Welkom in SPH VTO 2 Aandachtspunten Korte jaar introductie VTO 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Het doen van onderzoek in klas 4
Werkveldtraining 26 september 2013
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Examenjaar havo atheneum
INFO - AVOND VMBO 3.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Welkom in SPH VTO 2 Aandachtspunten 1. Info examencommissie. 2. Korte jaar introductie VTO Betrokken docenten VTO Groepsindeling. 5. Introductie.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Inrichting en organisatie klas 5 PTA LOB Infoavond klas algemeen gedeelte Presentatie.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Medmec04 Engagement.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Studieadviesregeling
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
Startcollege B2 Psychologie
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Gespreksvaardig-heden
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
TRENDS 2014 Hafida
Studieloopbaancoaching
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
Rollen binnen het werkplekleren
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Daphne Keller 30 augustus 2017
12 september 2016 Marielle Stel – Opleidingsdirecteur Psychologie UT
Digi(bord)boek project <titel project>
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Portfolio, Logboek en Casus
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Ouderavond leerjaar 4 Deel 1 Centrale opening
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Welkom in SPH VTO 2 Aandachtspunten Korte jaar introductie VTO 2. Betrokken docenten VTO 2. Groepsindeling. Introductie semester VTO 2.1. Toelichting KO 5 : Pieter Pols Toelichting KO 6 : Josefine Boertjens Toelichting keuzevakken. Info examencommissie. Toelichting KO 7 : Petra van Harten (week 47)

1. Kort overzicht VTO 2 (1) JAAR 2: Werken aan complexiteit. Semester 2.1: Werken met individuen, groepen en systemen. Semester 2.2: Werken in een team, een organisatie en in de maatschappij. Trainingsweek: kalenderweek 41 2015 Stage (= KO 10): iedereen, 14 weken, start kalenderweek 02 2015. Verdiepingsminor in de 2e helft semester 2.2.

1. Kort overzicht VTO 2 (2) Belangrijke studiehandleidingen: Opleidingsgids Major SPH VTO 2 t/m 4(15-16) en de OER (digitaal op entree) Ook op entree: Nota studentgestuurd onderwijs (keuzevak sem 2.2.) Printing on demand. Studiehandleiding sem 2.1. met daarin de KO 5, 6 en 7. Ondersteunende studiehandleidingen voor de kernopgaven 5, 6 en 7. Stagenota VTO 2 SPH (= kernopgave 10) Studiehandeling stage voorbereiding jaar 3 Studiehandleiding trainingsweek Studiehandleiding SLO

2. Betrokken docenten VTO 2. Jaarteam Major SPH Teamleider: Adriaan Oosterloo Jaarlaag coördinator : Hedzer van der Kooi hvdkooi@che.nl Aanspreekpunt studenten, overleg gr-vert, onderwijszaken NB. Let op mededelingen Entree Examinatoren Pieter, Josefine en Petra. Praktijk bureau.ass@che.nl Vele enthousiaste en competente docenten!

3. Groepsindeling/rooster Er zijn 6 VTO 2 SPH groepen (S2A t/m S2F) Instromers zijn verdeeld over alle lesgroepen

4. Introductie semester 2.1. (1) Bespreking a.d.h.v. studiehandleiding semester 2.1. (vragen? Stel ze aan je slb-er!) Inleiding: door/instromers, overzicht. Doelstellingen: “De creatieve professional: met afstand het meest nabij” -> semesterdoelen -> programmadoelen -> toetsing. Toetsing: Drie kernopgaven. Casustoetsen QMP. (halverwege en eind semester. Let op de belangrijke opmerkingen) Studie loopbaan ontwikkeling. Toetsing stage is in semester 2.2. Diagnostische toets Engels

