Welkom bij de UT lerarenopleidingen Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven
Programma Opleiding algemeen Jan van der Meij Studievereniging Onwijs bestuur Onwijs Opleiding specifiek Gerdy ten Bruggencate Vragen
Wie zijn hier allemaal? Minor Leren Lesgeven, 15 en 30 EC variant Master Science Education & Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen UT bachelor en master studenten Zij-instromers, overstappers van bedrijf naar leraar Promovendi, onderzoeker voor de klas Docenten die nu de bevoegdheid halen (lerarenbeurs) Eerst de Klas HBO-doorstromers
Medewerkers UT lerarenopleidingen Natuurkunde: Henk Pol, Jan van der Veen, Jeroen Grijssen Ontwerpen: Jony Heerink, Jan Jaap Wietsma Informatica: Nico van Diepen, Ingrid Breymann, Wilco Bonestroo Wiskunde: Nellie Verhoef, Gerard Jeurnink, Mark Timmer, Tom Coenen Maatschappijleer: Margarita Jeliazkova, Jacqueline Markvoort Economie: Jan Zonjee Scheikunde: Fer Coenders, Wil Gradussen, Hannie Lensink Presentatievaardigheden: vakdidactici, Tim Post, Floor Binkhorst, Frances Wijnen Onderwijskunde 1: Jan van der Meij, Frans Pinkse, Kim Schildkamp Onderwijskunde 2: Jan van der Meij, Cindy Poortman, Kim Schildkamp SEC: Anne Dijkstra OvO: Cindy Poortman BOZ: Claudia van Dijken Studieadviseur / studiecoordinator: Gerdy ten Bruggencate Secretariaat: Irene Wilmink, Marion Meenink, Paula Krupers-Achterberg Opleidingsdirecteur: Jan van der Meij
Een mooi maar complex beroep Veel Vijf rollen Gastheer Presentator Didacticus Pedagoog Afsluiter Vakdeskundige Onderwijskundige Coach Mentor Onderzoeker … Er komt heel wat kijken bij het docentschap Daarbij moet je in voldoende mate over de zeven sbl-competenties beschikken – wij hanteren deze competenties om te beoordelen of je startbekwaam bent.
Een complex maar mooi beroep Learning to be a teacher is more than learning to teach Tijdens de opleiding zul je al snel merken dat …
Academisch geschoolde docent Opleiding in de lerarenopleiding Opleiding in de school Presentatievaardigheden Vakdidactiek Onderwijskunde Schoolpracticum Science education & communication (master) Onderzoek van Onderwijs (master) Vakinhoudelijke en wetenschappelijke basis Bij de UT lerarenopleiding leiden we je op tot … Middels de vakken… Leg je een …
Schoolpracticum Schoolstages: SP1, SP Onderbouw, SP2 Wij regelen de stageplaatsen Begeleiding lerarenopleiding: vakdidacticus Begeleiding stageschool: vakcoach en/of schoolopleider Lesgeven: SP1 20 uur, SPO 40 uur, SP2 100 uur Je bent junior collega, gast en ambassadeur Maak heldere afspraken en kom ze na Een belangrijk deel van je opleiding betreft de schoolstage
Arbeidsmarkt (lerarentekort 2016) Bron: CentERdata, oktober 2014 De meeste van onze vakken zijn zogenaamde tekortvakken Veel eerstegraders gaan met pensioen Verschillen per schoolvak Verschillen per regio
Tijdlijn docentprofessionalisering minor master startende docent ervaren docent 1 2 5 jaar Samen opleiden lerarenopleiding opleiden in de school Begeleiding startende leraren Thema’s: werkdruk en leerzaam werk begeleiding en coaching enculturatie in de school kwaliteitszorg rondom BSL Kennis en vaardigheden: activerende didactiek klassenmanagement pedagogisch tact differentiëren opbrengstgericht werken vakdidactiek? Instrumenten: lesson study iCALT … Uitbreiding taken vakvernieuwing DOTs specialisatie PLGs promotieonderzoek academische werkplaats opbrengstgericht werken datateams schoolopleider management … Na het volgen van de lerenopleiding ben je ‘startbekwaam’. Daar stopt je opleiding echter niet.