De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Van A naar (nog) Beter Beheersen van Ziekteverzuim
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Opleiden van medewerkers
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
MEde Maken Ik ben een mEdemaker!. Vanavond Interview wethouder over aanleiding en doel mEde Maken Presentatie mEde Maken Interviews inwoners met geslaagd.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Leren in de beroepspraktijk
“Help mij het zelf te doen”
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
IPC Nederland.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoeden.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Geïntegreerde schoolverbetering
Workshop Identiteit?.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
 Ontspan, doe je ogen dicht en denk aan die ene klas waar je les aan geeft.  Je staat voor de klas, je kijkt rond, je kijkt de leerlingen een voor een.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Communicatie 7e les.
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Mijn visie op onderwijs
Diversiteit en integratie
Ouders en school samen Maart 2016
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Suïcidepreventie Amsterdam
JEUGDzorg - voor wie?.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Rotterdam met LEF Diversiteit als thema in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015

Betrokken bij dit project zijn: 50 collega’s en 600 studenten: medewerkers studielandschap, conciërges,docenten,directrice, medewerkers COC, medewerkers Dito Homojongerenvereniging Nijmegen, leden projectgroep en studenten

Aanleiding Het ILS is een HBO instelling voor het opleiden van leraren in het tweedegraads gebied. Dat betekent, zeker voor de voltijdstudenten, dat ze een dubbele opdracht hebben: enerzijds dóór te groeien naar volwassenheid, anderzijds zich te ontwikkelen in hun professionele identiteit. Helderheid krijgen over eigen seksuele geaardheid is een belangrijk aspect van de identiteitsontwikkeling. Onze studenten zijn daar mee bezig, en verhouden zich tot hun omgeving binnen de opleiding en binnen de leerwerkplekken. Voor homoseksuele studenten is de opdracht extra gecompliceerd omdat geleefd wordt vanuit een minderheidspositie, wat problemen met zich meebrengt rond acceptatie en communicatie. De opleiding, medewerkers van welke geaardheid dan ook, hebben de taak het welzijn van elke student te bevorderen, dus ook van de homoseksuele, omdat alleen op basis van persoonlijk welzijn de professionele ontwikkeling optimaal kan zijn. Voor die bevordering van het welzijn van de studenten is het nodig dat, ook op dit onderdeel, docenten goed voor zichzelf zorgen. Zoals we onze ILS cultuur zouden moeten verrijken met actieve aandacht voor diversiteit, vanuit de overtuiging dat diversiteit iedereen veel te bieden heeft, zo geven we op die manier houding, kennis en vaardigheden door aan de studenten die zo een belangrijke rol spelen voor de leerlingen in hun vormingsfase en voor de cultuur op hun werkplek. Het ILS zou een plek moeten zijn waar een cultuur heerst waar er ruimte is voor iedereen. Sinds de start van dit schooljaar(2009) is een werkgroep bezig met invulling van een thema- week omtrent het thema homoseksualiteit.

Doelen Doelen van deze thema-week thema bi- en homosexualiteit transparant maken (open en bespreekbaar) zichtbaarheid vergroten (feitelijk afname onzichtbaarheid: ‘wat niet zichtbaar is, bestaat niet’) belang van de noodzaak bespreekbaarheid verduidelijken(binnen de opleiding en binnen de toekomstige beroepspraktijk) toename van sociale veiligheid voor studenten en medewerkers van het ILS

Invulling Invulling van de thema-week voor het bereiken van de doelen Om een beeld te krijgen van de noodzaak en de algemene opinie op het ILS wat betreft het gekozen thema seksuele diversiteit in het onderwijs wordt er een enquête uitgezet onder docenten en studenten van het instituut. De conclusies die uit deze enquête getrokken kunnen worden, worden gepresenteerd tijdens de themaweek en tevens gebruikt voor de totstandkoming van het toekomstige beleid van het ILS wat betreft sociale veiligheid. Vooraf aan de week worden de docenten voorbereid op het thema middels een interactief theaterstuk waarin zij uitgenodigd worden na te denken over hun eigen visie wat betreft het onderwerp. Het Gymnasion wordt aangekleed met stellingen verkregen uit de enquête (en andere onderzoeken) Tijdens de scholenconferentie (waarin het management van het ILS in gesprek gaat met de schoolleiders van de VO partnerscholen) wordt er aandacht aan het thema besteed. In het Gymnasion wordt een Roze Huiskamer ingericht waar iedere dag een gast verwelkomd wordt waaraan studenten brandende vragen kunnen stellen. Hiernaast worden er allerlei kleine activiteiten in en om het Gymnasion georganiseerd waardoor studenten en medewerkers ‘ondergedompeld’ worden in het thema.

Planning onderwijskunde jaar 1 Week april

Leerdoelen onderwijseenheid De student kan het begrip persoonlijkheid uitleggen. De student kan de vier aspecten van het gevoel van identiteit omschrijven, herkennen en gebruiken. (te weten: Het besef van continuïteit, het besef van herkenning en erkenning, het besef van innerlijke vrijheid en afhankelijkheid, het besef van een zinvolle toekomst. De student kan het levensloopschema van Erikson in eigen woorden uitleggen. De student kan benoemen wat de invloed kan zijn van de veranderingen die in, aan en om de adolescent plaatsvinden. De student kan de gebieden benoemen en toelichten waarop identiteitsverwarring kan optreden (te weten tijdsverwarring, verlegenheid, rolfixatie, werkverlamming, biseksuele verwarring, autoriteitsverwarring, verwarring van waarden, negatieve identiteit, kunstmatige identiteit). De student kan de drie vormen van identiteitsontwikkeling benoemen en toelichten (te weten moratorium, foreclosure, identity achievement).

Deze thema’s staan in de colleges centraal:

Hoofdfase slb Voorstelling Theatergroep Aanzet voor alle tweedejaars studenten ILS Voor –en nabespreking bij slb dmv lesbrief Vriendschap (speloptie)

Eindfase COC voorlichting

Onderwijskunde jaar 4 COC voorlichting een vast onderdeel bij het thema omgaan met verschillen tussen leerlingen een van de zes thema’s