SEMESTER 2.1: Werken met individuen, groepen en systemen. S_2S5_13 : KO 5 : Methodische interventies ontwerpen 5 EC S_2S6_13 : KO 6 : Groepsleider zijn 6 EC S_2S7_13 : KO 7 : Creatief hanteren van dilemma’s 4 EC S-2S10_14 toets 1 : Stagevoorbereidingsmodule 1 EC S_2S10-14 toets 2 : KO 10 : Werken in de praktijk (stage 13) 3 EC S_2SF_13 kennistoetsen: Toets 1A : Casustoets/QMP (meth, ped) 2 EC Toets 1B : Casustoets/QMP (medk, recht, psy) 2,5 EC Toets 2A : Casustoets/QMP (filo, MAM BVO en MAM SenS) 1,5 EC Toets 2B : Casustoets/QMP (grw, psy, recht) 2 EC Toets 2C : Casustoets/QMP ( thema’s I&S, TCH, G&H, soc) 2 EC S_ 2SP_13 Toets 1: ontwikkelingsgedeelte/dossier(portfolio) 1 EC

4. Introductie semester 2.1. (2) d. Coaching bij kernopgaven: Coaching op inhoud: KO 5. Methodische interventies ontwerpen -> docent methodiek. KO 6. Groepsleider zijn -> docent groepswerk KO 7. Creatief hanteren van dilemma’s -> docent ethiek Coaching op proces: studieloopbaanbegeleider

4. Introductie semester 2.1. (3) e. SBU verantwoording. f. Overzicht binnenschools curriculum. g. Stage VTO 2. - taak praktijkbureau en GV-er. h. Evaluatie. Verbeterslag n.a.v. 2014-2015 Overleg JLC en GV-ers. i. Semesteroverzicht.

KO 5: Methodische interventies ontwerpen Ontwerpen van hulpverlening binnen gezin en netwerk. Verantwoordelijke docent: Pieter Pols

KO 5: Wat gaan jullie doen? Een analyse maken van de (gezins-) problematiek van een gezin uit de tv serie ‘Family Matters’. Een netwerkanalyse maken van dit gezin. Aan de hand van deze analyses en de theorie ontwerpen van hulpverlening voor dit gezin. Analyse van de gezinsproblematiek Netwerkanalyse Adequaat hulpverleningsplan

Hoe werkt dat? Je maakt in deze KO gebruik van de kennis die je vanuit de verschillende disciplines wordt aangeboden. Het gaat dus om het bestuderen, analyseren en combineren van verschillende inzichten. Het geheel wordt vanuit het vak methodiek aangestuurd.

KO 5: de toetsing 1 eindopdracht met 9 bijlages: Eindopdracht: Hulpverleningsplan. Bijlages: Uitwerking Psychologie Uitwerking Pedagogiek Uitwerking Medische kennis Uitwerking Methodiek (Het gewone leven) Analyse Methodiek Netwerkanalyse Interventie BVO Interventie S&S Verantwoordingsdocument Voor de rood gemarkeerde bijlages is een voldoende beoordeling een voorwaarde. Verdere werkwijze en toetsingscriteria staan in het semesterboek.

Inleveren en becijfering Alle opdrachten worden ingeleverd via de digitale inleverbibliotheek van Entree. Je maakt deze hele opdracht in je PF groep Inlevermoment voor de eerste ronde: 6 november 2015 om 12:00 Lever het document 1 maal in per PF groep, zet je klas en PF groep in de titel van het bestand en al jullie namen op het voorblad Je beoordelingen vind je terug op Entree

Jamaarmeneerikkanhetnietvinden!

KO 6 Groepsleider zijn

KO 6 Groepsleider zijn Deelnemende disciplines: Groepswerk (incl. training groepswerk) Methodiek, competentiegericht werken Conflict- en agressiehantering MAM Drama MAM Sport en Spel (Psychologie)

KO 6 Groepsleider zijn Uitgangspunten: Je profileren als groepsleider Leiderschap tonen, regie behouden Samenwerken met medegroepsleider Professioneel (dreigend) conflict hanteren: Competentiegerichte benadering (Dreigend) conflict zo muzisch mogelijk aangaan in de gehele groep Bij separatie achter scherm. Instructie bij groepswerk en CenA.

