Community of Practice (CoP) “Future Mobility” Een parkeergarage voor zelfsturende auto’s Community of Practice (CoP) “Future Mobility” Een parkeergarage.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Warme Truiendag quiz 2013.
Advertisements

Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
Inhoud Ontzorgen Rekenvoorbeeld: gezin van 4 personen
VASTGOEDWAARDE.
Energie.
Het kan met Zon op Castricum
NAHSA Achtergronden en details. Overzicht •Achtergrond (fysica) •Detector •Projecten.
Gemeenschapsbelang Venhorst in gesprek. De gemeente ziet graag dat jong volwassenen zich vestigen binnen de gemeente. Is dat duidelijk in het beleid te.
Ben de Reu: gedeputeerde Economie en Milieu, Provincie Zeeland Agro meets chemistry Symposium Chemie voor de Toekomst, 8 december 2011 kansen voor een.
7.2: Duurzaam wonen en werken. Duurzame huizenbouw FSC gekeurd hout gebruiken Voor rioleringsbuizen en regenpijpen hergebruikt PVC gebruiken Het huis.
Business case zonnepanelen Stadhuis-Muziektheater.
Facility management en inkoop
waarom nieuw bouwen? fossiele brandstoffen raken op
INVESTERINGSPROJECTEN
Koolstofdioxide-uitstoot
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Opdracht Bouwkunst Vera van Zalk 3C.
Schitterende Organisaties®
Duurzame inzetbaarheid RMO chauffeurs
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Samen werken aan duurzame productketens Dromen, durven en doen…
Schildersbedrijf Hoogvliet Wageningen Uw partner in compleet onderhoud.
Werken aan energiebesparing en woningverbetering
Energie-management binnen de RUG
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Chinatowns in California
NEN8021 ‘gebruiksprestatie van utiliteitsgebouwen’
Duurzaam Den Helder De gemeente Den Helder en duurzame energie 3
AUTOMOTIVE DESIGN UNITED MOBILITY Floris van Oosten.
Gameplan parkeergarage zelfsturende auto’s. Met wat? 2 Parkeergarages om de 2 gebieden Den Haag en Rotterdam te faciliteren Per parkeergarage zijn er.
Handleiding gebruik Carbon Manager t.b.v. Low Car Diet
Logistiek 1 DISTRIBUTIE LOGISTIEK Presentatie titel
Social work Week 2.
Energieke Sportverenigingen in Borsele Plan van aanpak.
United Mobility Automotive Management Marwan NabilMuhammed AktasSamir Selimović.
Energie en Duurzaamheid Stichtingsraad SBO, werkgroep Energie en Duurzaamheid 4 april 2013.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Integrated Software for Real Estate, Facility & Workplace Management 1 myMCS Energy Energiebeheer van de toekomst.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Project x Hoe Ziet De Wereld Van De Toekomst Eruit.
1 Verslag van enkele vingeroefeningen. Duurzaam bedrijvenpark Hoendiep.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
INTRALOG Erik Verboon Marvin Aytar Oskar Sinke Edwin Pieters
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
SAMEN STERK VOOR UW CLUB
een toekomst zonder gas
Energie van eigen dak Van kampvuur tot zonnepaneel
De Pit en Overloon duurzaam
Autobedrijf Gomes.
Groep 1 Roy Krabbenborg Rene Welter Mario Havik
Functioneel Beheer Gebruikersondersteuning MISUT Onderwijs
Tijden veranderen, ook ons straatbeeld.
Gemaakt door: Rhodé, Emma-Louïse, Lars en Jurian
Ons duurzaam huis in 2050! Gemaakt door: Gijs en Nathalie
Energie van eigen dak 1.0 Van kampvuur tot zonnepaneel
Welkomstwoord Korte herhaling: Uitleg coöperatie en doel
Duurzaam Gebouwbeheer Scholenbouw
Energie van eigen dak 1.0 Van kampvuur tot zonnepaneel
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Een VvE verduurzamen..... Programma – opening – inleiding
Op weg naar lagere energiekosten!
Presentatie switch naar gasloos bouwen
Programma uur Introductie
Duurzaamheid Matthijs en Joshua.
als houvast voor uw project
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Community of Practice (CoP) “Future Mobility” Een parkeergarage voor zelfsturende auto’s Community of Practice (CoP) “Future Mobility” Een parkeergarage voor zelfsturende auto’s

Introductie  Vijf studenten  Hogeschool Rotterdam: Academieplein  Logistiek & Economie Bouwkunde Facility Management  Vijf studenten  Hogeschool Rotterdam: Academieplein  Logistiek & Economie Bouwkunde Facility Management

Inhoudsopgave  Onze hoofdvraag  Onze uitgangspunten  Interstedelijk vervoer  Bouwkunde  Facility Management  Logistiek en Economie  Onze hoofdvraag  Onze uitgangspunten  Interstedelijk vervoer  Bouwkunde  Facility Management  Logistiek en Economie

Onze hoofdvraag  Hoe kunnen de opdrachtnemers, 5 studenten van de Hogeschool Rotterdam in samenwerking met studenten van het RDM Automotive, binnen 20 weken een adviesrapport opstellen voor een parkeergarage voor zelfsturende auto’s waarbij aan de behoefte van de opdrachtgever wordt voldaan maar wel tegen zo laag mogelijke kosten en kapitaalgebruik, daarbij rekening houdend met de vier invalshoeken: logistiek, economie, bouwkunde en facilitair management.

