  Webredacteuren moeten volgens richtlijnen werken  Na vandaag weet je waar je op moet letten

5 Dit jaar zelf getest  In 2013 zelfevaluatie gedaan; geen test meer door officieel testbureau (scheelt geld)  Officiële logo (groene mannetje met sterren) mogen we niet meer voeren, daarom zelfbedacht logo:

6 Waar let je op als webredacteur?  Als je je aan de 19 Leidse richtlijnen houdt, zit je goed (die ga ik zo toelichten)  Ze staan ook op  Bij vragen: bel de internethelpdesk op 5005

7

8 Geen lappen tekst 1. Korte teksten (mensen lezen niet, maar scannen) 2. Belangrijkste bovenin 3. Wees niet bang om tekst te schrappen

9 Gebruik tussenkopjes

10 Gebruik tussenkopjes Richtlijn 4  Verdeel een webpagina in hapklare brokken  Om de 1 of 2 alinea’s een tussenkop  Per alinea max. 6 regels en 1 onderwerp

11 Toegankelijke website?

12 Teksten zijn veel te moeilijk

13 Hou het simpel Richtlijnen 5 en 6  Korte zinnen, maximaal 12 à 14 woorden  Geen moeilijke en overbodige woorden  Actieve zinnen: liever ‘Een aannemer gaat de straat verbouwen’ dan ‘De straat wordt verbouwd’

14 Kopieren via Kladblok (nr. 7)

15 Tussenkoppen (nr. 8)  Duidelijke koppen en paginatitel  Concrete woorden (geen Inleiding of Praktische informatie)  Koppenstructuur: nodig voor zoekmachines en blinden met voorleesapparaat

16 Kopstructuur

17 Paginatitel in Typo3: kop 1

18 Hoofdkop op een pagina: kop 2

19 Subkopjes via de editor

20 Tekst markeren (nr. 9)  Als je iets wilt markeren, maak er dan een kopje van  Vet, cursief en onderstreept niet gebruiken  Die knoppen vind je dus ook niet in de editor

21 Links maken (nr. 10)  Korte betekenisvolle links:  Fout: Wilt u online een vergunning aanvragen, klik hierklik hier  Goed: U kunt uw vergunning online aanvragenvergunning online aanvragen  Link naar mailadres: adres uitschrijven: “Mail naar  Schrijf namen van websites voluit:

22 Linktitels (nr. 11)  Linktitel beschrijft wat er gebeurt als je op een link klikt  Gaat automatisch, varieert per linktype

23 Downloads (nr. 12)  Downloads in PDF (geen Word of Excel)  Geef het bestand een zinvolle naam vóór het uploaden; (niet _BOA_onderzoek27_versie3.4_comm.LvdK) Noem het soort bestand en tussen haakjes de omvang erna:

24 Afbeeldingen (nr. 13)  Verklein een afbeelding voor je hem uploadt (1 MB)  Vul bij Alternatieve label in wat er op de foto staat  Als de afbeelding ook een link is, vul dan ook de Titel in

25 Opsomming: via de editor (nr. 14)

26 Witregels (nr. 15)

27 Witregel: apart element

28 Witregel

29 Puntjes op de i (nrs )  Waak voor verouderde informatie (check regelmatig)  Gebruik u ipv je op de website  Contactgegevens: zo algemeen mogelijk (grootste kans op actuele gegevens)

30 Metadata ivm zoekmachines (19)

31 Metadata ivm zoekmachines

32 Meer weten?  Bel de internethelpdesk: 5005  Mail naar  Bel Kaspar als zij er niet uitkomen: 5167  