KO 6 Groepsleider zijn Vier onderdelen: Startdocument Leerwinstdocument Competentietoets Reflectieverslag op competentietoets

KO 6 Groepsleider zijn Vier onderdelen: Startdocument = verslag (1A4) dat student meeneemt bij start competentietoets, waarin = samenvatting leerwinst vanuit lessen methodiek, groepswerk, C en A, S en S, drama en trainingsweek n.a.v. de gemaakte reflecties leerwinst, kwaliteiten en valkuilen = competenties die getoond gaan worden in CT

KO 6 Groepsleider zijn Vier onderdelen: Reflectiedocument, bestaat uit vijf leerwinstverslagen: - Verslag groepswerkweek - Groepswerk - Drama - Conflict- en Agressiehantering - Sport en spel nakijken door betreffende docenten o-v-g op Entree voorwaarde om cijfer KO6 in te voeren

KO 6 Groepsleider zijn Vier onderdelen: Competentietoets = Toets waarin student zich positioneert als groepsleider = Twee studenten worden getoetst (koppel) = Acteurs spelen groepssituatie uit SPH-werkveld = Twee docenten beoordelen

KO 6 Groepsleider zijn Vier onderdelen: 4. Reflectie op = getoonde competenties = getoonde kwaliteiten en valkuilen ingezette interventies De twee toetsdocenten beoordelen.

KO6 Toets op 15, 16 en 17 december 2015 Data vrijhouden! Succes!

7. Toelichting keuzevakken   Keuzeprogramma’s vto-2 SPH semester 2 Jullie krijgen uiterlijk 05 september 2015 een mailbericht van Manon de Gier. Informatie over: a. Inhoud keuzeprogramma’s. b. Wijze van inschrijven keuzeprogramma’s. c. Toewijzing keuzeprogramma’s. d. Commissiewerk.

Onderwijs- examenregeling 2015 - 2016

Spelers Student Lesgevend(e) docent(en) Examinator Examencommissie Ingeschreven Cijfers tot max. 6 jaar geldig Lesgevend(e) docent(en) Volgt programma volgens EC-tabel Examinator Stelt toetsinhoud én uitslag vast Examencommissie Verzorgt en controleert uitvoering OER Borging eindniveau COBEX / CBE

Regelingen OER: Onderwijs en Examenregeling EC-tabellen Alle regels mbt studeren CHE Hoofdstuk 1: Algemeen deel Hoofdstuk 5: Sociale Studies EC-tabellen Aard en omvang lesprogramma’s én toetsen Leidend voor Iris https://extranet.che.nl/socstud/Commissies/Examencommissie/default.aspx

Toetsen 2 toetsmomenten per jaar, ieder jaar weer Overgangsnormen: 50 punten vorig studiejaar Alle daarvoor gaande jaren volledig Extra herkansingen of alternatieve studieroutes zijn uitzonderlijk en alleen toegestaan na toestemming Excie op advies SLB-er

Iris Leidend voor je studie Zelf je studievoortgang bijhouden via SV-overzicht (pdf) Aanvraag diploma via Iris Toekomst: inschrijven voor toetsen via Iris

Taalsticker (nieuw!) Bij meer dan 3 fouten per pagina Werkstuk / product wordt óók inhoudelijk nagekeken en verzorgd van feedback Student kan binnen 5 werkdagen taal herstellen en docent kijkt na binnen 15 werkdagen na inlevering Bij een onvoldoende op inhoud naar het eerstvolgende herkansingsmoment en dus GEEN hersteltermijn van 5 werkdagen Zie verder OER hoofdstuk 5 laatste bijlage

Digitaal inleveren Zoveel mogelijk digitaal bewaren (en nakijken) Via inleverbibliotheek Examendossier Verzoek: wees als docenten binnen 1 toets eenduidig

Voor jaar 2: instromers Naast de gewone regelingen uit de EC-tabellen ook het instroomprogramma: zie “studiehandleiding instroomprogramma” Het instroomprogramma heeft ANDERE termijnen Student zelf verantwoordelijk studievoortgang, ondersteund door slb-er

Tenslotte Een in alle opzichten goed studiejaar 2015-2016 gewenst!