Mystery guest onderzoek onder gemeenten vanuit een ondernemersperspectief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Schoolsecretariaten (n=555)
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
….een korte presentatie
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Een startersgids voor innovatie
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Workshop Zelfevaluatie Werkgroep Sturing en borging Lidewij Vat, Vilans Ingrid Middelkoop 24 mei 2012.
Hulp op afstand Presentatie door Kick de Wolff Hulp op afstand Hulp op afstand Hoe kom ik van mijn SPAM af (afhankelijk van de beschikbare tijd) Hoe kom.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Presentatie Woonservicepunt (WSP)
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Welkom! Klik hier om te beginnen
2014 EVALUATIES N+1.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Onze doelen en visie in beeld
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
UVW LinkedIn Presentatie
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Doorstromen in de Rotterdamse maatschappelijke opvang. Cas Barendregt, Barbara van Straaten & Carola Schrijvers.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Gespreksvaardig-heden
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Pemprl.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Adtractive Altermedia Vrachtwagenreclame.
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Powerpoint presentatie.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Proces Opnames analyse
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Mystery guest onderzoek onder gemeenten vanuit een ondernemersperspectief

de filosofie Wat wil de directie? Wat doen de medewerkers? Wat ervaart de klant?

Wat wil de directie? Wat doen de medewerkers? Wat ervaart de klant? de filosofie

mysteryguestonderzoek “ Een foto maken door de ogen (oren) van de klant, als het gaat om de dienstverlening aan de telefoon en over de mail ”

waarom mysteryguestonderzoek? Ondernemers worden niet lastig gevallen Er wordt vanuit de klant een directe terugkoppeling verkregen Er wordt een objectief beeld verkregen –geen sentiment –geen eerdere ervaringen

ContactfaseMC InformatiefaseMC Begeleidings- en vergunningsfase Afwikkelings- en handhavingsfase welke fase wordt getoetst?

Benchmark Dienstverlening: onderlegger KTO +KTO - MC +goed zendbeleid & goede uitvoering MC-goed zendbeleid

De uitvoering gebeurt per Kamergebied Aan de hand van cases worden alle gemeenten uit het werkgebied benaderd Per gesprek/mail worden parameters genoteerd om vervolgens conclusies te kunnen verbinden aan de dienstverlening aan de telefoon en over de mail hoe gaat dat dan?

Deze parameters worden vertaald naar cijfers, zodat de mate van dienstverlening geobjectiveerd en vergelijkbaar wordt uitgedrukt Die cijfers zijn gebaseerd op de aanpak zoals die al vaker in vergelijkbare trajecten zijn ingezet om eventuele vergelijking ook mogelijk te maken hoe gaat dat dan?

De meetlat is gebaseerd op panelonderzoek onder ondernemers, waarbij hen de vraag is gesteld, wat verwacht je van de ´ideale gemeente´? hoe gaat dat dan?

Combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek Nuancering in objectivering van de parameters Toepassing van wegingsfactoren Spreiding van de cases Gekozen tijsdstippen van (terug)bellen en mailen Uitvoering (klein team, geen uitzonderingen) Meer metingen geeft geen ander beeld: lijn wordt voorgezet of de diffusiteit wordt sterker hoe gaat dat dan?

Korte beschrijving van de aanpak: Alle betrokkenen informeren Voortraject waarin cases worden geformuleerd en de achtergrondinformatie wordt achterhaald Uitvoering ‘ nepklanten ’ bellen/mailen de gemeenten Rapportage Terugkoppeling in de vorm van een presentatie

hoe gaat dat dan? Belangrijk hierbij is dat het zo dicht mogelijk op de dagelijkse praktijk aansluit Dus: geen uitzonderingen geen incidenten geen lastige klanten geen lastige tijden et cetera….

wat wordt getoetst? Vorm: snelheid, vriendelijkheid et cetera Inhoud: juiste antwoord, deskundige indruk Gemiddelde: met wegingsfactoren

Een voorbeeld: “Vriendelijkheid van de aanname” wegingsfactor 1 normering/waarde: Zeer vriendelijk: 10 Vriendelijk: 8 Niet onvriendelijk: 6 Neutraal: 4 Onvriendelijk: 2 Zeer onvriendelijk: 1 hoe wordt dat getoetst?

