Basisschool Willemspark Informatie-avond Welkom!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Advertisements

Groep 5.
Werkwijze groep
Informatieavond groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Welkom op de informatieavond van groep 7/8
Van groep 8B / 7 oktober  gesprekje over weekend  helpers (en andere klusjes)  eten en drinken: niet teveel (2 dingen)  verjaardagen (liever.
Welkom in groep 6.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatie avond 18 september 2013
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Welkom in groep 3b.
Infoavond groep 4.
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Welkom in groep 3 en 4.
Welkom in groep 8 Informatieavond.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Welkom in groep 5.
Informatieavond groep
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Welkom op de informatieavond van groep 6a. Wat komt aan de orde? Voorstellen Praktische zaken Werken in de klas Kennismakingsgesprekken en spreekuur Sociaal-emotionele.
Informatieavond Groep 8
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Informatie avond 1 september 2015.
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Welkom op de informatieavond van groep 5
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Informatieavond groep 3
Op de informatieavond van de groepen 5
Welkom in groep 5. In groep 5 is veel nieuw voor de kinderen.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Welkom in groep 3b-4b.
Groep 5/6 René Hellingman
Welkom in groep 6D.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Informatieavond groep 7 Christine Vogels en Julia Kok.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Informatieavond groep Maandag/dinsdag: Saskia van der Hoeven, Woensdag t/m vrijdag: Kyra Pronk Even voorstellen.
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Informatie avond Groep 5-6 Basisschool Sint Jozef Noordhoek.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
New York Matthijs/Marian Bewaar uw lootje goed!. rekenen taal Muziekles/ handarbeid thema spelling lezen (be- grijpend) schrijven Vreedzame school zelfstandig.
Aan het einde van de avond heeft u een duidelijk beeld over het leerjaar van groep 6.
 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren?  Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Informatieavond groep 4
Informatieavond groep 5
Welkom in groep 6.
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Informatieavond groep 4
Informatiemorgen schooljaar
Welkom in groep 4 Voorstellen Oudercontact Verjaardagen Nieuwsbrief
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Groep
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Welkom in onze groep! We hebben er zin in!
Informatie avond groep 7 14 september 2016
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

basisschool Willemspark Informatie-avond Welkom!

Aanwezigheid Brengen en halen van de kinderen Ziekmelden voor 8.20 (mail, cc: jnoordam@willemspark-school.nl) 3-6-9-12-regeling (maandelijks bijgewerkt) Vervanging compensatiedagen

Ouders en school Overblijf Contactouders (wie voor dit jaar?) Leesouders (AVI lezen op woensdagochtend en vrijdagochtend) Luizenmoeders

Algemene informatie Zorg dat we goede telefoonnummers hebben Medicijnprotocol Geef allergieën door Gezonde voeding Traktaties: niet teveel, houd rekening met allergieën, graag kant en klaar mee (of om 10.00 uur komen helpen)

Het spoor naar het VO Rekenen en begrijpend lezen wegen het zwaarst.   Alles                                     A             I             =             VWO                                     A/B        I/II         =             Havo/Vwo Alles                                     B             II            =             Havo                                              B/C        II/III       =             Havo/VMBO  TL, afhankelijk van begrijpend lezen Alles hoog                          C             III           =             VMBO  TL  (eventueel met LWOO)                                              C/D        III/IV     =             VMBO  B  (eventueel met LWOO) Lagere scores                                   IV/V       =             LWOO of Praktijkonderwijs Rekenen en begrijpend lezen wegen het zwaarst. Naast toetsen telt het volgende ook minstens even zwaar mee: werkhouding, doorzettingsvermogen, concentratievermogen, zelfverantwoordelijkheid, sociaal emotionele ontwikkeling en huiswerkattitude.

Informatievoorziening Info om de donderdag op papier of per mail (aangeven op de website) Website Klasbord?

