EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universal Design for Learning
Advertisements

Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
Learning analytics: de docent
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
WELKOM Wat brengt je hier ? Wat verwacht je hier te horen ? Wat verwacht je hier te halen?
De groene golf Mike Nikkels.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
De schoonheid van het verschil. Nel Hofmeester Studiemiddag ‘Dyslexie in het Hoger Onderwijs’ 25 september 2014.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Functiebeperking of Talent? Workshop
Duurzaam duurt het langst bij Hogeschool Leiden
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Niets is wat het lijkt.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Learning Portal Schooljaar Learning Portal Leermateriaal voor het behalen van individuele leerdoelen Wat, waar, wanneer en hoe je leert Home.
Firm goals X flexible means
TOETSING, BORGING & UDL SBO Congres maart 2016 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen (UDL Nederland) Bertine van Hillo-Visser (HRO)
Zijn er wel pubers in het MBO Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
de docent als didactische coach
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
What is the meaning of? Student centered learning
De Wever Zorg Innovatie Centra
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Resultaten ICT monitor 2002
Center for e-Learning, RSM
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
December 25, 2018.
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Richting geven aan Teamontwikkeling
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Wat is burgerschap in het mbo?
‘NEXT STOP’ Onbeperkt kunst en cultuur 10 April 2019
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
The Future Teacher 3.0.
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN. 31 maart 2015 d.m.v. UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING (UDL) Irma van Slooten Linda Nieuwenhuijsen info@udlnederland.nl

DE MANIER WAAROP MENSEN LEREN IS NET ZO UNIEK ALS HUN VINGERAFDRUK! UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013

DE STUDENT BESTAAT NIET. IEDEREEN LEERT ANDERS. UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013 DE STUDENT BESTAAT NIET. IEDEREEN LEERT ANDERS. Ook wanneer ze er aan de buitenkant hetzelfde uitzien.

UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013

UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013 HERSENNETWERKEN Herkenningsnetwerk Strategisch netwerk Affectieve netwerk Wat we leren Hoe we leren Waarom we leren Principe I Principe II Principe III Informatie op meerdere manieren aanbieden Meerdere mogelijkheden bieden voor actie en expressie Studenten op Verschillende manieren betrekken

UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013

Onderwijsvisie Raamwerk Meetlat Mindset WAT IS UDL? UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013 Onderwijsvisie Raamwerk Meetlat Mindset WAT IS UDL?

FIRM GOALS, FLEXIBLE MEANS UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013 HET UDL FUNDAMENT: FIRM GOALS, FLEXIBLE MEANS

UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013

WAT BIEDT UDL? Eigenaarschap docenten UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013 WAT BIEDT UDL? Eigenaarschap docenten Bewustwording docenten  (on)bewust (on)bekwaam Tool om die bewustwording om te zetten in daden Gemeenschappelijke taal Digitalisering als didactisch middel Ingebouwde flexibiliteit maakt massamaatwerk mogelijk ‘NVAO Proof’

UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013 UDL is ‘niets nieuws’, wel een geheel van beproefde concepten & methoden. Onderzoek m.b.t systeembrede UDL implementatie ontbreekt (wel op kleinere schaal + theoretische onderbouwing) Uitgangspunten implementatie… AANDACHTSPUNTEN

UITGANGSPUNTEN IMPLEMENTATIE UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013 Duidelijke (leer)doelen Omarm diversiteit & richt je onderwijs daar pro-actief op in Flexibele methoden & materialen Voortdurende monitoring van voortgang Betrek alle relevante actoren UITGANGSPUNTEN IMPLEMENTATIE Toevoegen

WAT DOEN WIJ? TRAININGEN, WORKSHOPS, COACHING & MEEDENKEN UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013 TRAININGEN, WORKSHOPS, COACHING & MEEDENKEN Trainingen, workshops & coaching Meedenken procesmanagement Meedenken curriculumontwikkeling Scannen beleid, processen en materialen Online & Offline Aansluitend bij de behoefte; make it count! WAT DOEN WIJ?

“TYRANNY OF CONVENTIONAL WISDOM” UDL Nederland | info@udlnederland.nl | www.udlnederland.nl | 2013 “TYRANNY OF CONVENTIONAL WISDOM”