Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Werkwoordspelling – persoonsvorm, onderwerp, t. t
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De Drama Driehoek.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Technieken 3: de-escaleren
Werkvormen als vanzelf
Redactioneel schrijven Les 2
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Workshop Relationele en seksuele vorming
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Seksualiteit Een babylonische spraakverwarring. Seksualiteit ja/nee Zorg voor de liefde Gewenst Intimiteit Erkenning Gezien zijn Helend Ja Seksuele intimidatie.
Met handen en voeten geloven 1
DIGITALE COLLAGE ESTHER
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
‘Stel samen met jongeren omgangsregels vast’
Lesstof over seksueel misbruik
OFC28 mediawijsheid les 4.
Presentatie Bijeenkomst 3
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Seksualiteit Thema 3 Basisstof 9.
Presentatie: Over de grens
Liefde en relaties.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Culturele synergie.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Kijken naar Kinderen Week 4
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Preventie grensoverschrijdend gedrag Twello 22 maart 2016 Roel Petter Vertrouwenspunt Sport.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Verruim je blik Beweeg de ander. Wat is jouw positie?
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Pesten op het werk.
Observeren Les 3.
Workshop Vlaggensysteem
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Sessie Vlaggensysteem
Les 1. Stay strong! B E L O V E D.
Kwaliteitszorg Les 4.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Assertiviteit 3 en lichaamsbeleving
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Gesprekstechnieken Les 4.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Implementatie Code Goed Gedrag COC …2017
‘In veilige handen’ Welkom en kennismaking
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
SEL Les 2: normen en waarden.
Transcript van de presentatie:

Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit Onderwerp: affectie en professionaliteit in de praktijk

Terugblik Film “Intieme grenzen” Mindmapping Klassegesprek Huiswerk

Professionaliteit en grenzen Je doet de taken die je zijn opgedragen Je werkt volgens de richtlijnen Situaties objectief beoordelen Kritisch kijken Ook dingen tegen zin van cliënt in doen..

Beroepscode Pagina 3 DC 17 Omgaan met intimiteit Inspectie van Gezondheidszorg (IGZ): “Seksuele intimidatie is intiem gedrag dat niet-professioneel is en dat plaatsvindt in het kader van een hulpverleningsrelatie”

Wat is seksuele intimidatie? Erotiserend en seksualiserend gedrag Onnodige aanraking Onnodige ontkleding Onnodig inwendig/uitwendig onderzoek Ontucht met misbruik van gezag Aanranding Verkrachting

Hoe bepaal je of het seksuele intimidatie is? Het maakt niet uit of cliënten toestemming geven voor seksueel getint gedrag Afhankelijkheidsrelatie hulpverlener en cliënt telt Weet wat de cliënt wil Geen intimidatie of dwang Grensgebieden

Wat is toegestaan? Arm om iemands schouder? Knuffel geven? Zoenen op de wang? Wat telt is grens van de cliënt en jouw grens.

Omgaan met seksuele intimidatie Stel: cliënt maakt seksueel getinte opmerking over jou. Hoe pak je dit aan? Blijf vriendelijk en beleefd Geef aan dat je dit niet wilt Het zegt niets over de cliënt Check of hij/zij het begrijpt Spreek luchtig

Wat doe je als cliënt erectie krijgt tijdens wassen? Ook hier: kijk goed of cliënt zich opgelaten voelt! Zo niet, ga door met je werk. Beweeg mee met zijn/haar reactie Indien wel: stel cliënt gerust, zeg dat het normaal is. Laat eventueel collega overnemen.

Hoe om te gaan met seksualiteit en intimiteit? Bespreek het met collega’s en in je team. Kom tot een gezamenlijk standpunt en aanpak. Zoek steun bij je leidinggevende of vertrouwenspersoon Toon altijd respect Houd rekening met culturele achtergrond van cliënt

Kenmerken misbruik Lichamelijke kenmerken, o.a. buikpijn, overmoeidheid, pijn bij het plassen, eetproblemen, angst voor uitkleden Gedragskenmerken: angst-/schrikreacties, opvallend seksueel gedrag, niet geliefd bij anderen, bedplassen. Zie verder pagina 8

Casus in groepje bespreken Kies een casus uit Bespreek dit a.h.v. volgende vragen: Wat was de situatie? Wat was jouw rol? Hoe heb je gereageerd? Waar lag jouw grens? Heb je dit besproken binnen je team/organisatie? Zo ja, met wie? Is er nog wat mee gedaan?

Rollenspel seksuele intimidatie Uitspelen van een casus Rest van de klas observeert n.a.v. observatieformulier Nabespreking

Rollenspel

Nabespreking rollenspel Voor de spelers: hoe was het om dit te spelen? Was dit voor jou een herkenbare situatie? Kon je je goed inleven? Wat ging goed? Wat kan beter? Voor de klas: aan de hand van vragen op het observatieformulier.

Evaluatie van de les Hoe was het om over seksuele intimidatie te praten in het groepje? Hoe was het om dit in de klas te bespreken? Was er voldoende veiligheid en openheid om jouw inbreng te hebben? Wat vond je van de werkvormen? Wat heb je geleerd?

Huiswerk Lezen: Methodisch Begeleiden, thema 8.3 en 8.4. Artikelen “Zet de eerste stap” en “Ik heb een andere jongen ontmoet”