Statussen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regionale Brandweer Zaanstreek-Waterland
Advertisements

Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
toolbox deco-procedure
Seksualiteit: gave van God
Hoe kan Jaap Klaver IN/FO-Systeem® U helpen?. Jaap Klaver IN/FO-Systeem ® Voor: ONDERZOEK ONDERZOEK ORGANISATIEADVIES ORGANISATIEADVIES.
Het levensboek.
Video Zelfmanagement Je krijgt wat Je hebt wat Je moet er mee leren leven Zelfmanagement is de balans vinden tussen wat de ziekte van je vraagt en hoe.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Quiz Start.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
De oudere stagiaire.
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 Ga naar CRM Personen Kies Open zoekvraag.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Het opbouwen van een data base
Communiceren met Marloes
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
EEN BERICHT Een powerpoint van
Tatiana Constandse John Ouderling.
Practicum Medische Biochemie Invoer resultaten via het web Lab. Medische Biochemie & Klinische Analyse.
Altijd online!.
Brandtoets.
Veilig omgaan met porto- en mobilofoon
Studieadviesregeling
Presentatie ontruimingsplan
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Reclame Masters | Ik en reclame!
Intro Brandveiligheid in de zorg Rotterdam | 9 oktober 2015.
Kijken naar Kinderen Week 4
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Schakelen.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Noodoproep.
Meeluisteren. Gewoon weten Meeluisteren 1.Wat is meeluisteren? 2.Redenen van meeluisteren 3.Consequenties van meeluisteren 4.Aandachtspunten.
Verschillende rollen en stijlen
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –
Mijn gemeente Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Welkom. Instructie Verbindingen Doel van deze bijeenkomst? Korte uitleg portofoons Uitleg verbindingsschema’s Bezoek meldkamer © O. Mittelmeijer - Alarmcentrale.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Quick Reference Card C2000 MTP6550 Ben Kohler.
Instellingen wijzigen Meer of minder sneltoetsen leren Volgende = → toets.
 Na deze les weet je wat worteltrekken is.  Na deze les ken je praktische toepassingen van het worteltrekken.
Portogewoon Status Portogewoon Landelijk Verbindingscongres Brandweer
Leer weer jezelf te zijn
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Je stroopt je mouwen nog eens en kijkt om je heen, je collega’s zitten allemaal geconcentreerd naar hun computerscherm te kijken. Je voelt de spanning.
Puntentelling Teams Geschat
Vwo 6 – week
Digi(bord)boek project <titel project>
Portogewoon Status Portogewoon Landelijk Verbindingscongres Brandweer
Duurzame inzetbaarheid
Wet op de privacy.
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
beslist geen rocket science
Wet op de privacy.
Online-moraalpolitie
Je mag met iemand in de auto meerijden, maar hij/zij gaat bellen tijdens het rijden! Wat vind jij daarvan? Hoe voel jij je hierbij? Heeft het gevolgen.
Productnaam.
Voeg hier een foto van het product in
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
UITVOER ACCIJNSGOEDEREN – GEWONE PROCEDURE
EHBO bij Movares Is er meer dan pleisters en 112?.
WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016
Transcript van de presentatie:

Statussen

  Gewoon weten De PowerPoint begint met een aantal dia’s waarop kennis staat die de collega die gebruik maakt van portofoon/mobilofoon gewoon moet weten over dit thema. Aan het einde van de presentatie zijn ook nog dia’s met ‘Gewoon bespreken’ en ‘Gewoon proberen’. In dia ‘Gewoon bespreken’ staan vragen die aan de deelnemers van de training kunnen worden gesteld. In dia ‘Gewoon proberen’ staan praktijkopdrachten die de opleider kan laten uitvoeren door de deelnemers van de training.

Statussen Wat zijn statussen? Voordelen van statussen Sneltoetsen   Wat zijn statussen? Voordelen van statussen Sneltoetsen Aandachtspunten 

Wat zijn statussen? Statussen =   Statussen = zeer korte databerichten die via portofoon/mobilofoon naar de meldkamer worden gestuurd. Je zendt een status om: de communicatie met een centralist te starten de beschikbaarheid te melden de status van een eenheid te melden     Statussen zijn zeer korte berichten die de collega via het communicatienetwerk met zijn portofoon/mobilofoon naar de meldkamer stuurt. Zowel de berichten als ‘het versturen’ noemen we: statussen. Je zendt een status om: de communicatie met centralist te starten, bijv. via status Gespreksaanvraag; de beschikbaarheid te melden, bijv. Aanmelden; de status van een eenheid te melden, bijv. Ter Plaatse