Onze uitgangspunten  Interstedelijk vervoer (Rotterdam & Den Haag)  Een nieuwe standaard voor garages.  Business to Business  Interstedelijk vervoer (Rotterdam & Den Haag)  Een nieuwe standaard voor garages.  Business to Business

Interstedelijk vervoer  Den Haag  P+R Hoornwijck  Rotterdam  P+R Meijersplein  Den Haag  P+R Hoornwijck  Rotterdam  P+R Meijersplein

Bouwkunde Zuid gevel Noord gevel

Bouwkunde Zuid gevel Noord gevel

Bouwkunde  Afmetingen van de parkeergarage:  Totale afmetingen gebouw: 61,0 m x 49,2 m (L x b)  Totale hoogte gebouw: 11,4 m  Totaal aantal bouwlagen: 3  Afmeting parkeerplaats: 3,0 m x 1,6 m (L x b)  Bufferzone parkeerplaats: 0,3 m  Afmeting constructie strook: 0,3 m breed  Afmeting constructie: 0,3 m x 0,3 m beton  H.O.H. maat kolom 10,0 m  Afmetingen van de parkeergarage:  Totale afmetingen gebouw: 61,0 m x 49,2 m (L x b)  Totale hoogte gebouw: 11,4 m  Totaal aantal bouwlagen: 3  Afmeting parkeerplaats: 3,0 m x 1,6 m (L x b)  Bufferzone parkeerplaats: 0,3 m  Afmeting constructie strook: 0,3 m breed  Afmeting constructie: 0,3 m x 0,3 m beton  H.O.H. maat kolom 10,0 m

Bouwkunde

Facility Management Duurzaamheid strategieën  Beperk de behoefte  Gebruik van duurzame bronnen  Efficiënt gebruik van energie People, Planet en Profit Duurzaamheid strategieën  Beperk de behoefte  Gebruik van duurzame bronnen  Efficiënt gebruik van energie People, Planet en Profit

Besparing van Energie  Natuurlijke ventilatie  Zonnepanelen  LED Verlichting  Zonnepanelen: Besparing van Energie  Natuurlijke ventilatie  Zonnepanelen  LED Verlichting  Zonnepanelen: Facility Management

 Reparatie extern  Schoonmaak intern  Registratie van gebruiker door middel van Pasjessysteem  Persoonsgegevens  Duur van rit  Staat van de auto  Begin en Eind bestemming  Reparatie extern  Schoonmaak intern  Registratie van gebruiker door middel van Pasjessysteem  Persoonsgegevens  Duur van rit  Staat van de auto  Begin en Eind bestemming Facility Management

Communicatieplan:

Logistiek en Economie  De kosten van de vaste activa zijn lastig te beramen. Hiervoor zijn aannames gemaakt omdat dit project betrekking heeft op een toekomstige situatie in het jaar 2025/2030. Voor twee garages is een investering nodig van: € ,- Voor oplaadplatformen in beide garages is een investering nodig van: € ,- Voor de zonnepanelen voor beide garages is een investering nodig van: € ,- (1000 panelen per vestiging t.w.v. €229,- per paneel)  Voor 1000 auto’s is een investering nodig van: € ,- Dit brengt de initiële totale investering op: € ,-  De kosten van de vaste activa zijn lastig te beramen. Hiervoor zijn aannames gemaakt omdat dit project betrekking heeft op een toekomstige situatie in het jaar 2025/2030. Voor twee garages is een investering nodig van: € ,- Voor oplaadplatformen in beide garages is een investering nodig van: € ,- Voor de zonnepanelen voor beide garages is een investering nodig van: € ,- (1000 panelen per vestiging t.w.v. €229,- per paneel)  Voor 1000 auto’s is een investering nodig van: € ,- Dit brengt de initiële totale investering op: € ,-

Logistiek en Economie  Ideale situatie bij 1000 rijdende auto’s  Gemiddeld KM per auto per jaar  Ideale situatie bij 1000 rijdende auto’s  Gemiddeld KM per auto per jaar

Einde  Er hangt een poster op waar projectgenoten staan. Daar kunnen jullie terecht met vragen en/of opmerkingen.