Materialen Eenmalig van school: Multomap Liniaal Stabilo-pen Schaar Gymtas Vullingen naar gebruik

Methodes Taal in beeld Spelling in beeld Grip op lezen! Pluspunt 3 Pennenstreken Hemel en aarde Geobas Op Voeten en Fietsen IPC Kind van de week

Taal in beeld Doorlopende lijn vanaf groep 3 8 Blokken van 4 weken Les 1 Woordenschat Les 2 Spreken/ luisteren Les 3 Taalbeschouwing Les 4 Schrijven Heldere lesopbouw Verschillende werkvormen mogelijk Taalmaker/ computerprogramma’s www.taalinbeeld.nl

Doelen taal groep 6 lessen woordenschat Iedere les 10 nieuwe woorden Woorden op verschillende manieren onthouden Woorden leren met een zin of een ander woord Weten wat een spotprent is. Uitleg geven met tekst en plaatjes De betekenis van een woord in de tekst vinden Woorden onthouden met een woordkast of woordparaplu Uitdrukkingen Woorden opzoeken Plaatjes met een bijschrift maken

Doelen taal groep 6 lessen spreken/luisteren Op verschillende manieren spreken (stemgebruik) Vertellen / iets uitleggen met behulp van een plaatje Een inleiding geven Verslag doen van iets Mening geven Reageren op de mening en informatie van een ander Een conclusie trekken aan het eind van het gesprek Informatie ordenen Letten op het lichaam tijdens het praten Informatie geven en verslag doen (alleen eerste rapport!)

Doelen taal groep 6 lessen taalbeschouwing Weten wat werkwoorden, lidwoorden, zelfstandige naamwoorden en voorzetsels zijn Weten wat zelfstandige naamwoorden zijn Persoonsvorm, onderwerp en gezegde kennen en vinden Waar leestekens en hoofdletters horen Weten wat een samenstelling is en hoe deze is opgebouwd Wat tegenwoordige en verleden tijd is Het verschil tussen gesproken en geschreven taal Weten wat verbindingswoorden zijn Weten dat taal verandert Weten dat je taal letterlijk en figuurlijk, formeel en informeel kunt gebruiken Wat enkelvoud en meervoud is Directe en indirecte reden

Doelen taal groep 6 lessen schrijven Een moeilijk woord uitleggen Verbindingswoorden gebruiken Een inleiding voor een boek, verhaal of weettekst schrijven Een verslagtekst schrijven en er plaatjes bij zoeken Zinnen bij een woordkast en woordparaplu schrijven Voor verschillende mensen schrijven Een weettekst schrijven met titel, inleiding en alinea’s Verschillen en overeenkomsten opschrijven Een vergelijking maken Een gedicht of toneelstuk schrijven

Spelling in beeld 8 Blokken van 4 weken 2 Lessen per week Woorden van de week Verschillende werkvormen Klank- regel- en weetwoorden Signaaldictee en controledictee Kopieerbladen/ computerprogramma Per blok een brief op de site om te oefenen, erg belangrijk! Oefenen op www.bloon.nl www.spellinginbeeld.nl

Grip op lezen! 45 minuten in de week Lesgeven door middel van ‘modeling’ Interactieve les op het smartboard

Waarom Pluspunt? Voldoet aan alle eisen van de overheid Een soepele overgang naar VO Veel oefenen en herhalen Goede voorbereiding op de Citotoets Ieder kind rekent op zijn eigen niveau Eisen van de overheid: De overheid stelt eisen aan het rekenonderwijs. Zo is vastgelegd wat de kinderen moeten kennen en kunnen aan het einde van groep 8. Pluspunt voldoet aan alle eisen die de overheid stelt aan rekenmethodes voor het basisonderwijs. Hierdoor wordt gegarandeerd dat de kinderen optimaal worden voorbereid op het VO. Oefenen en herhalen: Oefenen en herhalen is belangrijk in Pluspunt. Zo wordt de lesstof ‘ingeslepen’. Citotoets: De Citotoets is een belangrijk meetinstrument die o.a. de rekenvaardigheid van kinderen weergeeft. Een goede voorbereiding op de toets zorgt ervoor dat de rekenvaardigheid zo goed mogelijk kan worden gemeten. Pluspunt bereidt de kinderen voor door b.v. structureel te oefenen met de diverse oefenvormen die ook in de Citotoets worden gebruikt. Eigen niveau: Bij Pluspunt rekent ieder kind op zijn eigen niveau. Dit betekent dat er balans is tussen uitdaging en succeservaring. Is de stof te gemakkelijk, dan is er geen uitdaging en wordt rekenen saai. Maar als het altijd te moeilijk is, raakt een kind gedemotiveerd. Pluspunt zorgt ervoor dat voor ieder kind de balans optimaal is. Zo rekent iedereen op z’n best.