Nog een voorbeeld: “Snelheid van reageren per mail” wegingsfactor 1 normering/waarde: Binnen 24 uur: 10 Binnen 36 uur: 8 Binnen 48 uur: 6 Binnen 60 uur: 4 Binnen 72 uur: 2 Meer dan 72 uur: 1 hoe wordt dat getoetst?

Score x wegingsfactor = resultaat hoe wordt dat berekend?

score x wegingsfactor = resultaat met correctie wanneer ondernemers zelf moeten terugbellen hoe wordt dat berekend?

Elke gemeente krijgt een eigen rapportage Elke Kamer krijgt een rapportage, waarbij de verschillende gemeenten uit het werkgebied worden vergeleken Landelijk volgt een rapportage met daarin extra analyses wat wordt uiteindelijk teruggekoppeld?

Per gemeente: 1.Wat de cijfers van de dienstverlening zijn 2.Wat er goed gaat en vastgehouden zou moeten worden 3.Wat er verbeterd zou kunnen worden en hoe 4.Eventuele andere zaken die uit het onderzoek naar voren komen 5.Positionering ten opzichte van de andere gemeenten 6.Gespreksverslagen van alle gevoerde gesprekken 7.Inhoudelijke beoordeling van alle ontvangen s NIET: op persoonlijke titel, er worden geen namen in de terugkoppeling genoemd

cijfers van dienstverlening – telefonie, onderscheid vorm en inhoud

Potentie in kaart gebracht

cijfers van dienstverlening – , onderscheid vorm en inhoud

resultaten overall vergeleken rood zijn alle scores lager dan een 5,5, dit is onvoldoende geel is voldoende, maar er is nog genoeg werk te verzetten (donkergeel is het gemiddelde van alle behaalde scores) groen is voldoende (donkergroen is het minimale streven)

Een voorbeeld: Case voor een standplaatsvergunning: =Naam van de standhouder =Wat verkoopt deze standhouder? =Wat zijn de (contact)gegevens van de standhouder (incl leeftijd, hobby et cetera)? =Op welk adres/welke locatie wil de standhouder staan (tegenover de HEMA)? =Waar staat deze standhouder nu in andere gemeenten? voorbereidingen voor de calls

Standplaatsvergunning: Ik wil met een viskar bij het winkelcentrum gaan staan. (locatie wordt, indien mogelijk) tegenover de HEMA of een equivalent) Kan dat? Foto Hema en google maps voorbeeld case

fasering van de kamers KvK Gooi-, Eem en Flevoland (1-meting): afgerond KvK Brabant (1-meting): afgerond KvK Oost Nederland: afgerond KvK Limburg: afgerond KvK Den Haag: afgerond KvK Centraal Gelderland: presentatie 18 en 28 maart KvK Amsterdam: presentatie 21 maart KvK Noordwest Holland: presentatie 3 april KvK Midden Nederland: analyse opgeleverd KvK Zuidwest Nederland: analyse opgeleverd KvK Rotterdam: uitvoering KvK Noord Nederland: uitvoering

resultaten tot zo ver Gemiddelde scores tot nu toe (voor 280 gemeenten) Telefonie 6,2 6,3 Uitersten tot nu toe Telefonie van 3,7 tot 7,8 (0) 1,6 tot 9,48

anekdotes aan de telefoon Ik leg het u nog een keer uit en als u het dan nog niet snapt, dan weet ik het ook niet meer… Mijn collega’s willen u niet helpen en ik weet het antwoord niet Afspraak willen maken voor kantoor aan huis ‘s Middags hebben we daar echt geen tijd voor, we moeten ook nog ons werk kunnen doen U denkt toch niet dat ik hier zit om de hele dag van dit soort vragen te beantwoorden?

anekdotes aan de telefoon Dat is een goede vraag, stuurt u maar een mail, dan stuur ik die door naar iedereen en dan is er vast iemand die het antwoord weet Heeft u wel eerst gegoogled? Gaat u eerst maar eens even de bestemmingsplannen bestuderen en bel dan nog maar eens terug, dan kunnen we tenminste op niveau met elkaar praten De wachtstand niet juist benutten, waardoor de klant een gesprek op de achtergrond kan horen (die is wel binnen hoor, maar die zal z ’ n telefoon wel weer niet aannemen)

wat gaat er goed? Meedenken met ondernemers Sympathie tonen Empathie tonen Veel kennis van locale initiatieven Veel kennis van locale mogelijkheden Denken in alternatieven (zelfs over gemeentegrenzen heen) Humor Trots op de eigen gemeente

?