Wat zijn statussen?       Statussen zijn zeer korte berichten die de collega via het communicatienetwerk met zijn portofoon/mobilofoon naar de meldkamer stuurt. Zowel de berichten als ‘het versturen’ noemen we: statussen. Je zendt een status om: de communicatie met centralist te starten, bijv. via status Gespreksaanvraag; de beschikbaarheid te melden, bijv. Aanmelden; de status van een eenheid te melden, bijv. Ter Plaatse

Voordelen van statussen     Minder belasting van de zendmast Statussen komen altijd door Betere regie van meldkamer over de communicatie Automatische registratie aanrijtijden Als je statust is er minder gesproken verkeer waardoor de zendmast minder wordt belast. Daarnaast komen statussen altijd door, ook in een geval van een busy op het netwerk. Het verzenden van statussen gaat namelijk allemaal via het controlekanaal van de zendmast. De meldkamer kan beter regie voeren over de communicatie doordat duidelijk is waar personen en voertuigen zich bevinden, wat hun inzetbaarheid is en wie contact met de centralist wil. Aanrijdtijden worden automatisch geregistreerd, doordat zij gekoppeld zijn aan statussen. Deze gegevens kunnen worden gebruikt voor managementdoeleinden.

Sneltoetsen Gemakkelijk en snel statussen   Gemakkelijk en snel statussen Voorgeprogrammeerd in portofoons en mobilofoons Vastgesteld per discipline (brandweer, politie, ambulancezorg en defensie) Om het statussen gemakkelijker en sneller uit te voeren kan de collega gebruik maken van sneltoetsen. Deze zijn geprogrammeerd in de portofoon. De statussen worden per discipline vastgesteld waardoor landelijk de hulpdiensten per discipline dezelfde statussen gebruiken. Dit kan nog variëren.

Aandachtspunten Statussen in plaats van gesproken verkeer     Statussen in plaats van gesproken verkeer Statussen zijn bedoeld voor de meldkamer Meld je correct aan bij aanvang van je dienst (indien relevant) Status wanneer nodig en gebruik de juiste sneltoets Meld je correct af bij het einde van de dienst (indien relevant) Statussen zorgt ervoor dat er minder gesproken verkeer is waardoor de zendmast minder wordt belast. Statussen zijn bedoeld voor de meldkamer; de collega stuurt bijvoorbeeld een status Gespreksaanvraag om contact te krijgen met een centralist. De collega moet erop letten dat hij zich bij de aanvang van zijn dienst correct aanmeldt. Hij meldt zich aan door een status (in combinatie met zijn roepnummer) naar de meldkamer te verzenden. Natuurlijk hoeft hij zich alleen aan te melden als dat voor zijn discipline de afspraak is. De collega moet erop letten dat hij de juiste sneltoetsen gebruikt voor de statussen en dat hij altijd statust als het nodig is. Bij het einde van de dienst moet de collega zich ook weer correct afmelden (indien relevant voor zijn discipline). Hij meldt zich af door een status te verzenden naar de meldkamer.

Gewoon bespreken     Noem de belangrijkste statussen die in jouw organisatie worden gebruikt. Wat is de betekenis van deze statussen? Ken je ook de bijbehorende sneltoetsen? Ken je de verschillen met andere disciplines? Hoe geef jij je status door? Waarom is statussen belangrijk? Weet jij in welke situaties je moet statussen?

Gewoon bespreken Welke statussen zitten op jouw porto?     Welke statussen zitten op jouw porto? Wat is het grootste probleem als je onnodig een status ‘Urgente Gespreksaanvraag’ zendt? Wat is het gevolg als je vergeet de status ‘Ter plaatse’ te zenden? Hoe komt het dat het gebruik van statussen de efficiëntie van de zendmast verhoogt?

Gewoon bespreken     Wat wordt er bedoeld met: als collega’s de statussen goed gebruiken, kan de meldkamer haar regierol beter uitvoeren? Wat is het risico van niet-tijdig statussen? Binnen welke gespreksgroepen mag je beslist niet statussen?

Gewoon proberen Meld jezelf aan met je roepnummer bij de meldkamer.     Meld jezelf aan met je roepnummer bij de meldkamer. Iedereen schakelt naar dezelfde gespreksgroep. Eén persoon stuurt een status Gespreksaanvraag. Hoe snel wordt er gereageerd? Waarom zou dit voor een centralist prettig werken? Opdracht die aan de deelnemers aan de training kan worden gegeven. Stem vooraf af met de meldkamer dat je bezig gaat met oefenen.

Praktische informatie die je helpt nog beter gebruik te maken van je porto. Kijk op www.portogewoon.nl