Observeren en rapporteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Advertisements

Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Horen, zien en…. Schrijven in het Spaarne Ziekenhuis
De omgeving en doorverwijzer Vragen:
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Observeren “what you see, is what you get”
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Duidelijk schrijven voor iedereen
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Observeren en rapporteren
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
‘Hulpbehoevende ouderen’
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Verpleegkundig proces
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Collegeweek 3 Observeren
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Een Mailtje grapjes-CS.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden 3 Werkcollege week 4.
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Woordjes leren.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Centraal Examen Nederlands
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Observeren Les 3.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Een Mailtje.
Lio-praktijkonderzoek
Observeren en rapporteren
Deel 4: Spreken en gesprekken
Instructie geven en uitvoeren
Schrijven Een Verslag.
Observeren rapporteren
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Observeren en rapporteren
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Observeren Les 1.
Rapporteren Methodiek Semester 1.
Loopbaan en burgerschap les 3
Communicatie 6e les.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Presentatie VMBO 1&2.
Presentatie Groep 7 & 8.
Observeren, rapporteren
Transcript van de presentatie:

Observeren en rapporteren Lesweek 4

Deze les Rapporteren: Ethische aspecten: Mondelinge rapportage Schriftelijke rapportage Ethische aspecten: Wet bescherming persoonsgegevens Intuïtie Oefenen met observeren + rapporteren Documentaire Wikiwijs: http://maken.wikiwijs.nl/60861/Observeren___Rappor teren

Waarom rapporteren? Beeldvorming Informeren of geïnformeerd worden Continuering geven en ontvangen van feedback Goed te kunnen begeleiden Evalueren van werkwijze Samenwerking met familie, etc.

Mondeling rapporteren Bijv. dienstoverdracht, teambesprekingen, overlegmomenten. Voordeel: Onduidelijkheden kunnen meteen verhelderd worden. Nadeel: Gevoeliger voor subjectiviteit. Wordt niet vastgelegd.

Mondeling rapporteren Tips: Check of je toehoorder je begrijpt Vertel in logische volgorde Onderscheid tussen feitelijke gegevens en interpretatie Vermijd overbodige informatie

Schriftelijk rapporteren Bijv. dagrapportage, rapportage van observaties, notulen van teambespreking. Voordeel: Vastgelegd en daardoor de mogelijkheid tot teruglezen. Vergroot de kans op relevante, doelgerichte rapportage. Nadeel: Kost veel meer tijd. Geen directe feedback.

Rapporteren Tips bij schriftelijke rapportage: Maak korte zinnen. Gebruik spellingscontrole op de pc. Denk goed na over de doelstelling. Vermijd subjectieve termen: steeds, erg, voortdurend Lees schriftelijke rapportages nog een keer door voor opsturen.

Ethische aspecten Wet bescherming persoonsgegevens: Tips: Inzage- en correctierecht. Familie mag rapportage alleen lezen bij toestemming cliënt. Tips: Fictieve naam gebruiken Rapportages goed opbergen Niet aan mede-cliënten vertellen dat je gaat observeren.

Ethische aspecten Intuïtie: Wat te doen met intuïtie? ‘Ik voel dat gewoon aan, ik wist dat hij loog, dat er misbruik heeft plaatsgevonden, dat hij ergens mee zat’. Niet gebaseerd op feiten Wat te doen met intuïtie? Wees voorzichtig met vermoedens, vooronderstellingen en gevoelens! Spreek ze uit in het team. Dingen aanvoelen kan een meerwaarde zijn

Oefening observeren

Documentaire Tony: een observatie in het Pieter Baan Centrum http://www.npo.nl/human-doc/27-10- 2011/POW_00243808

Volgende week Opbouw van een observatierapport Ontwerpen van een eigen observatiemethode Oefenen met observeren