Community of Practice (CoP) “Future Mobility” Een parkeergarage voor zelfsturende auto’s Community of Practice (CoP) “Future Mobility” Een parkeergarage voor zelfsturende auto’s
Introductie Vijf studenten Hogeschool Rotterdam: Academieplein Logistiek & Economie Bouwkunde Facility Management Vijf studenten Hogeschool Rotterdam: Academieplein Logistiek & Economie Bouwkunde Facility Management
Inhoudsopgave Onze hoofdvraag Onze uitgangspunten Interstedelijk vervoer Bouwkunde Facility Management Logistiek en Economie Onze hoofdvraag Onze uitgangspunten Interstedelijk vervoer Bouwkunde Facility Management Logistiek en Economie
Onze hoofdvraag Hoe kunnen de opdrachtnemers, 5 studenten van de Hogeschool Rotterdam in samenwerking met studenten van het RDM Automotive, binnen 20 weken een adviesrapport opstellen voor een parkeergarage voor zelfsturende auto’s waarbij aan de behoefte van de opdrachtgever wordt voldaan maar wel tegen zo laag mogelijke kosten en kapitaalgebruik, daarbij rekening houdend met de vier invalshoeken: logistiek, economie, bouwkunde en facilitair management.
Onze uitgangspunten Interstedelijk vervoer (Rotterdam & Den Haag) Een nieuwe standaard voor garages. Business to Business Interstedelijk vervoer (Rotterdam & Den Haag) Een nieuwe standaard voor garages. Business to Business
Interstedelijk vervoer Den Haag P+R Hoornwijck Rotterdam P+R Meijersplein Den Haag P+R Hoornwijck Rotterdam P+R Meijersplein
Bouwkunde Zuid gevel Noord gevel
Bouwkunde Zuid gevel Noord gevel
Bouwkunde Afmetingen van de parkeergarage: Totale afmetingen gebouw: 61,0 m x 49,2 m (L x b) Totale hoogte gebouw: 11,4 m Totaal aantal bouwlagen: 3 Afmeting parkeerplaats: 3,0 m x 1,6 m (L x b) Bufferzone parkeerplaats: 0,3 m Afmeting constructie strook: 0,3 m breed Afmeting constructie: 0,3 m x 0,3 m beton H.O.H. maat kolom 10,0 m Afmetingen van de parkeergarage: Totale afmetingen gebouw: 61,0 m x 49,2 m (L x b) Totale hoogte gebouw: 11,4 m Totaal aantal bouwlagen: 3 Afmeting parkeerplaats: 3,0 m x 1,6 m (L x b) Bufferzone parkeerplaats: 0,3 m Afmeting constructie strook: 0,3 m breed Afmeting constructie: 0,3 m x 0,3 m beton H.O.H. maat kolom 10,0 m
Bouwkunde
Facility Management Duurzaamheid strategieën Beperk de behoefte Gebruik van duurzame bronnen Efficiënt gebruik van energie People, Planet en Profit Duurzaamheid strategieën Beperk de behoefte Gebruik van duurzame bronnen Efficiënt gebruik van energie People, Planet en Profit
Besparing van Energie Natuurlijke ventilatie Zonnepanelen LED Verlichting Zonnepanelen: Besparing van Energie Natuurlijke ventilatie Zonnepanelen LED Verlichting Zonnepanelen: Facility Management
Reparatie extern Schoonmaak intern Registratie van gebruiker door middel van Pasjessysteem Persoonsgegevens Duur van rit Staat van de auto Begin en Eind bestemming Reparatie extern Schoonmaak intern Registratie van gebruiker door middel van Pasjessysteem Persoonsgegevens Duur van rit Staat van de auto Begin en Eind bestemming Facility Management
Communicatieplan:
Logistiek en Economie De kosten van de vaste activa zijn lastig te beramen. Hiervoor zijn aannames gemaakt omdat dit project betrekking heeft op een toekomstige situatie in het jaar 2025/2030. Voor twee garages is een investering nodig van: € ,- Voor oplaadplatformen in beide garages is een investering nodig van: € ,- Voor de zonnepanelen voor beide garages is een investering nodig van: € ,- (1000 panelen per vestiging t.w.v. €229,- per paneel) Voor 1000 auto’s is een investering nodig van: € ,- Dit brengt de initiële totale investering op: € ,- De kosten van de vaste activa zijn lastig te beramen. Hiervoor zijn aannames gemaakt omdat dit project betrekking heeft op een toekomstige situatie in het jaar 2025/2030. Voor twee garages is een investering nodig van: € ,- Voor oplaadplatformen in beide garages is een investering nodig van: € ,- Voor de zonnepanelen voor beide garages is een investering nodig van: € ,- (1000 panelen per vestiging t.w.v. €229,- per paneel) Voor 1000 auto’s is een investering nodig van: € ,- Dit brengt de initiële totale investering op: € ,-
Logistiek en Economie Ideale situatie bij 1000 rijdende auto’s Gemiddeld KM per auto per jaar Ideale situatie bij 1000 rijdende auto’s Gemiddeld KM per auto per jaar
Einde Er hangt een poster op waar projectgenoten staan. Daar kunnen jullie terecht met vragen en/of opmerkingen.