Persoonscertificering
Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven qua prestatie door hoogwaardige organisaties te maken We willen grip op Q en ook grip op onszelf Wij willen als NNK de kwaliteitsmanager ondersteunen en zo de kwaliteit van organisaties versterken en bij dragen aan een duurzame maatschappij Kwaliteitsmanagement omvat onder meer: continu verbeteren, risicomanagement, maatschappelijk verantwoord ondernemen, performance management, management van ketens (‘supplychains’) en netwerken, leiderschap, eigenaarschap en vakmanschap ?
Hoe? In algemene zin: Vakgenoten verbinden en kunnen (h)erkennen Vakkennis vanuit zowel systeemtechnisch als sociaal- dynamisch perspectief verdiepen, verbreden en verspreiden Opiniëren, stimuleren en faciliteren
Wat? Actief uitwisselen van kennis Branche specifieke secties Informatie en communicatie van kwaliteitsprofessionals voor kwaliteitsprofessionals door kwaliteitsprofessionals
Waarom certificering Herkenbaarheid naar de markt Erkenning van het vakgebied en vakmanschap Onderscheidende rol van de kwaliteitsmanager Erkend gesprekspartner (“bent u zelf wel gecertificeerd?”) Aantoonbaarheid van de rugzak die je meedraagt (organisaties komen en gaan, jij blijft) Standvastige rol binnen de organisatie, die wordt erkend door het vakgebied Concrete stap richting integriteit binnen organisaties Harmonisatie van opleidingen, diploma’s, certificaten Stimulans om vakgebied meer zichtbaarheid en glans te geven Vitalisering van het vakgebied en de beoefenaren De deal tussen vakgebied via de erkende beroepsbeoefenaren naar de organisaties en de maatschappij Eigen spelregels ook op eigen spel van toepassing laten zijn
Kwaliteit van de kwaliteit Wie bewaakt de kwaliteit van de kwaliteitsmanager? Als opdrachtgevers en werkgevers kiezen voor een NNK/EOQ Quality Manager, dan weten ze dat het goed zit met de kwaliteit. De beroepsgroep staat niet alleen voor de kwaliteit van producten, diensten en organisaties, maar bewaakt en borgt met persoonscertificering nu ook zijn eigen kwaliteit. Kwaliteit zonder vraagtekens en zonder grenzen. Een zichzelf respecterende beroepsgroep bewaakt en ventileert de kwaliteit van het beroep en zijn/haar beroepsbeoefenaren inhoudsperspectief (EoQ CoS) uitoefeningsperspectief ontwikkelingsperspectief (eigen en vak) Herkenbaarheid naar en positie in markt
Op de website nnk.nl
Proces
Toelatingseisen HBO of WO opleiding Minimaal 4 jaar werkzaam waarvan minimaal 2 jaar als kwaliteitsfunctionaris Kwaliteitskundige opleidingen/trainingen (HBO niveau of hoger) minimaal totaal 120 klassikale klokuren (maximaal 48 klokuren alternatieve studie zoals zelfstudie, projecten)
Toetsing Theorie: 1uur, 40 MC-vragen (abcd) Kwaliteitsmanagementsystemen Proces- en Projectmanagement Belangen klanten en andere stakeholders Kwaliteitsmethoden Data-analyse Verandermanagement Risico’s & Kansen Auditing
Toetsing Praktijk: Per kandidaat een case uitwerken met 2 medekandidaten in 90 min. Resultaten presenteren 15 min (video) Elke case beschrijft een situatie, bevat een ethisch dilemma en theorie onderwerpen
Verlenging Twee van de drie jaar werkzaam als kwaliteitsfunctionaris Bewijs van twee afgeronde vak gerelateerde projecten (zelf)Verklaring dat er geen aanklacht tegen de gecertificeerde is ingediend Minimaal één vakgerichte training van één dag te hebben gevolgd. Een reflectieverslag schrijven en een ontwikkelplan opstellen voor de komende 3 jaar m.b.t. vakinhoudelijke en professionele ontwikkeling en deze te bepreken met 2 “peers”