Pluspunt 3 12 Blokken, elk 3 weken Gele boek Blauwe boek Pluspunt Toets  remediëring www.pluspunt-malmberg.nl Extra: redactiesommen en informatieverwerking.

Veel oefenen en herhalen - Lesduur 50 à 60 minuten - Elke les start met oefenen en herhalen Instructieles Zelfstandig werken les zelf oefenen instructie zelfstandig werken samen oefenen reflectie De lessen staan om en om in het teken van instructie en zelfstandig werken. Tijdens de instructieles krijgen de kinderen uitleg over een nieuw rekenonderwerp. De volgende dag gaan ze tijdens de zelfstandig werken les met dit onderwerp oefenen. En… elke les wordt er gestart met oefenen!

Hemel en aarde Zelfde thema door heel de school 6 Lessen van vakantie tot vakantie Lessen voor ob, mb en bb Verschillende werkvormen www.hemelenaarde.nl

Verkeer Methode van Veilig Verkeer Nederland: Op voeten en fietsen. Kinderen krijgen boekjes. Praktijklessen: fietsvaardigheden en lessen op straat.

International Primary Curriculum Ontstaan Shell-scholen  vertaald Duidelijke opbouw/ structuur Werken met leerdoelen Focus op leren Zelf onderzoeken Theorie van Meervoudige intelligentie Niet alleen op school, ook thuis Hulp ouders nodig

IPC units dit schooljaar Schatten Invloedrijke personen Geld en handel Gezond en fit Uitvindingen en machines Ideeën zijn altijd welkom!

Les van vakleerkrachten Gymles op dinsdag en donderdag (Geen kleding en/of schoenen = geen gymles, shirt is € 5,00 & was de gymkleding regelmatig.) Na de gymles douchen Engels op dinsdag van juf Janine, les van 45 minuten

Sportmomenten Sportdag Handbaltoernooi, hockeytoernooi, turntoernooi, tafeltennistoernooi, atletiektoernooi en/of korfbaltoernooi bij genoeg aanmeldingen en één coach per team. School niet verantwoordelijk Niet verplicht, wel heel gezellig!

Zelfstandig werken Tijd voor extra instructie voor leerlingen die dit nodig hebben Instructietafel Stoplicht groen: mag overleggen en juf loopt rondje oranje: mag overleggen, juf niet beschikbaar rood: niet overleggen, juf niet beschikbaar

Coöperatief leren De opvatting achter Coöperatief Leren is dat het leren van leerlingen krachtiger wordt wanneer ze regelmatig met elkaar overleggen en elkaars expertise te benutten. Veel onderzoek bevestigt dat. ‘Samen leren door samen te werken’ is het motto van het coöperatief leren. Als kinderen in groepen (teams) werken, nemen ze op gelijke wijze deel aan een gezamenlijke taak. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor de eigen prestatie, maar voor de prestatie van het hele team.

Coöperatief leren, hoe zie je het in de klas? Werkvormen als: Binnen-Buitenkring, Zoek iemand die, placemat methode… Teambouwers / klassenbouwers Oogmaatje en schoudermaatje Liniaal-, team- en klassenstem

Toetsen Methode gebonden toetsen Cito-toetsen  toetskalender (toetsweken: 11 t/m 22 januari en 23 mei t/m 3 juni) A-B-C-D-E/ I-II-III-IV-V Uitval  IB’er  Remedial Teaching (Amy) Wekelijks overleg, extern: HCO – SMW Sociaal / emotioneel: SCOL

Huiswerk Iedere vrijdag woordenschat, vanaf de herfstvakantie ook informatieverwerking (potloden en woordenboek of www.vandale.nl nodig) Sommige kinderen oefenen extra Spelling per blok (zie website) Topografie IPC Boekbespreking (USB-stick) Spreekbeurt (USB-stick)

Website Willemsparkschooldenhaag.nl Agenda Verslagen Huiswerk Foto’s

Zijn er nog vragen?